Nu til noget helt andet: Ringkøbing Købm. Thomas Jensen Aasted begr. 1749

Startet af Anelle Cosedis, 17 Okt 2013 - 21:10

Forrige emne - Næste emne

Anelle Cosedis

Hej igen alle sammen

mon der skulle være en, der kender Thomas Jensen Aasted (tip4). Jeg har kun fundet ham begravet 8. mar. 1749 AO opsl. 148. Hvor han er født eller hvornår? Han er gift med Maren Hansdatter og de har mindst fire børn: Anne, Karen, Hans og Poul. De hører ikke til de formuende, og datteren Anne dør som almisselem 29. nov. 1811 AO opsl. 105, 84 år gammel.
Al hjælp bliver modtaget med glæde. ;D

Desværre kan jeg ikke bladre i kirkebøgerne, da jeg installerede Java Update i går og den er i udu. Så pas på Java til efter weekenden.

Mange hilsner

Anelle



Erik Brejl

Måske kender du mit skifteuddrag:

Ringkøbing Købstad. Skiftebreve og skiftedokumenter 1762-1772.  B 80 - 139

853 Maren Hansdatter i Ringkøbing. 20.2.1762, opslag 57, 82.
Enke efter Thomas Jensen Aasted, købmand.
Bevilling til uskiftet bo af 28.3.1749.
Af børn nævnes B:
1) Hans Thomsen Aasted, i farverlære i København
2) datter g.m. Samuel Knudsen, smed i Haderslev
3) Poul [Thomsen Aasted]
4) [Karen Thomasdatter, skifte 26.3.1757 lbnr.830]. 1B:
a Casper [Poulsen Buchholtz
5) [Anne Thomasdatter Aasted, var g.m. Jens Hildebrandt Rasmussen, skifte 12.3.1760 lbnr.847]. 1B:
a Anne Marie [Jensdatter Hildebrandt].

Erik
Erik Brejl
https://brejl.dk

Anelle Cosedis

Hej Erik,

tusind tak for dit svar.
Nej, jeg kendte ikke dit skifteuddrag. Er det, hvad der er noteret i et sådant?
Så garvet en slægtsforsker er jeg jo ikke, og spørger nok lidt enfoldigt. Men jeg tager med kyshånd imod al hjælp og vejledning. Og jeg deler selvfølgelig også gerne ud til interesserede.

Har du førnævnte personer i dit stamtræ? For jeg har Anne Thomasdatter Aasted født 5. apr. 1736 AO opsl. 102, død 29. jun. 1811 AO opsl. 105, gift med Samuel Knudsen 29. dec. 1760 AO opsl. 212. Alt i Ringkøbing. Men det kunne ifølge dine oplysninger, se ud som om jeg har lavet en fejl. Måske kan du hjælpe mig med at få den rettet.

Mange venlige hilsner

Anelle

Inger Toudal

#3
Hej Anelle

Erik Brejls hjemmeside http://brejl.dk/index.html

Ringkøbing skifteuddrag etc.: http://www.brejl.dk/ring.html

Skifteuddraget, der henvises til ud for datteren Anne i Maren Hansdatters skifteuddrag, har nummer 848:

848 Jens Hildebrandt Rasmussen, smed i Ringkøbing. 12.3.1760, opslag 571, 579.
E: Anne Thomasdatter Aasted. LV: Christen No. B: Anne Marie 3. FM: Poul Buchholtz

Så det kunne jo godt passe, at Anne bliver gift igen i december 1760. Står hun som enke?
RED: Slog lige vielsen op. Anne Aadstedt benævnes Matrone, så hun har været gift før.

Venlig hilsen
Inger Toudal
Venlig hilsen
Inger Toudal

Anelle Cosedis

Hej Inger,
som du sikkert har læst, kan jeg ikke komme i kirkebøgerne lige nu, for at se om der står enke,men jeg har noteret, at hendes mand Samuel Knudsen er død før 1801 (FT 1801 er hun enke), men hun blev jo også ret gammel. Hun og Samuel blev viet 29. dec. 1760 AO opsl. 212.

