Flyndersø Mølle, Svend Poulsen 1670-1741

Startet af Kristensen, 07 Aug 2012 - 23:18

Forrige emne - Næste emne

Kristensen

Jeg har lige fundet min tip6-oldefar, Svend Poulsen på Flyndersø Mølle. Jeg er i slægt med ham via datteren Susanne Svendsdatter, gift med Jørgen Jensen.

Er der måske andre som har kigget på lokaliteten og familien og som måske har nogle gode henvisninger til interessante ting?

(jeg burde jo selv lede lidt, men jeg kan være frygtelig doven, når det rammer mig...)
jhk

Jens Kristian Noe

Hej Svend.
Kender du følgende skrift?Hvem var den sidste møller i Flyndersø Mølle?

Af Herdis Kjølhede (2003)

Lars Jensen (1801-1882) på møllen 1848-1871
med v. hilsen Jens K. Noe
jenskristian.noe@gmail.com

adresse  7500 Holstebro

Hans Poulsen



Hej Jørgen

"(jeg burde jo selv lede lidt, men jeg kan være frygtelig doven, når det rammer mig...)"



Det kan man kalde selverkendelse, men vi må alle håbe, at din holdning ikke smitter andre.

DIS-gruperne er tænkt som hjælp til selvhjælp, så andre skulle nødig få den opfattelse, at en tilsvarende bemærkning, eventuelt efterfulgt af en smiley eller andet pjank, nok virker formildende.

Hvis du kan overvinde din dovenskab, vil det sikkert befordre din sag at fortælle, om der er tale om Flyndersø i Holbæk amt eller Flyndersø i Ringkøbing amt.

Selv tror jeg ikke, at jeg vil beskæftige mig mere med din tråd.

Venlig hilsen
Hans

Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Kristensen

#3
Ups - det var dog en meget gammel tråd, I har fat i der... og jeg havde slet ikke bemærket, at Jens Kristian havde svaret. Jeg takker selvfølgelig for henvisningen, og jeg vil kigge nærmere på det, som du her giver mig.

Jeg har sådan set fundet en masse om stedet og familien - ikke mindst på lokalarkivet i Vinderup. Det stiller jeg naturligvis gerne til rådighed for andre, som eventuelt er for dovne - for det er jo det, som stedet her går ud på. Jeg tror godt nok, at det meste kan findes på nettet i forvejen - måske bortset fra lidt omkring udtørringen af Flyndersø, som jeg har tænkt mig at rode lidt i, når jeg får tid.


Og til Hans:

Jeg er da ked af, hvis du har følt dig "stødt" af mine bemærkninger. Du hjælper jo en masse herinde, ikke mindst de "nyere" som jeg selv. Jeg anede ikke, at der også var en "Flyndersø" i Holbæk.

Vi er jo nogle, som er gået lidt for tidligt i gang med slægtsforskningen (-fordi vi stadig har et tidskrævende arbejde). Så er det rart at kunne trække på erfarne kræfter, som måske ved alt om deres egen slægt - og som derfor kan se en spændende udfordring i at hjælpe andre. Det var sådan set derfor.
jhk

Hans Poulsen



Hej Jørgen

Der var ikke tale om, at jeg blev stødt; men det er en misforsåelse, hvis du tror, at andre vil sidde og slægtsforske for dig.

Jeg har kastet et blik på de utallige hits, der kommer, når man googler dit navn, og jeg skønner, at du har tilstrækkelig tid til at finde dine oplysninger selv.

"Jeg anede ikke, at der også var en "Flyndersø" i Holbæk."

Du undlod at benytte en stednavnedatabase, og havde du gjort dig den ulejlighed, ville fx KRABSEN have fortalt dig om to stednavn Flynder.

Du undlod også at læse, hvilke gode råd moderator giver med hensyn til et gennemtænkt emnerubrik.

Din dovenskab tager jeg ved vingebenet, så du ikke misforstår det en anden gang.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Kristensen

#5
Jeg er meget ked af, hvis jeg føles som en belastning for de erfarne herinde.

Jeg skal nok slette mit medlemskab ved førstkommende lejlighed.
jhk

Kristensen

#6
Jeg vil gerne slutte af med at sige tak til de mange, som har hjulpet mig siden jeg startede for 1½ år siden.

Jeres tålmodige hjælp kan gøre hele forskellen på, om en nystartet indenfor slægtsforskning kommer videre med det allerførste familietræ, eller om man opgiver slægtsforskningen og finder andre interesser.

