Nejhardt- Hejdelbak hvor er er de fra??

Startet af Gitta Kjærside, 19 Jan 2011 - 09:12

Forrige emne - Næste emne

Alice Oppenheim

#30
Fundet!

ELSINE MARIE NEIHARD er konfirmeret i Kornum i 1863. Teksten er lidt utydelig. Jeg får dette ud af den:

ELSINE MARIE NEIHARD af Øster Ørbæk. Slegfreddatter af ..... ANE PEDERSDATTER i Kjøbenhavn ... på fattigvæsenets regning .... JAKOB HANSEN i Øster Ørbæk .... født i Ålborg 1.marts 1849, døbt i Budolfi Kirke 7.april samme år

Jeg lægger den til tydning hér: http://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,6884.0.html. Bortset fra "ELSINE MARIE", Moderes navn "ANE PEDERSDATTER" og "Budolfi 1849", så synes jeg ikke, der er mange lighedspunkter med det tidligere fund  :-\

Kornum KB 1845-64; opslag 43


Alice

Anne Mortensen

Hej Alice

Bortset fra datoerne fødsel og dåb der ikke passer med konf.'s oplysninger gør jeg opmærksom på mit indlæg fra tidligere:

Sv: Nejhardt- Hejdelbak hvor er er de fra??
« Svar #22 Dato: Lørdag 22 01 2011, 09:49 » Citat 

--------------------------------------------------------------------------------
Er andre faldet over denne 1-årige Elsine Marie ?

aalborg, Fleskum, Aalborg Købstad, Tiendeladen, 1ste Rode, , 14, FT-1850, C9967
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:

Jacob Jensen 35  Gift  skrædermester Astrup Sogn Hjørring Amt
Johanne Marie Jensen født Lassen 38  Gift  hans kone Aalborg Aalborg Amt
Søren Johannes Jensen 10  Ugift  deres søn Aalborg Aalborg Amt
Elsine Marie 1  Ugift  et pleiebarn Aalborg Aalborg Amt

Det kan være hende i:

Ålborg
Budolfi 1846-1854
opslag177
21.3.1849
Elsine Marie Christensen
Pige Ane Peders
datter i Skolegade
og Barnefader M____
Niels Christian
Neisbye i Aalborg

Anmærkning kan jeg ikke tyde.

Skræddermester Jensen er en af fadderne - plejefaderen ?
----------------------
Niesbye ? - skal der søges videre eller er det en udelukkelse ?


« Sidste ændring: Lørdag 22 01 2011, 09:52 af Anne Mortensen » 
 
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Anne Mortensen

#32
Elsine ses også i

FT 1860
Ålborg
Kornum opslag 5 - højre side.
hos Jakob Hansen

men ikke i
FT 1855
Kornum
opslag 6
ikke hos Jakob Hansen - hos andre i sognet ??
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Alice Oppenheim

Hej Anne — og alle andre på tråden,

Jeg er enig med dig i, at det er den rigtige ELSINE MARIE, du har fundet i Budolfi. Selvom datoerne ikke stemmer ved konfirmationen.

Når hun kaldes ELSINE MARIE NIELSDATTER i (store) Aistrups til- og afgangslister, så stemmer det også med udlagte barnefader NIELS CHR. NEISBYE. — Men "NEISBYE" stemmer ikke med "NEIDHARD" — så der er stadig løse ender!

Her er iøvrigt teksten ved hendes konfirmation. Venligst tydet af Asger Berg:

Slegfreddatter af ugift Fruentimmer
ANE PEDERSDATTER i Kjøbenhavn. Op-
fostret for Fattigvæsenets Regning hos
Husmand JAKOB HANSEN i Øster Ørbæk.

Født i Ålborg den 1ste Marts 1849, døbt i Budolfi Kirke 7de April samme år

Meget god Kundskab
Meget god Opførsel

Vacc. 12te August
1862 af Glichmann


— Læg forresten mærke til, at Præsten i Kornum siger "Slegfreddatter". Og Præsten i Budolfi er mere kontant og skriver "Uægte".

Alice

Hans Poulsen

#34

Hej Alice

Nærmest et spørgsmål:

"— Læg forresten mærke til, at Præsten i Kornum siger "Slegfreddatter". Og Præsten i Budolfi er mere kontant og skriver "Uægte".

Er det mon en hjemmestrikket regel, jeg løber rundt med?

Jeg troede, at et slegfredbarn var frugten af en forbindelse mellem en GIFT person og en ugift person, mens et uægteskabeligt barn er et barn født uden for ægteskab eller et barn, hvor ægtemanden notorisk ikke kan være den biologiske far - vedgået eller ej.

Om tiderne er skiftet. véd jeg ikke, men hvis en stud. jur. for ca. 50 år siden ved eksamensbordet af vanvare kom til at omtale et *uægteskabeligt* barn som et *uægte* barn, kunne han eller hun godt rejse sig med det sammen, for fadæsen betød dumpekarakter.

Udtrykket var dengang uaccpetabelt og uundskyldeligt.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Alice Oppenheim

#35
Hej Hans!

Jeg bryder mig heller ikke om termen "uægte"! Jeg sender gerne både jurastuderende og alle andre, der kalder børn "uægte", uden for døren!

Når jeg bider mærke i forskellen på de to slegfreddatter/uægte, så er det fordi, et slegfredbarn er barn af to, der lever sammen som mand & kone — uden at være gift. — og et slegfredbarn kunne arve faderen: http://www.grifo.dk/slaegt_db.php?id=1157 + http://www.denstoredanske.dk/Samfund,_jura_og_politik/Jura/Retshistorie/slegfred


-----------------------------------------------
Slegfred er en gammel betegnelse for en kvinde der lever sammen med en mand uden at være gift.

I Jyske Lov, 1. bog, §27 står der:

Hvis nogen har en slegfred i gårde hos sig i tre vintre og åbenlyst går til sengs med hende, og hun råder over lås og lukke og åbenlyst spiser og drikker med ham, da skal hun være hans ægtehustru og rette husfrue.
--------------------------------------------------

Slegfredkvinder får slegfredbørn.

Alice

Hans Poulsen



Gak til Alice og bliv vis!

Tak, Alice, for grundig indføring i begreber, som jeg ser, at jeg burde kende - ordbøgerne ligger på pc'en, Green og Jyske lov står i reolen, så der er ingen undskyldning. Ren dovenskab fra min side.

Jeg lover at undersøge forholdene en anden gang, inden jeg ulejliger dig.

Venlig hilsen og god søndag
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Knud Heidelbach

Hej Alle
Det er mig der er årsag til oplysningen om at Lars Peder Pedersen og Elsine Nejhard er gift.
Det er en "trykfejl" der skulle ha' stået "Kærester".
mvh
Knud
Med venlig hilsen
Knud Heidelbach
4600 Køge

Alice Oppenheim

Har Gitta mistet interessen for ELSINE MARIE...?