God hjælp? Dårlig hjælp? God vane? Dårlig vane?

Startet af Hans Poulsen, 01 Okt 2013 - 11:27

Forrige emne - Næste emne

Hans Poulsen



Engang imellem har jeg lyst til at småkritisere andre slægtsforskere, der prøver at hjælpe i DIS-grupperne, men jeg går uhyre stille med dørene, da jeg ikke er et hak bedre selv.

Lad mig prøve at illustrere, hvad jeg har i tankerne:

En nybegynder spørger om noget, som er ret elementært for dem, der har beskæftiget sig med slægstforskningen gennem flere år.

Bør spørgeren rådgives på en sådan måde, at vedkommende selv får indsigt i, hvorledes han eller hun bør gå frem, altså lidt om at slå op i kirkebogen, benytte KRABSEN, se efter folketællinger, undersøge udvandring, kigge i lægdsrullen

eller

Bør spørgeren straks få et perfekt svar med opgivelse af amt, herred, sogn, opslgsnummer, udlægning af vanskelig tekst etc.

Ingen tvivl om, at spørgeren vil holde mest af denne mulighed, men hjælper det vedkommende ved næste tvivlsspørgsmål?

Personligt kan jeg bedst lide at vejlede, så godt jeg kan, så spørgeren selv kan arbejde sig frem til svaret, men gang på gang fristes jeg til at give det korte, rappe svar, der har alle relevante data inkluderet.

Kan der siges noget klogt om den rette hjælp til en nybegynder?

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Kirsten Kjellerup

Om det er klogt, skal jeg ikke kunne sige, men det er min opfattelse, at når der er tale om nybegyndere, vil det være en god ide at anvende begge muligheder. Det kan nemt blive for uoverskueligt, hvis man nøjes med at give en række henvisninger og links.

Hvis man har eller relativt hurtigt kan finde det korte, præcise svar, bør man gøre det - og så ellers forklare, hvor man fandt det og supplere med en henvisning eller link til, hvor spørgeren kan finde svaret næste gang.

Mvh
Kirsten Kjellerup

Ebbe Thygesen

Som nybegynder kan jeg absolut give Kirsten ret. Et svar på et konkrete spørgsmål vil jo anskueliggøre en evt. generel vejledning og dermed fremme læringen.

Et forum handler jo om at hjælpe hinanden. Dog alt med rimelighed.

Med venlig hilsen
Ebbe Thygesen

Thestrup-Bjørn

Fint indlæg, Hans!

Jeg har ofte samme betænkeligheder ang. novicer udi videnskaben slægtsforskning.

Et sted så jeg engang, at meningen med DIS-Forum er hjælp til selvhjælp.
Vi er således IKKE en gruppe slægtsforskere, der laver GRATIS slægtsforskning for andre.
Det tror jeg, underviserne på aftenskolerne lige skal huske at nævne, når de f.eks. lærer eleverne brugen af nærværende websted.

Jeg må blank indrømme, at jeg også af og til "falder i" og FORÆRER data til højre og venstre
- især, hvis det er lokaliteter og/eller slægtsnavne, der i forvejen har min interesse.

Det tager lang tid at blive "udlært" som slægtsforsker.
Absolut ingen får nogen som helst erfaring, hvis vi (jeg selv inkl.) forærer alt på et sølvfad.
Men når dette her har været ens hobby i over 30 år, er det altså svært at holde sig i skindet - til stor glæde for "gratisterne" (= modtagere af gratis data).

Apropos gratister
- måske skulle man egentlig nøjes med at hjælpe dem, der er betalende medlemmer af foreningen, og så kun yde ganske lidt hjælp til selvhjælp til dem, der blot er brugere af dette forum og, som dermed nyder godt af vores kontingent (som jo finansierer dette websted!).
Kort sagt - næsten total strejke overfor ikke-medlemmer ;)


Ebbe - du skriver, at et forum handler om at hjælpe hinanden.
Dertil må jeg sige - gid det var så vel, det der med at hjælpe hinanden..
Jeg får ikke så forfærdelig meget hjælp - måske fordi mine problemer er for svære at løse.
Jeg udsender nemlig ikke et nødråb, før jeg virkelig har brug for hjælp - til noget, jeg har kæmpet med i flere år.
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Sanne Andersen

Jeg tror at de fleste som stiller et spørgsmål hér ønsker konkret hjælp MEN problemet er nok nærmere når hjælperen efterfølgende også finder tusindvis af andre oplysninger fordi man jo, som nævnt, selv bliver grebet. Jeg forsøger ofte selv at nøjes med at svare på det stillede spørgsmål og så lade spørgeren selv fortsætte derfra - øvelse gør mester.

Det er en god debat du har sat i gang, Hans og spændende at høre hvad andre mener.

Hilsen Sanne

Sanne Andersen

Jeg vil lige tilføje at jeg ikke tror på idéen om kun at hjælpe medlemmer. Man går fra at være bruger til at være medlem netop på grund af hjælpen når man er nybegynder.

