søgning efter person 1945

Startet af Arne Hansen, 12 Nov 2013 - 09:00

Forrige emne - Næste emne

Arne Hansen

Er det muligt at finde navnet på en 24 år gammel karl der har tjent kortvarigt på en gård 1945?
Og hvor skal man i givet fald søge?
Venligst arne

Hans Poulsen



Hej Arne

Folketællinger efter den i 1930 er ikke på Internettet (Arkivalieronline = AO), men hvis du kan opnå tilladelse til at se en folketælling tæt på 1945, er det muligt, at du kan spore dig ind på den pågældende karl.

Det forudsætter, at du ved, i hvilket amt og sogn gården lå, og hvad ejeren af gården hed.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Arne Hansen

Karlen kom fra Bornholm og var der vist kun ½ år, jeg tænkte lidt på om man skulle melde til-og fraflytning et  sted. Gårdejerens søn og karlen havde en drastisk oplevelse i forbindelse med krigens slutning, det er sønnen der har spurgt mig.

Anne Mortensen

Læs her om Folketællinger

http://www.sa.dk/content/dk/mest_brugte_arkivalier/sadan_bruger_du_de_mest_brugte_arkivalier/folketallinger_-_en_vejledning
---------------------

Mener ikke 1945 er optalt eller bliver oplyst - se vejledningen.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

John Nielsen

Hej Arne

Folkeregisteret har oplysninger om hvor folk var, og man kan få adgang til disse oplysninger hvis vedkommende er død.
Det forudsætter at man kan identificere vedkommende sikkert med f. eks. navn og fødselsdato.
Det er en svær og måske dyr vej og er i dette tilfælde sikkert umulig.

Hvis begivenheden har nået aviserne er det en mulighed.
Der kan muligvis hentes hjælp i avisårbogen.

Hilsen John Nielsen

Thestrup-Bjørn

Jeg kan lige nævne, at folketællingerne 1940, 1950, 1960 og den sidste 1970 for hele landet KUN befinder sig på Rigsarkivet.
De nævnte er endnu ikke tilgængelige, men det er muligt at få en personlig tilladelse til at se dem.

Som ses af ovenstående, findes der ingen FT fra 1945.


v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Hans Poulsen



Hej Arne

Tak for dit svar.

Karlen kom fra Bornholm

- Var han født og opvokset dér?

- Lå den pågældende gård ved Ringkøbing, Skagen - eller på Bornholm?

- Kom med alle de oplysninger, du overhovedet har, så unødige gætterier undgås.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Arne Hansen

Prøv at google -  Mejerigaarden Melby - Det er ved Assens vestfyen, og ja han er sikker død.

Hans Poulsen



Hej Arne

Tak for dine supplerende oplysninger omend de var få

Jeg får intet svar ved at bede Google hjælpe mig med "Mejerigaarden Melby".

- Kan du ikke oplyse selve det link [URL], der fører til den tekst, du refererer til?


Gårdejerens søn og karlen havde en drastisk oplevelse i forbindelse med krigens slutning

- Skal man prøve at nå frem til en kilde, der omhandler konflikten, er det nødvendigt at få lidt flere detaljer:

- Ver det en konflikt mellem to civile mennesker?
- Var retsvæsenet indblandet?
- Var den militære straffelov i anvendelse?
- Havde konfliketn noget med den russiske besættelse af Bornholm at gøre?

- Arvesag? Utugt? Utroskab? Pengeombytningen?

Er det ikke muligt for dig at komme konfliktens natur lidt nærmere? Det vil givetvis hjælpe diverse medslægtsforskere i deres forsøg på at komme med forslag, rådgivning etc.

opnå tilladelse til at se en folketælling tæt på 1945

Jeg var godt klar over, at der ikke var en folketælling i 1945. Der skrev jeg *tæt på 1945*, og det anede mig, at vi skulle helt hen til ft. 1950.

Med venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Arne Hansen


Egon Sørensen

#10
Hej!


Hvis det er den dramatiske historie beskrevet af Peter Øvig, må det være mulig at finde navnet,

omend det bliver svært, jeg har ikke en løsning til hvordan.

Men det ser ud til at sagen blev efterforsket af politiet, så rapporter fra afhøringer burde få navnet på

karlen frem.

Det fremgår at karlen blev afhørt grundig af politiet i Odense, så navnet må kendes i rapporter.


Mvh.

Egon Sørensen


Hans Poulsen

#12

Hej Arne

Tak for din reaktion.

Mejerigaarden Melby

Det er en gentagelse af, hvad du allerede har oplyst.

Jeg stillede diverse spørgsmål. Har du intet svar til et eller flere af dem?

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Arne Hansen

ja måske kan politiraporten hjælpe med navnet, skal vel også have en fødselsdato.
mon raporten er tilgængelig? og ja, jeg ved ikke mere, sønnen var på det tidspunkt 7 år, og kiggede også i bilen.

Egon Sørensen

#14
Hej Arne!

Politiraportten findes, men er ikke umiddelbart tilgængelig, der skal søges om tilladelse, jeg vil tro,

uden at vide det bestemt, at sønnen muligvis kan opnå sådan en tilladelse.

Du må undersøge hvor rapporten findes, jeg har før fået indsigt i materiale fra krigen det fandtes

på Rigsarkivet.

Får man tilladelsen underskriver man ,at man ikke må viderbringe oplysninger eller opsøge

personer der er omtalt i materialet.

I kan jo også rette en henvendelse til forfatteren af bogen eller en henvendelse til Henrik Lundtofte

http://www.hsb.dk/medarbejdere.htm ham har jeg før brugt

Held med din videre søgen.


Mvh.

Egon Sørensen