Et alternativt tiltag.

Startet af Bent Jørgensen, 09 Okt 2013 - 18:12

Forrige emne - Næste emne

Bent Jørgensen

Hej alle
Jeg ved ikke lige om det er det rigtige forum, men lad os se.
Forleden dag bragte en af mine søgninger på fortiden, mig ind på en side, jeg hverken har set før eller set omtalt.
Der er tilsyneladende tale om et nyt tiltag der søger at fremme nogle af de samme formål som DIS.

http://www.danishfamilysearch.dk

IT konceptet er på nogle områder mere brugervenligt og avanceret end hvad vi hidtil har haft til rådighed, men skæmmes af pauser hvor der bliver vist reklamer.

Hvem der er initiativtager- står bag og hvordan det bliver financieret kunne jeg ikke umiddelbart se.

Er der tale om et seriøst tiltag må vi selvfølgelig byde det velkomment i det fælles arbejde.

Er der nogle der kender lidt mere til hvad der er tale om, vil det da være rart med lidt oplysninger.
Med venlig hilsen
Bent Jørgensen


Susanne Bratløv

Hej Bent.

Det er en privatperson bosiddende i Australien, der kopierer fra DDD.

Han har fået tilladelse til at bruge cd én fra 2011 til sin database.

Man skal være opmærksom på at der siden den udgivelse er kommet omkring 1.000.000 nye poster hos DDD. Samt at meget er blevet korrekturlæst efterfølgende.

Han har ikke indhentet tilladelse fra DIS-Danmark til at bruge kortene på sin hjemmeside, som DIS-Danmark har brugsretten til.

Herfra har vi ikke tænkt os at gøre mere ved det, da vi kan konstatere at adskilige af vores medlemmer er glade for denne " nye " database.

Reklamerne er jeg personligt ikke særlig begejstret for !

Venlige hilsner
Susanne B. Fuglsang.


John Nielsen

Hej Bent

Søg på "danishfamilysearch" her i forum og du vil se at det har været diskuteret en del allerede.

Hilsen John Nielsen

Bent Mortensen

det er ikke helt rigtig at det kun er  DDD11 der bruges der er ingen FT på DDD11 fra 1930,
http://www.danishfamilysearch.dk/ er der 65 indtastet sogne FT fra 1930,
så det er efter hvad jeg kan se alle FT der er med
Venlig Hilsen
Bent Mortensen 7500

Dan Nicolaysen

Jeg hedder Dan Nicolaysen, og min kone og jeg er personerne bag ved www.danishfamilysearch.dk. Vi er begge bosiddende i Australien, men født i Danmark.

Ja, du har ret i at mange brugere er glade for den "nye" database. Der var derfor vi oprettede web siden i første omgang, så alle kan gøre brug af den. Vores glade brugere var også dem som gjorde os opmærksomme på din post her på Slægt og Data forum.

Med hensyn til reklamerne, så er de nødvendige for at holde web siden gratis, for det koster jo del at vedligeholde og køre sådan et system med millioner af data. Det ved DIS Danmark jo alt om selv. Vi har 2 servere kørende, så vores udgifter på "hosting" er dobbelt i forhold til mange andre web sider. Reklamerne kan betale cirka halvdelen af hvad det koster at køre web systemet, men web systemet benyttes også som "demonstration" af vores IT evner, da vi har eget IT firma i Australien. Derfor indgår web siden i vores reklame udgifter i firmaet.

Desuden er reklamer på web sider idag ligeså almindeligt som det er i TV eller radio. Vi har ikke indlægt pauser for at vise reklamer, dog viser vi en reklame når de originale kilde opslag hentes og bearbejdes til online fremviseren. Det kan nemlig godt tage lidt tid og vi viser en tæller på siden. Hvis man går ind på en kilde som allerede er bearbejdet og klargjort, så vises der slet ikke nogen reklame blok i det felt.

Alle reklamerne kommer fra Google, og er derfor smarte i deres indhold. Derfor er reklamerne som regel også forbundet med Slægtsforskning og der vises ofte nogle gode tilbud og informationer indenfor emnet.

