Peder Christensen/Ane Hansen viet 8.11.1870 i Arrild kirke, Tønder sogn

Startet af Vagn Hansen, 19 Jan 2011 - 15:54

Forrige emne - Næste emne

Vagn Hansen

Kære DIS-forum læsere.

Ægteparret Peder Christensen og Ane Hansen blev viet i Arrild kirke den 8.11. 1870 (se opslag 144,3)

Iflg. vielsesregistreringen var Peder Christensen: 24 aar. ungkarl, tjenestekarl i Fiskholm og Ane Hansen: 24½ aar, Pige, sypige i Fiskholm. - Dvs at de begge var født omkring 1846, MEN HVOR?

Jeg har forgæves ledt efter dem i KB for Arrild og Vodder sogne og da folketællingslister på AO ikke er tilgængelig for Arrild sogn i Tønder amt, håber jeg  at DIS-forums læsere kan hjælpe mig endnu en gang.

Mvh, Vagn Hansen, Billund

Gurli Kristensen

#1
Hej Vagn

Ved Peder Christensen og Ane Hansdatters vielse er en af forloverne Andreas Hansen, dette kunne være Anes far og Ane hedder ved vielsen Anne, så kunne denne familie måske være din Ane/Anne


Samtlige personer i husstanden

Tønder, Tønder, Højer og Lø, Møgeltønder (Kongerigsk), Bønderby, , 203, en Gaard, FT-1850, C7058
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Andreas Hansen 38  Gift  Inderste, Snedker Dahler S., Ribe Amt
Gjertrud Christensen 36  Gift  Hans Kone Henne S., Ribe Amt
Anne Katrine Hansen 3  Ugift  Deres Datter Her i S.
 
Jeg er ikke klar over hvor Fiskholm ligger, om det evt. er i nærheden af denne familie.

Hilsen

Gurli

tilføjet
på opslag 74 døbes Anna Kirstine Lovise Christensen her er faddere fra Hønning og Arrild og det samme ved sønnen Christen Marius Christensens dåb i 1875 på opslag 1, så det giver måske heller ikke et fingerpeg.
Med venlig hilsen

Gurli Kristensen

Vagn Hansen

Hej Gurli.

Tak for dit bidrag, som jeg straks vil forfølge.

Mvh, Vagn

Vagn Hansen

Hej igen Gurli.

Jeg skal lige have lidt hjælp mht. din tilføjelse:

tilføjet
på opslag 74 døbes Anna Kirstine Lovise Christensen her er faddere fra Hønning og Arrild og det samme ved sønnen Christen Marius Christensens dåb i 1875 på opslag 1, så det giver måske heller ikke et fingerpeg.

Hvilket sogn drejer det sig om, om hvem er disse to Christensen-børn?

Fiskholm ligger nordøst for Arrild på vejen til Toftlun.

Mvh, Vagn

Christian Konstmann Autzen

Hej Vagn

Når man snakker Fiskholm, så snakker man vel også Toftlund - eller Branderup, når du jo alligevel er igang.

Men - og det er så lidt i en helt anden retning. Efter 1864 og Dybbøl var der mange som udvandrede fra hertugdømmet Slesvig, og der blev derfor mangel på arbejdskraft. Og denne arbejdskraft kom i mange tilfælde fra nord for grænsen - altså fra det gamle land (nord for Kongeå-grænsen), som mange sønderjyder sagde dengang.

Hvad med at se i folketællinger fra Ribe amt og de andre amter lige nord for grænsen ?.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Gurli Kristensen

Hej Vagn

Det første barn er i samme kirkebog som vielsen, altså Arrild, og det andet barn er i den efterfølgende kirkebog der starter 1875.

Og det er børn af Peder Christensen og Anne Hansdatter.

Hilsen

Gurli
Med venlig hilsen

Gurli Kristensen

Vagn Hansen

Kære Gurli.

Langt om længe lykkedes det at knække nødden og det var ikke den Anne Kathrine Hansen, som du fandt via FT-1850 fra Bønderby i Møgeltønder sogn, Tønder amt.

Jeg fandt løsningen via lederen af lokalhistorisk arkiv i Arrild, som kom med nedenstående:

Folketællingen i Arrild  år 1921 nævner Peter Christensen, Fiskholm som enkemand. Han er aftægtsmand og slægtning til dem, han bor hos. Han er født 8.10. 1846 i N. Hebel, står der.
På gravstenen står der N. Hebo, som ligger lidt nordvest for Varde. Han døde 3.10. 1922
Gravstenen kan ses ved at google "gravsteder" og så finde Arrild. Det er foto Arrild_314a. Gravsted nr. 46.4
Der kan man se, at hans kone Ane Christensen er født 17.3. 1846 og død 23.2. 1920
..........


Herefter fandt jeg en Ane Hansen født den 17.3. 1846 i Døstrup sogn, Tønder amt og faderen var Ludvig Peter Hansen.

Og herefter fik jeg denne hjælp fra Arrild lokalarkiv:

Folketællingslister for Sønderjylland findes ikke i den tyske tid. I hvert fald ikke i Arrild.
Men heldigvis er der da kirkebøger.
Kaadsbesidder i Fiskholm Ludvig Petersen Hansen dør 38 år gammel af et slagtilfælde den 4.10.1848.
Han er søn af Peter Hansen, V. Terp
Hans enke Anne Kirstine Jacobsdatter føder den 11.5.1849 en søn, som får navnet Ludvig Petersen Hansen.
(Han dør 6 år gammel).
I tilgangslisten fra 1849 i Arrild kirkebog kan man se, at en Niels Hansen, 43½ år gammel er kommet fra Guldager sogn
og han er blevet gift den 21.9.1849 med enke i Fiskholm Anne Kirstine Jacobsdatter fra Døstrup 33 år gammel 
Jeg synes vi har fat i den rigtige Ane/Anne Hansen.

Denne info er kun for at hjælpe andre på tråden i fremtiden.

Mvh, Vagn