Franske reformerte KB i Landsarkivet eller Rigsarkivet Kbh

Startet af Kirsten Thomas, 23 Jan 2011 - 17:07

Forrige emne - Næste emne

Kirsten Thomas

Hej allesammen,

Jeg har en forespørgsel fra en franskmand. Og håber at finde hjælp til opslag her  :)

Det drejer sig om to opslag i kirkebogen for den Franske Reformerte Kirke i København.
Mikrofilmene befinder sig på Landsarkivet i Kbh i læsesalen og vist nok også i Rigsarkivet.

Vielse :  den 31. oktober 1694. Henry (Heinrich) COLOMB gifter sig med Madeleine
DEMOOR.
Ægteparrets søns dåb :  Johann Heinrich COLOMB født i København den 26. august 1695.

Vielsen og dåben har fundet sted i København og vi formoder at den fandt sted i den franske reformerte Kirke. 

Bedste hilsner,

Kirsten
Venlig hilsen  :)
Kirsten Thomas

Grethe Leerbech

Hej Kirsten

Skal på rigsarkivet på onsdag, så jeg ser efter om jeg kan finde dem. er ikke helt sikker på at kirkebogen går helt tilbage til 1690erne, men vi får se

mvh
Grethe
Thyholm,Vang, Gislum,Hornum,Hindsted, Slet, Års i Aalborg a. Ginding,Ringkøbing a.Rinds, Fjends,Hindborg,Viborg a. Nybøl, Sottrup,Sønderbog a.sogne i Tyskland, Sunds,Svendborg a.Tuse,Års,Løve i Holbæ

Kirsten Thomas

Tusind tak for tilbudet Grethe, det er jeg rigtig glad for  :)

Bedste hilsner,

Kirsten
Venlig hilsen  :)
Kirsten Thomas

Grethe Leerbech

Kære Kirsten
Nu er det vist på tide, jeg får svaret dig med oplysninger:
Her er hvad jeg har fundet, med stavefejl osv. Det er svært at læse det gammeldags franske....

Fransk Reformerte kirke i Kjøbenhavn 1685-1728
(Microkort på rigsarkivet nr. 1-722-1-på alle tre)

pagina 69

Mariage C le 31er Octobre 1694
en Verhe Dure leze de la Majéstè en Date du prefent Jour à étè beni par Monsieur De la Placette Papteur de l'Eglise Reformé de Copenhague de Mariage entre l'Henry Colomb Marchand Bourgois (eller Bourgeur) de cette Ville fils de fn? Sr. Jean Colomb vide deffense Elisabeth Heuch? (Skal sikkert stå Schalck) et Madelaine de Moor fille de Sr. Jean Henry de Moor Marchand orfeuse?? (måske Bourgois/Bourgeur) de la Majestè et de Mareschalk . signé par leidiref??? paricie??? connaissarry?? et quelqe un de leurs parents et amies.
Signè: J. Colomb, Madelaine de Moor,
J. Colomb,
(herefter kommer 2 ulæselige navne) ,
Rambouillet, under navnet står: de la va lieue ??eller noget lignende ,
La PLacette , papteur,
Monard


Pagina 73

Baptème 30 Aut 1695
Apres l'action du lair a étè latisea?? par Mon. de la Placette un enfant de M. Henry Colomb Machand, et Madalaine de Moor son epouse et Bourgois de cette Ville ne le 26 Aut 1695 et preference Bapteme par le Mr. Placette . ??? ...ramne/ le Nome?: Jean Henry

Vidner: Ms. Jean Henry de Moor et N. Colomb et Marie Schalk


Der var en anden dåb også, jeg tror det er en svoger, her får du den.

Pagina 73

Bapteme 17 Fevrier 1695
Apres l'action du lair a étè par latizia par Mons. de la Placette un enfent de M. Jean Henry de Moor marchand Oferre de la Ville 1e Mai et de Marie Schalk son episere ne le 12de et Mai et preference Bapteme par le Sr. Henry de Moor son Frére et Madelaine von Findale? sa Seur et a étè ramne: Daniel Henry

Vidner: Henry de Moor, Elisabeth de Moor,

Der fandtes flere dåb af Henry de Moor og sikker også flere dåb for Colomb, men så skal jeg på rigsarkivet igen.

Med venlig hilsen

Som sagt Kirsten er det svært at læse, så jeg håber det kan forstås....

 
Thyholm,Vang, Gislum,Hornum,Hindsted, Slet, Års i Aalborg a. Ginding,Ringkøbing a.Rinds, Fjends,Hindborg,Viborg a. Nybøl, Sottrup,Sønderbog a.sogne i Tyskland, Sunds,Svendborg a.Tuse,Års,Løve i Holbæ

Kirsten Thomas

Kære Grethe,

Tusind tak for opslagene og tydningen. Dejligt at have fundet familien i den akterne i den franske reformerte Kirke. Og tydningen har du klaret rigtig godt  :)

Ville det være muligt i anledningen af et andet besøg at tage digitale billeder ?

Min mand og de slægtsforsker jeg søger for er dygtige til at tyde gamle franske skrifter.
Og det ville også være dejligt for familien at have akterne.

Og også gerne kopier af de andre akter.
Eller udsteder Rigsarkivet måske fotokopier. Jeg betaler gerne udgifterne. Har konto i Danmark
og kan overføre eventuelle udgifter til din konto.

Nu vil jeg i første omgang skrive til dem hvad du her fundet og sende din tydning.

Igen mange tak,

Bedste hilsner,

Kirsten

Venlig hilsen  :)
Kirsten Thomas

Grethe Leerbech

Kære Kirsten

Jeg skal prøve og se om jeg kan fotografere dem. Men det er på film, så måske bliver de ikke så gode.
Man kan tage fotokopier, men de er endnu dårligere, synes jeg
Skal derind den 24 februar igen

mvh
Grethe
Thyholm,Vang, Gislum,Hornum,Hindsted, Slet, Års i Aalborg a. Ginding,Ringkøbing a.Rinds, Fjends,Hindborg,Viborg a. Nybøl, Sottrup,Sønderbog a.sogne i Tyskland, Sunds,Svendborg a.Tuse,Års,Løve i Holbæ

Kirsten Thomas

Hej Grethe,

Tak for dit svar.

Jamen, goer hvad du synes er bedst som man siger paa fransk "A l'impossible nul n'est tenu"  :)

Paa forhaand TAK.

Bedste hilsner, Kirsten
Venlig hilsen  :)
Kirsten Thomas