Sognepræst Jacob Thune, Vigsnæs sogn, Maribo amt omkring 1780

Startet af Christian Konstmann Autzen, 05 Okt 2013 - 15:03

Forrige emne - Næste emne

Christian Konstmann Autzen

Jeg søger oplysninger om sognepræst Jacob Thune, som er sognepræst ved Vigsnæs kirke i Maribo amt omkring 1780.

Folketællingen i 1787 har nedennævnte om ham og hans familie.

Det er datteren Jacobine Thune fra hans 1. ægteskab som er i min interesse, og derfor også hans 1. hustru.

Hans børn med sin 2. hustru Ermgaard Stenbech ses født i Vigsnæs sogn, bl..a under opslag 161 og 167. Men ud fra hans håndskrift, så er han givet først tiltrådt som sognepræst i Vigsnæs omkring 1775.

Desværre har jeg kun Wibergs præstehistorie med udgaven A-H, ellers kunne jeg givet se mere her.

Jacob Thune ses, ifølge en hjemmeside med Geni, at være død nov./dec. 1792 - Roskilde Sct. Jørgensbjerg sogn, men om dette er korrekt kan være tvivlsomt. Han skal være født i Køng sogn, Præstø amt, ca. 1734.

På forhånd tak
Christian


Maribo, Musse, Vigsnæs, Wixnesse Bye, , 1, FT-1787, B9287
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Jacob Thune    53   Gift   Hosbonde    Sognepræst   
Ermgaard Stenbech    36   Gift   Madmoder [Jacob Thune]      
Jacobine Thune    16   Ugift   hans Datter 1ste egtesk: [Jacob Thune og Ermgaard Stenbech]      
Mathias M. Thune    11   Ugift   Børn af sidste egtesk: [Jacob Thune og Ermgaard Stenbech]      
Mogens N. Thune    9   Ugift   Børn af sidste egtesk: [Jacob Thune og Ermgaard Stenbech]      
Povel Abrah: Thune    6   Ugift   Børn af sidste egtesk: [Jacob Thune og Ermgaard Stenbech]      
Rasmus Fog Thune    3   Ugift   Børn af sidste egtesk: [Jacob Thune og Ermgaard Stenbech]      
Maren B: Thune    7   Ugift   Børn af sidste egtesk: [Jacob Thune og Ermgaard Stenbech]      
Barbara H: Thune    5   Ugift   Børn af sidste egtesk: [Jacob Thune og Ermgaard Stenbech]      
Anna M: Thune    4   Ugift   Børn af sidste egtesk: [Jacob Thune og Ermgaard Stenbech]      
Kierstine Schmidt født Bloch    87   Enke   Hosbondens Svigemoder [Jacob Thune og Ermgaard Stenbech]      
Søren Rasmusen    35   Ugift   Tienestefolk [Jacob Thune og Ermgaard Stenbech]      
Niels Olsen    19   Ugift   Tienestefolk [Jacob Thune og Ermgaard Stenbech]      
Charlotte Hoe    29   Ugift   Tienestefolk [Jacob Thune og Ermgaard Stenbech]      
Karen Marie Pedersdatter    25   Ugift   Tienestefolk [Jacob Thune og Ermgaard Stenbech]      
Sidsel Markusdatter    27   Gift   Tienestefolk [Jacob Thune og Ermgaard Stenbech]      
Karen Nielsdatter    27   Ugift   Tienestefolk [Jacob Thune og Ermgaard Stenbech]      
Maren Larsdatter    34   Ugift   Tienestefolk [Jacob Thune og Ermgaard Stenbech]

Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Thestrup-Bjørn

#1
Jeg tror nu, at han er død i Skt. Jørgens sogn, Svendborg amt, for der blev han præst i 1791
- men prøv også Sørup, Svendborg amt. Netop dette har jeg ikke tjekket.

Han er vist for øvrigt født i Køng (Odense amt) - søn af degnen Mogens Nielsen Thune fra Norge.

Hans første kone var Kirstine Jørgensdtr. Schmidt (viet 27 okt 1770 Odense, Skt.Knud i brudens moders hus) - født marts 1735 i Faaborg, Fyn (datter af kapellanen i Faaborg-Djernæs).
Hun døde 20 okt 1771 på Askø (Fuglse h., Maribo amt), da Jacob var præst der.

Jeg har ikke tid til at give dig diverse opslagsnumre - fandt det i min database.


Du får lige et skrifteuddrag (broderens skifte)

Hvidkilde skifteprotokol V - Baroniet Lehn:

Sn. Jørgen Thune, Egebjerg, V-15, 11.07.1791
oo Sara Nellemand
helbroder Erich Thune, Itzehoe, købmand
helbroder A... Thune, skrædermester i København
helbroder Jacob Thune, sognepræst for Vexnise menighed på Lolland
halvbroder NielsThune, fordum skoleholder i Tved, er død
Hans Thune i Nesby ved Odense
Bodil Elisabeth Thune, ugift, her i stervboen
Ellen Sophie Thune, oo Peder Knudsen i København
en fuldsøster Hylleborg Thune oo Andreas Veilig, sognedegn i Køng
Endvidere mødte enken Sara Nellemanns
broder Conrad Nellemann i Kværndrup
broder Mogens Nellemann, Leebek gods i Jylland er død
Jens Nellemann på Leebæk i Jylland
Rasmus Nellemann, byfoged i Assens
Johannes Nellemann i Kolding
broder Niels Nellemann i Fåborg, hans søn Rasmus Nellemann mødte
broder Peder Nellemann er død
Rasmus Ludvig Nellemann, bor i en ejendomsmølle på Falster
søster Kirsten Nellemann oo gårdmand Anders Nielsen i Høje, er død
Maren Andersd. oo sn. Hansen på Kølsholt i Jylland, er død
Anders, i Ribe Skole, værge morfaderen Anders Nielsen Høje
søster Anne Nellemann, enke efter Lars Smith, boende på Minendal ved Wedelsborg
søster Karen Nellemann boende på Massenøe, enke efter Jeppe Frederiksen på Masenøe
søster Louise Nellemann, oo skipper Mathias Nielsen i Stige, er død
Johanne Marie oo controlleur ?Deure i Horsens
Karen oo sn. Amnitsbøl, Faarupgård i Jylland, er død
efterladt et barn