Vores web side kan søge i både indtastede folketællinger, kirkebøger og Politiets registerblade under samme søgning. De fleste data kommer fra Dansk Demografisk Database, men vi har renset dataene på utallige områder. Dette var nødvendigt for at vi kunne opnå en god database med hurtig søgning. Vi linker indtastningen sammen med de originale kilder og vi kan fremhæve med gult på originalen hvor posten står skrevet. Desuden har vi også egen indtastning af kirkebøger, som vi med glæde vil sende til Dansk Demografisk Database, efterhånden som de bliver indtastet af brugerne. Vi har nu 92.970 indtastede personer fra kirkebøgerne. Vi registerer samtlige personer under en kirkelig begivenhed, som f.eks. faddere under dåb, og alle navne på kildeposten er søgbare i systemet. Vi er også i fuld gang med at opbygge et system til slægtstræ, som vi også vil tilbyde gratis til alle. Slægtstræer er en fantastisk mulighed for at få endnu flere data indtastet, da vi vil linke de indtastede personer sammen med de originale kilder.

Vi er også gået igang med at opdele alle indtastede data i fornavne, efternavn, og andre navne. Det bliver noget af en opgave, men det vil forbedre søge mulighederne væsentligt. Vi kommer til at benytte os af hjælp fra vores registerede brugere, og de fleste vil meget gerne være med til at hjælpe.

Formålet med web siden er ene og alene at forbedre mulighederne for slægtsforskning. Dataene vi tilbyder søgning i er jo offentlige data og tilgængelige for alle. Vi er meget åbne overfor et samarbejde med andre systemer, og jeg syntes det vil være til stor gavn for dansk slægtsforskning og originale kilder hvis vi alle indgår en form for samarbejde. Vi har - især fra DIS Danmark - blevet mødt med en del modstand. En modstand vi har svært ved at forstå. Vi har indgået et samarbejde med Politiets Registerblade, og de har også vist interesse i at benytte vores database i forbindelse med søgning fra egen web side. Derfor er vi gået i udvikling med et API så andre systemer kan kommunikere med vores database.

Alle er velkommen til at kontakte os, enten via web siden eller direkte på info@danishfamilysearch.com. Vi lytter meget gerne til gode forslag til forbedring af systemet eller andre gode ideer der måtte være.

Mht kortene over amt og herred så er de hentet fra Wikipedia. F.eks. er Hjørring amt hentet fra http://da.wikipedia.org/wiki/Fil:HjoerringAmt.jpg. Disse kort har tilladelse til at blive kopieret, og/eller ændret under betingelserne i GNU Free Documentation License.  Vi har derfor lov til at kopiere kortet og fremstille eksemplarer og gøre værket tilgængeligt for almenheden. Vi henviser også til disse forhold på http://www.danishfamilysearch.dk/sourcereference 

Læs også mere vedr. vores indtastnig her: http://www.danishfamilysearch.dk/dataentry

Husk: Hellere spørg og få et korrekt svar inden man udtaler sig på andres vegne.

Venlig Hilsen

Dan Nicolaysen

Ruby

Tak Dan fordi du svarer på såvel misforståelser som misinformation afgivet her i tråden. Som det er dig bekendt, er vi en umådelig stor gruppe overordentligt tilfredse brugere af DanishFamilySearch, som takker dig og Marianne for et værktøj, som i udpræget grad gør slægtsforskningen lettere for den enkelte.

Mange hilsner
Helle

Arne Feldborg

#6
Citat fra: Dan Nicolaysen [16895] Dato 17 Okt 2013 - 13:39
Mht kortene over amt og herred så er de hentet fra Wikipedia. F.eks. er Hjørring amt hentet fra http://da.wikipedia.org/wiki/Fil:HjoerringAmt.jpg. Disse kort har tilladelse til at blive kopieret, og/eller ændret under betingelserne i GNU Free Documentation License.  Vi har derfor lov til at kopiere kortet og fremstille eksemplarer og gøre værket tilgængeligt for almenheden. Vi henviser også til disse forhold på http://www.danishfamilysearch.dk/sourcereference
Dette er dog ikke helt korrekt.

At en ting er fundet på Wiki er ikke nødvendigvis ensbetydende med at det frit kan kopieres. For det første forudsætter det at den der har lagt billederne op har haft ret til at gøre det. Og for det andet forudsætter det, at de er placeret under den rette licensbetegnelse på Wiki.

Noget lignende gælder for DDA. Når du har fået lov til at bruge data fra Cd'en, så giver dig ikke automatisk ret til også at høste yderligere data direkte fra DDA's server.

Ikke for at starte en lang diskussion om det, jeg har egentlig ikke noget i mod dine aktiviteter (kommer der sjældent, gider ikke se på reklamer).

