Nu til noget helt andet: Ringkøbing Købm. Thomas Jensen Aasted begr. 1749

Startet af Anelle Cosedis, 17 Okt 2013 - 21:10

Forrige emne - Næste emne

Arne Feldborg

Der findes helt sikkert fyldige referater af afhøringer mv. både hos herredsfogeden (eller måske byfogeden i Ringkøbing) og i landsretten.

Prøv evt. at se en minivejledning her:
http://kriminalhistorie.dk/prov-selv.html
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Anelle Cosedis

Tusind, tusind tak, Arne.

Jeg har printet dit link ud, og vil så gå videre med sagen. Det er jo lidt "spændende", om end lidt makabert.

De venligste hilsner
Anelle

Egon Hansen

Stabybogen ?. er det Alfred Kaae?. Han var i mange år lærer ved Kronheden skole i Thorsted,og har skrevet sognehistorier fra mange vestjyske sogne. Han er en fin fortæller, med megen viden, men ikke mange kilder.
Han elsker at fortælle om de familier som det går godt, rent materielt, men har ikke megfet til overs for dem som ikke klarer sig så godt, - - og så antyder han at det kan være "skæbnens hævn" for indgifte, at familien på Nr Esp i Thorsted, får 9 piger og ingen drenge, så familien må udensogns efter en svigersøn til at overtage gården!
PS Een af pigerne er mellem min kones aner!
Bare lige for at vurdere troværdigheden i bogen
Mvh Egon 

Anelle Cosedis

Hej Egon,
ja, det er Alfred Kaae, jeg har bestilt. Hvis han antyder, at det er "skæbnens hævn" for de mange fattige og ulykkelige mennesker fra Vestjylland, der ikke klarer det så godt, må vi jo huske på, hvor vi er henne.
I adventstiden var vi en tur i Sct. Hans Kirke i Odense til gudstjeneste. Det var bestemt heller ikke behageligt, og vi gik midt i det hele.

Det bliver spændende at se, hvad Alfred har på hjerte. Tusind tak for advarslen  ;)

Du fortæller, at én af pigerne er mellem din hustru's aner. Kan jeg tillade mig at spørge mere ind til det? Hvis ikke kan du måske sende mig en mail?

Tusind tak for svaret.

De venligste hilsner
Anelle

Egon Hansen

Hej. Annette.
Når jeg skriver at Kaae har mest til overs for de familier som det går godt, tænkte jeg ikke så meget på fattige familier som ofte måttre friste en tilværelse som absolut ikke var misundelsesværdig, dem nævner han som regel ikke, men mere at han fremhæver de gårdmandsbørn som klarer sig godt, i modsætning til de som ,på grund af sugdom eller uheld ikke klarer sig så godt.
Et eksempel fra Torstedbogen: Niels "Podemester" Jensen får ved sled og slæb,( og ved en arbejdsvillig børneflok) arbejdet sig op til en god gård, opdyrket hede, og bygninger opført af hans egne røde mursted. en gård som een af hans sønner overtager efter hans alt for tidlige død,og med hans konbe på en meget lang aftægt, i modsætning til Christen Moustedsgaard Nielsen, som overtager en gældfri gård efter sin svigerfar. (af Sdr Esp- gårdene) og som efter svigerfaderens død, må bytte bort med en mindre gård i Lem,og som han igen må bytte med en tilværelse som murerarbejdsmand i Ringkøbing.
I modsætning til "Podemesterens øvrige børn og efterkommere som Kaae berømmer, glemmer han at manden som det ikke går så godt for, også er søn af Podemesteren.
Hans eneste kommentar til denne familie er at "det eneste denne familie havde rigdom på var børn!"
Også i Kaaes bøger om Ulfborg  er der himmelvid forskel på omtalen af "Tang"-familien og f.eks den familie som må forlade Damgaard.(Christen Jensen dør som indsidder på lystbæk Hede i 1772, )
Med hensyn til "skæbnens hævn", tænkte jeg mere på Tue Nielsen på Nr Esp, hvor en række fætter-kusine ægteskaber førte til at Tue "kun" fik 9 piger og ingen drenge!
Den "teori" onm indavl var måske almnindelig i Kaaes unge dage, og piger kunne vel være lige så meget værd som drenge,
Med hensyn til min kones ane, så var det Birthe Marie Thuesdatter,(født 1804, død i Lem 1882) som blev gift med Jacob Christensen på Sdr Esp, efter st hendes yngre søster, Nielsigne, var død i barselseng .
Jeg tror dog at vi med denne familie fjerner os vel meget fra den oprindelige tråd. men hvis du kender noget til familien sender jeg gerne en mail