Hilsen Sanne

Gitte Johansen

#6
Da jeg var barn, bestemte min far over mig, indtil jeg flyttede hjemmefra.

Da min mand og jeg startede et firma, syntes jeg, at det var told- og skattevæsenet, der ville bestemme.

Nu er jeg voksen, så godt og vel.

Alligevel synes der at være en tendens til, at andre vil bestemme, hvad jeg skal gøre.

Skal jeg kun hjælpe medlemmer af Slægt og Data?

Skal jeg kun hjælpe dem lidt?

Skal jeg være underviser udi slægtsforskning?

Nej, dette her gør jeg af fri vilje, og så længe, der står i vedtægterne, eller hvor det nu står, at det både er for medlemmer og brugere, svarer jeg dem, jeg kan.

Nogle, der er usikre på, hvad de derefter skal gøre, skriver til mig på mail, og det er de så hjertelig velkomne til.

Så prøver jeg af bedste mening at hjælpe dem videre.

Det eneste, jeg ønsker, er at få at vide, at de har set mine svar.

Det er min mening.

Andre har deres.

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Seidi Albertsen

Da jeg foerst fandt DIS forum, fumlede jeg gevaldigt i det.  :P
Forkert forum, osv.

Jeg var heldig at finde flinke venlige hjaelpere her, som gav mig en god begyndelse og mod paa tanden til at tage rigtig fat paa forskningen, indtil jeg idag kan hjaelpe andre paa vej, specielt i USA. Var jeg blevet moedt med nogle sure opstoed, som jeg desvaerre af og til ser her, ville min forskning sikkert aldrig vaere blevet til noget.

Saa jeg siger: Hav taalmodighed med de nye. Giv dem hjælp til at komme igang og faa mod paa tanden. Er det ikke det, vi gerne vil se? Flere nye medlemmer?
Hvis man faar en i noeden saa snart, man viser sit ansigt i et forum, vender de fleste nok ikke tilbage, og det kvaeler maaske en ny slaegtsforsker...

Med venlig hilsen

Seidi Albertsen
Washington

Christian Konstmann Autzen

Jeg er absolut mest for, at man hjælper nybegyndere mest muligt - og det er jo som regel altid ved at finde et opslag i en kirkebog af nyere dato. Her anfører man så, hvor man har fundet oplysningen, og i givet fald hvordan man kommer frem til en kirkebog på nettet.

Men - når så en "nybegynder" begynder at smide om sig med forespørgsler, så bør den "belærende" proces komme frem og man kan fortælle, hvor oplysningen kan findes.

Jeg blev selv hjulpet helt utroligt i starten af min slægtsforskning - og det har jeg forsøgt at tilbagebetale ved at hjælpe andre, og fortsat gør. Men som skrevet om i anden tråd, så er det så ikke altid at forespørgeren vender tilbage med en tak; - så måske skal hjælperen lige også skrive, at forespørgeren bedes skrive, om hjælpen har hjulpet (for ad den vej at få tak for svaret !)

Den hjælp jeg fik i starten, fik mig faktisk til at melde mig ind i DIS-Danmark - noget jeg iøvrigt aldrig har fortrudt  :)

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Ebbe Thygesen

Hvis DIS og dette forum skulle være forbeholdt "udlærte" slægtsforskere tror jeg, at DIS kan vinke farvel til mange medlemmer og megen informationsudveksling. Det ville være en skam.

Slægtsforskning er som så mange andre discipliner en proces, som begynder med ingen viden og ender med, at man måske er udlært efter 30 år.

Det er en fordel, at en sådan proces forløber i samspil med andre fremfor, at man sidder i hvert sit lukkede miljø. Det er jo ikke blot andre slægtsforskere, men også arkiver, lokalhistoriker osv., som stiller sig til rådighed og som regel ganske gratis.

Så hjælp hinande også selv om man blot er bruger. Det giver nye medlemmer og mulighed for at udvikle foreningen.

Det er jo frit for i hvilken grad man vil svare på indlæg og stille sin information til rådighed. Men nogle erfarne har måske endda oplevet, at der i en tråd faldt en oplysning af, som selv de kunne bruge.

Med venlig hilsen
Ebbe Thygesen   

Lise Mølbæk

Hej Forum

det er et rigtigt interessant emne der her er taget op, og spændende at høre jeres forskellige meninger  ;)

Ebbe skrev;
""""Slægtsforskning er som så mange andre discipliner en proces, som begynder med ingen viden og ender med, at man måske er udlært efter 30 år """"

og det er jo så sandt! 
Slægtsforskningen består jo af mange etaper; først skal du være interesseret, så skal du finde ud af at finde data, bruge data, læse data, og så videre.. Alle disse etaper kan være nok så svære, hvis man ikke ved noget som helst. Og så er det at man finder dette forum  ;D

Jeg faldt selv over dette websted for år tilbage da jeg søgte på slægtsforskning, og jeg blev meget fascineret af det jeg læste herinde.

