Torsted frikirke

Startet af Lise Bruu Heger, 19 Jan 2011 - 11:11

Forrige emne - Næste emne

Lise Bruu Heger

Min oldefar oppgir ved inngåelse av ekteskap i Norge i 1890 at han er "konfirmert i Thorsted frikirke 10 april 1881"
Er det mulig å få verifisert dette i kilder i Danmark.
Jeg takker for god hjelp av Egon Sørensen og Ellen Marie Sørensen til å finne min slekt i Danmark.
Med vennlig hilsen
Lise Bruu Heger

Poul Petersen

Hej Lise

Du mangler at opgive hans navn.

Venlig hilsen
Poul Petersen

Arne Feldborg

Det lyder lidt underligt. Thorsted frimenighed (Thisted amt, Hundborg herred) er oprettet i 1883 og kirken bygget i 1906.

Hvor / hvornår er han født og hvad hedder han?
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Arne Feldborg

Frimenigheden i Thorsted omfattede folk fra Thisted, Thorsted og Tilsted sogne. De kirkelige handlinger blev i den første tid udført i Tilsted sognekirke, men netop her er konfirmationer ikke indført i kirkebogen for perioden.

I Thisted, Thisted landsogn og Thorsted var konfirmationen ikke den 10 april i 1881.

Men som nævnt blev frimenigheden, som var den første i Danmark, først oprettet i 1883. Så det lyder lidt underligt, at han skulle være konfirmeret i det regi i 1881.
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Egon Sørensen

Hej!

Da jeg har arbejdet en del sammen med norske Lise tillader jeg mig at svare.

Det drejer sig om Morten Michael Sørensen født i Hatting sogn Vejle amt 15 marts 1867 opslag 4.

Han rejste til Norge og blev deroppe gift med en norsk pige, han opgiver ved vielsen i Norge at

han er konfirmeret i Torsted frikirke i 1881, vi er derfor gået ud fra at det var Torsted ved Horsens.

Jeg har talt med Byarkivet i Horsens, men de mente ikke der havde været i frikirke i Torsted, så det

bliver nok svært at finde ham konfirmeret, hvis han da er konfirmeret.


Mvh.

Egon Sørensen

Arne Feldborg

#5
CitatDet drejer sig om Morten Michael Sørensen født i Hatting sogn Vejle
Ja, det var jo ikke nemt at se ud af det oprindelige indlæg. ;-)

Hvis det er på den egn, så kan det måske have noget med "De stærke Jyder" at gøre. Den bevægelse er jo nogen ældre, har haft egen skoler siden 1836, men udgør vel ikke en egentlig frimenighed.

I så fald er han næppe konfirmeret efter den gængse opfattelse, men er vel ved vielsen i Norge blevet afkrævet et svar på hvor og hvornår han er konfirmeret.
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Peter Kristiansen

#6
Man kunne jo også prøve at søge ham "normalt" konfirmeret i Hatting kirke?

Se Hatting 1876-91, opslag 6, konfirmerede 10. april 1881, nr. 7. Så datoen stemmer!

Ved konfirmationen bor han hjemme, d.v.s. Eriknauer i Hatting sg. (Han er født der i 1867, Hatting 1867-83, opsl. 4, nr. 3). Ved FT 1880 bor han ikke sammen med sin fader (moderen er død - det fremgår også af konfirmationen) - og den eneste som passer i Hatting sogn FT 1880 er denne person:

Vejle, Hatting, Hatting, Eriknauer By, Gaard, 3, FT-1880, C9912
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Niels Pouelsen 50  Enkemand Husfader Gaardejer  Løsning S. Vejle
Magdelene Nielsen 22  Ugift Datter  Hatting Sogn Vejle Amt
Ane Kirstine Nielsen 23  Ugift Datter  Hatting Sogn Vejle Amt
Peter Nielsen 26  Ugift Søn  Hatting Sogn Vejle Amt
Anton Nielsen 17  Ugift Søn  Hatting Sogn Vejle Amt
Jørgen Peter Nielsen 12  Ugift Søn  Hatting Sogn Vejle Amt
Marie Karthrine Nielsen 19  Ugift Tjenestepige  Løsning S. Vejle
Jensine Jørgensen Malsled 16  Ugift Datter af hus nr 3 opført her som forglemt  Hatting Sogn Vejle Amt
Martin Michael Sørensen 12  Ugift   Hatting Sogn Vejle Amt

Martin eller Morten kan næsten komme ud på et...

Her er faderen i FT 1880:
Vejle, Hatting, Hatting, Eriknauer By, Hus, 37, FT-1880, C9912
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Søren Madsen 73  Enkemand Aftægtsmand  Hatting
Kirstine Sørensen 19  Ugift barn  Hatting
M.v.h. Peter Kristiansen

Peter Kristiansen

Jeg kan se, at du i slutningen af november 2010 startede en tråd omkring hans fødsel:
http://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php?action=printpage;topic=3519.0

"fars navn= gaardmand Søren Madsen, Hatting Sogn- fødselsdato?/dåbsdato=15. mars 1867 Hatting Torsted- konfirmert 10. april 1881 Hatting Torsted frikirke"

Hatting-Torsted udgjorde ét pastorat 1803-1900, så derfor var det naturligt, at de nævnes samtidig. Det eneste som leder på vildspor er brugen af ordet "frikirke".
M.v.h. Peter Kristiansen

Lise Bruu Heger

Jeg takker alle mine danske 'venner'.
Ved god hjelp fra dere i dette forum, avslutter jeg nu registrering av data for min oldefar Morten Michael Sørensen og hans aner.
Med takknemlig hilsen
Lise Bruu Heger