Et lille familiemysterie

Startet af Jane Hansen, 24 Nov 2013 - 16:14

Forrige emne - Næste emne

Jane Hansen

Hej alle sammen :)

Jeg har et lille "mysterie" i min familie, tilbage i slutningen af 1800-tallet. Og nu deler jeg det med jer, da det jo kunne være, at nogen måske kender til de nævnte personer, eller har en idé til hvordan jeg kan komme videre.

I min familie har der altid gået en lille kærlighedshistorie om min oldefar og oldemor. Oldemor skulle efter sigende have tjent i tipoldefars hjem, hvor oldefar også boede. De blev forelskede og måtte kæmpe længe for at få lov til at få hinanden.

Men efterhånden som jeg har gravet lidt er der flere indikatorer på, at den historie som er blevet fortalt, nok ikke er den helt rigtige. Jeg tror i hvert fald at der er ugler i mosen et sted :)

Min oldefar var Peder Kristian Bang født d. 1. august 1882 i Ringe, Gudme, Svendborg. Han var søn af Christian Pedersen Bang (en af Assens Bang'erne) og Johanne Larsen.
Min oldemor var Susanne Katrine Nielsen født d. 15. september 1890, Assens, Båg, Odense. Hun var datter af Niels Nielsen og Hansine Rasmussen Knap. Hun nævnes senest i Assens til hendes konfirmation i 1901.

Peder og Susanne fik deres første barn sammen i 1910, kaldet Karen Bang. Susanne må altså have været ca. 20 på fødselstidspunktet. Af en folketælling fra Fredericia Trinitatis fra 1921 (hvor de senere bosatte sig) er Karen født i Assens. Men hun findes ikke i Assens kirkebog. Og her starter det mystiske. For Peders families hus (hvori Susanne tjente) lå som sagt i Rynkeby ved Ringe, Gudme, Svendborg.

Jeg ved ikke hvornår at Susanne og Peder blev gift, men antager at det sandsynligvis må være sket imellem 1908 og 1910. (Susanne bliver 18 år gammel i 1908, og første barn fødes i 1910). Men jeg har ikke kunnet finde vielsen i nogen af de logiske kirkebøger at tjekke op på. Historien går som sagt på, at de måtte kæmpe for hinanden. Men de er ikke gift i Ringe fra Peders families hjem ifølge kirkebogen. Og de er heller ikke gift i Assens, hvor Susanne er født, og hvor hun angiveligt føder Karen i 1910. I 1919 får de et barn i Fredericia (Trinitatis) ved navn Ester, så jeg har selvfølgelig også ledt efter en vielse her. Men uden held.

Jeg synes i det store hele ikke at alle de detaljer passer sammen med den pæne historie, som er blevet mundtligt overleveret :) Min teori er, at Susanne er blevet gravid, og at de måske er løbet væk og er blevet viet et eller andet sted. Det har altid været totalt uforklarligt, hvorfor at de senere valgte at bosætte sig i Fredericia, og det kunne jo skyldes nogle uoverensstemmelser med resten af familien. Men hvor dælen kan de have taget hen? Det virker sært på mig, at Karen i 1921 står nævnt som født i Assens, men ikke findes i Assens kirkebøger. Og endnu mere sært at Peder og Susanne skulle være blevet gift i et sogn, hvor ingen af dem er hjemhørende, eller har tilnknytning til.

Kaj Arne Jørgensen

CitatHun nævnes senest i Assens til hendes konfirmation i 1901.
?

Er det årstal rigtigt ?
Hvilke Folketællinger har du set hende i ?
Har du set i nabosognene til Assens ?
Med venlig hilsen

Kaj Arne Jørgensen
2670 Greve

Slægtstræ: http://wc.rootsweb.ancestry.com/cgi-bin/igm.cgi?db=karnj

Anne Mortensen

Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Inge Hedal

Hej
Når Karen Bang er født i 1910, må hun være konfirmeret i 1924-1925. Hun får en søster, Ester, i Fredericia i 1919. Har du ledt efter Karens konfirmation i Fredericia?
Mvh. Inge

K. Thidemann

#4
slettet - ser andre har stillet samme spørgsmål som mig.

Husk en mere sigende overskrift næste gang  ;)
mvh K.Thidemann 9000

Lis B. Jensen

Hej Jane

Hvis Susanne Katrine Nielsen født d. 15. september 1890, Assens, Båg, Odense - er hun nok ikke konfirmeret allerede i 1901 - hun ville da kun være 11 år - og det er vist særdeles usædvanligt.

Hvis du kan finde skiftet efter hendes forældre kan du måske ud af dette se om det er den rigtige.

Du kan også se om du på et af landsarkiverne kan finde Peder Kristian Bang i Lægdsrullerne og følge ham den vej.
Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/

Egon Sørensen

#6
Hej!


