Folketællingen 1885.

Startet af Jess Per Hildebrandt-Eriksen, 21 Jan 2011 - 11:51

Forrige emne - Næste emne

Jess Per Hildebrandt-Eriksen

Hvor finder man folketællingen far 1885 København ?
Jeg mener ikke den er på A.O.

Med venlig hilsen

Jess.

Hans Poulsen



Hej Jess

DDD > København, herred: København (Staden) > = 1885 - og så hjælper det med et navn på den, du søger.

Prøv lykken.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Thestrup-Bjørn

Hej Jess!

FT1885 står fremme i bogform (xerox-kopi) på Landsarkivet, København.

Så vidt jeg husker findes den også på film på Rigsarkivet
- om ikke andet så ses originalen der (som alle andre originale folketællinger).
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Jess Per Hildebrandt-Eriksen

Hans P. og Thestrup-Bjørn.

Mange tak for henvisningerne. 

Jess.

Hans Poulsen



Av, Jess, jeg var et nummer for hurtig til at svare på det, du ikke spurgte om.

"..Jeg mener ikke den er på A.O...".

Godt Thestrup-Bjørn fangede den og gav dig ordentlig besked.

Gos weekend til jer begge.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Jess Per Hildebrandt-Eriksen

Hej Hans.

Ja, men det er i orden.

God eftermiddag.

Jess.

Egon Hansen

Et lille hjærtresuk.
Skrædder Nils Anderson og hustru Signe Pehrsdotter flytter i 1884 fra Sverige til Danmark, men iflg DDD for København 1885 er de ikke der.
Signe er min fars moster, og far og en søster skulle have besøgt familien, sikkert mellem 1917 og 1922 i en lejlighed i det indre København. En lejlighed hvor Nils også havde sin skrædderstue.
Men at lede i den samlede folketælling i København efter familien syntes jeg er en uoverkommelig opgave. Kommer der snart flere københavnske folketællinger på DDD?
Eller er der andre bud på hvordan jeg løser denne opgave?
Mvh Egon Hansen 

Kirsten Andersen


Har du prøvet at søge i Politiets Registerblade:

http://www.politietsregisterblade.dk/

Venlig hilsen
Kirsten Andersen
3650 Ølstykke
Medlem af Danske Slægtsforskere
(DIS-Danmark) siden 1993

Egon Hansen

Hej Kirsten.
Kan jeg finde "politiets registerblade"
på nettet eller skal jeg på LA eller stadsarkivet?
For en del år siden søgte jeg i politimandtallerne efter en pige hvorom je3g vidste fra til- og afgangslisterne at hun var rejst til københavn i maj 1870, og igen tilflyttet et lille landsogn i august 1871. Så vil jeg næsten hellere søge en hel folketællingsliste igennem!
Mvh   Egon

Steen Møller Pedersen

Hej Egon.

Prøv at følge Kirstens link.
Hilsen
Steen Møller Pedersen
http://www.steenmp.dk/family

Egon Hansen

Nu har jeg prøvet, både med Nils Andersson, og Signe Pehrsdotter og "fordanskning" af navnene uden held. skal jeg så bare vente til indtastningen er færdig eller opgive den vej.
De svenske husforhørslister siger at familien flyttede til Danmark, men ikke hvor, men far har fortalt at han har besøgt dem i Indre København, og efter beskrivelses kunne det være Adelgade-Borgergade eller sidegader deromkring, formentligt noget af det som er sanneret.
Mvh Egon

Hans Peter Christiansen

Hej Egon.

Mon ikke det er dem i 1885?

kbhv, København (Staden), Holmensgade (Ulige numre), Kjøbenhavn Øster Kvarter, Holmensgade 17,matr.118 Baghuset Stuen, 6, FT-1885, D3696
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:

Niels Andersen   27    Gift   Husfader   Skrædersvend   Sverrig
Signe Andersen   29    Gift   Husmoder      Sverrig

Anders Andersen   5    Ugift   Søn      Sverrig
Johanne Andersen   2    Ugift   Datter      Sverrig
Et Udøbt Pigebarn   under 1 Aar       Datter      Kjøbenhavn
Mvh HP

Egon Hansen

Det ser ud til at være den rigtige familie. navnene og alderen på de to svenskfødte børn passer med det jeg har fra de svenske lister. Jeg har åbentbart ikke "fordansket" navnene da jeg søgte på DDD.
Jeg har nu prøvet AO 1890, men der er desværre ikke nogen beboere nævnt i baghuset, Holmensgade 17. Hvad gør jeg nu?
Mvh Egon

