Bilkører

Startet af Pia Odgaard, 08 Nov 2013 - 19:09

Forrige emne - Næste emne

Pia Odgaard

Nu er jeg kommet om ved nogle gange, at en brudgom er præsenteret som "bilkører" eller "bilejer". Er/var det er erhverv eller var det bare fordi det var så sjældent at ha bil dengang i starten af 1900 tallet?
Mvh. Pia Odgaard

Leif Sommerdal

Mon ikke det bare var sjældent - specielt på Mors
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Pia Odgaard

Mvh. Pia Odgaard

Niels Aage Specht



Nej Jeg har også set det på Midtsjælland.
Jeg var først lidt i tvivl om der stod
bil-ejer eller bi-lejer.
Hilsen
Niels

Sofie Petersen

Kære Pia!
Hvornår har du betegnelsen fra? Er det fra Mors? (Odgaard er jo et godt morsingbo-navn).
Brudgommen kunne være rutebil-ejer eller lillebil-ejer. Jeg husker i hvert fald selv nogle rutebil-ejer-familier tilbage fra 1930´erne. Måske kom de endda tidligere end andre steder til Mors, fordi der ikke var jernbane, Leif- Ha!
God weekend- Sofie (gammel morsingbo)
Venlig hilsen
Sofie Petersen
6780
sofienederby@mail.dk

Mikkel Eide Eriksen

En lille anekdote fra 1930ernes Gilleleje.

Tror det var mine oldeforældres sølvbryllup, ude på kroen ved fyret, og de var blevet kørt derud med rutebilmanden for der var dog for langt at gå. Rutebilmanden blev naturlivis inviteret indenfor til middagen, Gilleleje var/er ikke en særlig stor by. Efter første portion udbryder han "Det var dog den bedste ærtestuvning jeg har smagt, kommer der mér af den?"

Det viste sig at han havde spist den italienske salat.

;)

Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Egon Sørensen

Hejsa!



Jeg har papirer fra min fars huskøb i 1949, da har han titlen Hr. husejer.

Mvh.

Egon Sørensen

Pia Odgaard

Ja det er fra Mors og fra starten af 1900 tallet, såvidt jeg lige husker. Hvis jeg kommer om ved det igen, så lægger jeg lige herind hvor det er :)

Jeg kan også huske fra jeg var lille, at jeg synes det var underligt at der stod "hr gårdejer" på min bedstefars breve og "hr autolakerer" på min fars ;) Det bruger man vist ikke mere :)
Mvh. Pia Odgaard

Pia Odgaard

Fandt en her:
KB Øster Assels, Morsø sønder, Thisted 1924-1940 opslag 193 øverst.
Mvh. Pia Odgaard

Sofie Petersen

Hej igen, Pia!
Mon ikke han har været chauffør? Den danske oversættelse til "bilkører" er aldrig slået igennem. Om han så har været ansat hos en rutebilejer eller en lastbilejer er jo ikke til at vide.
Jeg gik lige FT 1930 for Øster Jølby igennem hvor jeg med bestemthed vidste, at husejeren i det hus hvor jeg blev født, havde en rutebil. Han står som "bilejer". Den var godtnok ikke så stor, men en rutebil var det da! Jeg synes jeg kan huske, at solskærmen var stærkt blå. Gad for resten vide, om han kørte en fast rute til Thisted eller Nykøbing?
God weekend- vh Sofie

Venlig hilsen
Sofie Petersen
6780
sofienederby@mail.dk

Pia Odgaard

Sofie: Det kan godt være :) Jeg synes nu jeg har set andre, som blev kaldt chauffør, men måske det har været længere fremme i tiden. Og jeg er også kommet om ved flere vognmænd. Men jeg vil prøve at holde øje med det fremover, og skrive ned hvad jeg finder :)
Mvh. Pia Odgaard