Skilsmisse i Glostrup i 1850'erne + udvandring.

Startet af Claus Petersen, 12 Nov 2013 - 19:41

Forrige emne - Næste emne

Claus Petersen

Min oldefar Christian Ditlev Friedel blev omkring midten af 1850'erne skilt fra sin kone Mette Friedel.
Jeg har forsøgt at finde arkiver om den tids skilsmisser, men hidtil uden held.
Håber på hjælp fra forum'et.

Han udvandrede til Amerika i slutningen af 1850'erne, og jeg har forgæves søgt i diverse arkiver uden at kunne finde ham. Han kom i øvrigt senere tilbage til Danmark og bosatte sig i København, så også der håber jeg på lidt hjælp og vejledning.

På forhånd tak,
Claus Petersen

Inger Toudal


Her er nogle folketællinger med familien:

Kbhv, Smørum, Glostrup, Glostrup Bye, 1 Gaard, 7, FT-1850, C0095
Navn:    Alder:    Civilstand:      Stilling i husstanden:      Erhverv:      Fødested:
Christian Ditlew Friedel    33    Gift       Ølbrygger, Huusfader    Horsens i Jylland
Mette Friedel, Født Rasmussen    36    Gift       hans Kone    Her i Sognet [Glostrup]
Georg Wilhelm Friedel    7    Ugift       deres Børn    Her i Sognet [Glostrup]
Peter Rasmus Friedel    7    Ugift       deres Børn    Her i Sognet [Glostrup]
Christian Ditlev Friedel    3    Ugift       deres Børn    Her i Sognet [Glostrup]
- - - - - (Tjenestefolk)

Kbhv, Smørum, Glostrup, udenfor Glostrup By, et Hus, 110, FT-1860, D5170
Navn:    Alder:    Civilstand:      Stilling i husstanden:      Erhverv:      Fødested:
Mette Friedel f. Rasmussen    47    Gift    af sin Jordlod, Husmoder       *her i Sognet
Wilhelmine Adolfine Friedel    8    Ugift    hendes Datter       *her i Sognet
Christiane Sofie Hjelle Friedel    6    Ugift    hendes Datter       *her i Sognet

FT-1855 og FT-1870 for Glostrup sogn er endnu ikke på ddd.dda.dk.

Kbhv, Smørum, Glostrup, Glostrup By, et Hus, 34, FT-1880, C6197
Navn:    Alder:    Civilstand:      Stilling i husstanden:      Erhverv:      Fødested:
Mette Friedel f. Rasmussen    66    Fraskilt    Lever af sine Midler       *her i Sognet
Vilhelmine Adolfine Friedel    27    Ugift    hendes Datter       *her i Sognet
Christiane Sofie Hjelte Friedel    24    Ugift    hendes Datter       Kjøbenhavn

Kbhv, København (Staden), Lille Strandstræde, Ll. Strandstræde 26, Ll. Strandstræde 26 stuen, 194, FT-1880, c8570
Navn:    Alder:    Civilstand:      Stilling i husstanden:      Erhverv:      Fødested:
Christian Ditløv Friedel    62    Enkemand    Grosserer       Horsens

Vedr. skilsmissen, se

http://www.sa.dk/content/dk/mest_brugte_arkivalier/sadan_bruger_du_de_mest_brugte_arkivalier/skilsmisse_-_en_vejledning

http://www.sa.dk/content/dk/mest_brugte_arkivalier/sadan_bruger_du_de_mest_brugte_arkivalier/skilsmisse_-_en_vejledning/rigsarkivet

Venlig hilsen
Inger Toudal
Venlig hilsen
Inger Toudal

Anne-Mette Filskov Snider

Hej Claus.

Her er lidt til dig om hans tid I USA. Han tog 3 børn med sig, som blev herovre.

Anne-Mette

[vedhæfting slettet af admin]


Anne-Mette Filskov Snider

Naturalization.

Hvis du vil have noget at vide om børnene (der er flere slægts træer på Ancestry) kan du sende mig en mail: annesnider@hotmail.com

Anne-Mette

[vedhæfting slettet af admin]

Claus Petersen

Inger Toudal og Anne-Mette Filskov.

Tusind tak for jeres hjælp. Jeg har jo nærmest fået det hele serveret på en sølvbakke. Der er dog et par ting, som jeg vil bede jer uddybe.

Inger Toudal. Det ser ikke ud til, at oplysninger om skilsmissen er lagt ud på nettet, så jeg skal vel søge arkivalierne på Rigsarkivet??

Anne-Mette Filskov. Jeg har lidt svært ved at læse de meget interessante papirer du vedhæftede. Vil det være muligt for dig at sende kopier med lidt flere pixels??

Hilsen, Claus Petersen