Hvor blev oldemor Anna (Ane?) af?

Startet af Mikael Arp Frandsen, 16 Nov 2013 - 02:10

Forrige emne - Næste emne

Mikael Arp Frandsen

jeg har her det sidste stykke tid haft store problemer med at finde min oldemor
Ane (Anna) Sørine Petrine Rasmine Rasmussen, <- det burde ellers ikke være svært  ::)

Min farfar Vagn Osvald Frandsen er født den 8 Marts 1914.
dette kan man læse i Skanderborg amt, Hjemslev herred, Stilling sogns kirkebog 1892 - 1916 opslag 49 og han var nummer 3 der blev født det år

Der kan man se at moderen er 30 år og fra Stilling med lidt hoved regning bliver det så 1884. og så tjekker jeg selvfølgelig kirkebogen for Stilling i 1884 +/- 1 år. og hun er intet sted at se!

så prøver jeg så at finde en folketælling på Vagn, i håb om at finde ud af mere.
jeg finder ham i folketællingen fra år 1916 i Stilling Sogn opslag 41.

Der står så Peder Frandsen som husfader (han heder Peder Emilius Frandsen)
Anna Frandsen som mor (står også at hun er født d. 13 - 12 - 1883)
og så står der Vagn og alle hans søskende (som der er rimelig mange af vel og mærke)


af alle de søskende finder jeg kun hans lille søster Mary Hariet Frandsen som er født den 11 juni 1915
dette kan i se i samme bog som Vagn Osvald Frandsen denne gang på opslag 98 nr. 7

her står der at Peder Emilus Frandsen er far og Anna Sørine Petrine Rasmine Rasmussen, som er 31 år og fra stilling er moderen. på nær lige at have fundet det navn min far mente at hun skulle have (anna) hjalp dette altså heller ikke!


så derfor har jeg valgt at komme til jer for hjælp :) hvis nogen kunne finde min kære oldemor ville jeg blive meget glad!

Med venlig hilsen.
Mikael Arp Frandsen
En ung historie entusiast

Klaus Guldager

Det kan godt være at dette er helt ved siden af, men alligevel:

Skanderborg, Hjelmslev, Stilling, Stilling Mark, , 27, FT-1890, C9676

Navn:    Alder:    Civilstand:      Stilling i husstanden:      Erhverv:      Fødested:
Rasmus Rasmussen    48    Gift    Husfader.    Arbejdsmand.    Skanderup S. Skanderborg Amt
Marie Hansen    43    Gift    Husmoder       Skanderup S. Skanderborg Amt
Ole Rasmussen    12    Ugift    Deres søn       Skanderup S. Skanderborg Amt
Karen Marie Rasmussen Torup    18    Ugift    Deres Børn    Syjomfru    Dallerup S, Aarhus Amt
Valdemar Rasmussen Torup    10    Ugift    Deres Børn       Skanderup S. Skanderborg Amt
Ane Rasmussen Torup    7    Ugift    Deres Børn       Skanderup S. Skanderborg Amt
Magnus Rasmussen Torup    5    Ugift    Deres Børn       Skanderup S. Skanderborg Amt

Jane Valkær

Hej
Denne Anna Kirstine Rasmussen Torups dåb: Skanderborg sogn 1876-1888 opslag 85.
Hun har ikke alle de mellemnavn, som nævnes ved datterens Marys dåb.

Den eneste familie Frandsen i FT 1921 Stilling er opslag 45 - og ikke umiddelbart din familie.

Mvh
Jane

Mikael Arp Frandsen

hm det er desværre ikke noget af det i har fundet men mange tak for forsøget!
Med venlig hilsen.
Mikael Arp Frandsen
En ung historie entusiast

Mikael Arp Frandsen

har spurgt min faster, og hun siger at hun måske kunne have boet i fredericia på et tidspunkt, måske er der noget at hente der?
Med venlig hilsen.
Mikael Arp Frandsen
En ung historie entusiast

Jan Hedegaard Skov

Hej Mikael,

Jeg har desværre ikke noget svar på dit spørgsmål, men...

Jeg bed mærke i at fadderne til Vang og Mary kom fra Slet (Tranbjerg, Ning, Århus), så det er muligt at de flyttede fra det område til Stilling.
Har dog kikket i KB (efter dåb på Johannes og Alfred) i sognene omkring Tranbjerg uden held.

Så har jeg set lidt på Peder Emilius Frandsen, for måske gav hans fødeegn noget.
Han står her i FT1880;

Aarhus, Sabro, Faarup, Mundelstrup By, 8, Et Huus, 68-F1, FT-1880, C7391
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Anders Fransen 38 Gift Fabrigsarbeider Inderste  Borum Sogn Aarhuus Amt 
Sara Katrine Pedersen 36 Gift Hans Kone  Græstrup Sogn Skanderborg Amt 
Rasmus Peter Fransen 12 Ugift Deres Børn  Her i Sognet [Faarup Sogn] 
Marius Fransen 9 Ugift Deres Børn  Her i Sognet [Faarup Sogn] 
Ane Kjerstine Fransen 7 Ugift Deres Børn  Her i Sognet [Faarup Sogn] 
Johannes Magnus Fransen 5 Ugift Deres Børn  Her i Sognet [Faarup Sogn] 
Peter Emilius Fransen 1 Ugift Deres Børn  Her i Sognet [Faarup Sogn]

Desværre kunne jeg ikke finde dem i FT1890, så de må være flytte...
Men bemærk igen at moderen kommer fra Skanderborg Amt.
Igen set i KB efter de to ældste drenge i og omkring Stilling og Græstrup uden held.

Måske er det en ide, hvis du kan spore Peders liv frem, at du kan finde ud af hvor han har mødt Anne.

Jeg ser intet, der siger, at Anne kom fra Stilling. Kun at hun og Peter boede der omkring 1914-1916.

mvh

Jan
Med Venlig Hilsen

Jan Hedegaard Skov
Aarhus
Slægt fra Himmerland og Thy

Mikael Arp Frandsen

det er også det jeg prøver på nu, desværre uden held indtil videre
Med venlig hilsen.
Mikael Arp Frandsen
En ung historie entusiast

Mikael Arp Frandsen

oh i kirkebogen står det jo "og huste ane ...... 30 år af stilling
Med venlig hilsen.
Mikael Arp Frandsen
En ung historie entusiast

Jan Hedegaard Skov

Hej Mikael,

Ja, der står ;

Arbejdsmand Peder Emilius Frandsen (35) og Hustru Ane Sørine Petrine Rasmine Rasmussen (30) af Stilling.

Men det skal jo forstås på den måde at Peder og Ane bor i Stilling på dette tidspunkt. Og ikke at moderen kom fra Stilling.

Du har vel set på Peder Emilius Frandsen i Fårup. Jeg kan se at de, Anders Jacobsen Frandsen og Sara Cathrine Pedersen, må have boet i Fårup indtil 1885. Da Rasmus bliver konfirmeret der (opslag 52) og Marius (opslag 54), men ikke Ane Kjerstine. Desuden dør Jens Anders i dec.1884 (opslag 81).

mvh

Jan
Med Venlig Hilsen

Jan Hedegaard Skov
Aarhus
Slægt fra Himmerland og Thy

Mikael Arp Frandsen

mange tak men har ped/ter emilus's familie 3 generationer lægnere tilbage end dette allerede, leder kun efter Ane(anna)
Med venlig hilsen.
Mikael Arp Frandsen
En ung historie entusiast