---------

Du skriver, at hans 2. hustru hed Ermgaard Stenbech - FORKERT

Hun hed ERMEGAARD MATHIASDTR. STEENBERG - født i Gauerslund (Vejle amt)
Datter af præsten der.
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Kurt Eriksen

Info ifg Wiberg:

Jacob Thune - Sognepræst til St Jørgens og Sørup, Sunds, Svendborg -

født 1735 Kjøng - (faderen var Degn) -
døde 06 dec 1792 St Jørgens

gift (1) 27 okt 1770

Christiane Henriksdatter Schmidt

født ca 1734 Nysted
døde 20 okt 1771

gift (2)

E(Æ)rmgaard Steenberg

født 20 dec 1751 Gauerslund
begr 13 jan 1832 Våbensted

Jacob Thune havde ialt 16 børn.

Han udførte kun een kirkelig forretning i St Jørgens - en vielse.

mvh

Kurt Eriksen,
3770 Allinge
Nr. 9054
Forsker i Balslev Slægten med diverse sidegrene

Thestrup-Bjørn

#3
Min mange års erfaring siger mig, at Wiberg absolut ikke er fejlfri.

Jeg har, at Thunes første kone hed Kirstine Schmidt - DATTER af kapellan Jørgen Wilhelm Schmidt.
Hjemmedøbt og fremst. i Fåborg kirke 1735 (AO-opslag 67)

Hendes mor, Kirstine Hansdtr. Bloch, døde i Vigsnæs præstegård, Maribo amt 28 dec 1787 og blev begravet i kirken!


Hun ses jo også hos Jacob Thune FT1787
"Kierstine Schmidt født Bloch    87   Enke   Hosbondens Svigemoder"  
Hun blev gift  5 nov 1733   Odense, Skt.Knud
med Jørgen Wilhelm Schmidt.


Hvis man kan 100% bevise, at jeg har taget fejl - ser jeg gerne, at man retter mig.
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Kurt Eriksen


Wiberg oplyser ligeledes:

Henrik Schmidt - Sognecapellan i Nysted -

født 27 feb 1709 Hole, Aggershus
døde 08 mar 1751 Nysted

gift 1737

Elisabeth Kirstine Bruun

5 børn - hvorefter henvises til bl.a. Jacob Thune, St. Jørgens.

mvh
Kurt Eriksen,
3770 Allinge
Nr. 9054
Forsker i Balslev Slægten med diverse sidegrene

Christian Konstmann Autzen

Hej Thestrup-Bjørn og Kurt

Jeg siger jer tusind tusind tak for oplysningerne - jeg havde faktisk kun Jacob Thune fra folketællingen i 1787, så hans 2. hustru's navn havde jeg så herfra. At det så er i Svendborg fortæller så, at det var rigtigt, at jeg ikke kunne finde ham død i Roskilde.

Det er aner hos (Mærsk)kusiner til min kone; - deres mor er fra Alsted sogn i Sorø amt, og det er så hendes familie som kommer fra det sydlige Sjælland (og bl.a. Svinø) samt Lolland; og en underofficer Høyer, som jeg tidligere har efterlyst, men endnu har til gode rigtigt at få taget i øjesyn.

Thestrup-Bjørn: Jeg vil holde med dig hvad Kirstine Schmidt angår. Kirkebøgerne, så langt de nu går tilbage og iøvrigt indeholder af oplysninger, er jo grunddokumenterne i al slægtsforskning.

Hilsen - og tak igen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Thestrup-Bjørn

Øh - er ikke helt med.

Har jeg ret i, at Kristine Schmidt er født i Fåborg 1735 (og ikke i Nysted!)

Som det ses i folketællingen FT1787, må hendes mor være Kirstine Bloch
- og som jeg har påvist, blev hun altså gift med Jørgen Vilhelm Schmidt i 1733 i Odense, Skt. Knud.

Wiberg skriver, at Jacob Thune blev gift (1) 27 okt 1770 (men ikke hvor)

Jeg har så vist, at han blev gift i Odense, Skt. Knud med Kirstine Schmidt på denne dato.

Kirstine Schmidts mor kan ikke være Elisabeth Kirstine Bruun (gift 1737).

Jeg tror stadig, at Wiberg har lavet fejl.


Hvem kan finde nogle skifter, så vi kan få verificeret, om Wiberg eller jeg har det korrekte.



v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Kurt Eriksen


Det er ikke nødvendigt Thestrup Bjørn:

Kirstine Schmidt

født fredag den 11 mar 1735 - (om eftermiddagen klokken 3 qvarteer til 1)

hjemmedøbt

datter af Jørgen Vilhelm Schmidt - Sognekapellan -
og Kirstina Hansdatter Bloch

opslag 67 1727-1755 Fåborg, Sallinge, Svendborg.

Wiberg kan ikke altid have ret!