Børnene jeg har:

Spinder Karen Samuelsdatter f. 29. apr. 1761 AO           død efter 1801

Knud Samuelsen født ????        begr. 15. maj 1798 AO opsl. 35 (30 år)

Skrædder Thomas Jensen Samuelsen døbt 8. sept. 1763 AO opsl. 228          død 7. jan. 1832 AO opsl. 195

Smed Jens Hillebrand Samuelsen f. 7. jul. 1776 AO opsl. 255-256 død efter 1801 (26 år ugift smed)

I mine noter har jeg noteret Anne Thomasdatter Aasted (Anne Samuels) blev viet 11. nov. 1756 til Jens Hillebrand AO opsl. 192. De har et barn døbt 9. aug. 1757 AO opsl. 200. Kunne ikke læse barnets navn, men har skrevet, at det nok er Anne Marie Jensdatter Hillebrand.
Jeg har også skrevet, at Samuel Knudsen var smed i Haderslev. Men da det var noget af det første, jeg indtastede, har jeg desværre ikke skrevet, hvorfra jeg har det. Samtidig kan jeg ikke finde andet om Samuel Knudsen end vielsen.

Du skal have tusind tak for hjælpen og med links'ene. Jeg vil kigge på det snarest.

Mange hilsner
Anelle

Inger Toudal

#5
Hej Anelle

I Ringkøbing kb 1686-1792, opslag 212, står der ved vielsen:
Sr Samuel Knudsen og hæderbaaren Matrone Anne Aadstedt.

Matrone anvendes om gifte kvinder (http://ordnet.dk/ods/ordbog?query=matrone), så det må betyde, at hun er enke.

Hvis vi renser skifteuddraget for oplysningerne i de kantede parenteser, der ikke står i selve skiftet, ser det således ud:

853 Maren Hansdatter i Ringkøbing. 20.2.1762, opslag 57, 82.
Enke efter Thomas Jensen Aasted, købmand.
Bevilling til uskiftet bo af 28.3.1749.
Af børn nævnes B:
1) Hans Thomsen Aasted, i farverlære i København
2) datter g.m. Samuel Knudsen, smed i Haderslev
3) Poul
4)  1B:
a Casper
5)  1B:
a Anne Marie

Havde Thomas Jensen Aasted og Maren Hansdatter to døtre, der hed Anne? Den ene gift 2. gang med Samuel Knudsen 29. dec. 1760, den anden enke efter Jens Hillebrandt, der bliver begravet 18. feb. 1760? Eller er nr. 2 og nr. 5 i skifteuddraget samme person?

Venlig hilsen
Inger T.
Venlig hilsen
Inger Toudal

Erik Brejl

Mine oplysninger har jeg fra Ringkøbing skiftebreve og dokumenter 1762-1772 opslag 57-65 og opslag 72-118.
Opslag 72 og frem kan ses her:

http://www.wadschier.dk/arkivalie/ringkoebing-byfoged-skiftebreve-og-dokumenter-1762-1772/580/72/0.5

Erik
Erik Brejl
https://brejl.dk

Inger Toudal

#7

Er det ikke arvingerne, der står på opslag 64, højre side, i Wadchier?

Jeg kan langt fra læse det hele, men her er nogle navne:

1. Niels Thomsen Aasted ...
2. Hans Thomsen Aasted ...
3. Pouel Buchholtz ... for sin søn Caspar ...
4. Samuel Knudsen ... formand Jens Hillebrandt ... kones moder ...
5. den afdøde Jens Tomsens ...