Men mår du selv klandrer andre i flæng for ikke at give præcise oplysninger, så burde du dog i det mindste selv gøre det.
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Svend-Erik Christiansen

Hej med jer

Hen over sommeren har jeg indtastet en række 1860-tællinger til vores danske DDD. Dem har Dan Nicolaysen efterfølgende blot tyvstjålet fra DDD-hjemmesiden og nu taget med i sit Danishfamilysearch-projekt. Jeg synes, det er uanstændigt.

Det er også under al kritik, at han opbygger en forretning (via reklamer) ud af vore gratis/frivilligt indtastede data.

Med venlig hilsen
Svend-Erik Christiansen






 


Lis B. Jensen

Hej Svend Erik

Ja det er utilbørligt.
Vil det sige man har adgang til DDA server og kan hente frit hvad der bliver lagt ud der?
I så fald bør man vel udelukke den mulighed fra DDA's side - idet der kun er givet tilladelse til at brig DDD11.
Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/

Ruby

Åh suk, det her er svært at være vidne til.

Prøv at læse, hvad Dan skriver. Han tjener ikke på detteher projekt. Reklamekronerne anvendes til delvis dækning af driftsudgifterne.

....og hvorfor dog ikke gøre data tilgængelige endnu et sted? De er jo gratis og frit tilgængelige, og er det samme det nye sted. Hvad er egentlig problemet?

Mange hilsner
Helle

Kaj Arne Jørgensen

Jeg går ud fra at vi som slægtsforskere er interesseret i at finde så mange oplysninger som muligt !

Oplysningerne kan findes på mange måder, og når de ligger på nettet, så er det vel for at de skal findes og bruges ?

Her på denne side http://www.danishfamilysearch.dk/ er der mulighed for at søge på en helt anden måde
end på http://ddd.dda.dk/kiplink1.htm og det kan jeg ikke se er noget problem.

Jeg sætter stor pris på alle de indtastninger der bliver gjort, det gælder kirkebøger, folketællinger,
politiets registerblade........ja, jeg kunne blive ved.

Vi der medvirker på den ene eller anden måde, gør det af glæde, og for at hjælpe andre.

Arbejdet bliver ikke gjort for at holde oplysningerne hemmeligt, tværtimod !

Se dog positivt på, at der er så mange muligheder som muligt for at finde de oplysninger som vi alle søger. Der findes alligevel ikke et bestemt sted hvor alle oplysningerne findes !


Og så kan vi køre det hele en gang til https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,61006.0.html
Med venlig hilsen

Kaj Arne Jørgensen
2670 Greve

Slægtstræ: http://wc.rootsweb.ancestry.com/cgi-bin/igm.cgi?db=karnj

Dan Nicolaysen

Hej allesammen

Det ser ud til at vi igen skal til at forklare/forsvare os.

Kære Arne Feldborg. Selvfølgelig ved jeg godt at ting fundet på Wiki ikke nødvendigvis er ensbetydende med at det frit kan kopieres. Men jeg refererer direkte til selve den fil vi har fundet på Wiki og brugt. Alle licens betingelser nævnt er blevet tilgodeset.

Vedr. CD fra DDA, så kan jeg oplyse følgende: Vi har tilladelse til at bruge DATA fra Dansk Demografisk DATABASE, ikke kun DVD'en fra 2011. Den er nævnt, fordi den blev brugt som grundlag for den første upload af data, ikke andet. Jeg har indsat den originale e-mail fra Statens Arkiver vedr. vores tilladelse.

Så Svend, jeg syntes ikke det er pænt af dig at skrive jeg har TYVSTJÅLDET data, når jeg nu kan vise dig den opringelige e-mail som giver mig tilladelse til at bruge dataene (se vedhæftet fil). Igen er det utroligt at man skal blive kaldt for en tyv, når anklageren ikke har alt information om forholdene, men det er nok normalt for nogle.

Arne, du har ret i at man skal give præcise oplysninger. Det gør jeg altid, men hvis der er noget man ikke ved, så skal man spørge først FØR man anklager. Det burde gælde selv for dig og Svend.

Jeg kan slet ikke forstå al den kritik af vores web side. Hvorfor er det sådan? Hvorfor konstant sure opstød fra nogle få medlemmer fra DIS Danmark? Er det fordi de føler at de har monopol på Genealogisk data? Er det fordi de føler at deres indtastninger af offentlige kilder er specielle og KUN kan ses på DDA? Helt ærligt, det drejer sig om indtastninger af kilder, ikke en roman eller skønliteratur. Man kan jo heller ikke tage patent på en indtastning af Shu Bi Dua's samlede værker. Desuden har vi selv indtastninger på DFS som er til glæde for alle indenfor Slægtsforskning. Disse data vil vi også give til DDA når vi kan finde et format på overførsel af data.

