WinFamily til Legacy 7.5.

Startet af Peder Klinge-Christensen, 04 Nov 2013 - 08:10

Forrige emne - Næste emne

Peder Klinge-Christensen

Hej

Jeg er blevet træt af WinFamily og har skiftet til Legacy 7.5. (Deluxe), men har nu fået problemer med konvertering af data fra Winfamily. Gedkom-filen siger at den ikke kan genkende NAMR. Endvidere kommer mine kildebeskrivelser og off/private noter ikke med over i Legacy.
Hvad gør jeg forkert? Kan nogen hjælpe?

Venlig hilsen
Peder

Leif Thor Olsen

Hej.

Ikke fordi jeg er fortaler for WinFamily, men har du set, der lige er kommet en version10?

Mvh. Leif

Karsten Damén

#2
Jeg tror ikke du gør noget forkert.  Du er blot blevet ramt af det forhold, at mange slægtsprogrammer ikke overholder GEDCOM standarden 100%.

Den "tag" som i WinFamily hedder NAMR betyder "Name_Religious".  Hvordan du har fået lagt data ind under den er ikke klart for mig - med mindre det skulle have været gift navn (tag'en for det hedder MARNM i GEDCOM standard).

Denne NAMR "tag" kan Legacy ikke håndtere ved importen. Jeg kender ikke en løsning på dette problem udover at du kan

a) bede Legacy om at konvertere ukendte "tags" til noter (som bliver tilknyttet den relevante person) eller
b) følge anvisningen i vedhæftede PDF dokument for at konvertere ukendte tags til et legalt tag, som Legacy kender.

Vedr. kildebeskrivelser og private noter skal jeg ikke kloge mig.

hilsen Karsten


[vedhæfting slettet af admin]

Anne Marie Holck

Citat fra: Peder Klinge-Christensen [3984] Dato 04 Nov 2013 - 08:10
Hej

Jeg er blevet træt af WinFamily og har skiftet til Legacy 7.5. (Deluxe), men har nu fået problemer med konvertering af data fra Winfamily. Gedkom-filen siger at den ikke kan genkende NAMR. Endvidere kommer mine kildebeskrivelser og off/private noter ikke med over i Legacy.
Hvad gør jeg forkert? Kan nogen hjælpe?

Venlig hilsen
Peder

Jeg mener, at WF bruger koden NAMR for kælenavn eller kendenavn. Du kan derfor ændre NAMR til NICK.
Hvis du har brug for hjælp med konverteringen, er du velkommen til at kontakte mig direkte, eller skriv til Legacys danske forum, som kan give dig god hjælp. Adressen finder du herunder.

Karsten Damén

Fra et gammelt indlæg på det tidligere DIS forum.

http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?2,434538

CitatJeg vil ikke undlade at videregive mine erfaringer mht. WinFam?s ukorrekte GEDCOM-koder:

NOTP (Privat note) ændres til NOTE
ADDR (Adresse) ændres til NOTE. (Jeg har i WinFam anvendt Adresser til at anføre hvornår og hvor personen har boet livet igennem, men ADDR er tilsyneladende i GEDCOM og i andre slægtsprogrammer kun beregnet til en 2-linie adresse).
NAMR (alternativt navn) ændres til ALIA
TITL/TEXT (til Fælles1 note) er en korrekt kode, som jeg dog ikke har kunnet finde importeret noget sted i fx Legacy.
_NO1 (?) genkendes ikke (er imidlertid tilsyneladende uden større betydning)

Venlig hilsen

Julius

Karsten

Anne Marie Holck

Ja, selvfølgelig kan NAMR også erstattes med ALIA  :)

Bjarne Møller

Hej

Jeg tror du bliver glad for dit valg til Legacy. Jeg prøvede at hente Winfamily 10 men var meget lidt imponeret af programmet.
Venlig Hilsen

Bjarne Møller 8220 Brabrand

Peder Klinge-Christensen

Tak for input - det hjalp på koderne. Men jeg kan stadig ikke få kildebeskrivelserne rigtig over i Legacy. De fremgår godt nok af Ged-filen. Men der sker ikke noget når den importeres til Legacy. Det er en større opgave med copy/paste. Er der nogen der har et godt råd?

V.h.
Peder

Anne Marie Holck

Citat fra: Peder Klinge-Christensen [3984] Dato 05 Nov 2013 - 21:10
Tak for input - det hjalp på koderne. Men jeg kan stadig ikke få kildebeskrivelserne rigtig over i Legacy. De fremgår godt nok af Ged-filen. Men der sker ikke noget når den importeres til Legacy. Det er en større opgave med copy/paste. Er der nogen der har et godt råd?

V.h.
Peder

Hej Peder,

Skal vi ikke flytte spørgsmålene over i Legacys forum http://www.legacydansk.com/forum

Prøv at tjekke din gedcom-fil, der skal være koder SOUR, som er koden for kilder.