Min Svenske slægt

Startet af Katharina Thingsted, 12 Jan 2015 - 11:47

Forrige emne - Næste emne

Katharina Thingsted

Efter en meget lang pause fra slægtsforskning er jeg nu tilbage på sporet, og er i fuld gang med at undersøge min svenske slægt, men nu er jeg desværre løbet ind i problemer.

(Jeg vedlægger for en sikkerheds skyld min meget gamle tråd om min tip tip tip tip oldemor Karna Nilsdotter
www.slaegtogdata.dk/forum/index.php?topic=19406.0

Jeg har brug for hjælp. Jeg leder efter oplysninger om en kvinde ved navn Karna Nilsdotter. Hun blev født 23.April 1834, jeg ved ikke, hvor hun var født. Karnas mor hed Mätta Andersdotter og er født 5/4 1810 i Lomma.

25 Januar 1839 i Lomma,bliver Mätta gift med Nils Svensson, som tilsyneladende adopterer Mattas uægte datter Karna. Mit spørgsmål er nu, hvordan kan jeg finde ud af hvem der er Karnas rigtige far?

Jeg har desuden fået dette  dokument tilsendt fra en svensk slægtsforsknings side, men er ikke i stand til at tyde det.



[vedhæfting slettet af admin]
De bedste hilsner Katharina.

Eva Morfiadakis

#1
Hej,

Jag är säker på att Karna också är född i Lomma för Vinstorp (Fiskarehus) ligger där. (Pigan) Mätta Andersdotter heter modern.

Det står inte vem som är fadern. Har man tur finns det uppgifter i kyrkans räkenskaper vem som har fått betala böter för lägersmål, dvs har haft sexuellt umgänge före äktenskap. Annars får man gå till domböckerna. För varje år brukar det finnas 3 domböcker. Lomma tillhörde Torna härad.

Det finns inga scannade räkenskaper för 1834. Nils Svensson var f. 16/4 1812 i Saxtorp som inte ligger långt från Lomma. Han kom som jag läser 1838 från Malmö. 7/9 1839 fick Mätta och Nils en dotter Sissa.
I husförhörslängden står det: Karna oäkta, före Mättas giftemål.

Nils har inte tagit på sig faderskapet så någon annan är hennes far. Att sen Karna sen fått hans patronym som efternamn är inte ovanligt.

Lomma kyrkoarkiv, Husförhörslängder, SE/LLA/13251/A I/6 (1831-1839), bildid: C0067059_00079

Eva M
Eva M

Katharina Thingsted

Tak for hjælpen Eva. Jeg må forsøge at grave lidt videre i de svenske arkiver
De bedste hilsner Katharina.