Wrang, Skytte og Støedt

Startet af Arne Christiansen, 28 Okt 2013 - 14:34

Forrige emne - Næste emne

Arne Christiansen

Er der nogen der forsker i disse navne - er jeg kommet i besiddelse af beskrivelser af disse .
de går fra ca. 1526 til 1950-58
Wrang : Jøp ( Jacob ) Selvejerbonde i Guderup 1526 - Herredsfoged og Landsdommer
Skytte :  Præst i Smørup - Chr. nielsen Skytte : Stadsmedicus i Viborg ( 1587-1650 )
Støedt : Skrivergården i Dyndved  ca. 1570- 1647

Kopier hvis ønskes


Med venlig hilsen
Arne Christiansen
mail@arne-christiansen.dk

Peter Kyhl

Hej Arne.

Jeg er interesseret i, hvad du har om Støedt-slægten. Jeg har en ane Peder Pedersen Støedt, der var herresfoged og boede i Dynneved. Hans datter Margrethe var gift med Hans Clausen Brandt.

Jeg kender desværre ikke navnet på PP Støedts hustru.

Mvh. Peter Kyhl.

Arne Christiansen

Hej Peter
Har sendt en mail til dig med en vedhæfte PDF
Med venlig hilsen
Arne Christiansen
mail@arne-christiansen.dk

Christian Konstmann Autzen

Jeg har en Asmus Stød, som nok er født i Gaardeby i Tinglev sogn omkring 1630, og som blev gift med Wois Boyesdatter fra Eggebæk også i Tinglev sogn. Det er så deres datter Anne Asmusdatter, født 4. juli 1672, som er min ane (via Matzen og Konstmann). Hun bliver gift 24. oktober 1697 i Tinglev med Jørgen Jacobsen, født i Bajstrup, Tinglev sogn, i 1674.

Der findes flere personer med efternavnet Stød i Tinglev sogn på den tid; Asmus Stød's far kunne være en Ros Stød, som er født i 1599 og død 29. juli 1685, 86 år gammel, i Gaardeby i Tinglev sogn.

Wrang navnet har jeg set i kirkebøger på det nordlige Als.

Hvis du har noget om ovennævnte Stød'er, så er jeg meget interesseret.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Peter Kyhl

Hej Arne.

Mailen er ikke gået igennem. Måske fylder den for meget. Jeg glæder mig til at se den.

Mvh. Peter

Ole Brodersen

Hej Arne!

Jeg er meget interesseret i Schytte familien. Jeg har en ane Niels Olsen Schytte, som var den første protestantiske præst efter reformationen i Gråbrødre Klosterkirke i Viborg.

Venlig hilsen
Jeanne Raae Brodersen

Arne Christiansen

Undskyld det sene svar, men vi har været uden net i 20 timer !!
Sender en mail til hver af jer med jeres ønsker
Med venlig hilsen
Arne Christiansen
mail@arne-christiansen.dk

Arne Christiansen

Citat fra: Peter Kyhl [657] Dato 28 Okt 2013 - 14:52
Hej Arne.

Jeg er interesseret i, hvad du har om Støedt-slægten. Jeg har en ane Peder Pedersen Støedt, der var herresfoged og boede i Dynneved. Hans datter Margrethe var gift med Hans Clausen Brandt.

Jeg kender desværre ikke navnet på PP Støedts hustru.

Mvh. Peter Kyhl.

Hej Peter
TDC skriver at din mailboks er fyldt op, så du ikke kan modtage mail's
Den skal tømmes hod TDC - ikke hos dig selv
MVH
Arne
Med venlig hilsen
Arne Christiansen
mail@arne-christiansen.dk

Christian Konstmann Autzen

Hej Arne

Igen - tak for det tilsendte.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Ole Brodersen

Hej Arne!

Tak for det tilsendte.

Venlig hilsen

Jeanne

Annette Damgaard Hansen

Kære Arne.