Jeg læste vejledningerne og fik hjælp i starten, og da jeg første gang fandt en ane i en kirkebog, blev jeg vildt grebet og hooked!

Jeg skyndte mig at melde mig ind i DIS, da jeg simpelthen følte at de penge sgu var givet godt ud  ;D

Jeg nyder vores websted, de mange flinke og overordentlig hjælpsomme mennesker herinde, det skønne medlemsblad og så synes JEG at man skulle være medlem af foreningen, for at kunne poste noget under Tydning ønskes

Hilsen Lise

Hans Poulsen



Kære Allesammen

Nu har denne tråd figureret et pænt stykke tid, og jer, der har bidraget med indlæg, takker jeg mange gange for jeres interesse.

Mange aspekter er trukket frem, og det har været udbytterigt at læse, hvad medforskere mener om emnet.

Det vil blive et nummer for omfangsrigt, hvis jeg skulle remse alle synspunkterne op, men jeg vover en slags konklusion, som med forsigtighed måske kan gengives således:

- Det tilrådes at give spørgeren et kort præcist svar, hvis det er muligt, med alle relevante data; men at denne regel ikke forhindrer, at svaret kan udbygges og gerne på en sådan måde, at spørgeren bliver i stand til at håndtere lignende spørgsmål en anden gang.

Kommer der indlæg efter dette her, er det ikke givet, at jeg vender tilbage og kommenterer og takker for det, medmindre det er direkte henvendt til mig, og at det ville blive betagtet som forkert ikke at svare spørgeren.

Tak til jer alle for jeres bidrag og også tak til dem, der har nøjedes med at læse tråden.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Kurt Arne Empacher

Hej Hans med flere
Det er en meget stor hjælp i ældre i slægtforskning hjælper os nystartede med , men jeg forstår godt at der skal lidt selvhjælp til,men nogen gange må man råbe på hjælp ,når man er gået istå og ikke ved hvordan man kommer videre,du har hjulpet mig gevaldigt men også været kritisk og det er helt iorden
og Thestrup Bjørn har også hjulpet, så jeg siger tak for det, kan godt lidt selv nu,det er kun tydningen af de gamle kirkebøger det kniber med, men det kommer vel med øvelse.

Mvh Kurt
Hilsen
Kurt A Empacher

Henrik Krohn

Hej Allesammen

Som nyt medlem vil jeg gerne bidrage med mine oplevelser også, hvis de kan være andre til hjælp.

Citat fra: Hans Poulsen Dato 01 Okt 2013 - 11:27

Bør spørgeren rådgives på en sådan måde, at vedkommende selv får indsigt i, hvorledes han eller hun bør gå frem, altså lidt om at slå op i kirkebogen, benytte KRABSEN, se efter folketællinger, undersøge udvandring, kigge i lægdsrullen

Det ville være den hjælp der passer mig bedst, for så lære jeg også noget.
Engang imellem kan det dog også være godt at have resultatet, da man så kan tjekke, om man rent faktisk også kommer frem til det samme.
En af de første søgninger jeg lavede på min familie, resulterede i et hit på det gamle dis forum. Spørgeren spurgte efter en bestemt person og blev svaret med en mur af tekst. Syv led i hver retning og nærmest fuld levnedshistorie på alle. Det er jo meget fint at andre vil hjælpe, men det ville også være rart at vide hvor og hvordan alle de data er blevet fundet.

Som ny (og det gælder ALLE steder) behøver man ikke spørge om alt man lige kommer i tanke om. En god regel er, at hvis du selv kan google det, så behøver du ikke at ulejlige andre. Nogle gange trækker man en nitte i søgningen fordi man bruger de forkerte søgeord, og dér kan det være en hjælp at spørge andre.

Omkring gratister/betalende medlemmer har jeg det sådan at det er et samvittigheds spørgsmål. Siden er lavet sådan at alle kan melde sig ind. Alle kan skrive på forum, og dem der har lyst kan svare. Hvis man så synes at det er en forening/sag man har lyst til at støtte så kan man gøre det. Personlig så synes jeg at det bedste argument for at betale, er de mange søde og hjælpsomme personer der gider at svare professionelt på nybegynderes "tåbelige" spørgsmål ;) og der samtidigt også kan blive stillet andre og mere avanceret spørgsmål som bliver besvaret med samme iver.
Jeg er af samme mening som
Citat fra: Ebbe Thygesen Dato 02 Okt 2013 - 09:10
Hvis DIS og dette forum skulle være forbeholdt "udlærte" slægtsforskere tror jeg, at DIS kan vinke farvel til mange medlemmer og megen informationsudveksling. Det ville være en skam.
Hvis man ville det, så kan der sikkert også laves en lukket undergruppe på forummet kun for betalende medlemmer. Det kræver "bare" noget mere administration.

mvh
Henrik Krohn