Tydning af trolovelse og vielse 1799, Sorø Amt, Bråby sogn.

Startet af Anni Bruhn Johansen, 07 Okt 2013 - 17:45

Forrige emne - Næste emne

Anni Bruhn Johansen

Jeg kunne bruge en "fintydning" og forklaring på vedhæftede fil over vielse i 1799 i Bråby sogn.

Kilde: KB Sorø Amt, Ringsted Herred, Bråby sogn, 1723-1814, opslag 110, under 1799:


Så vidt jeg kan se i FT 1787 og 1801 i Bråby sogn, findes der kun én skomager Johan Norberg (Norborg), og han er ved FT 1787 gift med Mette Sophie Jakobsdatter (Streuer), hans 1. ægteskab og hendes 3. ægteskab.
Ved FT 1801 er Johan Norberg gift med Ane Kirstine Pedersdatter, hans 2. ægteskab og hendes 1. ægteskab.

I vedhæftede fil over trolovelse og ægtevielse 1799 står først:

Kolonne 1: Skomager Johan Norberg af Braabye og Pigen Birthe Jacobsdatter af Braabye
Kolonne 2 under år 1799 kan jeg ikke læse, hvad der står. ???????
Kolonne 3, forlovere: Jørgen Christophersen, Gaardmand i Braabye og Gdm. Lars Nielsen sammesteds

Derefter står:

Kolonne 1: Skomager Johan Norberg af Braabye og Pigen Anne Kirstine Pedersdatter ?  ?
Kolonne 2 under år 1799: ? (Trolovelse?) d. 18. Aug: Ægtevielse d. 6. Oktob.
Kolonne 3, Forlovere: Gaardmand Rasmus Nielsen og Gaardmand Niels Nielsen af Braabye.

Er der nogen, som kan tyde, hvad der står i Kolonne 2 under Johan Norberg 1. gang?

Hvad står der efter Pigen Anne Kirstine Pedersdatter?

Er der nogen, der kan forklare, at Skomager Johan Norberg står 2 gange efter hinanden
og tilsyneladende kun bliver viet til pige nr. 2 (Anne Kirstine Pedersdatter)?


Med venlig hilsen
Anni Johansen






[vedhæfting slettet af admin]

John Hauerberg

Hej

Jeg læser:

Kolonne 1: Skomager Johan Norberg af Braabye og Pigen Birthe Jacobsdttr. af Braabye
Kolonne 2 under år 1799: antegnede 1 Pintse Dag, Denne Antegnelse hævedes, da Pigen forandrede sine Tanker.
Kolonne 3, Forlovere: Jørgen Christophersen Gaardmand i Braabye og Gmd. Lars Nielsen sammesteds


Kolonne 1: Skomager Johan Norberg af Braabye og Pigen Anne Kirstine Pedersdatter af Gisselfeldt
Kolonne 2 under år 1799: antegnede d. 18. Aug: Ægteviede d. 6. Oktob.
Kolonne 3, Forlovere: Gaardmand Rasmus Nielsen og Huusmand Niels Nielsen af Braabye.

Vh
John

Anni Bruhn Johansen

Hej John.

Tusind tak for hjælpen.
Din tydning forklarer så, hvorfor Johan Norberg bliver gift med Anne Kirstine Pedersdatter
nedenunder, som jeg også har set i FT 1801.

Igen tak.

Hilsen Anni.