Venlig hilsen
Inger T.
Venlig hilsen
Inger Toudal

Anelle Cosedis

Hej Inger,
det ser unægtelig ud til at du har fundet noget interessant på s. 64. Jeg kan dog læse meget mindre, end du kan :'(:

1. Niels Thomsen Aasted

2. Hans Thomsen Aasted

3. P.....

4. Samuel

Tak, tak igen

Mange hilsner

Anelle

Inger Toudal

#9

Jeg linker lige til opslag 64 i Wadschier, hvis der er andre der vil kigge med.
Der står også noget om fordelingen af arven på venstre side.

http://www.wadschier.dk/arkivalie/ringkoebing-byfoged-skiftebreve-og-dokumenter-1762-1772/580/64/1.25

Venlig hilsen
Inger T.

PS: Samuel Knudsen må være død før 1/7-1798, for han står ikke i skiftet efter sønnen:

478 Knud Samuelsen, ugift i Ringkøbing. 1.7.1798, fol.389B, 405.
A:
1) mor Anne Samuels
2) bror Thomas Jensen, underofficer i Rendsborg
3) bror Jens Hildebrandt, smedesvend i Ringkøbing
4) søster Karen Samuels.
Venlig hilsen
Inger Toudal

Anelle Cosedis

Hej igen Inger,

du kan nok høre, at den er helt ude i hampen med mig. Jeg tror aldrig, at jeg kommer til at kunne læse disse skifter.

Her er, hvad jeg læser nu:


.....Summa.... Niels Thomsen Aasted...... Hans Thomsen Aasted.......hustru.....afgangne Jens Hillebrand ....og far Samuel Knudsen....Summa....

Det kommer jo aldrig til at gå, selvom jeg gør mit bedste. Jeg kan jo se, at det er mind mands tip2, tip3 og tip4 vi har fat i, så det er lidt ærgerligt, at jeg ikke er bedre til det. :'(

Men du skal på det kraftigste have tak for hjælpen

De venligste hilsner

Anelle

Erik Brejl

I har fuldstændig ret. Arven fordeles opslag 64 venstre side.
I min kladde kan jeg se, at jeg slet ikke har udnyttet selve skiftet, men kun bilagene. Jeg ved ikke, hvad der er sket, for det er længe siden.
Så jeg er rigtig glad for, at I hat taget skiftet frem til afpudsning. Nu ser det sådan ud:

853   Maren Hansdatter i Ringkøbing. 27.11.1762.
Enke efter Thomas Jensen Aasted, købmand. B:
1)  Jens Thomsen, var trolovet, men døde inden vielsen. 1B:
a  Thomas Jensen
2)  Hans Thomsen Aasted, i farverlære i København
3)  Niels Thomsen, student på Regensen i København
4)  Karen Thomasdatter, [skifte 26.3.1757 lbnr.830], var g.m. Poul C. Buchholtz. 1B:
a  Casper Poulsen 8
5)  [Anne Thomasdatter Aasted] g.m. Samuel Knudsen, smed i Haderslev. Første ægteskab med Jens Hildebrandt Rasmussen, [skifte 12.3.1760 lbnr.847]. 1B:
a  Anne Marie Jensdatter Hildebrandt.
Bevilling til uskiftet bo af 28.3.1749.
Erik Brejl
https://brejl.dk

Inger Toudal

Hej Erik

Lige par småting.
Jeg mener der på venstre side af opslag 64 står Farversvenden Hans Thomsen Åsted.
Skiftet efter Jens Hildebrandt har løbenummer 848.

Inger T.
Venlig hilsen
Inger Toudal


Anelle Cosedis

Ååh, nej, nu synes jeg, at det bliver indviklet.

Jeg har fire børn efter Maren Hansdatter:

Anne Thomasdatter Aasted f. 5. apr. 1736, AO opsl. 102

Karen Thomasdatter Aasted d. 3. mar. 1757 AO opsl. 198

Hans Thomsen Aasted (ingen info)

Poul Thomsen Aasted (ingen info)


Men nu dukker der en Jens Thomsen op i skiftet. Og er a) Thomas Jensen hans barn, opkaldt efter farfaderen?

