VAJSENHUSET i København 1900-1920

Startet af Kirsten Ørum, 12 Nov 2013 - 20:52

Forrige emne - Næste emne

Kirsten Ørum


Hej

I anledning af, at jeg har fundet Ejnar Sørensen i nedestående folketælling:


Folketællingen 1916 København Jernbane Allé 68 opsl.108-111 (Vanløse)

på Børnehjemmet "Kana"

Så vidt jeg har kunnet finde frem til, er dette børnehjem oprettet 1914.

Men Ejnar Sørensen har været på børnehjem helt fra lille af - efter sigende Vajsenhuset København.

Måske har jeg forstået det forkert, men var institutionen Vajsenhus nærmest et indskrivningssted, hvorefter børnene blev "udstationeret/sat i pleje" feks. som her "Kana"?

Kan nogen berige mig med mere viden om, hvorledes denne institutionsanbringelse hængte sammen mellem 1902-1920?

Venlig hilsen
Kirsten Ørum

Anne Mortensen

Søg på Google der er meget omkring Vajsenhuset.

Bl.a. denne bemærkning i et  link:

Kostskoleafdelingen blev nedlagt i takt med, at de forældreløse børn kom i familiepleje.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Inger Toudal

Venlig hilsen
Inger Toudal

Inger Toudal

#3

Her ses adresser på andre afdelinger af børnehjemmet Kana:

http://runeberg.org/trap/3-1/0520.html

Beskrivelse af Det Kgl. Vajsenhus: http://runeberg.org/trap/3-1/0442.html

Inger T.
Venlig hilsen
Inger Toudal

Inger Toudal

#4
Citat fra: Kirsten Ørum [3392] Dato 12 Nov 2013 - 20:52

Men Ejnar Sørensen har været på børnehjem helt fra lille af - efter sigende Vajsenhuset København.


"Efter sigende" står ikke altid til troende.

Ved FT-1911 er han på børnehjemmet Kana i Baldersgade 16, København
(AO, Folketællinger, 1911, København, Baldersgade, lige nr., opslag 24-25).

Det ser ud til at være et hjem for lidt større drenge, og han er der da heller ikke ved FT-1906.

Citat fra http://runeberg.org/trap/3-1/0443.html om Vajsenhuset:

"1824 oprettedes "Normalskolen for indbyrdes Undervisning" for 100 Børn, og dette gav Stødet til, at man fra 1826 helt opgav Kaserneringssystemet og fra det Øjeblik kun havde  s k o l e s ø g e n d e  børn, dels "Vajser", dels "faderløse".

Venlig hilsen
Inger T.
Venlig hilsen
Inger Toudal

Kirsten Ørum

Hej Inger

Nej, det udtryk "efter sigende" bliver mere og mere udvandet jo længere tilbage fortællingen
det hentes fra  ;)

Jeg har arbejdet intenst på at finde frem til noget omkring faderen (som aldrig blev gift med moderen).


På et meget tidligt tidspunkt ca. 1902 ender denne fader i Vridsløselille (han er da indrulleret i hæren),
og for mig ser det ud som om, han er smidt ud pga. kriminel handling i hæren. Men det er svært at verificere.


Via AO's familieretlige arkivalier finder jeg meget sent i nat frem til, at Ejnar Sørensen i 1911 bor på
et børnehjem "Kana", men ikke hvilket!


Der er to "faderløse" Sørensen-brødre - ovennævnte Ejnar Sørensen f. 22. august 1902 og Henry Sørensen født 10. juli 1901, som også tilbragte de første år på børnehjem. Jeg tror dog, han forlader denne status ca. 1911.

Jeg er meget taknemmelig for din indsats - og i øvrigt for alt, hvad I bidrager med.

Venlig hilsen
Kirsten Ørum



Kirsten Ørum

Hej

I forbindelse med ovenstående har jeg fundet folketællinger for 1906 Strandvejen København  Ingeniørkasernen i København.

Desværre kan jeg ikke finde tilsvarende for 1901 - i hvert fald ikke samme sted.

Har nogen et bud på, hvor den kasserne så hører hjemme?


Venlig hilsen
Kirsten Ørum