søger expert i Øster Løgum

Startet af palle aase, 20 Jan 2011 - 13:01

Forrige emne - Næste emne

palle aase

hej.
jeg dyrker pt en Michael Mikkelsen,  født i odense 22. maj 1848 i Stc Hans sogn.
hans forældre angives at være Hans Mikkelsen og hustru Marie Kirstine Møller,

jeg har fundet den i en FT 1850 i Odense:


Odense, Odense, Odense Købstad, Odense Kiøbstad, Windegade no 505c, , FT-1850, B5984
Thomas Svendsen       63  Gift  muursvend Odense
Marie Becker       57  Gift  hans kone Odense
Peter Svendsen       26  Ugift  deres børn, muursvend Odense
Rasmus Svendsen       23  Ugift  deres børn Odense
Poul Svendsen       16  Ugift  deres børn Odense
Hans Mikkelsen       34  Gift  stuttbetjent?? Haverslev                   
Marie Møller       36  Gift  hans kone Jellinge, Jylland                
Michael Mickelsen       2  Ugift  deres barn Odense                   
her angives Hans mikkelsen at være fra Haverslev, det eneste Haverslev jeg kan finde ligger i Aalborg og Hjørring amt, men det har ikke givet noget resultat.
Marie Kirstine Møller angives at være fra Jelling, - heller ikke her var der gevinst.

Michael bliver siden lærer , kirkesanger og organist ( gad vide om har siddet og sunget medens han spillede ?) i Thyrsted.  her bliver han gift med Marie Kirstine kier, som kommer fra Øster Løgum.

vielsen er her:


Thyrsting kb,  1872-1891  C-404A-B-013  k-02-11   
1877,   viede 13. juli i kirken
Ungkarl Michael Mikkelsen, skolelærer, Kirkesanger og Organist i Thyrsting,            
Søn af Forpagter af Øster Løgum Præstegaard Hans Mikkelsen og Hustru Marie Kirstine Møller.  29 aar.
Født 22/5 48.   vacc att Rosenstand.
Pigen Maria Kristinr Kier,  datter af Gaardmand Johan Kristian Kier og Hustru Maren født Kristensen       
Poulsen i Øster Løgum. P.t. Thyrsting.  27. aar.
Født 18/2 50   vacc 14/6 53
Forlovere A. Petersen pens Lærer i S.Vissing,  Kjøbmand S. Jensen, Thyrsting.
viede 13. juli i kirken

her nævnes at Michael Mikkelsens far Hans Mikkelsen i 1877 er forpagter af Øster Løgum Præstegård, men det har ikke bragt mig videre.

Marie Kirstine Kiers forældre Johan Christian Kjer og hustu Maren Christensen Poulsen mangler jeg ligeledes oplysninger om.

jeg vil være glad for enhver oplysning om

Hans Mikkelsen
Marie Kirstine Møller
Johan Christian Kjer
og Maren Christen Poulsen.

falder du over andet, vil jeg da også gerne have det  ;o)

så hvis du kan hjælpe, hører jeg meget gerne fra dig.
hilsen Palle Aase


Inger Buchard

Har du set i kirkebøgerne? Der er jo præcise datoer, så det tager ikke lang tid at finde f.eks. Maria Kjers fødsel på
Aabenraa, Øster Løgum, F 1849-1898 opslag 5

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

palle aase

hej Inger.
jo har været i Øster Lygum kb, og har fundet Johan Christian Kiers fødsel i 1810, og Marie Christensen poulsens fødsel i 1823.

men leder stadig ef noget om Hans Mikkelsen og Marie Kirstine Møller.
hilsen palle

Birgitte Callø

Hej Palle.
- nej jeg kan ikke kalde mig expert i Øster Løgum, men har haft god hjælp til oplysninger der i H. Hejslebjerg Poulsens bog "Sønderjydske Slægter" ( 1941) Bind 1. Øster Løgum.  Jeg har ikke fundet oplysninger om forpagter af præstegården Hans Mikkelsen, men der er udførlig beskrivelse af ejere af gården bl.a. familien Kjer.

Hilsen fra Birgitte

palle aase

hej bergitte

tak for oplysninger.

jeg leder stadig efter Hans Mikkelsen og Marie Kirstine Møllers fødsael og død.

du nævner Kier.

Hans Mikkelsens søn Michael bliver i 1877 gift med Marie Kirstine Kier, der er datter Af Johan Christian Kjer i Øster Løgum.

hilsen palle

Krista Wind

Hej Palle!
I følge FamilySearch bliver Johann Christian Kier gift med Maren Christensen Paulsen, 11 december 1846.

VH
Krista

palle aase

du er bare skrap Krista.

tak for oplysningen.
- men ham Hans Mikkelsen og Marie Kirstine Møller gemmer sig i tågerne.

de er ikke på fyn i 1845,  får barn i odense i 1848,  er i ft odense 1850, flytter til Brændekilde og får et bar der i 1850.  og så forsvinder de igen.  forpagter af præstegården i Øster Løgum 1877, - men han forstår at sløre sine spor.

hav en god dag, - og endnu en gang tak.
hilsen palle

Birgitte Callø

Hej Palle.
Johan Christian Kier ses ca 1845 på gård 2 B i Øster Løgum: Han var søn af pastor Peder Kier, som ses på gård 7 ( Præstegården).  Johan Christian efterfølges af sønnen Peder Kjær, der var gift med Cathrine Bau fra gård 2 A.
1920 ses Peter Kjær på gården.
Pastor Kjær har skrevet sognets historie, og du vil kunne læse meget om ham i Hejselbjerg Poulsens bog.

Hilsen fra Birgitte.

palle aase

#8
Hej birgitte.

tak for oplysningerne.  - den bog vil jeg flux bede biblioteket skaffe hjem.

leder stadig efter Hans Mikkelsen og Marie Kirstine Møller.  totalt ukendte før 1848, 
ved heller intet efter 1877.   -  men man bliver ved med at prøve.

du må have en fortsat god dag.

hilsen palle