Jeg har nogle Skytter i min slægt, men jeg er ikke nået til at efterforske de oplysninger jeg har. men måske kan de være i slægt med Chr. Nielsen Skytte?:

Niels Olufsen Schytte (1540 - 1601)- Præst i Kaaberup ved Skive.
Jeg har følgende løsrevene oplysninger om ham:
Der kendes et brev fra ham 1554, han var da student. 1562 nævnes han som sognepræst i Kobberup ved Skive. Døde efter sandsynligste kilde 1601.

Kilder:
Albertine Hauglid: Innflytterslekter til Vega og deres røtter (1981), s. 28
http://nose.dk/Norge/schytte.html#9

Hans far menes at være:
Oluf Jacobsen (Nielsen) Schytte (ca. 1500 - 1591) - Magister.
Den første rektor ved Viborg Dom-, Katedral- og Latinskole ca. 1540 indtil år 1553 og kannik 1553.. Siden Kompastor/præst til Gråbrødrene i Viborg (1543)-ca. 1577.

Kilde:
http://finnholbek.dk/genealogy/getperson.php?personID=I5889&tree=2
http://www.gunderupsogn.dk/gunderup.htm

Hans far skulle vist være:
Præst Jacob Schytte, født omk. 1440 i Ambrum, Tyskland; død i Løgstør ca 1490
Kaldet Jacob Schytte af Løgstør. Jacob Schytte skulle være af den gamle Schytte-Taa ætt.

Kilde:
http://finnholbek.dk/genealogy/getperson.php?personID=I5897&tree=2
http://www.roskildehistorie.dk/gods/adelsgods/Loeve/Kragerup.htm

Som skrevet har jeg endnu ikke helt styr på dem, men de er der og kan måske bruges?

VH Annette



Arne Christiansen

Hej Anette
Jeg er ikke så langt tilbage, men har en Chr. Nielsen Skytte 1587-1650
Stadsmedicus i Viborg.
Tak for linkene, dem vil jeg bestemt kigge på
Med venlig hilsen
Arne Christiansen
mail@arne-christiansen.dk

Annette Damgaard Hansen

#12
Hej Arne
Det ser ud til, at de Schytter, jeg gav dig oplysning på fra min slægt, hænger sammen med din Chr. Nielsen Skytte. Her er hvad Gyldendal skriver:

Schytte, Schythe. Af de talrige slægter med professionsnavnet Schytte (Schythe) skal her nævnes to:

I. En slægt der føres tilbage til Løgstør, der var fødested for sognepræst i Brorstrup, Ravnkilde og Haverslev Mads Nielsen S. (ca. 1490-ca. 1551), oldefar til provincialmedicus Christen NielsenS. (1587–1650).

II. En slægt hvis første kendte mand er provst Anders Rasmussen S.

Bibliografi
(I) Alb. Schüthe og Alb. Fabritius: Geschlechterbuch der Familie Schüthe (Schytte-Schythe) I, Wilhelmsburg 1935. H. Støvring-Nielsen: Slægten S. på Mors, i Hist. årb. for Thisted amt, 1969 279–91. (II) [Helvig og Vald. Thal-Jantzen:] Sophie Hedevig Utke f. Heilmann og hendes efterkommere, 1973 92–106.


Du kan finde forbindelsesledet her: http://finnholbek.dk/genealogy/getperson.php?personID=I5897&tree=2

vh. Annette

Arne Christiansen

Tak igen Anette
har sendt dig en kopi af den anetavle jeg fik lov at låne
Med venlig hilsen
Arne Christiansen
mail@arne-christiansen.dk

Annette Damgaard Hansen

Tak Arne. Jeg har sendt dig en pdf, hvor jeg har forbundet de to Schytte-grene.
For din grens vedkommende fra Chr. Nielsen Skytte, som du refererer til, og op til forfaderen Jacob Schytte.

VH Annette

Peter Kyhl

Hej Arne.

Jeg burde kunne modtage den nu, så hvis du vil prøve at sende igen, vil jeg været meget taknemmelig.

Mvh. Peter Kyhl