Årø, Øsby Haderslev, hvem er faderen ?

Startet af Henning Rosthøj, 20 Jan 2011 - 17:16

Forrige emne - Næste emne

Henning Rosthøj

Hej
Jeg har Berthel Hansen født den 4 juli 1736, jeg er meget i tvivl hvem faderen er, ved dåben nævnes
faderen Peter Ventzelsen og hustru som bliver  gift i 1732 Berthel bliver født i 1736 men er aligevel
nævn som uægte, jeg har også Peter Ventzelsen nævnt i skattelisterne for Årø i 1746 så han er i live
da Berthel bliver født.
Der nævnes en Hans Jørgensen i teksten ham har jeg hidtil haft som faderen, også fordi Berthel bærer efternavnet Hansen, men er nu blevet i tvivl
står der mon noget i teksten ved dåben som kan afklare hvem faderen er ?

Øsby 1727-1764 opslag 31, 4 juli 1736 BERTHEL

Venlig Hilsen

Henning
MvH
Henning Rosthøj

Asger Berg

Hej Henning,

Her er et bud fra mig:

Om den Berthel, der står i Øsby 1727-1764 opslag 31, står der for mig at se, at han er døbt i 1736 4. Febr., og han kan altså ikke være født 4. juli 1736.

Jeg læser: Peter Ventzelsens ... Zitsel Rasmus Datter, uægte Søn paa Aarøe. Faderen nævnes ikke!

Det mgl ord kan jeg ikke læse, men det drejer sig om pigens tilknytning til Peter Ventzelsen, tror jeg.

Mvh
Asger
Med venlig hilsen
Asger Berg

www.hillerødlokalhistoriskeforening.dk
Hillerød Lokalhistoriske Forening

Henning Rosthøj

Hej Asker

Tak for dit bud, men det står fast at de 2 nævnte personer er viet i 1732, i 1736 bliver Berthel døbt
som barn af  ivertfald Sidsel Rasmusdatter, han bliver her nævnt som uægte, så spørgsmålet er hvem er faderen ?
Ved Sidsels død i 1777 er Berthel eneste efterlevende barn
MvH
Henning Rosthøj

Asger Berg

Hej igen,

Nøglen til tydningen af dåben er nu tydningen af det manglende ord, der vil angive den ugifte piges tilknytning til Peter Ventzelsen: Er hun fx hans tjenestepige - eller steddatter? (Det står der ikke; det er et kortere ord, som andre må tyde).
Opsummering, som jeg ser det: Barnet Berthel er uægte. Faderen nævnes ikke. Moderen (den ugifte pige Zidsel) er if. sit navn sandsynligvis datter af en Rasmus.

Mvh
Asger
   
Med venlig hilsen
Asger Berg

www.hillerødlokalhistoriskeforening.dk
Hillerød Lokalhistoriske Forening

Nancy Petersen

Jeg tror, der står: Peder Ventelsens Kones Zitsel ....

Vh
Nancy

Asger Berg

Og Nancys læsning vil så kunne bekræftes, hvis hans kone har fået datteren Sidsel i et tidligere ægteskab med en Rasmus!

Mvh
Asger
Med venlig hilsen
Asger Berg

www.hillerødlokalhistoriskeforening.dk
Hillerød Lokalhistoriske Forening

Henning Rosthøj

Hej igen

De to nævnte personer bliver ægteviede den 16 okt 1732, så de er ægtefæller og ved Sisels død nævnes hun som enke efter Peter Wentzelsen så det skulle ligge fast at de er gift på det tidspunkt da Berthel bliver døbt som uægte, så skulle det være på plads.
Men for mig ser det ud til at der er tale om et sidespring som er blevet opdaget og hvorfor er Hans Jørgensen nævnt ?


Henning
MvH
Henning Rosthøj

Nancy Petersen

Hej igen

Jo, der står da, hvem faderen er!
"Pat. Hans Jørgensen"

- og Zitsel og Hans Jørgensen bliver jo gift 1-10-1744

Nancy

Henning Rosthøj

Hej Nancy

Tak for hjælpen, jeg har kikket lidt på personerne for et par år siden, men kunne ikke få det til at passe, jeg tror også du var på banen dengang med skattelisterne fra Årø 1743.

Hilsen Henning
MvH
Henning Rosthøj

Nancy Petersen

Hej Henning

Sig mig, hvor mange har vi på Årø med samme navn??  :)

Her er, hvad jeg har i databasen:


Første Generation

1.   Hans Lauritzen, * ca. 1669 på Årø, Øsby sogn, † 1729 på Årø, Øsby sogn.

   Gift ca. 1694, NN.

