Nu til noget helt andet: Ringkøbing Købm. Thomas Jensen Aasted begr. 1749

Startet af Anelle Cosedis, 17 Okt 2013 - 21:10

Forrige emne - Næste emne

Lise Østerberg Bahr

Hej.


Jeg er også interesseret i Ringkøbing Købmandsslægter.: f.eks. via
FS 1870 ...
Niels Kold, fra Ans, i Viborg bekræftet Ringkøbing kirkebog (Ans i Grønbæk), FS-1870 - jfr. opslag 49, bor Hansine Jakobine Krog hos datteren Adele og svigersønnen gift i Ringkøbing 29.10.1867 med Købmand Niels Kold, fra Ans i Grønbæk, Viborg. (blot et eksempel)

Mit spm.:
jeg har tidl. set oversættelser under indscannet tekst, af de gamle bøger, (se indsat link v Brejl) ? el. hvor kan man se en maskinskrevet/oversættelse ?

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Anelle Cosedis

Hej Lise,

de købmænd du nævner i Ringkøbing har jeg slet ikke på lystavlen, da min mands aner går skomagervejen, bliver fattige og flere rejser til Australien. Ang. Erik Brejls sider, har jeg uheldigvis endnu ikke den store erfaring med søgningen. Det forventer jeg dog at få senerehen. Måske Erik Brejl selv eller Christian kan hjælpe dig.


Hej Christian,

jeg sender lige de fire børn af Samuel Knudsen og Anne Thomasdatter Aasted, som jeg har, så kan det være, at du kan bruge noget af det og måske rette mine fejl og mangler:

Spinder Karen Samuelsdatter 29. apar. 1761 AO opsl. 217 - efter 1801 (FT 1801 41 år ugift)

Skrædder Thomas Jensen Samuelsen døbt 8. sept. 1763 AO opsl. 228 - 7. jan. 1832 AO opsl. 1995

Knud Samuelsen ??? - begr. 15. maj 1798 (30 år) AO opsl. 35 (måske er han helt forkert, jeg har ikke fundet hans dåb omkring 1768.

Smed Jens Hillebrand Samuelsen 7. jul. 1776 AO opsl. 255 og 256 - 4. dec. 1850 i Rindum Sogn, Ringkøbing Amt AO opsl. 56 (enkemand og almisselem).

Hold da op, det ser ud til at jeres liv kunne minde om vores. Min mand gik på selvpension, da han var 56 år for 13 år siden, og jeg selv er hjemmegående. Det har indtil videre været meget hyggeligt, og min mand har heller ikke fortrudt et sekund. Han render ude på golfbanen, når vejret tillader det og jeg har jo anerne, som jeg går højt op i. Vi kører meget ofte til Fyn og besøger alle kirkerne, hvor der er spor efter slægten.

For resten... de to drenge, Hans og Niels som Karen fik med Jens Hollænder har jeg fundet dåbene på.





Christian Konstmann Autzen

Hej Anelle

Jeg har så disse (3) børn:

- Karen Samuelsdatter f. 9. apr 1761 Ringkøbing Købstad
- Thomas Jensen Samuelsen f. 8. sep 1763 Ringkøbing Købstad
- Jens Hillebrand Samuelsen f. 7. jul 1776 i Ringkøbing Købstad

Thomas og Jens har jeg så fra den tidligere tråd, men jeg har ikke tjekket disse 2, idet det nok er uden for min interesse.

En søn med navn "Knud" burde jo også forekomme (efter farfar), og han kan så være født i andet sogn; han fremgår ikke i ft.1787, og det gør så hans forældre heller ikke, måske er de så i Haderslev på dette tidspunkt (?).

Bemærk, at Karen er født 9. april 1761, og således ikke 29. april. Det ses faktisk "tydeligt" i kirkebogen, opslag 217, hvor der er et tegn for "den 9. april".

Rigtigt - man kan faktisk hygge sig temmelig meget som tidlig pensionist; og så er man jo også en "ældrebelastning" over længere tid ;)

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Anelle Cosedis

Hej Christian,

jeg har rettet Karen's fødsel til 9. apr. 1761. Det var en smutter fra min side. Det står jo ganske tydeligt, som du jo pointerer.

Nu vil jeg haste tilbage til Fyn, Finn Holbek, Slægten Kotte og Personalhistorisk Tidsskrift.

Ringkøbing tror jeg ikke, at jeg kan finde mere i, og ham Knud Samuel.. har jeg desværre kun som begravet. Så forkert kan han sagtens være. Men igen... Knud efter farfar lyder jo rimeligt, men burde der ikke også være en Maren efter Anne Aasted's mor? ???

