Efterkommere i USA

Startet af Sanne Andersen, 13 Sep 2013 - 20:03

Forrige emne - Næste emne

Sanne Andersen

Hej Kim

Tusinde tak for dit tilbud - jeg er overbevist om at jeg vil benytte mig af det.

Kaj har hjulpet mig en hel del i dag og jeg tror lige at jeg sender dig en kopi af vores foreløbige korrespondance, så du kan se hvad vi har fundet ud af.

Mvh Sanne


Anette Eriksen

Hej Sanne,

Ved datteren Marie Kirstine Hansens konfirmation i 1894 (AO Præstø, Damsholte, 1892-1908 - opslag 203), står moderen nævnt som ugift Hanne Helene Gertrud Mortensen, Frenderup. Noget kunne jo så pege på, at moderen faktisk stadig er i Danmark.

Bortset fra det, så peger mange af de andre indlæg på, at det sagtens kan være hende, der er fundet i USA. Hvordan opstod tanken om at hun udvandrede?

Jeg har kigget i folketællingen for 1890 i Frenderup, Damsholte Sogn, men finder ikke umiddelbart Hanne. På opslag 89 findes en M. Kirstine Hansen, 9 år, som er født i Stege. Om det er din ane, kan jeg ikke gennemskue.

Måske har du disse oplysninger i forvejen, men nu får du dem alligevel.

Mange hilsner
Anette Eriksen

Kim Melchior

Hvad der staar i forbindelse med konfirmationen er mange gange bare en afskrift eller kopi af hvad der stod ved daabsindforslen. Saa det betyder ikke nodvendigvis at moderen boede der i forbindelse med konfirmationen og derfor godt kunne vaere i USA.

Idet jeg hverken har set daabs eller konfirmations indforslen saa kan jeg ikke sige noget med sikkerhed.

Kim Melchior (USA)

Sanne Andersen

Hej Anette

Det er min Marie Kirstine Hansen du har fundet og hun er plejebarn hos Hans Jørgen Christiansen og Ane Kirstine Christiansen og jeg kan ikke finde nogen forbindelse mellem disse mennesker og Hanne.

Idéen om udvandringen opstår da jeg i sin tid efterlyser Jens Hansen Bille som er udlagt barnefader. Du kan se den gamle tråd her https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php?topic=27851.0

Jeg har netop tænk den samme tanke at der hverken ved konfirmation, vielse eller død står noget som helst om at moderen opholder sig i USA og er vel også én af grundene til min tvivl.

Hilsen Sanne

Sanne Andersen

Bare til orientering kan vielsen ses i KB1892-1908, Damsholte Sogn, opsl. 262 og hendes død kan ses i KB1915-1954, Damsholte Sogn, opsl. 173.

Hilsen Sanne

Kim Melchior

Jeg vil IKKE laegge stor vaegt paa at der ikke staar noget om moderen er i USA i forbindelse med konfirmationen. Se mit tidligere indlaeg.

Kim Melchior (USA)

Sanne Andersen

Nu lysner det i øst (eller vel nærmere i vest)  :D

Damen fra PCGS har fundet fødselsregistrering af 2 børn i deres arkiver og ved den ene er moderen nævnt som H.H.G. Mortenson og faderen er Jacob Peterson, så det må uden tvivl være min Hanne der er tale om.

Så til alle andre som har efterkommere i USA er der bare at sige - kontakt de lokale museer, biblioteker eller offentlige myndigheder, der er hjælp at hente.

Med venlig hilsen
Sanne

Ole Brodersen

Hej Sanne!

Jeg kan måske kaste lidt lys over din udlagte barnefader: Jens Hansen Bille.

Der var mange "Biller" fra Møn, der rejste til USA, og der er han iblandt. Jeg har ham i min database, men ved ikke hvornår han rejste.

Han er født i Pollerup den 2/1-1867 og døbt i Keldby Kirke 3/2-1867, søn af Hans Hansen Bille. Jeg har ikke lige opslagsnummeret her, men han er da nem at finde.

Flere af hans søskende rejste også til USA, nemlig:

Hans Hansen Bille (hedder det samme som faderen), f. 3/1-1862, han drog til Luck, Wiscounsin.

Johan Hansen Bille, f. 14/1-1864, drog til Tacoma, jeg ved ikke hvilken stat, men det kan du nok finde ud af.

Søsteren, Ane Hansdatter Bille, f. 5/6-1869, drog til USA, men hvor og hvonår ved jeg ikke, men det er da sandsynligt at 1 eller flere rejste sammen.

Der var flere børn i familien, men de blev vist herhjemme.

Det er hvad jeg kan bidrage med i dag. Jeg har iøvrigt flere forfædre til Jens Hansen Bille i min database. Så du er velkommen til at kontakte mig for flere oplysninger.

Venlig hilsen

Jeanne Raae Brodersen

Sanne Andersen

Hej Jeanne

Tak for dit svar - men desværre kan det jo umuligt være min Jens Hansen Bille idet han så kun var 13 år gammel da min oldemor blev født i 1880.

Hilsen Sanne

Sanne Andersen

Hej igen

Sidste opdate på denne tråd.

Dakota Sunset Museum har fundet et oldebarn til Hanne. Han er i slutningen af 70'erne og bor i den samme lille by som Hanne boede i indtil sin død, nemlig Gettysburg i South Dakota. I går var han inde på museet med et par billeder af sin mormor og hendes bror, altså 2 af Hanne's børn. Jeg har fået adresser på manden og hans to søskende, så nu er det bare at tage kontakt.

God weekend til alle.

Hilsen Sanne

Kaj Arne Jørgensen

Hej Sanne.

Held og lykke med kontakten !
Med venlig hilsen

Kaj Arne Jørgensen
2670 Greve

Slægtstræ: http://wc.rootsweb.ancestry.com/cgi-bin/igm.cgi?db=karnj

Sanne Andersen

Tak, Kaj og mange tak for din hjælp i denne forbindelse  :)

Sanne Andersen

Hej igen

Jeg synes at alle Jer der har hjulpet mig og alle Jer der har læst med skal se dette billede af min tipoldemor (Hanne), hendes danske mand i USA og to af deres børn.

Jeg har netop modtaget det fra Dakota Sunset Museum, som har fået det af Hanne's tip-tip-oldebarn.

Er jeg glad  :D ja!

Hilsen Sanne

[vedhæfting slettet af admin]

Sanne Andersen

Undskyld - i min iver fik jeg skrevet at Dakota Suneset Museum har fået billedet af Hanne's tip-tip-oldebarn - det er ikke rigtigt. Billedet har de fået af af Hanne's oldebarn på næsten 80 år.

Lissa Pedersen

Hvor dejligt for dig Sanne!

For nogle år siden, hvor jeg i Idaho besøgte efterkommere af en af mine oldemødres søstre, som var emigrereret til Utah og senere Idaho, fik jeg et billede af min tipoldemor, som levede og døde i Danmark. Det var en masse af denne søsters børnebørn, jeg mødte. Jeg ville ellers aldrig have fået et sådant billede, da min mor blev sendt i pleje, da hun var lille pige, og hun fik aldrig senere kontakt med sin biologiske familie.

Hilsen Lissa

Sanne Andersen

Tusinde tak, Lissa - det var jo faktisk dig der startede det hele i forbindelse med min efterlysning af den udlagte barnefader. Du fandt et spor jeg kunne følge og nu har jeg fundet beviserne og oven i købet billeder og kontakt til efterkommere. Det er fantastisk.

Det kræver stor tålmodighed at slægtsforske men med den hjælp man får herinde er man virkelig godt på vej.

Knus Sanne