Lis, du spørger om adgang til DDA og om man frit kan hente hvad der bliver lagt ud. Ja, for det er frie data. Hvis det IKKE var, så skal man jo logge ind for at kunne bruge det. Frie data kan ses af alle on enhver, men selvfølgelig skal man have tilladelse til at bruge dataene hvis man kopier dem og bearbejder dem. Den tilladelse har vi. Vi er IKKE kildetro med DDA - Vores data er bearbejdet og ændret. DDA er originale indtastninger, hvorimod vores er tilpasset så godt vi kan og evt. oversat til det rigtige navn. Se http://www.danishfamilysearch.dk/sourcereference

Hvorfor svine os sådan til? Ja, vi har reklamer på web siden, men enhver med en Adsense Konto hos Google ved, at det ikke kan blive til ret meget. Vi får kun dækket ca. 50% af vores udgifter, så det er ikke ligefrem nogen god forretning alene. Den bruges dog af os i forbindelse med demonstration af vores IT evner, så vi sluger gerne disse udgifter. Siden er jo helt gratis, og det forbliver sådan på søgning af data. Hvis man ikke vil benytte sig af siden, så lad dog vær med at bruge den.

Vi har masser af glade brugere af web siden, og vi laver samarbejde med mange forskellige, f.eks. Politiets Registerblade og der er flere på vej. Vi er nemlig ikke så kritiske som DIS Danmark. Det hele drejer sig om at lave nogle smarte værktøjer til gavn for alle slægtsforskere. Tænk hvad vi kunne opnå hvis vi alle arbejdede sammen, ligesom Nanna fra Statens Arkiver skriver i hendes e-mail. Vi er meget åbne overfor samarbejde og det ville være fantastisk hvis vi kunne blive enige om en fælles central database som var den styrende enhed for alle data. Vi har selv foreslået dette til Statens Arkiver.

Danmark er jo ikke et kommunistisk land hvor alle systemer og databaser SKAL være statsstyret. Det er det frie marked, og private tiltag burde blive tilgodeset. Vi skal samarbejde og dele data med hinanden, og hvis nogle ikke vil dele, så skal de heller ikke have lov til at være med i fællsskabet. Sådan ser vi på det, og det håber jeg at andre også gør.

Vi har ikke opbygget denne web side for at genere nogle - Tværtimod. Vi har brugt tusindvis af timer på at rense dataene og sætte web siden op til gavn for alle. Vi forlanger ikke penge for noget, og vi har på alle måder forsøgt at samarbejde og tilgodese alle parter.  Vi håber at al den negativitet kan forplante sig til noget positivt en dag.

Jeg håber inderligt at andre brugere og medlemmer ser dette og giver deres mening....


[vedhæfting slettet af admin]

Ruby

#12
Åh hvor er jeg enig Kaj!

Hvis man deltager i frivillig indtastning af data, som man ved vil blive stillet gratis til rådighed for offentligheden, så er man vel også er interesseret i, at data udbredes på sådan vis at flest mulig kan få glæde og gavn af dem. Vil jeg tro. Husk nu, at DanishFamilySearch ikke konkurrerer med DDD - de tilbyder blot en anden tilgang til samme data.

Jeg synes, at det er helt ude af proportioner at kalde dette for at tyvstjæle og for at være uanstændigt og utilbørligt. Må jeg påpege, at vi er RIGTIG mange, der i givet fald har tyvstjålet adskillige data fra DDD og taget dem med i vores slægtsprojekter. Ville det være mere anstændigt, hvis man skrev af fra DDD og efterfølgende tastede data ind manuelt ind i DFS? Det er jo en og samme sag - blot en langt smartere metode der er anvendt til overførslen - til gavn for tusinder af brugere.

Tilføjet efterfølgende:
Mit indlæg ovenfor blev skrevet, mens Dan postede sit indlæg. Derfor undskyld evt. ulogisk rækkefølge.

Tilføjet endnu senere - efter at have læst Dans indlæg:
Kære Dan - min mening? Min mening er, at du og Marianne har lavet et fabelagtigt og på utallige måder ualmindeligt krævende stykke arbejde. I har ofret størstedelen af jeres fritid i en lang periode for at skabe en gratis fælles adgang til data fra mange forskellige baser, hvor man i ét tag kan søge på tværs af alle data. I har undervejs gjort jer umage for at tage brugernes ønsker og idéer til jer, og i har med jeres projekt været aldeles nyskabende indenfor dansk slægtsforskning - endda på en måde, så man også har fået øjnene op for jeres værktøj i det store udland. Det er trist, når nogle få - nærmest pr. definition - reagerer negativt, surmulende og rent ud sagt småligt og fordomsfuldt. Dét er min mening.

