København: hofsmed Ditlof Møller, død 1708.

Startet af Kirsten Kjellerup, 04 Okt 2013 - 23:31

Forrige emne - Næste emne

Kirsten Kjellerup

Dette er en fortsættelse af en tidligere tråd:

https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,45145.0.html

Jeg har forsøgt at lede efter forbindelsen mellem Peder Keysens børn og navnet Agerschou, men det er endnu ikke lykkedes. Under min søgning fandt jeg i stedet hans hustru Elisabeth Møllers store familie.

I 1670 mister hofsmed Ditlof Møller sin hustru Lisebeth Hansdatter/Skytte og gifter sig derefter med Margrethe Madtzdatter/Mathisdatter. I december 1671 får de datteren Lisebeth (Holmen 1671-1685, opslag 17). I juni 1673 får de datteren Helena Juliana (samme, opslag 42), og der kommer yderligere 11 børn i de følgende år, den sidste i 1695.

Ditlof Møller ses som fadder ved 3 af Peder Keysens og Elisabeth Møllers børn, Helena Juliana er gudmoder for nogle af dem, og flere af de andre søskende dukker også op som faddere hen ad vejen, så der er slet ingen tvivl om, at Peder Keysens hustru er identisk med Ditlof Møllers datter Lisebeth/Elisabeth.

Helena Juliana bliver først gift med Jens Ollufsen og senere med Daniel Witrock, som jo er forlover, da Elisabeth Møllers datter Elisabeth Keysen gifter sig med Johan Gabriel.

Ditlof Møller bliver begravet i Holmens sogn 4. januar 1709 (Holmen 1698-1713, opslag 37) og er dermed formentlig død i slutningen af december 1708. Han er da angiveligt 83 år og har fået mindst 18 børn i alt, så der bør vel være en masse efterkommere efter ham.

Kan jeg være så heldig, at nogen kender til denne hofsmed eller kan foreslå, hvor jeg kan søge oplysninger om hans baggrund? Findes der optegnelser om ansatte ved hoffet så langt tilbage – optegnelser der også omfatter smedemestre?

Mvh.
Kirsten Kjellerup

Thestrup-Bjørn

#1
Prøv embedsansøgninger på Rigsarkivet - hvordan man i dag bestiller sådanne på Daisy, har jeg desværre ingen anelse om.

Mon din Ditlev får en søn ved navn Adam?

Se Nygaards sedler - f.eks. http://ddd.dda.dk/nygaard/visning_billed.asp?id=265078&sort=f


Gå dybere ned i kilden nævnt her:

23) 1702. Detlev Møller, hofsmed, d. 1702, tysk gravvers. Korurtegården.
Bobé s. 293.

Fundet side 196 her - http://danmarkskirker.natmus.dk/uploads/tx_tcchurchsearch/KobenhavnBy2_003-222.pdf

Der kan være en fejltydning af dødsåret - eller det nævnte gravvers kan være skrevet over hans kone eller et barn.
Eller også er der flere hofsmede af samme på samme tid  ???

------

Tjek også navneregistret på Personalhistorisk Tidsskrift - din Ditlev kunne jo være nævnt deri.

Endelig har han vel været "alm." smed før sin ansættelse ved hoffet.
Prøv laugsbøgerne, hvis de ellers går så langt tilbage.
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Inge Nissen

#2
Hej

Der står vist faktisk på sedlen at Adam Møller er far til Ditlev Møller. Adam søger om at Ditlev må efterfølgende ham.

Der er også et par Nygaards sedler på en Adam Møller, der er hofsmed,

på den ene fra 1729 står han er født 1657 og har en søn, der hedder Ditlev,

Den anden seddel er fra 1751 og her står han er far til Johan Adam Møller, det er nok ikke den samme Adam, men samme familie?

Og på en seddel om Adam Møller fra 1787 omtales denne Adams far, Johan, som rejsesmed for kongen, han har siden Christian VI's tid været i kongelig tjeneste. Der er vist meget at finde i Nygårds sedler om den familie. Et job som hofsmed ser ud til at gå i arv.

Jeg kan desværre ikke indsætte links til sedlerne.

Hilsen Inge

Kirsten Kjellerup

Hej Thestrup-Bjørn

Tusind tak for henvisninger og links. Ditlof Møller havde en søn ved navn Adam - jeg har (endnu) ikke fundet hans fødsel, som må være fra første ægteskab, men også smed/hofsmed Adam Møller dukker op ved familiebegivenheder hos Peder Keysen og Elisabeth, og så vidt jeg husker er han et af stederne direkte omtalt som Ditlof Møllers søn - og så har han jo en søn ved navn Ditlev...

Et gravvers lyder spændende - jeg glæder mig til at dykke ned i de forskellige muligheder.

Tak igen!

Venlig hilsen
Kirsten Kjellerup

Kirsten Kjellerup

Hej Inge,

Mange tak for henvisningerne. Jeg havde faktisk ikke tjekket Nygaards sedler, da jeg har haft den opfattelse, at de udelukkende omfattede jyske slægter - men det er så ikke helt rigtigt  :)

Det kan godt se ud til, at jobbet går i arv fra far til søn - her har vi jo foreløbig 3 generationer af hofsmede - det vil være sjovt at følge, hvor langt rækken af hofsmede går.

Jeg vil selv finde sedlerne hos Nygaard og evt. tjekke de relevante kirkebøger. Tak igen!

Venlig hilsen
Kirsten Kjellerup