HJÆLP, Lolland, IKKE MERE rod i børnerækken

Startet af Teis Thomsen, 19 Jan 2011 - 15:12

Forrige emne - Næste emne

Teis Thomsen

Hej,

Jeg har i den grad brug for hjælp, idet jeg ikke ved om jeg har fat i de rigtige:

Børnenes oldefar hedder:
Peter Henry Christensen, født feb. 24 1888, Nykøbing Falster, opslag 3 i 1888-1891 bogen
- godt så langt, tror jeg . . . . .

Men, så mener jeg at jeg finder forældrenes vielse her:
Christian Christensen og Ane Petersen(navnene hentet fra Peters fødsel i førnævnte bog)
i Nørre Vedby(da jeg ikke kunne finde dem i Nykøbing Falster, som ellers ville være nærliggende), Vielser, 1864-1891, opslag 17, nr. 2.
Her hedder pigen dog Ane Marie, og er fra Kjøbenhavn, men er det, det rigtige par, for da jeg når til 1888 i rækken af deres mange børn, får de tilsyneladende to børn med kun 3 måneders mellemrum, - det lader sig ikke gøre, så HJÆLP, hvor gik jeg galt i byen?

De får et barn d. 23 april, 1888, kirkebog Nørre Vedby, opslag 50 nr. 6.
det er ca. 3 måneder efter Peter Henry, - som ER den rigtige

Tilføjer lige en folketælling som ser lovende ud, idet det også passer med det Christian lavede dengang..
FT 1880:
Maribo, Falster Nørre, Nørre Vedby, Nørre Vedby sogn, Orehoved, Hus, nr. 16,1
Christian Christensen   23    Gift   Husfader, Inderste, Stationskarl      Her i Sognet
Ane Marie Pedersen   23    Gift   hans Kone                                        Kjøbenhavn
Niels Peder Christensen   3    Ugift   deres Børn                                  Her i Sognet
Lars Jochum Christensen   1    Ugift   deres Børn                                Her i Sognet
Johannes Frederik Christensen   under 1 Aar    Ugift   deres Børn      Her i Sognet

på forhånd tak........
De bedste hilsner
Teis Sidney Thomsen

Jan Odgaard-Jensen

#1
Hej Theis,

Der er meget som tyder på, at du har fået fat  i to forskellige familier hvor manden hedder Christian Christensen og konen Ane Pedersen. Jeg vil antage, at det er denne famile du er interesseret i:

Maribo, Falsters Sønder, Nykøbing Falster Landdistrikt, Banevajkehuset, Nykøbing Landsogn, , 3, FT-1890, C8862
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Christian Christensen 38  Gift husfader banearbejder ? Sjælland
Ane Christensen 38  Gift husmoder  Gedesby Sogn, Maribo Amt
Klara Christensen 13  Ugift barn  Gedesby Sogn, Maribo Amt
Harald Christensen 11  Ugift barn  Ønslev Sogn, Maribo Amt
Valdemar Christensen 9  Ugift barn  Ønslev Sogn, Maribo Amt
Olma Christensen 6  Ugift barn  Gedesby Sogn, Maribo Amt
Emilie Christensen 4  Ugift barn  Gedesby Sogn, Maribo Amt
Hejnry Christensen 1  Ugift barn  Nykøbing Landsogn

Baseret på Ane Christensens fødested finder jeg en vielse mellem Christian Christensen og Ane Pedersen den 28. oktober 1876 i Gedesby Sogn (ArkivalierOnline.dk, Kirkebog 1862-1889 for Gedesby Sogn, Falster Sønder Herred, Maribo Amt, opslag 173, nr 1876/6)

Med venlig hilsen

Jan Odgaard-Jensen

Teis Thomsen

PHU HA, jeg tror du har ret Jan, mange tak, jeg var lige ved at gå i sort, endnu en gang tak...:)
De bedste hilsner
Teis Sidney Thomsen

Teis Thomsen

JAN, - jeg føler mig rigtig hjælpeløs, for jeg kan hverken finde Christian i Stilling eller Ane i Gedesby, kan du?
De bedste hilsner
Teis Sidney Thomsen

Thestrup-Bjørn

#4
Hej Teis!