Anelle Cosedis

Hej Egon,

endnu en gang tak for svaret.

Nå, det er sådan Alfred Kaae beskriver livet på vestkysten. Jeg må vente og se, hvad der står, når biblioteket får den hjem. Jeg regner dog ikke med at finde noget relevant. Alle på min anetavle i Ringkøbing Amt er fattige og har nok ikke haft det særlig morsomt. Fiskere der drukner, børn født udenfor ægteskab og den slags. Og så selvfølgelig den grimme sag, som jeg også skal have fingre i.

Desværre kender jeg ikke din hustru's familie. Så det var lidt øv.

De venligste hilsner
Anelle


Anelle Cosedis

Hej alle,

tror I, at huset eksisterer endnu? For så vil jeg da meget gerne se det, når vi skal på de kanter.

I den indtastede folketælling 1880 står:

Ringkøbing, Ulfborg, Staby, Staby, Hus nr. 5, Hedemark Huus, 129, FT-1880, B3067

Kan man mon finde ud af noget på det grundlag? I 1960'erne eksisterede det stadig ifølge bogen om Staby Sogn s. 422.

De venligste hilsner
Anelle

Christian Konstmann Autzen

Ejendommen/huset/matriklen må vel findes i ejendomsregisteret - tinglysningen, eller hvad nu en sådan bog kunne hedde; og som sådan vel lige på landsarkivet i Viborg.

Hilsener - og god jagt
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Arne Feldborg

#98
Matr nr. 96 er idag opdelt i flere parceller. Om der stadigvæk ligger et hus lige der hvor Hedmarkhuus i sin tid lå er nok ikke sikkert. Det vil kræve et nærmere studium af matrikelkort op gennem perioden at afgøre det.

Men selve området kan findes og hedder stadigvæk Hedemark.

Se:
http://arealinformation.miljoeportal.dk/distribution/?showAdvancedTools=False&showDataFrame=False&extent=452273.502030085,6234744.56498769,455116.321851704,6236196.90873769&showOverviewMap=False&layerTheme=0&layers=85,0,0,112,0,1,10,64,0,0,63,0,0,62,0,0,115,0,0,61,0,0,60,0,0,68,0,0,59,0,0,58,0,0,102,0,0,109,0,0,87,0,0,57,0,0,81,0,0,56,0,0,82,0,0,55,0,0,53,0,0,52,0,0,116,0,0,12,0,0,13,0,0,113,0,0,111,0,0,84,0,0,99,1,1,0,98,0,0,104,0,0,103,0,0,97,0,0,96,0,0,108,0,0,105,0,0,106,0,0,107,0,0,95,0,0,110,0,0,94,1,0,93,0,0,92,0,0,91,0,0,90,1,0,88,0,0,&
og:
http://arealinformation.miljoeportal.dk/distribution/?showAdvancedTools=False&showDataFrame=False&extent=452273.502030085,6234744.56498769,455116.321851704,6236196.90873769&showOverviewMap=False&layerTheme=0&layers=85,0,0,112,0,1,10,64,0,0,63,0,0,62,0,0,115,0,0,61,0,0,60,0,0,68,0,0,59,0,0,58,0,0,102,0,0,109,0,0,87,0,0,57,0,0,81,0,0,56,0,0,82,0,0,55,0,0,53,0,0,52,0,0,116,0,0,12,0,0,13,0,0,113,0,0,111,0,0,84,0,0,99,1,1,0,98,0,0,104,0,0,103,0,0,97,0,0,96,0,0,108,0,0,105,0,0,106,0,0,107,0,0,95,0,0,110,0,0,94,0,0,93,0,0,92,1,0,91,0,0,90,1,0,88,0,0,&