Tusind tak for bekræftelsen af de andre børn.

De venligste hilsner
Anelle

Inger Toudal

#34
Citat fra: Anelle Cosedis [30372] Dato 04 Feb 2014 - 17:51

Knud Samuelsen ??? - begr. 15. maj 1798 (30 år) AO opsl. 35 (måske er han helt forkert, jeg har ikke fundet hans dåb omkring 1768.


Knud Samuelsen er ikke forkert, jf. Erik Brejls skifteuddrag:

478 Knud Samuelsen, ugift i Ringkøbing. 1.7.1798, fol.389B, 405.
A:
1) mor Anne Samuels
2) bror Thomas Jensen, underofficer i Rendsborg
3) bror Jens Hildebrandt, smedesvend i Ringkøbing
4) søster Karen Samuels.

Ses også i skifteprotokollen:
http://www.wadschier.dk/arkivalie/ringkoebing-byfoged-skifteprotokol-1761-1807/592/392/1.25

Jeg undrede mig også over Samuel Knudsen, smed i Haderslev, da jeg sidst beskæftigede mig med emnet.
Dengang skimmede jeg dokumenterne igennem og hæftede mig ved følgende, hvor der står Hadersl.:
http://www.wadschier.dk/arkivalie/ringkoebing-byfoged-skiftebreve-og-dokumenter-1762-1772/580/91/0.5

Det er, så vidt jeg forstår, et brev fra Niels (Thomsen) Aasted, dels til hans mor og søskende:
http://www.wadschier.dk/arkivalie/ringkoebing-byfoged-skiftebreve-og-dokumenter-1762-1772/580/89/0.5
- dels til hans svoger og søster, dateret Khavn, 21. nov. 1761:
http://www.wadschier.dk/arkivalie/ringkoebing-byfoged-skiftebreve-og-dokumenter-1762-1772/580/90/0.5

Og dette brev til søskende og mor er vist fra Hans (Thomsen) Aasted, dateret Khavn, 11. nov. 1758:
http://www.wadschier.dk/arkivalie/ringkoebing-byfoged-skiftebreve-og-dokumenter-1762-1772/580/72/0.5

Der står også Hadersl.:
http://www.wadschier.dk/arkivalie/ringkoebing-byfoged-skiftebreve-og-dokumenter-1762-1772/580/73/0.5

Men Anne Thomasdatter Aasted bliver jo først gift med Samuel Knudsen i 1760. Så hvad er det for et Hadersl.  ???

Christian kunne måske hygge sig med at gå dokumenterne igennem?

Venlig hilsen
Inger T.

PS: Anne Marie af Annes første ægteskab kunne være opkaldt efter mormoderen Maren.

PPS: En fortegnelse over Ringkøbing købstads indbyggere 1735 ses her:
http://dendigitalebyport.byhistorie.dk/1735/?indberetning=109
- er Thomas Jensen Aasted identisk med 18. Thomas Jensen Hoster, tapper og brendewiin,
eller er det en anden Thomas Jensen?
Venlig hilsen
Inger Toudal

Anelle Cosedis

Hej Inger,

sikke mange fine ting, du har fundet. Det vil jeg alt sammen kigge nærmere på. Det lyder i hvert fald spændende. Jeg håber også, at Christian får tid til at kigge nærmere på det.

Tusind tak skal du som altid have.  ;D

De venligste hilsner

Anelle

Christian Konstmann Autzen

Tusind tak til Inger for mange link til oplysninger - og dem vil jeg tjekke; men dog ikke i dag, idet er er et nyttigt møde i kommunen om "Bredbånd og mobildækning i ud- og vandkanten" her i eftermiddag; og så må også igangværende træfældning i dag falde bort  ;)


PPS: En fortegnelse over Ringkøbing købstads indbyggere 1735 ses her:
http://dendigitalebyport.byhistorie.dk/1735/?indberetning=109
- er Thomas Jensen Aasted identisk med 18. Thomas Jensen Hoster, tapper og brendewiin,
eller er det en anden Thomas Jensen?



Der er jo nok 2 Thomas Jensen i Ringkøbing på samme tid - og derfor med hver deres tilnavn. Den ene er så købmand og handelsmand (Aasted) og den anden brændevinsbrænder (Hoster).