Hav en fortsat god søndag.

mvh
Kurt Eriksen,
3770 Allinge
Nr. 9054
Forsker i Balslev Slægten med diverse sidegrene

Christian Konstmann Autzen

Hej Thestrup-Bjørn

Jeg er ved at tjekke efter med nogle af dine oplysninger, og her er så, hvad jeg har indtil nu:

* Jacobine Thunesdatter bliver gift med Rasmus Rasmussen 9. maj 1792 i Vigsnæs, opslag 196 (jeg er dog her lidt i tvivl om Rasmus Rasmussen's far (enten nok født i Brarup sogn, opslag 64, eller måske Vigsnæs ?), men det er en anden sag.

* Jacob Thunes mors død i december 1787 synes jeg ikke frem går af Vigsnæs kirkebog.

* Jacob døbes den 19. maj 1735 i Køng sogn, Odense amt, opslag 54.

* Jacob Thune dør i december 1792, begraves 9. december 1792, 58 år gammel, af mave krampe (?) - i Sct. Jørgen-Sørup sogne i Svendborg amt, opslag 164.

Jeg må slutte for i dag, men jeg tjekker videre (der er flere løse ender for mig) - og vender så tilbage på tråden.

PS: Wiberg har jo også rettelser, så der kunne jo være en rettelse hvad Jacob Thune angår.

Ellers takker jeg for din ihærdighed - det er jo i hvert fald en hjælp for mig.

Hilsen
Christian

Tak til Kurt for tilføjelsen

Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Thestrup-Bjørn

#9
Christian - det er ikke Jacob Thunes mor, der dør dec. 1787 i Vigsnæs
- det er hans svigermoder, altså Kirstine Schmidt, født Bloch, som bor hos ham i F1787.
SE AO-opslag 186 - BEGR.  4 jan 1788 i KIRKEN
= enke efter Jørgen Vilhelm Schmidt - MÅSKE, for se nedenstående!

--------------

Forvirringen er ved at være total, synes jeg
- har fanget noget (via Google) fra Præstehustruer, der mangler hos Wiberg:

1. Bruun, Kirstine Hansdatter, steddatter af kapellan Schmidt, Nysted-H. res. kapellan, født ca. 1734 i Norge.
Jeg kunne ikke rigtig se fra hvilket sogn, det stammer; men måske har en og anden selve bogen.
Der henvises til Bind 2 - 569,14.

JO - for den. Det er jo Jacob Thunes kone! Wibergs sognenummer 569 er Skt.Jørgens-Sørup og præst nr. 14 er netop Jacob Thune

Forhåbentlig en fejl, at hun skulle være født i Norge - hendes stedfader, Henrik Schmidt, Nysted angives at være født i Norge, så det er måske ham, der menes.
Så er hendes mor nok alligevel hans kone Kirstine Elisabeth (ved vielsen 1737 vel enke efter en Bruun?).


Wiberg bind 1-3 ses her - http://da2.uib.no/cgi-win/webbok.exe

Nysted er bind 2 , foto nr. 247 (bogens side 492)

Skt. Jørgens er bind 2, foto nr. 24 (bogens side 46)

Faaborg er bind 1, foto nr. 166 (bogens side 330)

-------

Vi må altså finde nogle SKIFTER.
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Thestrup-Bjørn

Og se så her:

En datter: Cathrine Marie Henriksdatter
   
Christening Date:   19 May 1745
Christening Place:   NIKOLAJ KIRKE, KOBENHAVN  /ao-opslag 251   
   
Father's Name:   Henric Schmith, capellan fra Norge
Mother's Name:   Elisabeth Kirstine Bruun


Det må være dem, der kommer til Nysted - men hvor er de gift i 1737.
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Christian Konstmann Autzen

#11
Kirstine Schmidt er død den 20. oktober 1771 omtrent kl. 3 om morgenen. på Askø, Maribo amt, opslag 46 - 36 år 8 måneder gammel. Hun vil derfor givet kunne være født marts 1735, døbt 11. marts 1735 i Fåborg opslag 67, som Kurt tidligere har skrevet.

Præsten, Jacob Thune, angiver sin hustru som værende Kirstine Thune født Schmidt ved begravelsen. Han har vel angivet hendes fulde navn (?).

Jacob Thune (Tune) og Kirstine Schmidt blev gift i Odense Sct. Knud den 27. oktober 1770, under opslag 689/690. Her er så ikke megen hjælp at hente, og jeg har været 5 år tilbage for at se efter en trolovelse, som så ikke ses at være der.

Kan man forestille sig, at Kirstine's far Jørgen Wilhelm Schmidt er død og hustruen, Kirstine Hansdatter Bloch, har giftet sig igen - med så kapellan Henric Schmith, måske en bror til Jørgen Wilhelm Schmidt ?

Er det et sammenfald, at både Jacob Thune og hans hustru Kirstine Schmidt kan have forældre fra Norge - eller bedsteforældre ?

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Thestrup-Bjørn

#12
En stædig kamp for at finde Jacob Thunes 1. kones sande identitet, for fundene i kirkebøgerne stemmer ikke rigtig med de trykte kilder (f.eks. Wiberg og Præstehustruer)
- er hun (biologisk) født med navnet Schmidt eller Bruun, eller måske uægtefødt?
- er hun blot plejedatter af Henrik Schmidt i Nysted (og ikke steddatter)?
Ærgerligt, at denne madm. Thune ikke ses med et patronym i kirkebøgerne.

Men se det sidst fundne:

Jacob Thune og Kirstine Schmidt vies 1770 jo i Madm. Smiths hus i Vestergade, Odense
(Skt. Knud AO-opslag 689).

Hendes (formodede far) Jørgen W. Schmidt må være blevet skrædder i Odense efter sin tid som kapellan i Fåborg (iflg. Wiberg afsat 1741), for se her:

Skrædder Jørgen Smidt begr. 15. marts 1762 på Skt. Knuds kirkegård, Odense (ao-opslag 929).

