Tysk menighed i Rebbøl i Bjolderup sogn

Startet af Christian Konstmann Autzen, 12 Okt 2016 - 11:41

Forrige emne - Næste emne

Christian Konstmann Autzen

Jeg har en person, som ved konfirmationen den 22. marts 1959, Bjolderup kirkebog, opslag 79, nævnes som døbt i den tyske menighed i Rebbøl (Bjolderup sogn, Aabenraa amt).

Men hvor finder jeg så oplysninger om de døbte i denne meninghed - i kirkebogen for Bjolderup har jeg ikke fundet hende - Christa Ruth Neubauer, født 31. marts 1945 i Åbenrå (døde i 1994, og hendes mand er også død). Jeg har heller ikke fundet hende som født i Aabenraa.

Hendes mor er Christel Auguste Emma Neubauer - tysk flygtning fra Vestpreussen, som var gift med Felix Gerhard Maslowski, som skulle være faldet ved Stalingrad (1942/43), er derfor næppe kan kan være den biologiske fader.

Jeg håber at kunne finde noget i den tyske menigheds kirkebog, hvis den findes, og derfor min interesse i at finde noget om denne menighed.

Det er min fætters hustru.

På forhånd tak
Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Christian Konstmann Autzen

Jeg har nu fundet Felix Gerhard Maslowski som død ved Stalingrad, se denne:

http://www.volksbund.de/graebersuche/detailansicht.html?tx_igverlustsuche_pi2%5Bgid%5D=e03e8002fd9dbc195f6424cd2646615d&cHash=de84b24bca7f2389974fc29bb5c1e3b4

Og han vil således ikke være far til min fætters hustru, som blev født i 1945.

Det kunne derfor være glimrende, hvis jeg kunne finde dåbsnoteringen, hvor der kunne stå et eller andet  :)

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Helle Vibeke Olesen


Du kunne måske forhøre dig hos den nuværende tyske præst i Tinglev:

https://kirche.dk/ng/pfarrbezirke/tingleff/

Venlig hilsen
Helle Vibeke Olesen



Christian Konstmann Autzen

Hej Helle

Tak for linket - det vil jeg gøre, men så gennem Albert Callesen, som er nevø til min fætter, altså i familien  :D

Og det var måske det han (Albert) snakkede lidt om, da jeg talte med ham i telefonen den anden dag.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Helle Vibeke Olesen


Du har formentlig fundet Christels vielse i Danmark?

Ikke at det bringer dig videre med datteren :-) Men der er jo en del oplysninger om hendes afdøde mand.

Har du tænkt på at snuse rundt i de sønderjyske personregistre? De skulle ligge på arkivalieronline, men jeg har fynske rødder, så jeg bruger dem ikke. Jeg kiggede nu lige i navneregistret for Aabenraa, og her er hun ikke.

Men de går frem til 1950, så der skulle da være en mulighed.

Venlig hilsen
Helle Vibeke Olesen.



Christian Konstmann Autzen

Hej Helle

Tak for dine oplysninger - og ja, jeg har Christel's giftermål. Hendes søster bliver også gift, og her er også opslyniner om forældrene.

Christel og barn rejser ud af Danmark - de bliver jo sendt tilbage til Tyskland på et tidspunkt, men hun kommer så tilbage igen, og bliver så gioft i Bjolderup sogn i 1952. Hun burde vel så egentlig stå i indvandrerarkivet.

Men nu skal jeg lige snakke med Albert og præsten i Tinglev.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Christian Konstmann Autzen

Så blev kirkebogen fra den tyske frimenigheds kirke i Rebbøl fundet frem - på kirkekontoret i Tinglev.

Det viser sig at være (maskin-)skrevne sider, som ligger på dette kirkekontor, og som vel aldrig er blevet midlertidigt udleveret til Statens Arkiver til skanning - som alle øvrige kirkebøger i Danmark.

Her står Christa Ruth med efternavnet Maslowski - efter sin mors giftenavn. Men da Christa Ruth er født 2½ år efter sin "far", lastbilschauffør i Berlin Felix Gerhard Maslowski's død (v/ Stalingrad), kan han så ikke være den biologiske far.

En meget stor tak til det venlige personale på kirkekontoret.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Helle Vibeke Olesen


Tak fordi du deler dit resultat med os interesserede!

Måske har du allerede kendskab til følgende, men så kan du jo se på det to gange :-):

Hvis du ruller ned til ca. midt på siden er her lidt om de tyske flygtninge og deres ankomst til Aabenraa:

http://dengang.dk/artikler/3683

Og hvis du ruller 3/4 ned i denne liste, er der henvisning til fødselsattester for tyske flygtninge i Aabenraa Politikreds:

https://www.sa.dk/daisy/arkivserie_liste?a=&b=d%C3%B8dsan&d=1&e=2016

Christas fødsel i Aabenraa burde være i personregistret (der er andre tyske flygtningefødsler på samme tid), men hun er der i hvert fald ikke omkring tidspunktet for fødslen. Derimod er der mellem 26. marts og 3. april 1945 en side, vi ikke må se på grund af personfølsomme oplysninger. Er det mon Christas side?