Da man vel ikke sådan uden videre bliver købmand og handelsmand i en by, men "optjener" dette ved f.eks. at være søn eller svigersøn af en sådan, så må Thomas Jensen Aasted næsten være født i og omkring Ringkøbing eller indgift i. Men hvem ved ....

Hilsen og fortsat god dag
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Lise Østerberg Bahr

Hej.

Jeg forstod desværre ikke det med træskomageriet, min respons gik på købmandsslægterne/og hvad dertil hører.

God vind med slægtsforskningen.

Mvh
Lise

Anelle Cosedis

Hej Lise,

desværre må jeg have misforstået dit spørgsmål i farten. Håber, at der er andre der kan hjælpe dig videre med købmandsslægterne.

Også du ønskes god vind.

De venligste hilsner
Anelle

Anelle Cosedis

Hej Christian,

når du igen får tid og mulighed, kan du måske kigge på opsl. 73, 8. dec. 1725.

Er det ikke Thomas Jensen Aasted's første barn Jens, der bliver døbt?

De venligste hilsner
Anelle

Inger Toudal

Hej Anelle og Christian

Det er i hvert fald en Thomas Jensen, der får en søn døbt Jens i 1725.


Her er noget, der er værd at undersøge:

Karen Thomasdatter Klit i Ringkøbing (gift 2. gang med købmand Mattias Sass) skifte 1721:
http://ddd.dda.dk/nygaard/visning_billed.asp?id=329631&sort=e
- sønnen Thomas Jensen er på farten fra Holland

Karen Thomasdatter i Ringkøbing, 1709 bevilling på eventuelt at sidde i uskiftet bo efter sin mand J. Rasmussen:
http://ddd.dda.dk/nygaard/visning_billed.asp?id=379711&sort=e

Det er vel vejer og måler Jens Rasmussen, der dør i 1715:
http://ddd.dda.dk/nygaard/visning_billed.asp?id=309541&sort=e

Hans børn, bl.a. Thomas f. 1703:
http://ddd.dda.dk/nygaard/visning_billed.asp?id=309519&sort=e

Jens og Karens vielse:
http://ddd.dda.dk/nygaard/visning_billed.asp?id=309560&sort=e

Om det er 'jeres' Thomas Jensen, skal jeg ikke kunne sige.


Som købmand må Thomas Jensen Aasted have haft borgerskab.

Borgerskaber i Ringkøbing købstad findes på Landsarkivet i Viborg,
borgerskabsbreve og dokumenter vedr. disse både på LAV og som mikrofilm på Rigsarkivet:

http://www.sa.dk/content/dk/daisy/arkivskaber_og_arkivserie_liste?a=ringk%C3%B8bing&b=borgerskab&d=1&e=1800

Venlig hilsen
Inger T.
Venlig hilsen
Inger Toudal

Anelle Cosedis

Hej Inger,

tusind, tusind tak. Jeg havde jo næsten opgivet at finde ud af mere i Ringkøbing. Men som du plejer, imponerer du mig hele tiden.

På navnene lyder det, som om du har fat i den rigtige Thomas Jensen Aasted. Hans første søn hedder Jens og første datter Karen efter hans forældre. Og Jens Rasmussen - vejer og måler - passer det ikke godt ind i købmandsskabet?

Det bliver spændende at høre, om Christian har nogle kommentarer.

Jeg arbejder lidt videre med dine oplysninger med det samme.

De venligste hilsner
Anelle

Inger Toudal

#42

Det kunne være den Thomas Jensen Hoster, der i 1735 farer med Lius Kram og desuden tapper brændevin.
Men den anden mulighed er der bestemt også. Stedfaderen Mattias Sass er jo købmand.

Inger T.
Venlig hilsen
Inger Toudal

Anelle Cosedis

Hej Inger,

ja, det kan du jo have ret i. Jeg synes jo blot, at navnene passer alt for godt og også købmandsskabet. Hoster ved jeg ikke rigtig med. Uha, det må stå lidt åbent.

Indtil videre sidder jeg og bladrer i KB, så må jeg jo slette dem igen, hvis det skulle vise sig at være forkert. Det får vi nok ikke opklaret lige "lige med det vuns". I hvert fald ikke før jeg får tid til at komme på RA om flere måneder. Øv for den.

Tusind tak for dit engagement.

De venligste hilsner
Anelle

Anelle Cosedis

Hej,

har lige kigget på stolestaderne i Ringkøbing Kirke.

Jens Hillebrand har et stolestade i 1754 FamilySearch image 5. Jeg ved ikke, om du Christian eller andre kan bruge det til noget? Jeg har som altid svært ved at læse teksten, men kan dog se navnet.

