Tydning af Vielse: Niløse, Merløse 1876 - 1890 samt spørgsmål

Startet af Jeanet Ruthkjær Almhøj, 20 Jan 2011 - 13:43

Forrige emne - Næste emne

Jeanet Ruthkjær Almhøj

Jeg aner ikke, hvor jeg skal skrive mit spørgsmål, der vedrører samme opslag, så det må blive i denne post også. Hvis der er et andet sted, der ville være mere gunstigt, hører jeg det gerne.

Spørgsmålet er måske en anelse kryptisk, men jeg prøver alligevel.

Hvis en Hans Vilhelm Rasmussen er forlover ved et bryllup i Niløse mellem Hans Christian Frederiksen og Kirsten Frederiksen i 1881 (Kirkebog: 1875 - 1890 Niløse, Merløse, Holbæk, Opslag 128, linie 10) samt en Karen Frederiksen i 1887 bærer barnet af en Hans Christian Frederiksen og Kirsten Frederiksen i Tersløse kirke (Kirkebog: 1898 - 1906 Tersløse, Merløse, Holbæk, Opslag 6, linie 7) vil det da være sikkert at sige, at der er tale om den samme Hans Christian Frederiksen i begge opslag? Der er ingen alder på Hans Christian Frederiksen i forbindelse med dåben, men alderen på Kirsten Frederiksen stemmer umiddelbart overens.

Er der nogen, der kan tyde, hvad der står både om brudgom og brud ved brylluppet, altså kirkebog: 1875 - 1890 Niløse, Merløse, Holbæk, Opslag 128, linie 10?

Hvis det er samme person, vil det være suverænt, eftersom Hans Christian Frederiksen altid har været lidt af en gåde i min slægtsforskning, da han kun var kendt af familien som 'hittebarnet' uden en fødselsdag, fødselssted - eller fødselsår. Jeg ved med sikkerhed, at den Hans Christian Frederiksen, der figurerer ved dåben, er den rigtige person.

Derfor vil jeg være meget taknemmelig for enhver hjælp.

På forhånd tak

Susanne Kürstein Jensen

Hej Jeanet,
Håber jeg har forstået dit spørgsmål rigtigt, for svaret var let at finde. I FT for Tersløse 1901 finder du din Hans Christian Frederiksen med familie på opslag 211

Her står det samme som i kirkebogen ved hans ægteskab i Niløse, nemlig at han er født i Ruds Vedby 28/10 1858 (der står ganske vist 24/10 i FT, men det må være en smutter.

Du fin der hans fødse i kirkebogen for Ruds Vedby 1849-92 opslag 18 nr 150, hvor det frermgår at han er søn af husmand i Hestehaven Frederik Mathiassen og hustru Ellen Hansdatter

Mvh
Susanne