Hospitalsforstander i Horsens

Startet af Elizabeth Høilund Buffet, 10 Nov 2013 - 15:36

Forrige emne - Næste emne

Elizabeth Høilund Buffet

Hej

Jeg har en ane som i årene - mellem  1751 og 1779 var hospitalsforstander i Horsens

Han hed Jacob Pedersen Bering, og jeg har fin oversigt over hvem han var, hans aner, hans børn.  Nygaards sedler har en del om ham som person.

Hvad jeg mangler er at vide mere om hvad titlen hospitalsforvalter dækkede på det tidspunkt - og prøve at finde ud af lidt mere om Horsens Hospital på det tidspunkt - måske hvor det lå, hvilke slags patienter/lemmer der var.

Jeg er sikker på der findes bøger på de danske biblioteker, men dem har jeg desværre ikke adgang til... men måske er der nogen der kender lidt til det alligevel

Mange hilsener fra Elizabeth i Vermont

Jørn Christiansen

#1
Hej Elizabeth

I Trap Danmark 3. udgave fra 1904 er der en artikel om Horsens Hospital, du kan downloade bogen fra Google Books her http://books.google.dk/books?id=ZnbTAAAAMAAJ&printsec=frontcover&dq=inauthor:trap&hl=da&sa=X&ei=p6l_UpKFBsqAygGX5YDwAQ&ved=0CFEQ6AEwBQ#v=onepage&q&f=false
Artiklen står på siderne 70-72, men jeg har vedhæftet en kopi, da jeg ikke er helt sikker på om du kan downloade bogen i USA, man kan nemlig ikke i Danmark.

[vedhæfting slettet af admin]
Venlig hilsen
Jørn
6950
www.christrup.eu
Vær venlig IKKE at bruge »Pers. besked«; send mail til: joern@christrup.eu

Elizabeth Høilund Buffet

Hej Jørn

Gode gamle Trapp - det var en god artikel om Horsens du henviste til.

Jeg ved ikke om man kan download bogen herfra, jeg har ikke prøvet, men jeg har været inde og læse hele artiklen om Horsens. Men den kan da altid sættes ind mellem favoritterne til en anden god gang

Men jeg er stadig ikke sikker på hvad en hospitalsforstander foretog sig på det tidspunkt - og ODS er ingen hjælp.

Jeg mener også at jeg har fundet hvor Hospitalet lå - hvis jeg da ellers har fat i det rigtige, - i nutidens Hospitalsgade.

Men tak for dit input

Hilsen fra Elizabeth i Vermont


Pia Christensen

MVh
Pia Christensen 9600

Forsker i Øster Snede, Horsens, Eriknauer. Randers amt
Ingvardsen, Israelsen,
Jørgensen,Therkelsen,GivskovChristensen,Køpe,Heunicke, Klausen, Jochumsen. Sivertsen, Bang

Elizabeth Høilund Buffet

Hej Pia

Tusind tak for dit link -

Nok var der intet om hospitalerne i gamle dage, men det var fantastisk hyggeligt at sidde og lytte til udsendelsen om Horsens i går aftes. Jeg er ikke ligefrem forvænt med dansk radio.

Bl. andet var der jo lidt om Vitus Bering med i udsendelsen, og han hører jo med til slægten da min hospitalsforstanders far var hans fætter.

Men jeg vil også se om jeg kan finde ud af at lytte til andre af udsendelserne om
Vi tager til....

Mange hilsener fra Elizabeth i Vermont

Vivi Winther

Hej, lige lidt Horsens Hospital ligger/lå i Hospitalsgade

http://www.horsenshospital.dk/historien_da.php

prøv at spørg Jan http://www.horsensbilleder.dk/ om han ikke har noget godt info til dig. Jeg kan se han har en bog til salg Fra Bering-øen til Vitus Bering parken Horsens, Jan er også medlem af Dis.

Er det ikke en sammenhæng imellem Bering og Bryld slægten, dette mener jeg?