Og sandelig også en Niels Thomsen. Ham kender jeg heller ikke.

Poul C. Buchholtz ej heller.

Samuel Knudsen (tip3), smeden i Haderslev savner også nogle gode forældre. Men hvor finder man sådan nogle?

Tusind tak til jer alle for jeres gode initiativer.

Mange venlige hilsner

Anelle

Inger Toudal

#15
Hej Anelle

I skiftet 1762 er der nævnt 5 børn af Maren Hansdatter:

1) Jens (afdød), hans søn Thomas arver

2) Hans

3) Niels

4) Karen (afdød), var gift med Poul Buchholtz, deres søn Casper arver

5) Anne, gift 1. gang med afdøde Jens Hildebrandt, nu gift med Samuel Knudsen. Der er en datter Ane Marie af 1. ægteskab.

Poul kan du godt glemme. Jeg tror du har googlet familien og fundet skifteuddraget på Erik Brejls side, mens det endnu var behæftet med fejl (eller nogen der har citeret skifteuddraget). Det ville forklare både, hvor du har Samuel Knudsen, smed af Haderslev, og sønnen Poul fra.

Inger T.
Venlig hilsen
Inger Toudal

Anelle Cosedis

Hej Inger,
Poul er nu slettet. Men ikke Samuel Knudsen.
Som du sikkert ved, kan jeg ikke se kirkebøgerne, før Java kører igen.

Men jeg har Thomas Jensen Samuelsen (tip2) døbt 8. sept. 1763, AO opsl. 228.

Hvis en af jer vil kigge efter om faderen ikke er Samuel Knudsen (tip3),  og moderen er Anne Thomasdatter Aasted, vil jeg blive glad. :)
Bedste hilsner
Anelle

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Anelle Cosedis

Hej Gitte,
tusind tak for informationen. Og ja, vi er i Ringkøbing.
Image 124 står det. Jeg mener at læse, at Samuel Knudsen er far til Thomas Jensen Samuelsen. :)

Mange hilsner

Anelle

Inger Toudal


Det er Samuel Smeds søn Thomas Jensen, så han må være den rigtige.
Han er faktisk født 8. sept. og "næste Søndag der efter døbt".

Ifølge http://www.morchslaegt.dk/bauers/bauer.htm var 8. sept. 1763 en torsdag.

Mht. "Samuel Knudsen, smed i Haderslev", så fremgår det sikkert af det meget lange skifte
med tilhørende dokumenter, så det skal du ikke slette.

Knud Samuelsens skifte (dødsanmeldelse 1. juli 1798):
http://www.wadschier.dk/arkivalie/ringkoebing-byfoged-skifteprotokol-1761-1807/592/392/1.25
Det er "hans Moder Enken Anne Samuels", der anmelder dødsfaldet.

Inger T.
Venlig hilsen
Inger Toudal

Anelle Cosedis

Hej Inger,

tusind tak fordi, du checkede og for dine andre oplysninger. Jeg kan lige skimte navnene, men ellers ikke andet. Jo, datoen og Ringkøbing.
Men det er da dejligt, at få navnene bekræftet. Jeg har ikke slettet Samuel Knudsen. Jeg vil da lige fortælle, at sønnen Thomas Jensen Samuelsen bliver skrædder i Ringkøbing. Jeg ved ikke, om der er andre i dette forum, der har dem i slægten.

Endnu en gang mange, mange tak.

Bedste hilsner
Anelle

Christian Konstmann Autzen

Tak for denne tråd - som så også har hjulpet mig.

Erik Brejl har så i skiftet 853, at Samuel Knudsen er smed i Haderslev  - men datteren Karen fødes 9. april 1761 i Ringkøbing, døbt ("næste onsdag") 15. april, opslag 217. At han er smed i Haderslev, er vel så efterfølgende 1761 (?), idet han vel var i Ringkøbing netop i 1761.