Laila Tøttrup

Dette kunne godt være Signe med børnene i Politiets Registerblade.
Der står godt nok ikke, om hun er enke, men alderen på både hende og børnene passer...

http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=1533334&limitstart=0


Vh. Laila

Egon Hansen

Hej Laila.
Tak for mailen.Bortset fra datoerne ser det rigtigt ud.Signe er født 12 /7 1855 i Løvestad.Set hav jeg selv set i Løvestad kirkebog fpr mange år siden, og børnenes fødselsdage har jeg fået fra husforhørslisten 1884 da familien flyttede til Danmark. Anders f 2/2 1879 og Johanne f 7/10 1882.
Jeg har aldrig set i politiets registerblade, men jeg går ud fra at det er et blad som følger personen, og at jeg kan gå ud fra at jeg kan finde personen på den sidst registrerede adresse i de følgende folketællingslister?
Mht. ægteskabelige stilling er der jo ikke noget til hinder for at Signe er blevet gift igen, eller har boet sammen med en svensk mand, som også var skrædder da min far og faster besøgte dem. tidspunktet må være mellem min farmors død i 1917 og mine forældres bryllup i 1923.
Mvh Egon

Egon Hansen

Av, den gik ikke.  Folketællingslisten for Aabenraa 1901 kender ikke Signe og hendes børn i nr 28.
Hvad gør jeg nu?
Mvh Egon

Laila Tøttrup

Hej Egon

Børnene bør være konfirmeret i henholdsvis 1893 og 1896.
Aabenraa hører under Trinitatis, så du kan jo se, om du er heldig at finde konfirmationerne der.

Vh. Laila

Karsten Jacobsen

Politiets Mandtal på Københavns Stadsarkiv (forløberen til Politiets Registerblade) var en mulighed med hensyn til at lede efter familien. Om ikke andet kan du følge dem på adressen fra FT 1885 hvert halve år, og du kan også gå bagud på adressen og se, hvornår familien flyttede ind der. Ofte vil der stå familiens tidligere adresse.

MVH
Karsten

Egon Hansen

Hej Laila.
Tak for tippet med konfirmationer. konfirmeret 29 marts 1896 Johanna Nielsson.født i sverige 7 apr 1882, datter af Nils Andersson og hustru Signe Pehrsdotter, Aabentaa 28.
Så vidt,så godt, men familien bor stadig ikke der i 1901! Jeg troede at når der var oprettet et registerblad med mange linier med plads til flytninger blev det brugt igen til det evt var udskrevet.
Hvad gør jeg nu? Kan det tænkes at Signe og børnene har boet et sted midlertidig, og at familien så har fået bedre lejlighed og er flyttet sammen igen, evt i samme gade? og skal Signe derefter findes på et kort med mandens navn?
Mvh  Egon

Egon Hansen

Hej igen Laila.
Nu har jeg prøvet at åbne politiets registerblade efter Kirstens link endnu engang, og skrive både Nils Anderssons navn,i det originale svenske stavemåde og så i en fordansket udgave Der kom kun nul resultater af min søgning. Så prøvede jeg at søge på Signe med den stavemåde som stod i det registerblad du sendte mig.--- også nul personer.Hvad gjorde jeg forkert  når jeg ikke kunne finde hende når du kunne?
Jeg slog så op på det blad du havde om Signe, og blasrede  tilbage til "Niels" og gennemlæste alle Niels. for født i Sverig. Ingen skrædder Niels Andersen! Hvad gør jeg nu?
Jeg kan se af de mandtaller jeg har været igennem at de mennesker har alle mulige aldre og tilflytningstidspunkter, og for nogles vedkommende en lang række flyttetidspunkter og adresser, så jeg ville formode at jeg har været igennem flere muligheder i det register.
HJÆLP!
Mvh Egon

Anne Mortensen

Her er der kun søgt på navnet Signe.
Og så må du checke alle se hvem de genkender.
Fødselsdatoen på denne Signe passer ikke med den du har opgivet.