Og PS - nu hvor jeg allerede er i mit forargede mode: Det ville ved gud klæde både formand og øvrigt bestyrelse i dette foretagende at bakke op om uegennyttige nyskabende almennyttige aktiviteter og projekter til glæde for os alle sammen. I det mindste ville det være rart, om man undlod at misinformere medlemmerne  - eller i det mindste sikrede sig, at man havde ret i sine påstande, inden man meldte dem ud.

Kirsten Kjellerup

Hej Dan,

Jeg synes, du skal blæse på de sure kommentarer, der kommer fra visse medlemmer af DIS, som bilder sig ind, at de har eneret på både det ene og det andet, som ikke desto mindre er lagt på nettet af Statens Arkiver til fri afbenyttelse for alle. Det kunne være kønt, hvis en forening skulle til at have eneret på at bruge statens ejendom.

At nogle medlemmer af foreningen FRIVILLIGT deltager i indtastningen af data, giver dem ikke på nogen måde ophavsret til disse data, og det er helt igennem UANSTÆNDIGT at beskylde jer for at have tyvstjålet noget, som vi alle har fri tilgang til.

Du er i din gode ret til at ignorere disse menneskers vrøvl.

Venlig hilsen og stor tak for jeres flotte arbejde.

Kirsten Kjellerup

Marianne Nicolaysen

Tak skal du ha' for en omgang vi stod op til her til morgen.

Er i den grad chokeret og ked af mange af ovenstående indlæg.

Her gik jeg og troede at DIS Danmark var en forening til fremme af slægtsforsking  ???
Istedet har jeg en klar følelse af at vi helt bevist bliver modarbejdet :(

Når man har ofret hver eneste aften og weekend på lave et system som langt de fleste heldigivis synes er brugbart, så bliver man faktisk temmelig modløs når man modtager sådan en spand (Indsæt selv ord)

Tusind tak til jer der støtter om os, det betyder alt :-)


Svend-Erik Christiansen

Hej med jer

Dan skriver:
Så Svend, jeg syntes ikke det er pænt af dig at skrive jeg har TYVSTJÅLDET data, når jeg nu kan vise dig den opringelige e-mail som giver mig tilladelse til at bruge dataene (se vedhæftet fil). Igen er det utroligt at man skal blive kaldt for en tyv, når anklageren ikke har alt information om forholdene, men det er nok normalt for nogle.  

Jeg bliver nødt til at tydeliggøre, at det var en opsamlings-cd fra efteråret 2010, som Dan spurgte om tilladelse til at bruge, og det var det, som han fik svar på. Det er svaret herpå, han gengiver.
Jeg var med til mødet, hvor vi gav tilladelsen, så jeg mener at kende forholdene.

Der blev således ikke korrekt, når han skriver, at han grønt lys fra Statens Arkiver til bl.a. at tappe data fra DDD på nettet.

Mvh.
Svend-Erik Christiansen


Kirsten Kjellerup

Vi tapper alle sammen data fra DDD, så ifølge Svend-Erik Christiansens besynderlige logik er vi altså alle sammen tyveknægte!

Tusind tak!

Mon ikke Statens Arkiver lægger kirkebøger, folketællinger m.m.m. ud på nettet, fordi det er meningen, at de skal anvendes til glæde for samtlige interesserede og ikke bare til en lille selvbestaltet klike, der vil lege Herrefolk?

I virkeligheden skulle Dan og Marianne Nicolaysen slet ikke behøve spørge, om de må anvende offfentligt tilgængelige data på deres hjemmeside.

Hvis jeg ikke allerede havde meldt mig ud af dette foretagende fra og med 1. januar, ville jeg formentlig gøre det nu efter alt det bræk, visse medlemmer lukker ud.

Kirsten Kjellerup


Ruby

Tja......jeg er også beskæmmet og flov over med mit kontingent at bakke op om en forening, der så utilsløret modarbejder nye tiltag, der kunne være til gavn for os alle. Tidligere på året meldte jeg mig ud af foreningen - til effektuering ved årsskiftet - fordi jeg ikke havde lyst til at være medlem af en forening, hvor især bestyrelsen optræder hævngerrigt og rent ud sagt uartigt overfor medlemmerne. Senere lod jeg mig dog formilde og meldte mig ind igen. Ikke for på nogen vis for at bakke op om den siddende bestyrelse, der efter min bedste overbevisning og med al tydelighed har demonstreret, at de handler, som det passer dem og i øvrigt ikke har i sinde at lade sig styre af noget så plumpt som almindelig anstændighed. Jeg meldte mig ind igen af rent egoistiske årsager - jeg er nemlig svært glad for foreningen ellers!