Det er Karen som har min interesse, og hun får 2 (u-ægte) børn med Jens Lauridsen Hollænder, i 1796 og 1799. Hun synes så også at få en datter, Mariana født i 1780, med Anthon Gourlais.

Anne Thomasdatter Aasted (Anne Samuels) har jeg så som begravet 29.juni 1811 - 84 år gammel, Ringkøbing opslag 105, altså så født i 1727; men jeg har så ikke kunnet finde hende som født i 1726-28.

- Men det må så være denne: Anne Thomasdatter Aasted f. 5. apr. 1736, AO opsl. 102, som Anelle har angivet som værende født i 1736 - og hun er så 10 år yngre end anført ved sin begravelse  :D

Det er i min datters svigermors anekreds, som Hollænder-slægten forekommer, og således også Karen Samuelsdatter. Jeg er så netop i gang med denne gren - i Ringkøbing sogn, hvor ellers min datters svigermors aner generelt er fra Randers amt.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Anelle Cosedis

Hej Christian, tak for dit svar og velkommen til din datters svigermor.

Jeg er desværre fordybet i Odense i 1400-1500-tallet på Finn Holbek's sider lige nu, men jeg prøver lige at omstille mig til Ringkøbing Amt.

Soldaten Anthon Gourlais har vist gået rundt og charmeret damerne i 1700-tallets Ringkøbing. Han har i hvert fald 2 døtre med to forskellige piger: Hanne født i 1779 med Theicke og Mariana i 1780 med Karen. Jeg havde i forvejen begge mødrene på anetavlen, så Anthon får lige lavet "lidt ged" i den. Hvad kan han (ellers) have lavet i Ringkøbing? Kan han have været fransk?

Jeg er spændt på, at høre mere om, hvad du finder frem til.

De venligste hilsner
Anelle

Anelle Cosedis

Hej igen Christian,
nu er jeg lige ved at få familien ind på lystavlen.

Nu har jeg bladret kirkebogen for Ringkøbing 1686-1792 igennem igen. Men kan ikke finde nogle af Thomas Jensen Aasted og Maren Hansdatters fem børn. Og som du pointerer må jeg have en forkert fødselsdato for Anne Thomasdatter Aasted, for hun må være 84 år i 1811, da hun dør, for det passer med FT i 1801. Men forældrenes vielse har jeg heller ikke.

Alt er nok foregået et andet sted. Ved du noget?

De to "uægte" børn af Karen og Jens Lauridsen Hollænder? Der må Hans være den ene (FT 1801 2 år).
Har du den anden?

De venligste hilsner
Anelle




Christian Konstmann Autzen

Jens Lauridsen Hollænder var gift med Anne Marie Jepsdatter, gift 28. september 1780, Ringkøbing opslag 273. Men hendes død har jeg ikke kunnet finde - for hun er vel død før 1798, hvor manden får barn med Karen Samuelsdatter.

Sønnen Niels Aasted Jensen Hollænder er døbt 12. marts 1798, opslag 26. Og det er så ham, som får en datter Else Marie Caroline Hollænder (fornavnet ved dåb dog Caroline Else Marie) født 24. februar 1824, opslag 45, som så bliver gift i Kristrup kirke i Randers amt med Lars Pedersen (Aalborg amt) 26. september 1853, opslag 146.

En Thomas Jensen ses at få børn i Ringkøbing; - at han ikke benævnes Thomas Jensen Aasted straks betyder næppe så meget, men det må være ham. Anne er så født 5. april 1736, døbt 8. april, opslag 102.

Han bliver gift med Maren Hansdatter 3. april 1725, opslag 70. Hvem Maren er, har jeg så ikke fundet - endnu, men hun er vel fra Ringkøbing (?). Brejl har ikke noget navn på hendes far.