Jeg nåede aldrig til at sætte mig ind i hvad krabsen eller andre fagudtryk herinde betyder, men man kan jo ikke vide alt. Jeg kan da godt se, at det må være irriterende for de erfarne, når en nystarter i vild begejstring over at have fundet noget spændende, spørger herinde i stedet for selv at søge.

God vind fremover.
jhk

Hans Poulsen



Hej Jørgen Hedegaard Kristensen

Jeg nåede aldrig til at sætte mig ind i hvad krabsen eller andre fagudtryk herinde betyder, men man kan jo ikke vide alt.

Du er pylrevorn, og med den holdning kommer du ikke langt.

Ovenfor fik du at vide, at der er noget, der hedder en stednavnedatabase, og som en ud af flere blev KRABSEN, stavet med versaler, foreslået.

Du undlod at benytte en stednavnedatabase, og havde du gjort dig den ulejlighed, ville fx KRABSEN have fortalt dig om to stednavn Flynder[-sø].


Havde du googlet KRABSEN, var formularen lige foran dig i løbet af 2 sekunder. I venstre side står "Stednavn", tryk på det ord og skriv Flyndersø, giver KRABSEN dig fin besked efter yderligere 2 sekunder.

Det fremgår af et af dine hits, at du har været indskrevet på Den Kongelige Veterinær og Landbohøjskole, KVL, og man har vel lov at tro, at det så må være en smal sag for dig at slå op i en stednavnedatabase.

Jeg kan da godt se, at det må være irriterende for de erfarne, når en nystarter i vild begejstring over at have fundet noget spændende, spørger herinde i stedet for selv at søge.


Hvem der bliver irriteret, véd jeg ikke, men det er din attitude, der er medvirkende til, at du får modspil i hvert fald fra mig.

Nemmere at spørge end lede selv. Nej, tag og led selv, og går du i stå, er vi mange, der gerne vil forsøge, om vi kan hjælpe dig.

Jeg ønsker dig held og lykke med din slægstforskning.

Med venlig hilsen
Hans Poulsen
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Verner Bentsen

Hans
Håber du er tilfreds med Jørgen Hedegaard Kristensens udmeldelse.
Så behøver du da ikke hjælpe ham, hvis han går i stå.
mvh Verner

NB Undlad venligst kommentarer.

Hans Poulsen



Hej Verner

Håber du er tilfreds med Jørgen Hedegaard Kristensens udmeldelse


Det er nyt for mig, at Jørgen Hedegaard Kristensen har meldt sig ud af foreningen. Så sent som i forgårs står der ved hans indlæg *medlem*.

Personligt bringer det mig ikke tilfredshed eller det modsatte, om han er medlem eller ikke. Hvis han skønner, at udmeldelse er den bedste udvej for ham, respekterer jeg det synspunkt.

I modsætning til, hvad du eventuelt måtte tro, har jeg ikke et horn i siden på Jørgen Hedegaard Kristensen; men jeg finder hans holdning, der kom til udtryk i hans første indlæg, en hån og despekt over for alle dem, der gennem årene har slidt og slæbt i deres fritid med foreningsarbejdet i allerbredeste forstand på scenen og i kulissen. Jeg har bestræbt mig på, at andre ikke bare skal tro, at Jørgen Hedegaard Kristensens fremgangsmåden er velegnet til at slippe for at gøre et stykke arbejde selv og bare læsse det over på andre.

Så behøver du da ikke hjælpe ham, hvis han går i stå. Det er en logisk følge af udmeldelsen, at han slutter sine indlæg, hvis han ikke foretrækker at optræde som *bruger*, men tak, Verner, at du slår det fast. Det kunne jo være, at jeg ikke fattede det.

NB Undlad venligst kommentarer.

Du bestemmer suverænt, hvad du vil skrive, og samme ret tilkommer mig. Pardon, at jeg ikke valgte at danse efter din taktstok.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

K. Thidemann

Citat fra: Kristensen [15083] Dato 28 Okt 2013 - 20:37
Jeg er meget ked af, hvis jeg føles som en belastning for de erfarne herinde.

Jeg skal nok slette mit medlemskab ved førstkommende lejlighed.

Nej da - stop lige en ½.

Hans Poulsen's udtalelse behøver da ikke være en udtalelse for os alle  :)

Op på hesten igen.
mvh K.Thidemann 9000