Nu har jeg dog set i øjnene, at skal jeg bevare min integritet, er jeg nødt til at agere på udgydelserne i denne tråd. Jeg er forarget og ikke mindst utrolig trist over, at man i ledelsen af denne forening ikke evner at se, hvor nyskabende og for medlemmerne givende et nyt tiltag Dan og Mariannes projekt er.  Jeg gætter på, at det handler om, at der er tale om et tiltag, som er gjort udenom DIS Danmark, og som foreningen derfor ikke kan høste hverken hele eller dele af æren for! Det lugter langt væk af misundelse, at man så tydeligt modarbejder nye tiltag som dette. Ligeledes lugter det af noget andet, som jeg finder direkte uhyggeligt:

På Facebook har jeg tidligere i år oplevet et af DIS Danmarks bestyrelsesmedlemmer intenst modarbejdede DFS og i øvrigt sprede misinformation - eller skal vi kalde det løgnagtigheder - om projektet. Jeg forstod ikke hvorfor hun spredte så meget negativt omkring det nye tiltag, men pø om pø gik det op for mig, at hun som medlem af mormonkirken så DFS som i direkte konkurrence til kirkens FamilySearch. Jeg er glad bruger af såvel DanishFamilySearch som det "gamle" FamilySearch, der er styret af mormonerne, og jeg mener ikke, at de to behøver at opfatte hinanden som en trussel. Metoden med at bagtale, sprede misinformation og forsøge at skabe negativ hype omkring det nye tiltag finder jeg uværdig og direkte pinlig - ikke bare for omtalte bestyrelsesmedlem men for hele DIS Danmarks bestyrelse. Sådan ageren smitter jo af på hele bestyrelsen!

Jeg er simpelthen nødt til at melde mig ud af dette foretagende for at kunne se mig selv i øjnene. Øv!

Jeg tror, at det er på tide, at en ny ung, åben og knap så stramt styret slægtsforskningsforening ser dagens lys i Danmark. Det er ikke vigtigt, hvor mange medlemmer der er til at starte med - derimod er det vigtigt, at foreningen agerer til gavn for og i øjenhøjde med medlemmerne. Og det må være i et sådant projekt, jeg fremover lægger min økonomiske støtte.
---
Grundet tidligere erfaringer forventer jeg, at moderator nok sletter dette overfor bestyrelsens kritiske indlæg før eller siden, så jeg vil naturligvis give udtryk for ovenstående opfattelse også i andre Fora på nettet, hvor DIS-medlemmer og andre slægtsinteresserede folk har deres "gang".

Med håb om, at DIS Danmark oplever friske nye vinde til glæde for medlemmerne fremover
Helle




Carl-Johan Bavnhøj Madsen

Hej alle

Inden dette emne ender som bestyrelses debatten for nogle måneder siden syntes jeg lige i skal læse hvad DDA skriver på deres side om rettigheder til det indtastede materiale.

Juridiske forhold

Det gælder for KIP-data som for alle andre data i DDA, at ejendomsforholdet, copyrighten, forbliver hos donor. Copyrighten bliver altså ikke overdraget til DDA ved afleveringen. DDA får derimod visse afgrænsede rettigheder med hensyn til videregivelse af materialet. For KIP'ernes vedkommende gælder det videregivelse til ikke kommerciel brug.

Den, der modtager et datamateriale fra DDA, har aldrig lov til at give materialet videre. Den rettighed er DDA nemlig aldrig bemyndiget til at give videre til tredjemand. Den, der har modtaget et materiale fra DDA, og som står over for en person, som også gerne vil gøre brug af materialet, skal altså fremfor at videregive materialet henvise til DDA. Det medfører kun en mindre ulempe, idet DDA jo ikke tager penge for data.


Som jeg ser dette må man gerne selv bruge materialet men ikke give det videre til 3. person.
Hvis dette skal ske skal alle indtastere spørges først.
Den omtalte hjemmeside henter data fra DDA og videre giver det til sine brugere, 3. person, hvorfor det må være et brud på den enkeltes ophavsret.

Med venlig hilsen
Carl-Johan Bavnhøj Madsen 8883

Ruby

....blot ikke i dette tilfælde, fordi Dan og Marianne har fået skriftlig tilladelse.