Prøv igen og smøg ærmerne op - for tilsyneladende er det de rigtige sogne at lede efter dem i.

Stod der ved vielsen ingen konfirmationsdato eller vacc. dato, der kan hjælpe dig?

- og hvad med forloverne og børnenes faddere?



Se her er parret vist også:

Maribo, Falsters Nørre, Ønslev, Ønslev sogn, Klodskov, 1 Hus, nr. 8, 2, FT-1880, C6379
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Christen Christensen 28  Gift Husfader, Dagleier, Indsidder  Kirkestillinge?? Sogn paa Sjælland
Ane Christensen født Pedersen 28  Gift hans Hustru  Gjedesby Sogn
Anna Klara Hansine Christensen 3  Ugift deres Børn  Gjedesby Sogn
Karl Gert Albert Christensen 1  Ugift deres Børn  Ønslev Sogn
 


v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Teis Thomsen

Thestrup-Bjørn,

Tak, så fandt jeg Christians fødsel, men, ved vielsen stod der stillinge, som jeg tolkede Stilling :)
der manglede en Kirke, - men, Ane, som skulle være født i Gjedesby, det der hedder Gedesby, i året 1851, eller deromkring(da de er jævnaldrende), - men bogen er meget svær at læse, så jeg finder hende ikke, - er der nogen der kan?
De bedste hilsner
Teis Sidney Thomsen

Birgit Høier

Hej
En Ane Pedersen fundet her:
AO 1839- 1861, Gedesby, opslag 44, tredje øverste (Nr.7).

Familien i 1850:

Maribo, Falsters Sønder, Gedesby, Gjedesby, Et Huus, 58, FT-1850, C9619

Hans N. Hare   57    Gift      Dagleier, Huusfader   Her i Sognet
Grethe Hansdatter   33    Gift      Hans kone   Her i Sognet
Hans Larsen   8    Ugift      Deres børn   Her i Sognet
Maren Pedersdatter   3    Ugift      Deres børn   Her i Sognet
Margrethe Hansdatter   1    Ugift      Deres børn   Her i Sognet

Venlig hilsen
Birgit Høier

Teis Thomsen

#7
Hej Birgit,

jo, jeg så godt denne Ane, men var i tvivl, da de jo igen og igen står som jævnaldrene, men jeg acceptere hende som min :).
Men, så er der alle de forskellige børnenavne, - hvad sker her?
Og, hvem er min Anes far?
Jeg, - kan kun se at der her ved Ane(i Kirkebogen), står Grethe og med lidt god vilje, som i folketællingen, Handatter, men resten, - ???

Stakkels mænd, er det her "The Black Widow"?
først gift med en Lars, så en Peder, så en Hans, og så en Peder som skulle være far til Ane?

Der findes også en her, som hedder Peder?
Maribo, Musse, Herritslev, Herritslev, [94], Gård, FT-1850, A2527
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Peder Christensen   40    gift      Gårdmand, husfader [Grethe Hansdatter]   Toreby [sogn, Musse herred, Maribo amt]
Grethe Hansdatter   33    gift      hans kone [Peder Christensen]   Herritslev sogn, Musse herred, Maribo amt
Johanne Hansdatter   64    enke      Hans svigermoder, der af ham forsørges [Peder Christensen]   Radsted [sogn, Musse herred, Maribo amt]
Dorthe Hansdatter   11    ugift      Plejebarn [Peder Christensen/Dorthe Hansdatter]   Herritslev sogn, Musse herred, Maribo amt

De kunne jo i teorien få et barn sammen et par år senere :)
De bedste hilsner
Teis Sidney Thomsen

Thestrup-Bjørn

Hej Teis!

For at være sikker på, at du har fat i den rigtige frk. Ane, kan du med fordel lede efter et skifte efter hendes forældre (Landsarkivet, København) - og det er noget, du selv må klare, når du en dag kommer på de kanter.


Jeg spørger lige igen: Stod der ved vielsen ingen konfirmationsdato eller vacc. dato, der kan hjælpe dig?
- og hvad med forloverne og børnenes faddere?


Du bliver nok nødt til at gå mere i dybden ved alle de personer, du er sikker på er rigtige - det er noget, du jo selv kan hygge dig med i de lange vinteraftener.


v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998