I Holbergtidens Odense (udg. 1988) ser jeg (side 20) en husejer, Skrædder Jørgen Schmidt i Vestergade (i bogen anført død 1762)
- numrene foran hans navn er 16, 132 (300) - hvor 16 måske er husnummer og 132 måske er matr.nr.


Her er hans enke i FT1769 i Vester kvarter, Odense

Schmidt Skræders Encke 60 (sandsynligvis = Kirstine Hansdtr. Bloch)
- 20  Daatter = ugift (måske Kirstine gift 1770 i Madm. Smiths hus i Vestergade)
- 28   Pige = en tjenestepige
NB! Erfaringen viser, at aldersangivelser i FT1769 slet ikke passer; den er blot anført som OVER en vis alder.

Et Odense-skifte efter skrædder Jørgen Schmidt, død 1762 ville være super!
Wiberg skriver nemlig, at kapellan i Fåborg, Jørgen Schmidt blev gift med Pouline Hansdtr. Bloch  ???

------------

Tilføjelse:

Ser lige nu i Holbergtidens Odense, side 21, husejer Provst Blochs enke, død 1765: Karen Nielsdatter, enke efter Hans Andersen Bloch (1678-1745)... som ejer af Smedestræde 58, 173 (700).
Lige under og ved samme bolig (58) står anført som ejer Jørgen Smidt billedhuggers enke
- men er dette så den samme som tidligere nævnte skrædder Jørgen Schmidt  ???
Smedestræde er anført i Holbergtidens Odense i afsnittet med overskriften Vestergade!

FT1769 Vester Kvarter, Odense
Smidt 60 Enke  Madame, Encke   måske = Kirstine Hansdtr. Bloch?
- 28 Ugift Daatter (Er dette så Kirstine?)
- 28 Ugift  Pige  
- 4  Søn

Denne Smidt-enke må være billedhuggerenken, for den næste i folketællingen er Niels Fugl, som ses som nabo (i nr. 60) til Blochs enke i Smedestræde (Holbergtidens Odense)

Nu kan man jo godt eje flere ejendomme på samme tid; men man kan vel ikke blive opført i en folketælling på to forskellige adresser samtidig?

v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Christian Konstmann Autzen

#13
Hej Thestrup-Bjørn

Tak for din utroligt gode og ihærdige indsats.

Jeg søgte efter Kirstine's konfirmation i Fåborg omkring 1750, men fandt den selvfølgelig ikke, idet familien jo var taget til Odense.

At Jørgen Wilhelm Schmidt er død før hustruen Kirstine Hansdatter Bloch ses jo af indførslen ved hendes begravelse og folketællingen i 1787 i Vigsnæs sogn, enke; og så kunne det jo passe med, at hun kunne være blevet gift med Henrik Smidt, Nysted, i mellemtiden - og han må så også været afgået ved døden før hende.

Datteren Kirstine Jørgensdatter Schmidt ses død som 36 år 8 måneder gammel 20. oktober 1771, og det passer så med, at hun ville være født marts 1735 -og altså kan være Jørgen Wilhelm Schmidt's datter som værende født i Fåborg, opslag 67.

Efternavnet Bruun/Brun/Bruhn er jo meget gammelt, og derfor vil der givet være utroligt mange, som kan være efterkommer efter en Bruun. Og en med tilnavnet Bloch kan sagtens også være en Bruun; - men selvfølgelig, hvorfor bruge tilnavnet Bruun når man har Bloch (?).

Men hvordan så blive skrædder, når man var kapellan; - men han kunne jo have haft denne uddannelse først, og så efter 1741 have nedsat sig som skrædder. Sammenfaldene i hussagerne i Odense kan synes tilfældigheder, men så måske alligevel ikke (?). Det undrede mig selvfølgelig, at Jacob og Kirstine blev gift i moderens hus i Odense (det skulle vel have været i Fåborg), men den side er jo så nu opklaret.

Det er skrædder Jørgen Smidt's datter Sara Malene som er født i 1749, opslag 57. Moderen, hvis Kirstine Hansdatter Bloch, vil så her være 49 år gammel; eller var hun "kun" 39, hvis hun "kun" var 77 år gammel ved sin død i Vigsnæs sogn, opslag 186, som ellers her er angivet som 87 år gammel (kendte svigersønnen, præsten Jacob Thune, ikke alderen på sin svigermor ?). Men de 87 år kunne jo også være 77, hvis man ser lidt nærmere efter - og det er det givet !

Herved, hvis Kirstine Hansdatter Bloch er 37 i 1749, så hænger tingene nok sammen, og så er hun den rette hustru til Jørgen Wilhelm Schmidt, og så er Wiberg's oplysninger forkerte.

Men - kunne Jørgen Wilhelm Schmidt så ikke også godt have været gift med Pouline Hansdatter Bloch før giftermålet med Kirstine - måske endog en søster til Kirstine Hansdatter Bloch. Denne Pouline vil så vel være død i Fåborg.

PS: Madame Smith enke af Nysted død i Nysted som 78 årig i 1785, opslag 4. Så denne madame Smidt kan ikke have noget med Kirstine Hansdatter Bloch, som blivber begravet i Vigsnæs sogn i 1787. . Er det så et rent sammenfald mellem Nysted og Vigsnæs, og hvorfor skulle Kirstine Hansdatter Bloch gifte sig igen som mere end 60 årig ? - Nysted siden, med Henrik Smidt, kunne herved være uden for interesse her.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Thestrup-Bjørn

#14
GLEM den skrædder Jørgen Schmidt, der dør 1762

Kirstine Blochs mand var (vist) IKKE skrædder!