I øvrigt er donor vel ikke indtasterne........det må da være ejerne af kirkebøger og folketællinger, eller tager jeg helt fejl?


Karen Margrethe Schmidt

Som indtaster (donor)til DDA vil jeg gerne komme med en kommentar til denne diskussion. Jer er ikke forarget over, at der af alle kan hentes data fra DDA, men jeg er forarget over, at der er hentet hele molevitten af nævnte firma.
Det lyder vel nok dejligt at nogen har glæde af mit arbejde. Jeg kan også godt klare, at f.eks. Jensdtr, er rettet, så nogle bedre kan finde ud af at bruge søgefunktionen. Men jeg havde hellere set, at der blev læst korrektur på de indtastede FT., det er jeg da ikke sikker på at der er. Måske stod der Hansdatter!

Det lyder som vi skal takke for dem for det store arbejde de har gjort ved at stille mit arbejde til rådighed. Det har jeg ærlig talt svært ved.

Jeg vil hellere takke DDA for at dække portoen for fremsendelse af materiale, kursus og anden vejledning. Udgifter som kun i ringe grad bliver dækket ved SALG af Cder med FT.

Sakset fra DDAs site.
"FT1880 og FT1885, kan hentes gratis ned til egen PC til eget brug", det kan man vel ikke kalde til eget brug, når det lægges på nettet på den måde som DFS gør.

At de bliver tappet for disse data, uden omkostning for det nævnte firma, ser jeg snarere som en bombe under det frivillige arbejde der er udført, ikke kun af DIS-Danmarks medlemmer. Jeg er i hvert fald færdig med at levere, så længe der er det hul.

Det lyder også altruistisk at DFS, kun får dækket 50% af deres udgifter til at drive sitet, men hvor er garantierne for, at de ikke en skønne dag "desværre må meddele", at de kræver penge for at hente data hos dem ( men det kommer vel når de har tappet det hele).

At nogen så føler, at de ser sig nødsaget til at melde sig ud af DIS-Danmark, bl.a. på grund af dette, kan jeg godt leve med.

Karen Margrethe Schmidt
Karen Margrethe Schmidt

Jette Sørensen

Hej Dan og Marianne og andre.

Jeg syntes det en flot hjemmeside i har lavet og jeg syntes helt ærligt at bestyrelsen bør bakke op om jeres projekt.
Nogle er sur over at de har tastet ind et sted i DDA, At de data så kommer til at ligge flere steder kan da ikke være et problem.

Jeg kan kun give Helle Ruby ret i det hun skriver.

Hilsen Jette





hilsen jette
4440 mørkøv
www.jettesaner.dk

Susan Grundt Damholt

For nyligt har jeg faktisk taget DIS-DANMARK i forsvar, da nogen hævdede at være blevet mindre pænt behandlet i forb.m. spørgsmål vedr. sin forskning.
Vedkommende mente også, at der i foreningen er "en del sure gamle mænd", som behandler begyndere arrogant.
Hertil kunne jeg i sandhedens interesse kun svare, at sådanne var jeg aldrig stødt på.

Nu ved jeg så ikke rigtigt.....
Med venlig hilsen
Susan Damholt

John Nielsen

Hej Svend Erik

For at få noget tyvstjålet skal man eje det.

Det er ikke længe siden at du ikke kunne huske at nogen havde bildt indtastere ind at de havde ophavsret på det indtastede.

Så lad os tage det engang til:
Der er ikke ophavsret på offentlige arkivalier, eller på fotokopier deraf, fotos, mikrokort, afskrifter osv.

I ophavsretloven er "faktuelle oplysninger" direkte fritaget,
og det kan vist ikke blive mere faktuelt.

Hilsen John Nielsen

Kirsten Kjellerup

#24
Jeg går ud fra, at det er staten, der ejer Dansk Data Arkiv?

Jeg går også ud fra, at de frivillige indtastere er vidende om, at deres bidrag af Dansk Data Arkiv bliver offentliggjort på internettet til fri afbenyttelse for alle og enhver?

Det lyder jo nærmest, som om indtasterne bilder sig ind, at de har ejendomsret over deres bidrag, hvad de selvfølgelig ikke har.

Hvis man ikke ønsker, at andre skal have glæde af det frivillige arbejde, man udfører, må man jo afholde sig fra at udføre frivilligt arbejde, så enkelt er det.

Alle disse sure, negative og mistænkeliggørende kommentarer fra DIS-medlemmer ikke bare lugter - de stinker af misundelse over, at et søgeprogram kan konstrueres så godt og overskueligt, som Dan og Marianne Nicolaysen har gjort det.

