Schak slægten

Startet af Grethe Mortensen, 22 Jan 2011 - 19:04

Forrige emne - Næste emne

Grethe Mortensen

Er der nogen som kender noget til Schak slægten, bl.a. Anders Christensen Schak død i Nustrup 1842, desuden er jeg meget interesseret i hans forældre Christen Johansen død 1799 og Anna Kristine Andersdatter død 1815 i Kastrup, Gram sogn. Hvor kom Chresten Johansen fra?

Hilsen Grethe

Nancy Petersen

Ved vielsen 1772 står der, at han kommer fra Aastrup

Vh
Nancy

Grethe Mortensen

Tak til Nancy men derfra kan jeg ikke komme videre. Jeg kan ikke finde hvor han er født eller noget om familien iøvrigt.

Grethe

Christian Konstmann Autzen

Hej Grethe

Schack slægten - eller i hvert fald en af dem, hvis der er flere slægter, kan du finde en del af i Brøns sogn i Tønder amt.

Svend Jacobsen og Hans-Ole Mørk har nogle af dem bl.a. også som efterkommer efter Troels Winther - se gerne mere herom i deres bog "10 generationer med rod i marsken". Kan lånes på biblioteket. Hvis det skulle vise sig, at det er efterkommere af dem fra Brøns sogn.

Navnet Schack kommer fra Hans Schack, som var officer under svenskerkrigen i 1658-60. Og der er så en familie i Brøns som opkaldte deres søn efter denne Hans Schack.

Hans Schack er så også den med Schackenborg i Møgeltønder - altså officeren.

Brøns sogn er så et problem, hvis/når du søger på folketællinger - ikke særligt meget er med !

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Grethe Mortensen

Hej Christian.

Tak for dit svar. Jeg har set der er en familie i Brøns, men har endnu ikke fundet en forbindelse mellem denne familie og min.
Jeg tror Anders Christensen har fået Schak som tilnavn da faderen hedder Chresten Johansen, han boede i Åstrup ganske rigtigt i Åstrup ved vielsen, som en anden gjorde mig opmærksom på.
Der hvor jeg har fundet det meste er i Hammelev, Nustrup og Gram området.
Min far havde hørt for mange år siden at en af anerne måske havde været kusk på Schakenborg, det har jeg endnu ikke fundet.
Jeg søger videre.

Hilsen Grethe

Per Andenæs

der er udgivet en slægtsbog for med titlen, "Anetavle for Anders Schack og Ingeborg Pedersdatter" og den kan lånes via biblioteket. Anders er født i Alslev  mølle 22 juli 1797. mvh Per
med venlig hilsen
Per Andenæs
per.andenes@galnet.dk
www.per-andenaes.dk

Christian Konstmann Autzen

Hej Grethe

Om Alslev mølle: - Historien om den kan findes ved at google den.

Og det er rigtigt, at den Schack som købte den, er fra Brøns, og altså efterkommer efter Schack'erne i Brøns.

Schack-slægten fra Brøns er spredt ud over det vestlige Sønderjylland, og Gram og Nustrup hhv. Hammelev er således ingen undtagelse.

Du vil nok skulle et trin eller 2 længere tilbage end Anna Kristine og Christen for at få en match i bogen "10 generationer ....". Og da Christen ikke hedder/benævnes Schack, så skal du nok søge hos Anna Kirstine i stedet.

Held og lykke med din søgning.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Grethe Mortensen

Tak til Per og Christian for jeres medvirken i min søgen. Jeg søger videre.

Hilsen Grethe