Har i farten helt glemt Odensedatabasen - http://www.odensedatabasen.dk/kilde/person/173003


Skifte efter Jørgen Schmidt - Odense, Gejstligt skifte 1. august 1755 , fol. 264:

Begr. 6. aug. 1755 Odense, Gråbrødre kirke (Skt. Knud opsl. 891)

Overlevende ægtefælle Kirstina Bloch

i alt 2 børn, der overlever ham - Er den ene så Kirstine gm Jacob Thune?



HVEM KAN SLÅ DETTE SKIFTE OP på Landsarkivet i Odense (evt. på film på Rigsarkivet)

------

Flere problemer:

Kirstine Bloch har måske været gift før - i 1743 står hun som billedhuggerenke i Odense
= Smits Enke, billedhuggerenke
Vestergade 58

http://www.odensedatabasen.dk/kilde/person/173002

Men jeg ved, at Odensedatabsen ofte har alvorlige fejl
- for hun bliver jo gift med kapellan Jørgen Schmidt i 1733 (ao-opslag 610)!

----------------

Her er skrædderen, Jørgen Hansen Schmidt som jo er FORKERT
http://www.odensedatabasen.dk/kilde/person/17012
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Thestrup-Bjørn

Skifte efter Jørgen Schmidt - Odense, Gejstligt skifte 1. august 1755 , fol. 264:


Iflg. navneregister findes skiftet efter tidligere kapellan i Fåborg-Diernesse, Jørgen Schmidt i
Odense Herredsprovsti skifteprotokol nr. 2, fol. 264.

Det må være det, vi skal læse
- men jeg bor langt fra Fyn (og fra Rigsarkivet), så andre må lave opslaget.

Ret vigtigt at vide, hvem de overlevende børn er!


v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Christian Konstmann Autzen

#16
Men - kunne Jørgen Wilhelm Schmidt så ikke også godt have været gift med Pouline Hansdatter Bloch før giftermålet med Kirstine - måske endog en søster til Kirstine Hansdatter Bloch. Denne Pouline vil så vel være død i Fåborg.

Jeg har ikke fundet en Pouline død i Fåborg i perioden 1729-1733; men Jørgen Smidt optræder "altid" som jordpåkaster ved begravelser. Han har således været i Fåborg allerede før sit giftermål i 1733.

Nysted-siden: Der findes en Paasche Smith, som dør i starten af 1770'erne, så det kan være denne Smith, som madame Smith er enke efter - hende som dør i 1785 i Nysted.

Thestrup-Bjørn: Det kunne være meget spændende at se testamentet; jeg har desværre ikke selv muligheden for at komme på arkivet - hverken i Odense eller Rigsarkivet. Navnene på de 2 efterlevende børn vil vel så givet fremgå, og også hustruens navn.

Hilsen
Christian

PS: skrevet samtidig med Thestrup-Bjørns indlæg lige ovenfor

PS,PS: Jeg må logge ned for i dag
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Erik Brejl

http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/25152/511

(Jeg klikker på full 100% øverst til venstre, så skiftet bliver læsbart).

Her ses skifte efter Erland Stenersen den 13.10.1732.
Enken er Elisabeth Christine Brun.
Et barn Peder Erlandsen Brun født 25.2.1732.
Dvs. at navnet Brun er hendes.
Gad vide hvor navnet Bloch så kommer fra,
hvis det altså er den rette Elisabeth Christine

Erik
Erik Brejl
https://brejl.dk

Christian Konstmann Autzen

Hej Erik

Tak for interessen

- Men da vi allerede har giftermålene dokumenteret via opslag i kirkebøgerne, både for Jacob Thune og hans hustru Kirstine Bloch, datter af Hans Bloch, og af hendes forældre Jørgen Schmidt og Kirstine/a Bloch, så er en forbindelse til (enken ?) Elisabeth Christine Bruun ikke lige for, også nok selv om hun er enke i 1732 og derfor sagtens kunne blive gift med Jørgen Wilhelm Schmidt i 1733.

Hvis Elisabeth Christine Bruun skulle være den  rigtige, så ville hun jo medbringe sønnen Peder i sit nye ægteskab, og han vil så skulle finde som værende enten død før 1755 eller en af de 2 efterlevende børn i 1755.

Norge synes at indgå i Jacob Thune's familie, så en forbindelse til Guldbrandsdalen kunne givet sagtens være en mulighed.

Hilsen
Christian






Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Thestrup-Bjørn

#19
Christian - jeg må lige rette dig.

Kapellanen Jørgen Schmidts skifte er IKKE et testamente - det er foretaget i forbindelse med hans død.

I hans skifte vil der IKKE være anført nogle af konens børn fra hendes eventuelle andre ægteskaber
- det vedkommer ikke boet efter ham.

Kun Jørgen Schmidts børn er arvinger (uanset hvor mange koner han har dem med).
Ved adoptioner af børn kan sagen dog stille sig anderledes.

-------

Og så gik det vist lidt stærkt - du skriver her til sidst: Jacob Thune og hans hustru Kirstine Bloch
- men hans kone er jo Kirstine Jørgensdatter Schmidt (datter af Kirstine Hansdatter Bloch)


----------------------------

Jeg har forsøgt at finde et skifte efter Thunes svigermoder, Kirstine Hansdatter Bloch (gift Schmidt), død dec. 1787, begr. 4. jan 1788 i Vigsnæs kirke - det er desværre ikke lykkedes, og lidt vanskeligt, for tilsyneladende er der intet navneregister for Musse herred (og/eller provsti) (se på AO).
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Kurt Eriksen


Skal ikke gøre mig klog på Wiberg, men tror ikke sognecapellanen i Nysted
Henrik Schmidt er født i Norge, men han var sognecappellan i Vardal Norge,
inden kan kom til Nysted.