Karen Hansine Bang er i Assens 1910-1914 opslag 77

Det var en dramatisk historie, det er da mulig at Susanne ikke har været fin nok til vognmandens

søn, men så er der nok heller ikke mere i det


Mvh.

Egon Sørensen

Jane Hansen

Tak for alle jeres besvarelser :) I har ganske ret - der er sket en tastefejl ved Susannes konfirmation. Der skulle have stået 1904. Jeg må have ramt forkert på tastaturet.

Tænk jeg synes ellers jeg havde så mange detaljer med - men sådan er det jo når det er noget man har siddet med så længe, stirrer man sig nemt blind på nogle ting :)

Susanne optræder ikke - så vidt jeg har kunnet finde, i nogle folketællinger i Assens sogn efter hendes konfirmation. Jeg har tjekket hele Båg herred uden resultat. Jeg har heller ikke fundet hende i Ringe for den sags skyld.

Folketællingen jeg nævner fra 1921 er købstadsfolketælllingen fra Vejle Amt, Fredericia, Dronningensgade lige numre 4-72, opslag 31. Ester bliver født i 1919 i Fredericia, så de er sandsynligvis flyttet dertil inden 1919.

Jeg har ikke fundet Karens konfirmation i kirkebogen i Fredericia. Jeg har skam ledt, men uden at finde hende.

Jeg ved desuden, at Peder og Susanne fik en 3. datter imellem Karen og Ester. Men denne 3. datter har jeg ikke fundet opført nogen steder. Jeg ved heller ikke hvad hun hed, eller hvornår hun blev født. Men vi har altid fået fortalt at hun døde som ganske lille.

Lis B.: Rigtig spændende idé med lægdsrullerne. Det havde jeg ikke tænkt på!

Jane Hansen

Hej Egon

Jeg så ikke din besvarelse, før at jeg begyndte at skrive mit forrige svar. Virkelig spændende at Karen er i Assens på det tidspunkt! Det må jeg lige tjekke op på.

Ja, det er ikke en stor tragedie eller noget, men jeg synes det er et meget sjovt lille familiemysterie - der har altid været så meget snak om den lille historie. Men måske er der blevet pyntet lidt på tingene :)

Alice Oppenheim

#9
Fint med henvisninger — men også fint med de informationer, der står i arkivalierne :)

Karen Hansine Bang er i Assens 1910-1914 opslag 77— Ja, men hun er født 18. januar 1912 (svarer ikke til oplysningen "Peder og Susanne fik deres første barn sammen i 1910, kaldet Karen Bang") — og så oplyses det, at forældrene er viet i Assens 16. juli 1911

Se Assens KB viede 1910-13; opslag 184. Begge fædre står som forlovere ...

K. Thidemann

#10
Det unge par bor i Ladegårdsgade No. 9 Assens da datteren Karen Hansine Bang bliver født 1912

FT-1911 Ladegårdsgade No. 7 og No. 9 ejes af Christian Bang som bor Ladegårdsgade No. 7
Her bor sønnen også i Ft-1911

Se opslagene i FT-1911 no. 11 - 12  og frem

============

Måske har det unge par været trat af at bo dør om dør med hans forældre.
mvh K.Thidemann 9000

Inger Toudal


Ved FT-1921 for Fredericia Købstad er det oplyst, at familien har taget bopæl i Fredericia 1916.
Sidste bopæl før tilflytningen var Assens.

Venlig hilsen
Inger Toudal
Venlig hilsen
Inger Toudal

Alice Oppenheim

#12
Der er født en datter ELSE MARIE BANG i Assens i 1915 (Assens KB 1915-19; opslag 63)

— Hun begraves 3 mdr gammel (opslag 257)

Alice Oppenheim

#13
Familien er stadig Assens, da der er tælling i 1916. Se Assens > Ny Adelgade ulige nr ... > opslag 69.

Peder er Bryggeriarbejder ved Bryggeriet Vestfyn og tjener 1200,- om året. Der er kun 2 børn, Karen & Baby Else Marie :)

Her er huset http://goo.gl/maps/FoJ0z
Har de haft udsigt over kirkegården?

Pia Christensen

hej

Karen Hansine Bang er konfirmeret i Sct. Michaelis kirke i Fredericia d.11-4-1926 KB 1923-1937 opslag 174

Vh Pia
Pia Christensen
Fredericia :-)

www.piachristensen.dk

Jane Hansen

Tusind tusind tak for alle jeres svar. Hvor er det spændende - og også lidt sjovt at se hvordan visse detaljer ikke stemmer helt overens med ting jeg har fået fortalt eller læst, f.eks. et par årstal og bopæle. Jeg har masser at gå videre med nu. Hvor er det skønt at I ville se lidt på det med friske øjne. I er fantastiske :)