Ledvogter

Startet af Jørgen Harring Kristensen, 07 Nov 2013 - 16:37

Forrige emne - Næste emne

Jørgen Harring Kristensen

Hvor var Ledvogtere ansat?
Min oldefar (og måske oldemor) var, omkring år 1900 Ledvogter i Odense og Silkeborg.
Jeg har søgt ham i DSB´s materiale på Rigsarkivet, men fandt ham ikke. Kan det skyldes at ledvogtere ikke var ansat hos DSB?

Ivar Kjærgaard

Er du opmærksom på privatbanerne? Begge byer trafikeredes af privatbaner?

Anna N Rasmussen

Hej Jørgen,

tja, der var - og er - jo også private jernbanestrækninger/selskaber. Prøv en søgning på Daisy på "jernbane", og se om der er noget som du måske kan bruge der:

http://www.sa.dk/content/dk/daisy/arkivskaber_eller_arkivserie_liste?c=jernbane&d=1&e=2013

Med venlig hilsen
Anna
Født 1968 i 3400 Hillerød; nu bosat 2860 Søborg.

Håndværkerslægter i Kbh samt købstæderne Fr.sund, Roskilde, Sorø, Slagelse, Korsør, Skælskør, Nyborg, Svendborg. Landsogne i Sorø og Fr.Borg Amter.

Jørgen Harring Kristensen

Tak for de gode råd, dem vil jeg følge op på.
VH Jørgen

Thestrup-Bjørn

Gå allerførst på dit bibliotek og bestil nedennævnte superværk, der dækker ansatte i DSB såvel som ved diverse privatbaner
- "almindelige" ledvogtere og banearbejdere er nævnt.


Danmarks Jernbaner, Historisk og Biografisk Haandbog – Bind I: Historisk Afsnit – Bind II: Biografisk Afsnit, bd. II,1 og bd. II,2 med supplement (Buch & Gomard, 1933)


Ved flere personer er indsat portrætter.

Husk at låne alle ovenstående bind - titlerne er korrekte.
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Erik Boysen

Leedvogt

Min oldefar var ifølge hans ansættelsesbrev fra Gram Gods 1871 Ledvogter ved leddet ind til skoven omkring Thiset! stillingen ophævet 1880 af godsforvalteren
Med venlig hilsen
ERIK BOYSEN
www.skippere.dk

OPEN YOUR MIND-USE OPEN SOURCE

Jørgen Harring Kristensen

Tak for gode og brugbare svar.
VH Jørgen

Carsten Friis Fischer

Hej Thestrup-Bjørn

Du skal have 1000 tak for den titel som du har opgivet m.h.t. DSB.

Har igennem ca. 3 år manglet foto af 2 DSB folk som jeg har ledt efter til et "fotogalleri" over tidligere bestyrelsesmedlemmer i en sommerhus grundejerforening som jeg selv sidder i og som har 100 års jubilæum i 2017.

Ved den ene var der gevinst. Medens der ved den anden kun var tekst.

Og vi taler altså om foto af folk som hvis de havde været i live idag, ville have været omkring de 130 år gamle.

Så du har reddet min lørdag

Hilsen

Carsten Fischer

Thestrup-Bjørn

Til Carsten m.fl.

Bliv nu ikke skuffet, for det er ikke alle jernbanefolk, der har indsendt fotos til "mit" nævnte værk.
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998