God scanning

Startet af Jannik Landt, 13 Okt 2013 - 20:21

Forrige emne - Næste emne

Jannik Landt

Det er nok et fortærsket emne, men jeg har ikke fundet noget relevant herom i Forum:
Hvad kan man gøre for at lave en optimal scanning af familiefotoerne.
- Skal man satse på farvefotos eller sort/hvid - Også hvis fotoerne er sort/hvid eller sort/gullige?
-Kan det betale sig at købe en scanner, der ikke også er multifunktionsprinter. Især hvis ens multifunktionsprinter er så indviklet, at det tager 2 minutter at scanne et billede.
- Kan en scanner regne ud, når ens billede kun fylder det ene hjørne af A4-scanningsfeltet og ikke fylder informaton ind om indholdet i den hvide del at billedet?
Der er utroligt mange vigtige ting omkring dette emne. Især da familien selvfølgelig har efterladt en utrolig stor mængde fotos. Derfor vil jeg nødigt scanne dem på en forkert måde i første omgang.
Mvh.
Jannik

Harris Knudsen

Hvis man skal bruge mange timer på at scanne kan det efter min mening godt betale sig at investerer i en god scanner (omkring et par tusind). Jeg scanner altid i farver og i den bedst mulige opløsning som gemmes urørt, ud fra det scannede billede laver jeg et nyt som optimeres og hvis det drejer sig om et gammelt foto bliver det også renset og restaureret, når resultatet er tilfredsstillende gemmer jeg i flere størrelser - størst mulig i 300 dpi, et til net brug i 150 dpi max 800 pixel på korteste side og et i mini 2 x 3 cm. i 300 dpi. Så er der noget at bruge af.
På nettet kan du finde anmeldelser af scannere og herefter vælge efter hvor meget du vil ofre, men den største investering bliver din tid.


Margit Kildevang Kristensen

En billig scanner kan sagtens bruges. Min printer med tilhørende scanner har nok kostet 400 kr. Jeg har scannet mange billeder ind med god resultat. Nogle af dem har jeg også brugt i en fotobog, som  de fleste fotofirmaer tilbyder at printe.
Jeg efterbehandler billederne i picasa - beskærer giver ekstra kontrast mm.
mvh Margit Kildevang Kristensen

Lise Mølbæk

Hej

Jeg har et rigtig godt Casio kamera med god optik, som kan tage macro billeder.

Det har jeg benyttet mig meget af når jeg har besøgt familie, og de har haft et foto jeg ville have en kopi af.
I stedet for at tage ud af ramme og hvad de nu var i, fik jeg affotograferet billederne med det samme.

Jeg har så også et godt fotobehandlingsprogram (Paint shop) som er eminent til at efterbehandle gullige og mørke fotos.

Det største problem har været genskin på fotografierne, men der må du bare øve dig. Så jeg har klaret mig uden scanner ind til videre ved hjælp af mit gode - lidt ældre - digitalkamera  :D

Hilsen Lise

Jannik Landt

Tak til Harris, Margit og Lise for gode svar.
I forlængelse af Lises inspirerende indlæg om brug af makro, hvilket gør det muligt at kopiere uden scanning, kunne jeg godt tænke mig at høre om andre har erfaringer med billeder, som er påsat i albums med så godt lim, at de ikke kan udtages. Jeg har prøvet at scanne hele siden, men resultatet er ikke godt. Jeg har også prøvet at klippe ud - og opdage at der også var billeder på bagsiden!!!
Da mange af os er i fuld gang med at udødeliggøre fortiden, synes jeg at det kunne være godt med anbefalinger fra erfarne omkring relevante emner i Slægt og Data bladet. Fx:
- Hvordan scanner man de bedste kopier af billeder?
- hvordan laver man de bedste kopier af ting som ikke kan scannes?
- Hvordan bevarer man bedst det originale papirmateriale (fx kan man roligt smide de overdimensionerede albums med metalspænde ud og bevare sider/fotos)?
- Hvordan backupper man bedst og sikrest (evt. en backuptjeneste i foreningen)?
- Hvad kan makrofotografering bruges til, og er det nemmest at købe nyt kamera eller hvis man fx har et spejlreflekskamera, at købe et objektiv?
Mvh.
Jannik

Morten W. Clausen

Det korte svar på dit spørgsmål er, at give dine billeder en tur igennem Photoshop, efter du har scannet dem ind på computeren.

Photoshop er et billebehandlings program, som kan gøre dine billeder som nye igen (næsten).

Problemet er at Photoshop er et dyrt program at købe. Men der findes gamle udgaver af programmet, som er til at købe for penge.

Der findes også andre programmer hvor du kan behandle dine billeder i, efter du har scannet dem ind. Det er bare at Google "billebehandlings program"

Du kan også være heldig, at der medfølger et program til den scanner du evt. vælger at købe. Men kvaliteten svinger meget.

Men gamle billeder som kan være ridset, gullige og blålige kræver et godt program, og genskabe til de bliver flotte igen.

Når du ind-scanner billeder i farver, gør man det som "regel" i 250 - 300 dpi.

Sort hvid foto 150 - 200 dpi.

Skal billederne senere på nettet og ligge på en hjemmeside "komprimere" man billederne til 72 dpi.

Mh. Morten - uddannet web-grafikker og multimedie designer.
Registreret bruger af Mac Stamtræ
Mac brugere.
Browser: Safari, Google Chrome og Firefox.

Margit Kildevang Kristensen

Hej Jannik
Jeg vil igen nævne picassa - der er ingen grund til at investere i photoshop medmindre, at man selv fotografererer og gerne vil lave meget avanceret fotoredigering.  Der er stadig ridser osv. i mine billeder, men man må efter min mening godt stadig kunne se, at det er et gammelt billede.

De fleste af de billeder, som jeg har indscannet har været opklæbet på papir. Jeg har scannet hele siden. Picasa har en funktion, som hedder "kopier billedet". Jeg har derefter kopieret i det antal billeder, som  der var på siden og beskåret hver enkelt.

Med picasa kan man også gemme billederne på nettet i webalbums, som kan være offentlige eller private. Picasa kan altså bruges som en slags backup samtidigt med, at du kan dele med familien. Med en gmail har de også mulighed for at kommentere billederne

Her et eksempel på en hel side, som jeg har scannet:
https://picasaweb.google.com/lh/photo/9Go6hcc5abOzww0DUvqmrdMTjNZETYmyPJy0liipFm0?feat=directlink
og her er et af enkelt billederne
https://picasaweb.google.com/lh/photo/TmnHj4029Nf-pIE3oQtR5NMTjNZETYmyPJy0liipFm0?feat=directlink

Billederne i picasa albummene bruger jeg forøvrigt til at sætte ind på min hjemmeside https://sites.google.com/site/kildevanghistorie/ hvor jeg har muligheden for enten at sætte enkelte billeder ind fra albummene eller sætte et diasshow som her: https://sites.google.com/site/kildevanghistorie/forfaedre-fra-kolding/hans-christian-christensen-og-maren-nielsine-laugesen/boernene

Man kan downloade picasa her: http://picasa.google.com/

mvh Margit Kildevang Kristensen

Jannik Landt

Tak til Morten og Margit
Nu synes jeg at jeg har fået styr på tingene.
Jannik