Hollænder-slægten kunne så være fra mejeri-siden, men vel egentlig også hvor en Ringkøbing-genser har sejlet på Holland, og så fået dette tilnavn. Det fortoner sig lidt, men der ses personer i Ringkøbing med forbindelser til Amsterdam - se bl.a. hos Brejl.

Aasted-siden er så også lidt tåget, men der findes en degn Jens Christensen i sognet Aasted, Hjørring amt, som kunne være hans far, men jeg har så ikke fundet en Thomas som søn af denne Jens Christensen. Men det kunne så også være et trin længere tilbage - men stedet Aasted kunne jo også findes andre steder end i Hjørring amt.

Jeg har så ikke alle børn med.

- Anthon Gourlais er givet fransk eller måske belgisk, hvem ved. Karen Samuelsdatter synes at have haft en lidt omsvævende tilværelse, men hvorfor ikke nyde livet, og hun har jo skullet overleve, om ikke andet så som samlevende  :D

Niels Aasted Jensen Hollænder bliver gift med Kirsten Nielsdatter, som var datter af Niels Jensen Holm, hvis slægt var fra Ringkøbing; her fortoner slægtsnavnet Holm sig også omkring år 1700/25.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Christian Konstmann Autzen

Hej Anelle

Blot som tilføjelse:

Samtlige personer i husstanden
Ringkøbing, Hind, Ringkøbing Købstad, Øster Meldstrandgade 68, , 81, FT-1801, B6800

Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Jens Hollender    45    Gift   husbond    skomager   
Anmarie Jepsdatter    62    Gift   hans kone [Jens Hollender]      
Niels Aasted    5    Ugift   mandens søn [Jens Hollender]      
Teitke Henrichsdatter    51    Enke(mand)   logerende    almisselem

Her er Teitke så med som logerende, hos Jens Hollænder - altså er familieforholdene så gode, så det ikke var noget problem med at have Anthon Gourlais's tidligere "samlever", Teitke, med. Anthon som også fik barn med Karen Samuelsdatter (i 1780).

Og her er Anne Marie Jepsdatter så stadig i live, og sønnen Niels Aasted er her opført som værende Jens Lauridsen Hollænder's søn - og det er så med pigen Karen Samuelsdatter; altså uden om ægteskabet, og Jens får så 2 sønner med hende. - Også dengang forekom der så nogle familiemæssige relationer, som ikke helt var efter bogen  :D

Jens og Anne Marie får vel så ingen børn sammen (?); gift i 1780, og efter 1795 er Anne Marie vel for gammel til at få børn. Og Karen Samuelsen kunne vel så have være en form for "rugemor" for Jens's børn  ;)

PS:
Min datters svigermors familie er jeg "næsten" færdig med, 1 linie mangler dog, hendes fars (svigermoderens, forstås). Og så er det min datters svigerfar, Bak-slægten fra Nors i Thy, som står for tur.

Når det er færdigt, så er det min anden datters ægtefælles slægt - men så runder jeg også 20.000 personer i mit arkiv, og det er så det antal personer, som man skal regne med som slægtsforsker, hvis man skal hele vejen rundt i hele ens familiekreds  :)

Mange hilsener tilbage
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Anelle Cosedis

Hej Christian,

ja, jeg slap lige Finn Holbek i Odense for et lille stykke tid, og er nu draget til Ringkøbing, hvor jeg nu sidder og roder.
Karen Samuelsdatter's far Samuel Knudsen har jeg ikke kunnet finde nogle oplysninger om. Kun vielsen til Anne Aasted 29. dec 1760 AO opsl. 212. Fire børn med Anne Aasted: Karen, Thomas, Knud og Jens Hillebrand. Og Anne har så lige Anne Marie født 1757 AO opsl. 200 fra første ægteskab med Jens Hillebrand Rasmussen.

Ved du hvor smeden Samuel Knudsen kommer fra? Jeg synes, at jeg har prøvet alt.