De venligste hilsner
Anelle

Inger Toudal

#45

Wadschier har også Uddrag af rådstueprotokoller vedr. borgerskaber i nørrejyske købstæder:

http://www.wadschier.dk/arkivalie/noerrejyske-koebstaeder-diverse-uddrag-fra-raadstueprotokollerne-vedr.-borgerskaber-/355/2/0.5

Der er en Thomas Jensen, der får borgerskab i Ringkøbing købstad 1726 - erhverv ikke nævnt:

http://www.wadschier.dk/arkivalie/noerrejyske-koebstaeder-diverse-uddrag-fra-raadstueprotokollerne-vedr.-borgerskaber-/355/190/0.5

Men nogen Aasted kan jeg ikke finde.

Der findes også byfogedarkivalier for Nørrejylland:

http://www.wadschier.dk/arkivalie/oversigt/-/byfoged/lav/

- bl.a. navneregister til skifteprotokol for Ringkøbing byfoged.

Inger T.
Venlig hilsen
Inger Toudal

Christian Konstmann Autzen

#46
Citat fra: Anelle Cosedis [30372] Dato 05 Feb 2014 - 15:00
Hej Inger,

tusind, tusind tak. Jeg havde jo næsten opgivet at finde ud af mere i Ringkøbing. Men som du plejer, imponerer du mig hele tiden.

På navnene lyder det, som om du har fat i den rigtige Thomas Jensen Aasted. Hans første søn hedder Jens og første datter Karen efter hans forældre. Og Jens Rasmussen - vejer og måler - passer det ikke godt ind i købmandsskabet?

Det bliver spændende at høre, om Christian har nogle kommentarer.

Jeg arbejder lidt videre med dine oplysninger med det samme.

De venligste hilsner
Anelle

Blot lige her i en sen aftenstund:

Fra http://www.brejl.dk/ring.html:

781 Thomas Jensen i Ringkøbing. 15.5.1730, opslag 429.
Afdøde, der døde på rejse til Vestindien 1722, havde arv efter sin far Jens Rasmussen, vejer og måler i Ringkøbing, [skifte 1.10.1717 lbnr.319]. Afdødes svoger, Claus Jensen Tang, kræver skifte.


308 Jens Rasmussen, vejer og måler i Ringkøbing. 1.5.1715, fol.444.
E: Karen Thomasdatter.
Bevilling til uskiftet bo af 27.9.1709.
Dokumenter.


Skiftet fra 319 er så med her:

319 Jens Rasmussen, måler og vejer i Ringkøbing. 1.10.1717, fol.18B.
E: Karen Thomasdatter Klit. LV: bror Casper Klit, Mathias Sass i Hamborg, der ægter enken. B: Mette 18, Sidsel 16, Rasmus 12, Thomas 11, Vibeke 7. FM:
1) på fars side Jens Mikkelsen Rude, rådmand og købmand i Ringkøbing
2) på mors side Claus Jensen Tang, herredsskriver i Ulfborg-Hind herreder.
Bevilling til uskiftet bo af 27.9.1709 lbnr.308.

Karen Thomasdatter Klit ses her (men det har jo så ikke betydning her med vores Thomas Jensen):

206 Thomas Jespersen Klit den ældre, købmand og overformynder i Ringkøbing. 26.7.1687, fol.2.
E: Sidsel Christensdatter. LV: Erik Danielsen, klokker i Ringkøbing. B: Casper 16, Ingeborg 14½, Zacharias 12, studerende, Karen 10, Maren 7, Jeremias 6, Isak 3, Margrethe 1 den 20.10.1687. FM: morbror Laurids Christensen i Ulfborg, mors søstersøn Claus Jensen Tang, herredsskriver ved Ulfborg-Hind herred.
Første ægteskab med Karen Christensdatter Finderup. B: Christen Thomsen Klit 18 den 23.11.1687.
Christen har arv efter morbror Anders Christensen Finderup, præst i Ferslev, [Dal og Volsted] ved Ålborg.
Afdøde var formynder for børn af Jacob Christensen Hammelsvang, [skifte 22.8.1676 lbnr.93], var g.m. afdødes søster Kirsten Jespersdatter Klit.

353 Karen Thomasdatter Klit i Ringkøbing. 1.1.1722, fol.282.
E: Mathias Sass, købmand. B: Margrethe Cathrine 3.
Første ægteskab med Jens Rasmussen, skifte 1.10.1717 lbnr.319. B: Mette 22, Sidsel 20, Rasmus 17, Thomas 15, Vibeke 12. FM: farbror Christian Rasmussen Lægaard, toldkontrollør i Helsingør, morbror Casper Thomsen Klit i Ringkøbing.
Desuden nævnes enkemandens bror Henrik Sass i Hamborg.