Thisted Museum har dette - side 3 -

http://www.thistedmuseum.dk/Historisk%20%C3%85rbog/%C3%85rgang%201927/Christensen,%20A.%20%20Rosholms%20saga.pdf

så om Jørgen Vilhelm Schmidt kommer ind her er svært at sige.

Wilhelm Schmidt kaldes af Nationalmuseet Villum Villumsen Schmidt - side 4 -

http://danmarkskirker.natmus.dk/uploads/tx_tcchurchsearch/Thisted_0495-0503.pdf

Henrik Schmidt og Elisabeth Kirstine Bruun må være viet i Vardal?
De havde 5 børn.

mvh





Kurt Eriksen,
3770 Allinge
Nr. 9054
Forsker i Balslev Slægten med diverse sidegrene

Thestrup-Bjørn

#21
Kapellan i Faaborg, Jørgen (Vilhelmsen) Schmidt skulle være født i Aalborg som søn af bartskæreren (kirurgen) der.

Tilsyneladende har Jørgen ingen bror ved navn Henrik (i Nysted); til gengæld har han en bror Villum/Vilhelm, præst i Harring, hvis børn er her http://ddd.dda.dk/nygaard/visning_billed.asp?id=340737&sort=e
- Ingen sønner ved navn Jørgen!

- se også Wads Sedler (brug også Google!).

Her er "vores" Jørgen vist http://ddd.dda.dk/nygaard/visning_billed.asp?id=340731&sort=e


De links, du har fundet, Erik har jeg også set - MEN igen, det er mennesker, der har skrevet teksterne ud fra, hvad de mener er korrekt. Der er jo skelet meget til den fejlbehæftede Wiberg!

Vi skal da vist ikke til at forske i Jørgen Schmidts herkomst nu, vel

- foreløbig skal vi have nogen til at tjekke hans skifte i

Odense Herredsprovsti skifteprotokol nr. 2, fol. 264.



Denne tråd handler om Jacob Thune - og især om hans første kone, Kirstine Schmidt, en (næsten) bevist datter af kapellanen i Fåborg, Jørgen Schmidt (som jeg faktisk skrev i mit allerførste indlæg her i tråden).

-----------------

God aften - jeg kan desværre ikke deltage i dette her i hvert fald i morgen, hvor jeg får et planlagt nedbrud af min internetforbindelse.
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Christian Konstmann Autzen

Jeg har nu lagt et ønske om hjælp til opslag på arkiver for at finde skiftet, se her: https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,66770.0.html

Som Thestrup-Bjørn skriver, så er det kun denne sag, som har første prioritet nu; resten vil i givet fald komme senere, eventuelt i ny tråd - hvis jeg har behov for hjælp her.

Til belysning af hele sagen oplister jeg en anetavle for Jacob Thune's datter Anna Kirstine Jacobine Thunesdatter nedenfor.

Anna Kirstine Jacobine synes at være Jacob's 1. barn (og datter). "Anna" er givet efter farmor og "Kirstine" kan så være efter mormor eller moderen. Mormor er jo tilstede ved dåben af datteren på Askø.


Hilsen
Christian
------------------------------------------------

1.   Anna Kirstine Jacobine Thunesdatter, født 2. oktober 1771 på Askø, Maribo amt, opslag 27, død 14. februar 1832 i Alstrup, Brarup sogn, opslag 238 - 62 år gammel, begravet 20. februar 1832.
   
   Hun blev gift (1) 9. maj 1792 i Vigsnæs, opslag 196, Rasmus Rasmussen, født 6. april 1767 i Alstrup, Brarup sogn, Maribo amt, opslag 64, død januar 1808 i Alstrup, Brarup sogn, opslag 153.
   
   Hun blev gift (2) 14. oktober 1808 i Brarup, opslag 29, Jørgen Hansen Boesen, født ca. 1785, død 4. december 1824 i Alstrup, Brarup sogn, opslag 210 - 39 år gammel.
   
Forældre

2.   Jacob Thune, født maj 1735 i Køng sogn, Odense amt, opslag 54, døbt 19. maj 1735, død 6. december 1792 i Sct. Jørgens og Sørup sogne, Svendborg amt, opslag 164 - 58 år gammel, begravet 9. december 1792.
   
   Jacob - Tune eller Thune - var først sognepræst på Askø fra 7. september 1770 (ved sit giftermål med sin 1. hustru, efter kongelig bevilling af 22. oktober 1770), senere sognepræst i Vigsnæs i Maribo amt og senest (og i meget kort tid - en kort periode i 1792) sognepræst i Sct. Jørgen og Sørup sogne i Svendborg amt. Jacob synes at være død af "mave krampe"; han nåede kun at udføre en kirkelig handling, en vielse, her.
   
   Wibergs præstehistorie har (måske) ikke den korrekte hustru - bind 2 side 47.
   
   Han blev gift (1) 27. oktober 1770 i Odense Sct. Knuds sogn - i brudens moders hus, opslag 689/690, Kirstine Jørgensdatter Schmidt.
   
   Han blev gift (2) 9. juni 1772, Ermegaard Mathiasdatter Steenberg, født 20. december 1751 i Gauerslev, Vejle amt, død januar 1832, begravet 13. januar 1832 i Våbensted.

            Barn af Kirstine Jørgensdatter Schmidt:

        1.   i   Anna Kirstine Jacobine Thunesdatter, 2. oktober 1771, Askø, Maribo amt, opslag 27, død 14. februar 1832 i Alstrup, Brarup sogn, opslag 238 - 62 år gammel, begravet 20. februar 1832.  Hun blev gift (1) 9. maj 1792 i Vigsnæs, opslag 196, Rasmus Rasmussen.  Hun blev gift (2) 14. oktober 1808 i Brarup, opslag 29, Jørgen Hansen Boesen.