Det er da vildt mange personer, du har i dit galleri. Jeg selv har kun ca. 2800, og det er jo kun fordi, jeg også går mod nutiden. (Det har jeg det rigtig godt med, da jeg nogle gange kontakter "familien"). Det er måske lidt påtrængende, men også interessant.
Jeg gør mig dog ikke så store forhåbninger om at finde mange, mange flere. Lidt øv, for det er jo så spændende med alle de historier, man kan finde.

Tusind tak for alle dine oplysninger (som jeg vil kigge nøjere på) og rigtig god vind med dit næste projekt.

De venligste hilsner
Anelle

Christian Konstmann Autzen

Hej Anelle

Samuel Knudsen: Da Brejl har ham som smed i Haderslev, men han får jo børn i Ringkøbing, så kunne det være nærliggende, at han kommer fra Haderslev.

Se gerne dette link (som jeg selv vil tjekke mere i morgen): http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?1,408396,408396

Og så, 20.000 personer i arkivet, lyder af meget, og er da også mange. Men jeg har så også lagt utroligt mange timer i det gennem de seneste 6-7 år, og så taget hele vejen rundt i hele min slægt og så det tilløbende.

Det er så mig som har fået dette job i familien - at være slægtsforskeren, til da forhåbentlig de andres tilfredshed; de har så fået mange slægtstavler fra min hånd, og endda helt gratis selvfølgelig  ;)

PS: Nu er det vist "Badehotellet" på TV

Mange hilsner tilbage  8)

Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Anelle Cosedis

Hej Christian,

jeg har lige kigget i Haderslev på de første 33 opslag, men ikke fundet nogen Samuel Knudsen. Kirkebogen starter desværre først i 1737, og man må næsten formode, at han er født inden da. Jeg har selvfølgelig også bladret, da jeg startede med slægtsforskningen for snart to år siden og har også kigget på andre sogne, men kan desværre ikke huske hvilke. Og øv igen, Samuel er min mands tip3, så jeg ville jo gerne finde ham. Og også gerne før dig, så jeg kunne give lidt tilbage for dine fine oplysninger. Tak.

Ja, jeg håber da, at din familie sætter pris på din kæmpestore indsats i jagten på anerne. Det er nok med god grund, at det er dig, der er blevet slægtsforskeren. Jeg formoder, at det er dig, der har tålmodigheden, tiden, evnerne, mulighederne og alt det andet der skal til.  ;)

Desværre har jeg ikke fulgt med i "Badehotellet", da vi var på ferie, da de første afsnit blev sendt. Men jeg forestiller mig, at det er rigtig godt. Elsker at komme tilbage i tiden. Mon ikke mange slægtsforskere drømmer sig lidt tilbage og føler, at de er født for sent?

Hvilket program bruger du til anerne og er du tilfreds med det? Jeg bruger selv FTM og har aldrig prøvet andet, så jeg ved ikke.......

Mange hilsner
Anelle

Christian Konstmann Autzen

Hej Anelle

Den gamle tråd om Samuel Knudsen gav ikke ny viden.

Jeg bruger Brothers Keeper, som slægtsprogram, og det er jeg tilfreds med.

Hvorfor mig som familiens slægtsforsker:

Jeg havde faktisk snakket en del om det gennem år, men aldrig kommet igang.

Efter at jeg var blevet førtidig pensionist, som 55 årig (heldigvis kan man sige, og eftertiden har vist, at det var rigtigt at stoppe helt med at arbejde, og det gjorde min hustru så også), så var der jo tid til den slags sysler. Min mor (efterkommere af kartoffeltyskere)  tilskyndede mig flere gange - og til sidst smed hun en 500 kr. seddel som hjælp til at købe et program for (hun troede at det var penge, som jeg manglede  :D). Der var så kun en vej, og det var at komme igang, og det er så det, som jeg så stadig gør.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.