NB. Det kan godt tage et minuts tid, eller mere , at hente kortene, så hav tålmodighed.

PS. Ude til højre på kortet kan du under "Her kan jeg" vælge andre korttyper eller lægge flere lag over hinanden.

Ude til venstre kan du under "Her kan jeg" vælge en hel masse andre ting, herunder også at få matrikelnumre (nutidige) lagt ind over: vælg "Tænde/slukke lag" => "Matrikulære grænser"

Du kan forstørre / formindske kortet med + og - på det numeriske tastatur, du flytter kortet ved at trække det med musen.
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Anelle Cosedis

Hej Christian og Arne,

tusind tak for den flotte hjælp.

Jeg forestiller mig, at det der nu hedder Gl. Skolevej kunne være det der i 1860 lå i Søndre Skoledistrikt, da også den anden Jens Hansen (lærer) bor på Staby søndre skole i Søndre skoledistrikt.

I aften får jeg (desværre) middagsgæster, men jeg vil kigge nærmere på kortene i morgen, når jeg har været i RA. Der skulle ligge en Straffeprotokol for Ringkøbing arrest og vente, men det er måske den samme, som ligger hos Wadschier. Jeg må nok se at få fat i Landsarkivet i Viborg.

Bogen om Staby Sogn er for øvrigt meget interessant (men jeg får den ikke læst fra ende til anden). Der er en meget morsom beskrivelse af maden på fattiggården. Pandekager: 4 kg mel, 5 æg og 5 potter mælk. Der skulle nok spares på æggene.  ;)
Men Alfred Kaae har lagt et stort arbejde i bogen.

Tusind, tusind tak til jer begge.

De venligste hilsner
Anelle




Anelle Cosedis

Hej, blot til info:

man kan ikke få dom- og politidomprotokollen 1878-1896 og 1881-1895 sendt til RA, men bliver nødt til at tage til Viborg.  :-[ Ærgerligt med den lange afstand.

Rigtig god aften til jer.

De venligste hilsner
Anelle

Egon Hansen

Prøv at spørge i Viborg om de protokoller er filmet, og få opgivet filmnummer. Hvis det er tilfælde kan filmen bestilles på RA
Men du skal altså have filmens M eller S nummer. Du har måske lagt mærke til at hvis du skriver M-film på daysy, og ruller ned til arkivalier i LAV, får du en række filmnumre, hvor der står "uden indhold" det betyder kun at daysy endnu ikkje har fundet det nødvendigt at registrere hvad der er på filmen! men hvis du kender indholdet kan du godt bestille filmen ( men hvis den ligger på fjernlager kan der godt gå nogle dage før den er fremme.
mvh Egon

Anelle Cosedis

Hej Egon,

tusind tak for hjælpen, det ville da være dejligt, hvis det findes på film. Det er jo ikke hver dag (eller hvert år), at vi kommer omkring Viborg.  ;)
Jeg har ikke prøvet at bestille film før, så alt det du fortæller om M og S-numre har jeg aldrig hørt om. Men jeg synes, at jeg lærer nyt hele tiden her i forum, fordi I er så søde til at hjælpe mig.

Jeg vil prøve at kontakte dem snarest.

