hvorfor hedder barnet Hansen når ingen af forældrene hedder det?

Startet af karen olsen, 14 Okt 2013 - 15:58

Forrige emne - Næste emne

karen olsen

Hej Alle
Er der nogen der har et bud på hvorfor barnet hedder Karen Kirstine Hansen, når faderen hedder Hans Mortensen og moderen hedder Margrete Petersen. Fundet Hvedstrup, Sømme, Roskilde 1856 - 1892 opslag 51. Nævnte kvinde er min oldemoder.

Håber på at nogen har et bud.

Hilsen Karen Olsen
Oldebarn til Karen kirsten


Inger Toudal


Karen Kirstine fik sit efternavn, et såkaldt patronym, efter sin fars fornavn, selvom man på den tid egentlig skulle have slægtsnavnet, altså i dette tilfælde Mortensen, som efternavn.

Læs f.eks. http://nfi.ku.dk/publikationer/webpublikationer/ddsoefternavnetshistorie.pdf/ - side 4 - 7.

Venlig hilsen
Inger Toudal
Venlig hilsen
Inger Toudal

karen olsen

Mange tak for svaret, tænk det har jeg slet ikke set før. Har ikke kunne forstå dette efternavn. Dejligt, nu ved jeg jeg er på rette vej i denne gren af slægten.
Hilsen Karen

Thestrup-Bjørn

Hej Karen!

Hvis du skal følge hende i f.eks. folketællinger, kan du risikere, at hun står opført som:
Hansdatter, Hansen eller måske Mortensen

I disse overgangsår til ny navnelov ses de nævnte "blandinger" ofte.

----

Du skriver, at du aldrig har set det før - altså, at du ikke var klar over denne "navneforvirring".
Derfor foreslår jeg, at du straks får noget mere basisviden om slægtsforskning ved at låne nogle af de mange gode fagbøger om denne videnskab.
Måske var det også en god idé at melde sig til et kursus - de penge, det koster, er givet rigtig godt ud.

v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998


karen olsen

Hej
Mange tak for hjælpen fra dem der har svaret.
Jeg har meldt mig til et kursus og har været der en gang, det strækker sig over hele vinteren.
Her håber jeg også at få nogle redskaber til at komme længere end til kirkebøgerne og et par folketællinger.

Har opdaget at det ikke er nemt at komme tilbage i slægten, men hvergang jeg finder nogen er det som at vinde i lotteriet (det har jeg dog aldrig prøvet).
Hilsen Karen

Ralph Rasmussen

Ud fra dåben fandt jeg frem til 1846, Heringløse, Hvedstrup sogn.  Kirkebogen 1828-1856, opslag 80 er der en Ane Margrete Pedersdatter fra Heringløse døbt.

Det er gerne hende, men fødselsdatoen skal gå igen i hendes konfirmation ca. 1860 og i vielsen til Hans.  Kontrolere også koppervaccinations dato, som skal være noteret ved konfirmationen og vielsen. 

Selvfølgeligt ved den rigtige person stemmer alle datoer og navne ikke hver gang.
Med venlig Hilsen
Ralph Rasmussen
<1850 Hammer herred, Præstø

karen olsen

Hej Ralph

Tak for din hjælp, jeg vil søge i de oplysninger du er kommet frem til.
Jeg håber at finde hendes livsforløb og død.

Det vil så være en af mine slægtninger jeg slet ikke har hørt om, men har fulgt i gamle oplysninger.

Hilsen Karen