3.   Kirstine Jørgensdatter Schmidt, født marts 1735 i Fåborg sogn, Svendborg amt, opslag 67, døbt 11. marts 1735, død 20. oktober 1771 på Askø, opslag 46 - 36 år 8 måneder gammel (omkring kl. 3 om morgenen).

Bedsteforældre

4.   Mogens Nielsen Thune, født 1671 i Tune, Norge ????, død 1752 i Køng sogn, Odense amt - 81 år gammel.
   
   Mogens degn i Køng sogn i Odense amt.
   
   Han blev gift med Anna Jørgensdatter.

            Børn:

        2.   i   Jacob Thune, født maj 1735 i Køng sogn, Odense amt, opslag 54, døbt 19. maj 1735, død 6. december 1792 i Sct. Jørgens og Sørup sogne, Svendborg amt, opslag 164 - 58 år gammel, begravet 9. december 1792.  Han blev gift (1) 27. oktober 1770 i Odense Sct. Knuds sogn - i bruden moders hus, opslag 689/690, Kirstine Jørgensdatter Schmidt.  Han blev gift (2) 9. juni 1772, Ermegaard Mathiasdatter Steenberg.

5.   Anna Jørgensdatter, født omkring 1710.

6.   Jørgen Wilhelm Schmidt, født omkring 1700, død august 1755 i Odense Sct. Knud, opslag 891, begravet 6. august 1755.
   
   Jørgen var kapellan ved Fåborg kirke, men afsat i 1741. Herefter bosiddende i Odense.
   
   Ved Thestrup-Bjørn:
   Skifte efter Jørgen Schmidt - Odense, Gejstligt skifte 1. august 1755 , fol. 264:
   
   Begr. 6. aug. 1755 Odense, Gråbrødre kirke (Skt. Knud opsl. 891)
   
   Overlevende ægtefælle Kirstina Bloch
   
   i alt 2 børn, der overlever ham - Er den ene så Kirstine gm Jacob Thune?
   
   Iflg. navneregister findes skiftet efter tidligere kapellan i Fåborg-Diernesse, Jørgen Schmidt i
   Odense Herredsprovsti skifteprotokol nr. 2, fol. 264.
   
   Han blev gift 5. november 1733 i Odense Sct. Knud, opslag 610, Kirstina Hansdatter Bloch.

            Børn:

        3.   i   Kirstine Jørgensdatter Schmidt, født marts 1735 i Fåborg sogn, Svendborg amt, opslag 67, døbt 11. marts 1735, død 20. oktober 1771 på Askø, opslag 46 - 36 år 8 måneder gammel (omkring kl. 3 om morgenen).  Hun blev gift 27. oktober 1770 i Odense Sct. Knuds sogn - i bruden moders hus, opslag 689/690, Jacob Thune.

7.   Kirstina Hansdatter Bloch, født ca. 1710, død 28. december 1787 i Vigsnæs præstegård, Vigsnæs sogn, opslag 186 - 87 år og nogle uger gammel, begravet 4. januar 1787 i Vigsnæs kirke.

Oldeforældre

14.   Hans Andersen Bloch, født 5. januar 1678 i Odense, død 6. juli 1745 i Odense (iflg. Wiberg).
   
   Hans var først sognepræst i Fåborg, fra 19. marts 1717, fra 24. februar 1736 sognepræst i Odense Sct. Knud. Wibergs præstehistorie bind 1 foto 166 samt bind 2 side 514.
   
   Han blev gift 7. juli 1700, Karen Nielsdatter.

            Børn:

        7.   i   Kirstina Hansdatter Bloch, født ca. 1710, død 28. december 1787 i Vigsnæs præstegård, Vigsnæs sogn, opslag 186 - 87 år og nogle uger gammel, begravet 4. januar 1787 i Vigsnæs kirke.  Hun blev gift 5. november 1733 i Odense Sct. Knud, opslag 610, Jørgen Wilhelm Schmidt.

15.   Karen Nielsdatter, født omkring 1675.

Tipoldeforældre

28.   Anders "Bloch", født omkring 1645.

            Børn:

        14.   i   Hans Andersen Bloch, født 5. januar 1678 i Odense, død 6. juli 1745 i Odense (iflg. Wiberg).  Han blev gift 7. juli 1700, Karen Nielsdatter.

30.   Niels Jensen, født omkring 1640.
   
   Niels var degn i Korup-Ubberud sogne.
   
   Han blev gift med Karen Nielsdatter.

            Børn:

        15.   i   Karen Nielsdatter, født omkring 1675.  Hun blev gift 7. juli 1700, Hans Andersen Bloch.

31.   Karen Nielsdatter, født omkring 1640.





Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Erik Brejl

Nu ved jeg ikke om Jørgen Vilhelm Schmidts forældre er uden for emnet, men hvis du er interesseret, kan jeg meddele, hvad der står i Tauber og Nielsen: Embeds- og bestillingsmænd i Ålborg, hvor faderen Villum Schmidt var bartskær.
Erik Brejl
https://brejl.dk

Christian Konstmann Autzen

Hej Erik

Tak for dit indlæg - og jeg vil selvfølgelig meget gerne have al den hjælp jeg kan få.