De venligste hilsner

Anelle

Anelle Cosedis

Hej Egon,

trods al din hjælp kan jeg desværre ikke finde noget i Daisy. Jo, jeg kan godt findt M-film (S-film er noget med skibsregistrering), men desværre ikke noget fra Ringkøbing Byfoged, retssager eller domme.
Jeg har også prøvet at ringe til Landsarkivet i Viborg, men damen, jeg talte med, sad ikke foran en computer nu, men jeg kunne jo prøve at kigge på M-film.

Så nu vil jeg tage på Rigsarkivet igen for at se, om der skulle være en, der kan hjælpe mig med søgningen.

Det er slet ikke nemt dette her.  :-[

Denne besked blot for at give en udmelding.

De venligste hilsner

Anelle



Anelle Cosedis

Hej alle der læser med,

fra RA i dag erfarede jeg, at man bliver nødt til at tage til Viborg for at se sagen. Der ligger ingen M-film (mormon-film) på RA. Så øv igen.

Men straffeprotokollen fra Ringkøbing var "morsom" med højde, drøjde, hårfarve, øjenfarve, påklædning og pengebeholdning.
Både Jens Hansen Ager, Ingeborg og den yngste datter Frederikke på 15 år blev arresteret.
Jens fik 12 år, Ingeborg 1 år i forbedringshus og Frederikke røg ind og ud af arresten flere gange. Jeg havde regnet med at Jens blev dømt for mord på den lille dreng, men det stod der ikke noget om. Kun barnefødsel i dølgsmål og blodskam  :-\

Så lidt kom der ud af det.

De venligste hilsner
Anelle

Egon Hansen

Da jeg kom i bekneb, fordi Viborg ikke ville udlåne et originalt arkivalie, sendte jeg en mail til Viborg og fik et filmnummer derfra.
S film står for sikkerhedsfilm. De gamle matrikler fra 1688 er sikkerhedsfilmet. M film er de film som mormonerne optog omkring 1960 af alle danske arkivalier, skifter, kirkebøger o.m.m og som statyens arkiver fik kopier stillet til rådighed, det var dem vi brugte på arkiverne, så vi f.eks kunne sidde på RA eller LAK og se jyske kirkebøger, altså før microkortenes tid.
Da jeg begyndte at slægtsforske i 1950 måtte vi cykle fra LAK på Jagtvejen til RA i Rigsdagsgården, når vi skulle suplere kirkebøgerne med oplysninger fra folketællingslisterne og omvendt, og pænt vente til vi fik lejlighed til at komme til Viborg hvis vi ville se jyske kirkebøger, og så tilbage til København for at finde familien i folketællingslisterne.
Altså frisk mod, idag har vi mange flere muligheder. men altså få filmnumret fra Viborg, så vil du kunne få hjælp til ar slå den rigtige M film op, eller prøv bare at få daysy til at vise alle deres mfilm af arkivalier fra Nørrejylland, og rul så ned til du finder numret, og bestil så, selv om der står "uden indhold"
Mvh Egon

Anelle Cosedis

Hej Egon,

jeg kan da godt se, at det er blevet nemmere og hurtigere at slægtsforske end da du startede. Det var da godt, at du startede så tidligt, når man nu skulle fare land og rige rundt. Håber da ikke, at du cyklede hele vejen ;)

Det går såmænd nok med Viborg, vi tager så Ringkøbing med i farten og lige ....... Der er så mange ting overalt, men heldigvis mest på Fyn, hvor der ikke er så langt til.

Der burde nok have været noget om retssager, domme eller politi hos byfogeden i Ringkøbing, hvis jeg skulle gøre mig forhåbninger på M-film. Den venlige mand på RA i dag brugte meget tid på søgningen og virkede kompetent. Han foreslog endda, hvor vi skulle indlogere os i Viborg.

Du skal i hvert fald have tusind tak for alle dine forsøg på at hjælpe. Nogle rigtig gode og brugbare inputs til senere brug er jeg nu kommet i besiddelse af.

De venligste hilsner
Anelle