Held og lykke

Mvh

Vivi
"Intet er umuligt for den der bevarer viljen i hjertet"

Inger Buchard

Hej Elisabeth

Har du mulighed for histovre at låne:
Dansk Kulturhistorisk Opslagsværk (2. bd)?
Det kan du bruge i mange sammenhænge, der har med slægtsforskning at gøre.

Heri 4½ spalte om Hospitaler før og efter reformationen
Om din periode siges der:
"Efter reformationen i 1536 var pleje af syge uden for hjemmet et anliggende, som i princippet henhørte under det offentlige; de st. jørgensgårde og helligåndshuse, der videreførtes som fattighospitaler, og de tilsvarende institutioner, der oprettedes i 1500-tallet og senere, var dog mere fattig- end sygehuse, selv om reces af 30.10.1536 foreskrev, at også syge skulle optages på fattighospitalerne. Ved siden heraf fandtes et antal stiftelser i form af friboliger, oftest under offentligt tilsyn, der til en vis grad fungerede som hospitaler. I forbindelse med epidemier indrettedes midlertidige pesthuse som f.eks. under pesten i København 1710-1711. Ved midten af 1600-tallet oprettedes et særligt hospital for hærens og søværnets personale og i anden halvdel af 1700-tallet enkelte civile hospitaler, der som det militære hospital var permanente institutioner. Væsentligt er, at de civile hospitaler i modsætning til tidligere udelukkende tjente som sygehuse, ikke som institutioner for fattige, og at kun patienter, som man mente kunne helbredes, indlagses her, ikke uhelbredeligt syge; endvidere er det karakteristisk, at de civile hospitalers patienter indtil slutningen af 1800-tallet hovedsageligt var ubemidlede og først og fremmest unge."

Om det afklarer dit spørgsmål, ved jeg ikke. Jeg ved, at Ribe hospital http://www.klostre.dk/ribe-kloster/ ikke var/er et syge-hospital, men et asyl, og at midlerne fra jordegodset blev brugt til fattigunderstøttelse i hvert fald omkring FT 1801. I dag er hospitalsforstanderens opgave at være forretningsfører for institutionen, og jeg mener at kunne huske, at der tidligere var situationer, hvor man måtte afsætte forstanderen på gr. af misvedligeholdelse af embedsopgaverne.

Måske skulle jeg omskrive http://wiki.dis-danmark.dk/index.php/Hospital ved lejlighed?

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Regelsen

Hej Elizabeth

Jacob Bering fik i 1747 ikke embedet som birkedommer i det skanderborgske rytterdistrikt.
1751 forstander for H.H., 1753-1754 opholdt han sig på Rosenvold, 1757-1759 i Belle,
1761-1774 på Bryskeborg (Williamsborg)!
Venlig hilsen
regelsen

Elizabeth Høilund Buffet

Hej Vivi, Inger og Regelsen

Tak for en mængde gode link og oplysninger som i har sendt. Jeg begynder at få lidt mere indtryk af hvad et hospital var tilbage i 1750 -1800 tallet.

Jeg har også set lidt nærmere på ordets definition. Desuden kom jeg i tanke om at der eksisterer en FT for Horsens i 1769, og ved at gennemgå den fandt jeg 25 hospitalslemmer mellem 29 og 86 år, men jeg kan jo godt have overset nogle af dem. Men det giver en ide om hvor mange der boede der da Jacob var hospitalets forstander.

Men jeg aner stadig ikke hvad hans arbejde gik ud på - for det er helt klart at han ikke selv boede der med sin familie.

Vivi - jeg kan ikke udtale mig om Bering og Bryld er beslægtede, jeg er ikke stødt på navnet Bryld - men Bering Slægten er jo enorm,  og jeg er ike gået ud i alle sidegrenene på dette tidspunkt.

Mange hilsener fra

Elizabeth i Vermont

Elizabeth Høilund Buffet

Hej Inger

Dansk Kultur Opslagsbog .... lyder som et fint værk. 

MEn jeg kender ikke til nogen steder man har adgang til at låne danske bøger her, Desværre.

Alt det jeg har er blevet slæbt med hjem i årenes løb.  En hel del, men aldrig nok.

Elizabeth