Nu skriver du Villum Schmith bartskær, men Thestrup-Bjørn tror mere på Villum Smit, kirurg, som får en søn Jørgen døbt i Aalborg Budolfi i 1681, opslag 432; og jeg har ikke fundet en Jørgen, søn af Villum Smit død frem til 1690 - så han overlever vel til voksenlivet.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Erik Brejl

Tauber og Nielsen: Embeds- og bestillingsmænd i Ålborg. 1879-80.
side 337
Tillæg: Bartskærere, amtsbarberere og Amtskirurger
17.  William (eller Villum) Smith. Var regiments-kirurg i Skanderborg og nedsatte sig som bartskær eller pract. chirurg i Ålborg. Døde 1698, begravet 15.2,  61 år gl.
g.m. Kirsten Sørensdatter Rafn, begravet 25.4.1710, 68 år gl. 6B:
1. Clemens S. født 2.2.1670 i Skanderborg, død 26.12.1723 som biskop i Bergen
g.m. Dorthea Marie Gjessing (se Worm lex. II pag. 344)
2. Villum S. tvillingbroder. Sognepræst i Harring og Stagstrup i Thy 1694, død 1708.
g.m. Else Johansdatter Asch. 2sønner 6 døtre
3. Søren S. døbt 16.3.1679. Student fra Ålborg skole 1699. Var hører i første lektie og kantor fra 1704 til august 1711, da han rejste bort
4. Jørgen S. døbt 10.4.1681
5. Ane S. døbt 30.5.1686, begravet 23.6.1761
g.m. 5.2.1703 Gottfried Ludvig Thym, regiment-feltskær i Ålborg. (se Milit. Læger A nr.1)
6. Christian S. døbt 2.2.1689. Dimitteret fra Ålborg skole 1708. Byfoged i Ålborg 1717. Entlediget 1729. Var derefter prokurator. Levede endnu 1758.
gift første gang 18.1.1719 med Martha Hofmester, begravet 30.10.1719, 27 år
gift anden gang 1722 med Ida Margrethe Hybertz, født 1702, død 19.3.1776, datter af rådmand i Ålborg Jacob Otto Hybertz.
Af 12 børn døde 6 i ung alder.
Erik Brejl
https://brejl.dk

Christian Konstmann Autzen

Hej Erik

Tusind tak for oplysningerne - og så er bartskærer Villum Smith og kirurg Villum Smith jo den samme, hvor jeg så troede noget andet. Dejligt med disse oplysninger.

Desværre findes Jørgen Wilhelm Schmidt alder ikke oplyst ved hans død i 1755; men mon ikke det er den korrekte.

Jeg håber så, at skiftet, når det bliver fremfundet, viser nogle brugelige oplysninger.

Hilsen - og tak igen
Christian

Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Christian Konstmann Autzen

Se også denne hjemmeside om Wilhelm Schmidt:

http://www.myheritage.dk/person-1001561_117396002_117396002/wilhelm-willum-schmidt-regimentskirurg-under-skaanske-krig-1675-79-barber

Bemærk dog her, at her er Jørgen Wilhelm Schmidt hustru opgivet til at være Pouline Hansdatter Bloch, og vel den fejl (hvis det er en fejl), som vi så her i denne tråd prøver at berigtige.

Christian


Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Christian Konstmann Autzen

Der kan næppe være tvivl om, at Kirstine Jørgensdatter Schmidt er Jacob Thune's første hustru.

Ved Jacob og Kirsten's første (og eneste) datters dåb skriver præsten, Jacob Thune, i kirkebogen for Askø, opslag 27:

Venligst tydet af Inge Hedal:

1771
Onsdagen d. 2 Oct. Kl. 8 Morg kom Mad. Thun(e) Præstens Kiereste i Barsel Seng med en lille Daatt(er) Navnlig Anna Kirstine Jacobine; som følgende Søndag blev holdt over Daaben af sin beste Mo(der) Mad. Scmidt. Fadderne Degnen Sr Colding og ___fogdens Kone, Niels Andersen og Kone, Jens Nielsen og Kone.



Ved Kirstine Jørgensdatter Schmidt's dåb i 1735, Fåborg sogn, opslag 67, har jeg noteret mig følgende:

Kirstine - som blev døbt af sin egen fader (kapellan Jørgen Schmidt) -  blev opkaldt efter sin salig farmoder Kirstine født Rafn. Barnet blev fremstillet i kirken onsdagen efter fødslen, og "konfirmeret" af (præsten) Hans Bayer; "barnets mormoder, velærværdig og højlærde Hr. Hans Bloch's hustru udi Odense, bar hende til daaben".

Kirstine Jørgensdatter Schmidt dør 20. oktober 1771 på Askø, opslag 46.

Jeg har en forespørgsel om hjælp til opslag om skifte på landsarkivet i Odense (eller på Rigsarkivet), for at  give yderligere bevis, men ovennævnte burde jo være nok. https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,66770.0.html

Jacob Thune og Kirstine Jørgensdatter Schmidt bliver gift 27. oktober 1770 i Odense Sct. Knud, opslag 689/690 - i brudens moders hus.

Jacob Thune bliver så efterfølgende gift med Ermegaard Mathiasdatter Steenberg - og de får 16 børn sammen; nummereret i kirkebogen for Vigsnæs sogn, Maribo amt.

Så - medmindre andet skulle vise sig, så er jeg fuldt ud tilfreds med de oplysninger, som jeg har fået fra Thestrup-Bjørn og Erik Brejl, og jeg takker dem for deres særdeles gode hjælp.

Hilsen
Christian




Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Thestrup-Bjørn

#29
Dejligt med beviser for, at det, jeg gav dig i mit allerførste indlæg her, var korrekt
- for jeg blev sørme lidt i tvivl hen ad vejen.


Du skriver lige her til sidst, at Jacob Thune og Steenberg sammen fik 16 børn.

Det er ikke korrekt, dette par får "kun" 15 børn.


Det er Jacob Thune, der fik 16 børn
- 1 med 1. hustru (din) og 15 med 2. hustru (jeg har, at 6 af disse 15 døde før faderen)
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998