Maren Andersdtr. København/Smørum/Værløse

Startet af Gurli Kristensen, 20 Jan 2011 - 17:06

Forrige emne - Næste emne

Gurli Kristensen

Hej.

Jeg søger hjælp til at finde et årstal for en dåb ca. 1687/88 i Værløse KB 1649 - 1694. opsl 130.

KB er utydelig og mangler en del årstal.

Min ane er "Maren" Anders Jensens datter. 

hilsen
Rolf Kristensen
Med venlig hilsen

Gurli Kristensen

Asger Berg

#1
Hej Rolf,

Dåben er "4. Søndag i Fasten", men året? Jeg har ikke svaret, men kan måske give dig et tip.

Den kirkebog er mangelfuld mht. årstal, så metoden må være at blade frem og tilbage, indtil man finder en ledetråd. Det behøver ikke være et skrevet årstal. Måske kan man finde et år ved at sammenholde rækkefølgen af kirkedage med kalenderdage. Fx på opslag 129 er datoen 21. October midt imellem nogle "Dom. post Trinitatis", og det får mig til at sige, at det år nok ikke er 1688, hvor den 21. oktober var den 19. søndag efter Trinitatis.

På opslag 124 falder den 29. maj tilsyneladende inden 1. søndag efter Trinitatis. Find et relevant årstal og tæl videre derfra!

Kirkedagene finder du i Bauers kalender, http://www.morchslaegt.dk/bauers/bauer.htm

Mvh
Asger
Med venlig hilsen
Asger Berg

www.hillerødlokalhistoriskeforening.dk
Hillerød Lokalhistoriske Forening

Gurli Kristensen

Hej Asger.

Mange tak for dit indlæg,men det var også lige "året" at det kniber lidt med. >:(

1791 står der på en side, og så prøver man at regne bagud, men det er lidt svært da KB er lidt

medtaget.

hilsen
Rolf Kristensen
Med venlig hilsen

Gurli Kristensen