Når kirkebogen mangler (1807)?

Startet af Knud Erik Balle, 15 Nov 2013 - 08:51

Forrige emne - Næste emne

Knud Erik Balle

Hej

Jeg har mødt en stopklods i form af en manglende kirkebog.
Laurbjerg sogn, Galten herred, Randers Amt mellem 1705 og 1814.

Jeg leder efter forældrene til Jens Jensen (senere daglejer i Randers), som skulle være født ca. 1807 i Laurbjerg.
Jeg har forsøgt med konfirmation 1821-22, men uden resultat.
Konfirmation i Randers (Sankt Morten) er også forsøgt.

Er der andre muligheder for at identificere forældrene?

Med venlig hilsen
Knud Erik Balle

Kim Melchior

Hej,

Du kan prove at se om du kan finde ham i laegdsrullen. Du skal soge i 1807 enten hovedrulle eller reserve rulle. Hvis han er der saa faar du hans fodselsdag samt faderens navn og mange gange oplysninger om hvad stedet han bor hedder. Hvis han er fodt udenfor aegteskab saa er det moderens navn der er naevnt.

Hvis du finder ham der saa er der maaske en mulighed for at finde brodre til ham og maaske nok oplysninger saa du er i stand til at finde familien i 1801 Folketaellingen.

mvh,

Kim Melchior (USA)

Hans Poulsen



Hej Knud Erik

født ca. 1807 i Laurbjerg

- Har du prøvet, om du kan presse noget ud af ft. 1834, ft. 1840 og ft. 1845?

Navnlig ft. 1845 skal du hæfte dig særlig ved. Dit udsagn: som skulle være født ca. 1807 i Laurbjerg, efterlader tvivl om, hvorvidt Laurbjerg nu også var fødesognet

Er du i stand til ved hjælp af kirkebogen at bygge en søskendeflok til Jens op? Måske er der dér spor, der kan føre dig tilbage til deres forældre.

To muligheder skal du lige have i baghovedet, hvis alt andet svigter: Nygårds Sedler og lægdsrullen.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Knud Erik Balle

Hej Kim og Hans

Tak for forslagene.

Det er netop fra FT 1845, at jeg har opslysningen om fødesognet Laurbjerg. (DDD Randers Købstad 1845)

Jeg er derimod kommet langt med hans kone Karen Laursdatter.

Med venlig hilsen
Knud Erik Balle

Peter Kristiansen

Hvis han er født 1807 bør han være konfirmeret o. 1821 - og da kirkebogen vel er bevaret fra 1814, så burde du kunne finde konfirmationen. Her bør stå hans fødselsdato.
M.v.h. Peter Kristiansen

Knud Erik Balle

Hej Peter

Se venligst begyndelsen på denne tråd.
Her kan du se, hvad jeg har undersøgt.

Med venlig hilsen
Knud Erik Balle

Christian Konstmann Autzen

Hvis han er kommet ud at tjene før konfirmationen, kan han være konfirmeret i det sogn, hvor han så tjente.

Jeg har så ikke tjekket under konfirmation i Laurbjerg, men kan han have heddet noget mere end Jens Jensen ?

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Lis B. Jensen

Hej

Var han gift? og ved du da hvor? Hvem er forloverne er det faderen, en bror eller måske en svoger?
Havde han børn? i så fald hvem er faddere ved hans børns dåb - er det søskende eller måske søskendes ægtefæller?

Kan du ikke sætte folketællingerne ind i denne tråd eller fortælle os hvor og på hvilket opslag vi kan finde dem?
Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/

Knud Erik Balle

Hej alle

Jeg spurgte efter alternativer til kirkebogen med hensyn til dåb.

Jeg har fået tilfredsstillende svar.

Tråden er ved at udvikle sig til en aneefterlysning, og det var jo ikke meningen.

Tak for indsatsen.

Med venlig hilsen
Knud Erik Balle