Man kan forestille sig, at situationen har været en anelse kaotisk i foråret 1945, så måske er hun først indført senere - jeg har ikke set hele 1945 igennem, for den fornøjelse vil jeg overlade til dig.

Til sidst:

Her er en henvisning til en artikel fra Aabenraa Byhistoriske Forening:

http://pure-01.kb.dk/portal/da/publications/tyske-flygtninge-i-aabenraa-19451947(df793e94-00c5-4589-a19b-0a7d9a2317ef).html

God jagt!

Venlig hilsen
Helle Vibeke Olesen


Christian Konstmann Autzen

Hej Helle

Tak for oplysningerne. - Daisy, som jeg så lige har tilmeldt mig, viser, at man åbenbart fysisk skal på arkivet for at se. Så det bliver ikke denne gang - desværre  :(

Desværre, så er min fætter så død, og han ville i givet fald være den som kendte mest til familien. Min kusine kunne også kende noget, men hun er rimelig meget døv, så her er næppe megen hjælp at hente. Tilbage er så min fætters børn, og dem vil jeg kontakte; muligheden er, at de kunne have noget dokumentation liggende. Men det kunne Christa's halvsøskende jo så også.

Nu må jeg se, hvor langt jeg når - det er jo lidt uden for min primære interesseområde.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Inger Buchard

Om:
Så blev kirkebogen fra den tyske frimenigheds kirke i Rebbøl fundet frem - på kirkekontoret i Tinglev.
Det viser sig at være (maskin-)skrevne sider, som ligger på dette kirkekontor, og som vel aldrig er blevet midlertidigt udleveret til Statens Arkiver til skanning - som alle øvrige kirkebøger i Danmark


Jeg spurgte for nogle år siden den tyske præst i Tinglev, hvor de tyske menigheders kirkebøger befandt sig, og fik det svar, at de ligger på kirkebogsarkivet i Kiel

Da alle fødsler og dødsfald i Sønderjylland som bekendt registreres civilt, har de tyske menigheder åbenbart ikke afleveringspligt til Statens Arkiver.

Om:
Derimod er der mellem 26. marts og 3. april 1945 en side, vi ikke må se på grund af personfølsomme oplysninger. Er det mon Christas side?
Under arbejdet med flygtningedatabasen fik jeg lov til at gennembladre papirversionen af det civile fødselsregister for Aabenraa og kunne konstatere, at de blokerede sider ikke var relevante for flygtningedatabasen.

I øvrigt blev der kun registreret få tyske flygtninge i personregistrene i 1945. De må være ført andetsteds, især efter at kirkeministeriet i april 1945 meddelte sognene, at de tyske flygninge ikke skulle føres i kirkebøgerne. Dette har gjort arbejdet med flygtningedatabasen vanskeligt.
Iflg. Leif Hansen Nielsen: Tyske flygtninge i Nordslesvig 1945-1948 skal kilderne søges i det tyske mindretals egne lister over flygtningene. Disse lister er ikke scannede og ikke alment tilgængelige, men kildeoplysningerne bag i bogen giver et godt overblik over, hvad der findes.

Lidt forsinket, men jeg har været bortrejst

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Christian Konstmann Autzen

Hej Inger

Tusind tak for oplysningerne. - Når jeg på et tidspunkt igen har fået snakket med min kusines søn, så tror jeg, jeg vil tage kontakt til kirkekontoret i Tinglev og høre lidt mere om de lister, som de har, og om det kunne være en ide at få dem skannet af Rigsarkivet.

Moderen til Christa - Christel Auguste Emma Neubauer bliver gift igen med Marius Lorenzen i Smedager i Bjolderup sogn og dør givet også i dette sogn. Det vil jeg også prøve at gå efter for at se, om der kunne stå noget her.

Iøvrigt burde hun vel stå som indvandret igen i perioden omkring 1950, da hun og datteren vender tilbage til Danmark.

PS: Også lidt forsinket svar - men dog grundet malerarbejde i vores lejlighed. Faktisk stort arbejde som tog 3 dage (meget tiltrængt, nu efter 12 år siden vi overtog den), og så nu et par dage til at få flyttet alt tilbage på vante plads.

Mange hilsener - og et stort tillykke med udnævnelsen til årets slægtsforsker 2016.

Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Christian Konstmann Autzen

Jeg har nu igen snakket med min kusines søn - og han vil tage sagen om den tyske menigheds kirkebøger i Rebbøl op til diskussion i meningshedsrådet for at forhøre om, hvorvidt de skal tage kontakt til Statens Arkiver for at få disse kirkebøger gjort tilgængelige på AO.

Den tyske menighed i Rebbøl har været aktiv fra 1920 og fremad.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.