Kirsten Kjellerup

PS. Helt enig, John Nielsen


Margit Kildevang Kristensen

Hvor er det synd at et simpelt spørgsmål skal udmønte sig i en nedsabling fra visse personer et fremragende initiativ som danishfamily search.  Jeg bakker også helt op om det kæmpe arbejde, som de har gjort og stadig gør.
Det giver os helt nye muligheder for at finde data fra forskellige kilder som kirkebøger, hvor mange via DFS er igang med at indtaste data, folketællinger og politiets registerblade.
DIS Danmark kunne passende vise deres opbakning ved at linke til dfs fra deres hjemmeside, så vi dermed kan seat det kun er enkelte medlemmers misundelige adfærd, der her kommer til udtryk.
Mvh Margit Kildevang Kristensen

Kaj Arne Jørgensen

Sakset fra et indlæg af Dan Nicolaysen Postet den: Lørdag 19 10 2013, 00:47

CitatDesuden har vi selv indtastninger på DFS som er til glæde for alle indenfor Slægtsforskning. Disse data vil vi også give til DDA når vi kan finde et format på overførsel af data.

CitatSiden er jo helt gratis, og det forbliver sådan på søgning af data. Hvis man ikke vil benytte sig af siden, så lad dog vær med at bruge den.

CitatVi er meget åbne overfor samarbejde og det ville være fantastisk hvis vi kunne blive enige om en fælles central database som var den styrende enhed for alle data. Vi har selv foreslået dette til Statens Arkiver.

Tag dog mod den fremstrakte hånd til samarbejde og glæde for alle der interesserer sig for slægtsforskning.

Jeg læser også, at det der bliver tastet på DFS kommer tilbage til DDA, når den tekniske løsning kommer på plads !

Jeg vil gætte på, at det betyder endnu flere indtastninger til de projekter som DDA/DIS kører.

Skal vi ikke være glade for at dem der har forstand på sådanne tiltag gør det til glæde for de nuværende og kommende indtastere og slægtsforskere ?

Smil til verdenen og den smiler til dig !

Ønsker alle en god slægtsforskning.
Med venlig hilsen

Kaj Arne Jørgensen
2670 Greve

Slægtstræ: http://wc.rootsweb.ancestry.com/cgi-bin/igm.cgi?db=karnj

Carl-Johan Bavnhøj Madsen

Hej alle

Jeg er helt på linje med Karen Margrethe, jeg har det svært med at "mine" indtastede data bliver brugt på denne måde.
Det er ikke i tråd med DDA's retningslinjer for brug af data.

Det jeg har ophavsret til er det arbejde der ligger bag indtastningen og afleveringen til DDA, naturligvis ikke de bagved liggende grunddata. En regel der har været aktiv siden starten af indtastningsprogrammet.

Og selvom DDA er en del af Statens Arkiver har de ingen rettigheder til noget som helst af det materiale de opbevarer. Det har afleveren, det er forskellen på DDA og andre enheder under statens arkiver.

Jeg er glad for at mit arbejde står til rådighed for andre via DDA's hjemmeside og hvis jeg havde tiden ville jeg gerne indtaste flere folketællinger, men det indbefatter altså ikke videregivelse af data til 3. mand som det sker på Danishfamilysearch.

Jeg tror heller ikke dem der forsvare omtalte hjemmeside vil syntes om at der høstes fra deres evt. hjemmesider til fremlæggelse på hjemmeside for at gøre nemmere at finde dem.

Og nej jeg er ikke misundelig på personerne bag hjemmesiden, det skal bare ikke profiterer på mine rettigheder.

Jeg har som sådan ikke noget imod ideen, men så burde de være en del af denne hjemmeside og man skal tage donerne i ed først.

med venlig hilsen
Carl-Johan Bavnhøj Madsen 8883

John Nielsen

Hej Carl-Johan

Du har ikke ophavsret til indtastede data.
Jeg er bekendt med at folk omkring DDA og KIP har påstået noget sådan, men det er ikke korrekt.

John Nielsen

Lis B. Jensen

Hej

Jeg har ny kigget lidt på data fra kirkebøger og kan se at nogle af de oplysninger jeg har tastet ikke er tilknyttet hverken DDA eller mig som indtaster.
Der er her tale om Vaccinationer i Præstø Amt, Ørslev sogn - det må då i så fald være en fejl?

Meningen er vel at DDA skal nævnes i den forbindelse.
Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/