Dette er den samme som du har i forvejen

http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=1533334&limitstart=40
----------------------------
Kun søgt på 12.7.1855 og gik fremefter Pe______ og Sverige

Christine Petersen
Sverige
f. 12.7.1855
http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=1900915&limitstart=10
---------------------------------

Man skal bruge sin fantasi og ikke søge målrettet efter hele navnet.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Anette Eriksen

Hej Egon,

Mon ikke dette er Johannas registerblad? Der står i hvert fald, at denne Johanna har boet i Åbenrå 28.

http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=1602618&backside=0

Mange hilsner
Anette Eriksen

Anette Eriksen

Hej Egon,

Du finder Johanne sammen med sin mor og moderens nye mand (hvis det da er de rette, jeg har fundet) i Sølvgade 6, ft 1901 - opslag 19. Moderen hedder nu Signe Olson og er gift med skrædder Peer Olson.

Mange hilsner
Anette Eriksen



Egon Hansen

Hej alle
Tak for jeres flid med at finde registerblade frem til mig.
Til Annette: Det ser  ud som det kunne være den rigtige familie der bor Sølvgade 6-3, men familien bliver ikke boende her, er her ikke i 1911!
Når jeg ser på Per Olssons registerblad ser det ud som at jeg kun får det øverste af papiret med, og at listen over hans opholdsstedere fortsætter. Hvordan kan jeg få den nederste del af registret frem?
Og så ser det for mig ud som om der står "Signe død," og så et årstal jeg ikke kan læse
Til Karsten: for nogle dage siden omtalte du Politimantaller.For en del år siden var jeg på stasdssrkivet hvor jeg brugte adskellige timer på at søge efter min oldenor, som iflg kirkebogens afgangslister skulle være rejst tilk København 23 maj 1870, og være tilslyttet samme sogn (Holmstrup,Holbæk amt) august 1871. Men uden held. Hun havde få dage før afleveret sit 4 barn hos hendes forældre.Jeg kunne godt tænke mig at vide hvor i byen hun opholdt sig og hvad hgun foretog sig der, for den person hun udlægger som barnefar eksisterer ikke!
Er der een eller anden genvej til at finde Marie Lisbeth (måske Elisabeth) Larsen?
Jeg ved godt at det ikke har noget med denne tråd at gøre, men er har jeg mulighed for at spørge dig.
Mvh Egon Hansen

Anette Eriksen

Hej Egon,

Det er rigtigt, at der står, at Signe er død. Jeg tror det er i 1902.

Hvis der er flere adresser, end der kan stå på forsiden af registerbladet, bliver de ført på bagsiden. Øverst i venstre side, skal du trykke på "Vis modsat side". Desværre er adressen, der står på bagsiden af Peers registerblad umiddelbart svær at tyde.

Vedr. din oldemor, så synes jeg, at du skal starte en ny tråd, der specifikt viser, at det er hende du leder efter. Det vil give langt bedre resultat. Og du bør gøre det i Aneefterlysning.

Mange hilsner
Anette Eriksen

Egon Hansen

Hej Annette.
Jeg læser også årstallet som 1902, men hvis det er rigtigt er det ikke farmors søster vi har fat i, selv om de øvrige data passer nogenlunde, også i folketællingen 1901.
Med hensyn til den oldemor som kom til København i 1870 fra Holmstrup, Holbæk amt, så var det for at få at vide om der var en genvej til politimandtallene, da jeg efter flere timers læsning på stadsarkivet ikke havde fundet hende. og i et tidligere indlæg var netop Politimandtallerne nævnt.ikke for at sætte andre igang med at lede.
Jeg håber dog stadig at Karsten får en mail om at der er een som har bedt om flere oplysninger om den mulighed han nævner.
Mvh Egon

Anette Eriksen

#28
Hej Egon,

Hvad er det, der gør, at du tror, at det er den forkerte familie? Jeg kan ikke rigtigt gennemskue det, du skriver.

Oplysningerne er fundet ved at følge din oldemors datter Johanne/Johanne via registerbladet og de adresser, der står der - bl.a. Åbenrå 28. Johanne/Johannas fødselsdato passer og hun er født i Sverige. Moderen hedder Signe og har en fødselsdato, der er ekstremt tæt på den du selv har opgivet på Signe. Er det fordi, du ved, hvornår Signe er død? Det er jo ikke sikkert, at der står 1902.



Mange hilsner
Anette Eriksen


Eva Morfiadakis

Jag har tittat på Per Olsens registerblade. Signe kan ha dött 1902, 1912 eller 1922. Det är svårt att läsa vad det  står. Man måste försöka finna församlingen/sogn de bodde vid hennes död.  Det är omöjligt att läsa gatunamnet på baksidan.

Eva M
Eva M