Bjergsted 1777-1814

Startet af Hans Jørgen Hvidberg, 19 Jan 2011 - 15:57

Forrige emne - Næste emne

Hans Jørgen Hvidberg

Så er den desværre gal igen.
Bjergsted kirkebog Holbæk Amt, Skippinge Herred 1777-1814 opslag 37 øverst 6.dec
Hvad jeg kan læse (tror jeg) er:
Anders Mathiasen xxx i Biersted og så kan jeg ikke læse helt ned til pigens navn som jeg mener er Maren xx xxx og ikke mere!
Mon nogen kan oversætte dette, da jeg i meget lang tid har søgt den gode Anders bryllup og måske nu har fundet noget.
Venlig hilsen og tak
Hans Jørgen

Tilføjet: HVis der står Maren og det er den rigtige så hed Marens Far Hans Christophersen, måske står der Maren Hansd Christoff?

[vedhæfting slettet af admin]

Hans Jørgen Hvidberg

Nu kan jeg se at han tilsyneladende bliver gift med en Ane Pedersdatter i 1788 (opslag 33), og det får mig til at mene der i KB som jeg spørger på herover ikke står noget med Anne/Ane Pedersdatter. Og så syntes jeg, men er langt fra sikker der står noget med bortgangen kone og fraskilt før Maren nævnes (som jeg tror det er i opslag 37)

Asger Berg

Hej,
Ja, på opslag 33 (i 1788) bliver Ungkarl Anders Mathiesen og Pigen Anna PedersDatter, begge i Bjergsted, copuleret. -

På opslag 37 læser jeg:
Conjug. (= viet)
1811 d. 6te Decbr
Anders Mathiesen, Huusmand i Biergsted ./: hvis bort-
gangne Kone Ane Peders d. er af Øvrigheden fraskilt :/ og
Pigen Maren Hans Kristoff. D. ibid. -
Tilføjelsen kan jeg ikke greje- Der står måske: ved Ægt. Br.. Måske: ved ægtebrev, jf.
   http://ordnet.dk/ods/ordbog?query=ægtebrev

Mvh
Asger
Med venlig hilsen
Asger Berg

www.hillerødlokalhistoriskeforening.dk
Hillerød Lokalhistoriske Forening

Hans Jørgen Hvidberg

Tusind tak for hjælpen.
Det skønne er at det passer perfekt ind i resten vi kender til. Så skal jeg bare lige finde ud af om de med bortgangne mener død eller rent faktisk forsvundet.
vh
Hans Jørgen