Jens Rasmussen's søn Thomas Jensen (så født i 1706 - han er jo 11 år i 1717) er så afgået ved døden under rejse til Vestindien i 1722; og så er han jo ude af billedet. Selve skiftet er vel så først udført 15. maj 1730 (?).

I morgen vil jeg se på de ovennævnte link samt på fadderne til børnene - det kunne give noget.

Vi har da vist en del at takke Brejl for  :)

Hilsner til både Inger og Anelle for meget givtige input.
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Inger Toudal


Jamen det var da godt, du fik det undersøgt i en sen aftentime, Christian. Udelukkelsesmetoden kan skam være nyttig i slægtsforskning.

Så det er ikke den Thomas Jensen, der får en søn døbt i 1725 og heller ikke ham, der får borgerskab i 1726.

Inger T.
Venlig hilsen
Inger Toudal

Anelle Cosedis

Hej Christian,

det er da meget flot, alt det du har fundet.

Jeg sad i går aftes og prøvede at lave opslagene på vejer og måler Jens Rasmussen, Karen Thomasdatter Klit og deres børns dåb, men det ser ud til at være helt ude i hampen.

Jens Rasmussen død/begr. 21 jan. 1715 AO opsl. 53
Karen Thomasdatter Klit død/begr. 31. dec. 1721 AO opsl. 61

Mette Jensdatter 10. mar. 1700 opsl. 37
Thomas Jensen 21. jan. 1703 opsl. 41
Rasmus Jensen 15. dec. 1705 opsl. 43
Dødfødt begr. 3. feb. 1709 opsl. 47
Vibeke Jensdatter 6. maj 1710 opsl. 48
Jens Jensen 17. jul. 1712 opsl. 50

Men de er desværre udelukket nu. For dælen da.... ???

Jeg håber så sandelig, at du er bedre end jeg til dette her (hvad alt jo tyder på). Både Inger og dig skal have stor ros for jeres engagement i dette mysterium.
Held og lykke med forskningen i dag. Jeg er desværre optaget af andre ting i dag. Men i aften håber jeg at få lidt tid.

De venligste hilsner
Anelle


Christian Konstmann Autzen

Thomas Jensen (borger i Ringkøbing den 22. februar 1726 - uden angivelse af mere) og hans hustru Maren Hansdatter, gift 3. april 1725 i Ringkøbing, opslag 70 får følgende børn, med faddere noteret:


Jens, født 8. december 1725, døbt 12. december, 1725, opslag 73

Laurs Rindoms hustru bar ham (men hun bærer åbenbart mange børn til dåben !).

Faddere: Graver Ibsen, Fedder Ottesen (eller Offersen ?) Høyer, Nis Madsen Brink's hustru, Niels Bierg's hustru, Margrete Hans Feddersen's datter.

Hans født 22. juni 1728, døbt 30. juni 1728, opslag 8

Rådmand Anders Andersen's hustru bar.

Faddere: Peder Lakier, Albert Olufsen, By.... Hans Johansen's hustru, graver Ibsen's hustru, Leene Jørgensdatter.

Karen, født 6. april 1731, døbt 11. april 1731, opslag 89

Di... hustru bar hende.

Faddere: Christen Thomsen, Thomas ...., Mads Pedersen's hustru, Laurs Jørgensen's hustru, jomfru Hedevig Kirstine Bruun.


Niels, født 8. november 1733, døbt 11. november 1733, opslag 96

Peder Erichsen's hustru bar ham.

Faddere: Jens Handskemager, Oluf Jørgensen, Boi Struch'es hustru, Poul Sadelmager's hustru, Maria Nielsdatter Lyne (?).

Anne, født 5. april 1736, døbt 8. april 1736, opslag 102

Controleur Rude's hustru bar hende.

Faddere: Ib Jørgensen, Niels Hansen, Jens Fr... hustru, Anders B... hustru, Maren Hansdatter.

Thomas Jensen hhv. hans hustru er så selv faddere ved:

* Oluf Skrædder's datters dåb i 1729, opslag 84,
* Laurs Madsen's 2 døtres dåb i 1730, opslag 85
* Iwer Pedersen (efternavnet ?) søn Niels dåb i 1733, opslag 94

Navnene ved Jens' dåb i 1725 synes mest spændende: Høyer, Brink og Bierg; men om det nu er familie - det er det store spørgsmål.

