Jens Danielsen von Bergen død 1708

Startet af Anelle Cosedis, 26 Okt 2013 - 12:23

Forrige emne - Næste emne

Anelle Cosedis

Hej,

jeg har Jens Danielsen von Bergen, Natmus. Danmarks Kirker, Odense, Skt. Hans side 1479 og 1480 Jens Danielsen von Bergen begravet død 1. okt. 1708. (Der står Vedel Simonsen, Samlinger; Dahlerup Koch nr. 31. Jfr. begr. nr. 4 (søndre korsarm).

Jeg har bladret i kirkebogen fra Skt. Hans omkring opsl. 279-283, men har ikke kunnet finde ham. Jeg er heller ikke for god til at læse teksterne, men får ofte kun fat i navnene. :'(

Mon nogen herinde "kender" Jens, fødsel eller andet?

På forhånd tak.

Mange venlige hilsner
Anelle


Thestrup-Bjørn

Lad os lige få lidt mere med:

Danmarks Kirker – Skt. Hans kirke, Odense

Side 1480

21) (Fig. 287), o. 1723. Daniel Bastia[nsen von Ber]gen, overformynder, †(21. marts 1716) i sit
7 .(67) år med hustruen Catharina Iensdatter (Jensdatter) Meier, †23. febr. 1723 i sit 67. år efter
41 års ægteskab, velsignet med fem børn, blandt hvilke deres ældste søn J[e]ns Danielsen
von Bergen, † (1. okt. 1708) i sit 30. år, hviler sammesteds - [altså begr. i selve kirken og født ca. 1678]

Senere i værket står, at Jens er begravet den 8. oktober 1708.

Brug søgefunktionen her - http://danmarkskirker.natmus.dk/uploads/tx_tcchurchsearch/Odense_1221-1555.pdf

----------------------------

Se også Wads Sedler - Søg både på Bergen og von Bergen
http://sedler.dis-danmark.dk/wad/vis_form.php?page_id=12&ret=15

Sandsynligvis er Jens Danielsen von Bergen identisk med (det latinske) Janus Danielis Bergensis (der blev optaget på Odense Gymnasium)
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Bente Aaris

Wads har nævnt ham på sine sedler, men du må få en anden til at oversætte det som han skriver på Latinsk - han henviser øverst til højre til Odense Amtsarkiv:

http://sedler.dis-danmark.dk/wad/vis_sedler.php?page_id=15&sort=e&ret=14&vis=2&nr=1163&navn=Bergensis+Janus+Danielis

Wads har også på en af sine sedler noteret fra et skifte 1655 en Bartskier Bastian von Bergen i Odense, blandt hans børn er nævnt en Daniel, han må jo så være faderen til Jens og Bartskieren farfaderen som Thestrup-Bjørn henviser til:

http://sedler.dis-danmark.dk/wad/vis_sedler.php?page_id=15&id_nr=13351&sort=e&vis=2&navn=v.+Bergen+Daniel

Mvh
Bente Aaris
Godset♥ MOSS
https://aaris.webtrees.net

Anelle Cosedis

Hej igen,
I skal have tusind tak for svarene.

Jens er helt sikkert søn af Daniel Bastiansen von Bergen, der igen er søn af Bastian Bartskier von Bergen. Skiftet fra 1655 har jeg set. Det er lidt morsomt med barbergrej og tænger til tandudtrækning. :)

Men jeg har helt glemt at kigge på Wads Sedler, og det lyder meget sandsynligt, at Jens skulle står som Janus Danielis Bergensis.
En anden søn af Daniel Bastiansen von Bergen var borgm. i Odense Andreas von Bergen, og der var en datter, Margaretha Danielsdatter von Bergen gift med borgm. Thor Hansen i Odense.

Endnu en gang tusind tak for hjælpen.

Mange hilsner
Anelle


Thestrup-Bjørn

#4
Du kan i Wads sedler også finde mere om hans far, Daniel

- søg under Bastiansen

så finder du, at Jens Danielsen von Bergen er døbt 19. nov. 1676 i Skt. Hans, Odense

http://sedler.dis-danmark.dk/wad/vis_sedler.php?page_id=15&id_nr=13379&sort=f&vis=2&navn=Daniel+Bastiansen

Wads kilde ser ud til at være Brandts uddrag.


Desværre må du nok nøjes med oplysningerne i Danmarks Kirker om hans død og begravelse
- jeg har heller ikke kunnet finde det.

Oplysningen om hans død stammer i hvert fald fra gravstenen
- men det kunne jo tænkes, at begravelsesdatoen stammer fra et kirkeregnskab (og ikke fra kirkebogen).
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Anelle Cosedis

Hej,
jeg kigger på Wad snarest.

Jeg troede, at Brandts kirkeuddrag kun stammede fra Skt. Knud, da jeg aldrig har set det. Men det er en af de ting, jeg har på min to do-liste, næste gang jeg er i Odense.

Mon nogen ved, hvor disse gamle gravsten er blevet af? Er de blevet pulveriseret, smidt på digerne eller andet?

Mange hilsner Anelle

Thestrup-Bjørn

I dit første indlæg søger du oplysninger om Jens' fødsel.

Den gav jeg dig i sidste indlæg

- Jens Danielsen von Bergen er døbt 19. nov. 1676 i Skt. Hans, Odense

Jeg kan ikke rigtig se på dit svar, at du har set det.


----------------


Pas i øvrigt på med oplysninger fra gravsten
- af erfaring ved jeg, at stenhuggere (før såvel som nu) ofte fik lavet fejl.

Desuden er de gamle sten ofte svære at tyde pga. slitage og/eller snavs, så alle afskrifter (uden undtagelse) kan også indeholde fejl.
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Anelle Cosedis

Tusind tak for dit svar,
jeg har set Wad for hans fødsel. På gravstenen står "i hans alders 30. år. Det passer jo ikke helt med, at han skulle være døbt 19. nov. 1676, hvis han er begravet i okt. 1708. Jeg må tilbage til kirkebogen.

Mange hilsner
Anelle

Anelle Cosedis

Ih,
jeg fandt Jens begravet 1. okt. 1706 AO opsl. 275 næstøverst tv. Så du havde ganske ret mht. stenhuggerarbejdet. Tusind tak.

Mange venlige hilsner
Anelle

Thestrup-Bjørn

#9
Må lige rette en misforståelse.

TV på siden er det hans dødsdato den 1. oktober 1706 - endda at det var kl. 12.
I kolonnen lige til højre står, at han blev begravet den 8. oktober 1706 i Skt. Hans kirke

Og så må han jo (som studiosus og "søn") have været ugift.

UHA - jeg har faktisk altid troet blindt på værket Danmarks Kirker!
Stenhuggerens fejl?
- eller en tydningsfejl? for 1706 kan sagtens blive til 1708.

Heldigvis var de to oktober-datoer da korrekte.



Godt du fandt det  :)

For nu vil dit fund til evig tid befinde sig i Cyberspace - til stor gavn for dem, der googler.
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Anelle Cosedis

Altså,
du har igen ret. Det er jo fordi, jeg ikke kan læse det krimskrams, kun se navnene. Jeg har rettet ind.

Hvis andre kan få glæde af det i fremtiden, vil det da kun være dejligt. Så kan det være, at min mand og jeg får en større familie, og det er da hyggeligt med en masse grandfætre og -kusiner. ;D Men Jens nåede jo desværre ikke at få børn. Men så må jeg prøve at finde hans søskende.

Mange, mange tak for hjælpen.

De venligste hilsner
Anelle