            Børn:
            i.   Lauritz Hansen, * okt. 1694 på Årø, Øsby sogn, † 06.03.1775 i Hajstrup, Øsby sogn.
            ii.   Jes Hansen, * juni 1698 på Årø, Øsby sogn, † nov. 1738 på Årø, Øsby sogn.
            iii.   Kirsten Hansdatter, * apr. 1702 på Årø, Øsby sogn.
        2.   iv.   Zitsel Hansdatter * maj 1706.
        3.   v.   Mickel Hansen * 00.10.1710.


Anden Generation

2.   Zitsel Hansdatter, * maj 1706 på Årø, Øsby sogn, † 21.04.1769 på Årø, Øsby sogn.

   (1) Gift 12.07.1729 i Øsby Kirke, Jep Christian Worm, * 1704 i Øsby, Haderslev amt, † < 1736.

            Børn:
            i.   Anne Jeppesdatter, * 1729 på Årø, Øsby sogn, † > 1769.
            ii.   Hans Jepsen Worm, * 1731 på Årø, Øsby sogn, † > 1792.

   (2) Gift 01.10.1744 i Øsby Kirke, Hans Jørgensen, * okt. 1709 i Gjelballe, Skanderup sogn (søn af Jørgen Nielsen og Kirsten Hansdatter), † 30.01.1772 på Årø, Øsby sogn.

            Børn:
        4.   iii.   Bertel Hansen.



Tredje Generation

4.   Bertel Hansen.  7 børn, 6 piger + 1 dreng Druknede 51 år gammel.

   Gift 1767 i Øsby Kirke, Anna Hansdatter, * 1737 på Bågø, † 04.09.1812 i Halk, Haderslev amt.

            Børn:
            i.   Sille Marie Bertelsdatter, * på Årø, Øsby sogn.  "Gift med en karl fra Hover i Jylland".
           ii.   Ellen Bertelsdatter * 1770/1771.
            iii.   Anne Cathrin Bertelsdatter.
            iv.   Lisbeth Bertelsdatter.
           v.   Jens Bertelsen Mogensen * 22.01.1777.

Men det er måske nogle helt andre?

Vh
Nancy

Asger Berg

Hej Nancy,

Du har ret mht. "Pat." - det havde jeg overset. 

Mvh
Asger
Med venlig hilsen
Asger Berg

www.hillerødlokalhistoriskeforening.dk
Hillerød Lokalhistoriske Forening

Nancy Petersen

Hej Henning

Ja, der er da vist noget om, at vi to før har rodet rundt på Årø sammen!  ;D

Jeg har kigget på den Zitzel, der døde 1777, og kan se, at det er en helt anden,
end hende, der var gift med Worm og Hans Jørgensen. Mærkeligt som navnene går igen.

Nancy

Nancy Petersen

- eller også er det mig, der skal have undersøgt, om jeg har "rod i regnskaberne" !  :(

Nancy

Henning Rosthøj

Hej Nancy

Jeg har kikket lidt på det, vi har de samme data men her er hvad jeg mener;
Sidsel Rasmusdatter og Sidzel Hansdatter er to forskellige personer der begge har haft kontakt til Hans Jørgensen kaldet Jyden, først Sidsel Rasmusdatter der har et uægteskabeligt forhold til Hans Jørgensen, derfor står hun ved død som enke efter Peder Wentzelsen med Berthel døbt 1736, som eneste barn.
Hans Jørgensen bliver så viet til Sidzel Hansdatter i 1744.
Jeg har prøvet om jeg kunne finde Peder Wentzelsen død men det er ikke lykkedes.



mVh

Henning
MvH
Henning Rosthøj

Poul-Erik Langvad

Hej

Hans Jørgensen blev gift med Zidzel Jeppes den 1. okt 1744.

Trolovelsen hvor jeg ikke kan læse gommens navn var 23. juni. Dog kan det ses at gommen var "en Jyde".

M.v.h. Poul-Erik

Henning Rosthøj

Hej

Ja det er korrekt, Jeppes kommer af, at hendes første mand hed Jeppe, det kan somme tider være lidt forvirrende, men man vender sig til at kvinderne i det sønderjyske tit får tilnavn efter mandens eller faderens fornavn
MvH
Henning Rosthøj

Nancy Petersen

Hej Henning

Du har ganske givet ret med hensyn til, hvem der hører til hvem.
Og Bertel, som Hans Jørgensen er far til, skal jeg så have givet den rigtige mor.
Tak for det.

Nancy