Høyer vil jeg forhøre om hos Svend Jacobsen, Frederiksberg, idet der her kunne være en Troels Winther efterkommer (medforfatter sammen med Hans-Ole Mørk til bogen "10 generationer med rod i marsken"); men om det så kunne være familie til Thomas Jensen, eller måske mere tænkeligt Maren Hansdatter, kan da være tvivlsomt.

Slægtsnavnet Brink/Brinck/Brinch kan være fra gården Brink i Møgeltønder sogn, Tønder amt, eller fra Brink mølle i Ballum sogn, Tønder amt.

Det store spørgsmål er så stadig - hjælper det os videre ?

Men da godt at vi fik aflivet Jens Rasmussen-linien, selv om det jo ikke umiddelbart hjælper videre.

Hilsen
Christian


Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Anelle Cosedis

Hej,

du har godt nok været på arbejde i dag, Christian. Godt gået. Jeg synes efterhånden min hjerne er gået helt i stå.
Der bliver desværre skiftet faddere alt for ofte i familien, til at det giver en idé om, hvor vi skal lede. Graver Ibsen og hans hustru går også igen, men de var måske blot gode venner.

Kan der muligvis stå noget i skiftet efter Thomas J. Aa. og Maren Hansdatter, som kunne hjælpe os videre i søgningen? Det er lidt frustrerende ik'?

Jeg prøver, at kigge nærmere på alle de ting, Inger har sendt.
Borgerskabet i 1726 har jeg dog noteret.

Burde Thomas Jensen Aasted ikke være nævnt på listen over de næringsdrivende i Ringkøbing i 1735? Eller var han stoppet som købmand?

Tusind tak for hjælpen, som jeg glæder mig meget over.

De venligste hilsner
Anelle


Inger Toudal

#51
Citat fra: Anelle Cosedis [30372] Dato 06 Feb 2014 - 18:18

Burde Thomas Jensen Aasted ikke være nævnt på listen over de næringsdrivende i Ringkøbing i 1735? Eller var han stoppet som købmand?


Det undrede jeg mig også over. Der er kun nævnt én Thomas Jensen (nr. 18 på listen). Han farer med Liuscram og tapper desuden brændevin.

Niels er jo født nov. 1733 og Anne april 1736, begge i Ringkøbing, så familien burde bo i Ringkøbing i 1735. Kunne Hoster eventuelt være en fejlhøring af Aasted? Hvornår mon Thomas Jensen Aasted blev handelsmand/købmand?


Wadschier har mere at byde på: Affotograferede præstearkiver for Nørrejylland, bl.a. Ringkøbing præstearkiv:

http://www.wadschier.dk/arkivalie/oversigt/-/pr%C3%A6stearkiv/lav/

Aasted(t):
http://www.wadschier.dk/arkivalie/ringkoebing-praestearkiv-navneregister-til-viede-og-doede-1686-1891/1277/16/0.5

http://www.wadschier.dk/arkivalie/ringkoebing-praestearkiv-navneregister-til-viede-og-doede-1686-1891/1277/17/0.5

Thomas Jensen:
http://www.wadschier.dk/arkivalie/ringkoebing-praestearkiv-navneregister-til-viede-og-doede-1686-1891/1277/114/0.5

Her ses heller ingen anden Thomas Jensen end ham I beskæftiger jer med - og heller ikke nogen Hoster her eller andetsteds.

Men, men...
26. nov. 1762 døde Thomas Jensens enke [Maren Hansdatter] og blev begravet 1. dec.
(opslag 220 nederst i kb 1686-1792).
18. jan. 1763 blev Thomas Jensens enke begravet (opslag 225 i samme kirkebog).
- denne Thomas Jensen kunne selvfølgelig være opført andetsteds under et tilnavn.

Venlig hilsen
Inger T.
Venlig hilsen
Inger Toudal

Anelle Cosedis

Hej Inger,

hvor er det sødt af dig at hjælpe os (måske mest mig) :)

Opsl. 225 var jeg slet ikke kommet til, da jeg standsede ved 220. Men du har helt ret: der er to Thomas Jensen'ers enker. Sikken en redelighed. Men heldigvis står der Aasted mange steder, også hos byfogeden.

Jeg har kigget lidt på dine tidligere links med breve osv. Desværre er jeg ikke så god til den gotiske håndskrift endnu, men noget får jeg dog fat i. Øvebogen må snart anskaffes. På de små to år jeg har slægtsforsket er der blevet købt flittigt ind, så der nu står en meter bøger og venter. ;D Det meste er dog fra Fyn.

Kan du se, hvad Hans studerede eller fremgår det ikke af brevet?

Jeg skal lige kigge på dine andre links. Tusind tak.

De venligste hilsner
Anelle


Christian Konstmann Autzen

#53
Vi skal lige være opmærksom på, at der findes 2 Thomas Jensen, som bliver "borger" i Ringkøbing.

Vores Thomas Jensen - 22. februar 1726. Desværre står der intet andet end hans navn.

Og så Thomas Jensen, Kysling/Kyfling, Lønborg - 4. april 1740.

Der er således 2 af slagsen, og derfor jo "også" 2 Thomas Jensen hustru'er.

Tilnavnet Aastrup til "vores" Thomas Jensen kommer så nok fra ca. 1740 - for at adskille disse 2 fra hinanden.

Inger har så denne (tak for denne oplysning):

Det undrede jeg mig også over. Der er kun nævnt én Thomas Jensen (nr. 18 på listen). Han farer med Liuscram og tapper desuden brændevin.

Niels er jo født nov. 1733 og Anne april 1736, begge i Ringkøbing, så familien burde bo i Ringkøbing i 1735. Kunne Hoster eventuelt være en fejlhøring af Aasted? Hvornår mon Thomas Jensen Aasted blev handelsmand/købmand?


Jeg tror, at denne Thomas Jensen, som jo sejler en del, og her i 1735 (nr. 18), givet kan være den brændevinmand, som får borgerbrev i 1740.

Hvorfor købmand Thomas Jensen (Aasted) ikke er nævnt i 1735, har jeg ingen forklaring på.

Nu findes stedet "Aasted" jo flere steder:

* Aasted sogn i Hjørring amt, som jeg har tjekket igennem, men ikke kunnet finde en passende Thomas Jensen.

* Aasted i Kvong sogn, Ribe amt, og her kunne 3 være en mulighed (men stedet Aasted ikke nævnt):

   -  Jens Pedersen's søn Thomas født 31. oktober 1700, døbt 23. januar 1701, opslag 28
   -  Jens Jensen's søn Thomas født 4. februar 1695, døbt 7. april 1695, opslag 26
   -  Jens Thomsen's søn Thomas født 1. november 1679, opslag 22

* Aasted i Aasted sogn, Viborg amt:

   - Jens Henrichsen's søn Thomas, døbt 2. august 1693, opslag 15 - stednavn: Aastedgaard/Østergaard ?

Da Thomas Jensen (Aasted) og Maren Hansdatter's 1. datter hedder Karen, vil hun vel være opkaldt efter farmor, og deres 2. datter Anne være opkaldt efter mormor.

Vi skal så finde en Jens gift med en Karen, som får en søn Thomas Jensen (Aasted), og en Hans gift med en Anne, som får en datter Maren Hansdatter - som så vel kunne være født i Ringkøbing, jævnfør at giftermålet mellem Thomas Jensen og Maren Hansdatter indgås i Ringkøbing.

Men ellers synes fadderlisten ikke at give et bare nogenlunde billede; dog er der en Maria Nielsdatter Lyne som fadder ved Niels. Og Lyne er en del af Kvong-Lyne sogn. Fadderen - Margrete Hans Feddersen's datter - ved Jens dåb, kunne jo være moderen Maren Hansdatters søster.

Tilføjelse (det udvikler sig jo  ;)):

Jens Jensen og Karen Pedersdatter, begge af Aasted, bliver gift i 1694 i Kvong-Lyne sogn, opslag 6. Og det betyder vel egentlig så, at rette forældre til Thomas Jensen (Aasted) er dette ægtepar

Herved bliver det så denne:

* Aasted i Kvong sogn, Ribe amt, og her kunne 3 være en mulighed (men stedet Aasted ikke nævnt):

   -  Jens Pedersen's søn Thomas født 31. oktober 1700, døbt 23. januar 1701, opslag 28
   -  Jens Jensen's søn Thomas født 4. februar 1695, døbt 7. april 1695, opslag 26
   -  Jens Thomsen's søn Thomas født 1. november 1679, opslag 22



Jeg har ikke hørt fra Svend Jacobsen endnu, så Høyer-forbindelsen er ikke helt ude endnu.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Anelle Cosedis

Hej,

jeg sidder lige med kb. Opsl. 36 midt på siden d. 8. jun. 1699 er Jens Rasmussen og Karen Thomesdatter viet eller trolovet.

Lyder det fornuftigt?

De venligste hilsner
Anelle

Anelle Cosedis

Hej Christian,

burde Thomas Jensen Aasted og Maren Hansdatter så ikke have en søn kaldet Peder efter hendes far?

Du tænker da virkelig kreativt  ;) Godt gået. Det lyder som om, du har fat i de rigtige personer fra Aasted. Det er ret spændende.

De venligste hilsner
Anelle

Christian Konstmann Autzen

#56
Citat fra: Anelle Cosedis [30372] Dato 07 Feb 2014 - 13:01
Hej Christian,

burde Thomas Jensen Aasted og Maren Hansdatter så ikke have en søn kaldet Peder efter hendes far?

Du tænker da virkelig kreativt  ;) Godt gået. Det lyder som om, du har fat i de rigtige personer fra Aasted. Det er ret spændende.

De venligste hilsner
Anelle

En Peder - det skulle så være efter Thomas'es morfar, altså hans mor Karen Pedersdatter; men de får så en søn Niels i stedet som 3. søn. Hvorfor Niels - det kan være et godt spørgsmål.

Om det nu er de rigtige personer som forældre til Thomas Jensen (Aasted) er jo stadig et godt spørgsmål - men måske den bedste mulighed. Jens Jensen (Søndergaard) bliver begravet 1. november 1737, opslag 114. Bruger du disse forældre, så bør du nok lige notere, at det er den bedste løsning lige nu.

En anden mulighed, som du nævner:

Jeg sidder lige med kb. Opsl. 36 midt på siden d. 8. jun. 1699 er Jens Rasmussen og Karen Thomesdatter viet eller trolovet.

Så skulle der jo i Ringkøbing, efter 1699 men vel senest 1705, blive født en Thomas, med Jens Rasmussen som far; det har jeg ikke tjekket - men muligheden er der absolut, og Jens Rasmussen kunne jo være født i Aasted (hvem ved) og deraf tilnavnet for en søn Thomas Jensen. Hans hustru Karen er jo en Thomasdatter, så her ville navnet Thomas kunne komme fra, altså efter morfar.

Hovsa:

Det var jo den Jens Rasmussen og Karen Thomasdatter Klit, som vi tidligere har afskrevet, idet deres Thomas Jensen dør i 1722  :)

Hilsner tilbage
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Christian Konstmann Autzen

Når nu vi har en Høyer med i billedet, så findes der et sjovt sammentræf:

Vores Karen Samuelsdatter, født i 1761 i Ringkøbing, er datter af Samuel Knudsen og Anne Thomasdatter Aasted.

En Anne Mathea Samuelsdatter (fødselsdata ikke kendt lige nu) er Bertel Ottosen Høyer's 1. hustru, gift 1772. Bertel er født 1737 som søn af Otto Offersen Høyer, som bl.a. var kappelan i Ringkøbing og hustru Constance Jensdatter Thaulov.

Karen og Anne Mathea kunne jo være søstre - og slægtsskabet, hvis det findes tilbage i tiden, så Fedder Høyer kunne være naturlig fadder til Jens i 1725, synes så ligefor. Fedder Høyer er så farbror til Bertel Høyer.

- Men det kommer Svend Jacobsen forhåbentlig med en løsning på.

Hilsner igen
Christen


 
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Anelle Cosedis

Hej Christian,

når jeg kigger på opsl. 41 og sammenligner med alle de forangående opsl. kan jeg ikke se nogen Klit som faddere, som ellers er meget tydelige andre steder? Ingeborg Thomesdatter bar barnet.

I opsl. 37 figurerer Ingeborg Thomesdatter og ... Karen Thomesdatter som faddere 25. maj 1699.
Nederst på siden står Ingeborg igen fadder sammen med Jens Rasmussen.

Opsl. 36 næstsidst: 20 mar. blev Christen Thomsens datter døbt. Faddere Borgm. Bang's hustru bar barnet, ... Brygmann, Jens Rasmussen.... Pedersdatter, ....ren Thomesdatter.

Hans og Anne har jeg ikke fundet endnu, men kunne det tænkes at Thomas's svigerfar Hans var købmand i Ringkøbing?

Jeg tror, at du har fundet de rigtige personer, for hvor skulle Aasted ellers komme ind i billedet?

De venligste hilsner
Anelle

Anelle Cosedis

Hej Christian,

jeg går ind og kigger, om jeg kan finde Anne Matea.

De venligste hilsner
Anelle