Larsdatter til Larsen?

Startet af Lukas Madsen, 19 Jan 2011 - 01:24

Forrige emne - Næste emne

Lukas Madsen

Jeg er ny her i foreningen, og meget glad for at være kommet i gang med min slægtsforskning, hvilket jeg stadig er nybegynder i.

Det er gået godt for mig med at få slægtstavlen til at tage form. Jeg har foreløbig undladt at stille spørgsmål her på forumet, til jeg havde udtømt mine egne ressourcer først :-)

Jeg arbejder for tiden på min tipoldefars første søn, som han fik med sin første kone der senere døde. Den første søn hed Poul Pedersen Hav, og druknede som fisker ved Harboøre, "Den store ulykke" i 1893.

Mange spændende aftner har jeg brugt på at finde moderen til Poul Pedersen Hav. Hun hed Ane Larsen, og her er det jeg ved (eller tror at jeg ved, da jeg har svært ved at tyde nogle af skrifterne):

Ane Larsen

1: Død den 3.8.1868 (Ringkøbing Amt, Harboøre Sogn. KB 1842-1891: Opslag 95, Nr.13.). Her står der (tyder jeg), at Ane Larsen er født i Hundborg sogn.

2: Født den 21.11.1838 (Thisted Amt, Hundborg Sogn. KB 1814-1839: Opslag 160, Nr. 3.). Her står der (tyder jeg) Ane Larsdatter (jeg mener at der står "uægte" under hendes navn). Hvis nogle kan læse havd der står om moderen og faren vil det glæde mig meget. Jeg kan kun læse deres navne Karen Larsdatter og Lars Jensen, men intet andet får jeg ud at teksten.

Spørgsmål:
Er det muligt at være blevet døbt Ane Larsdatter men siden hen kalde sig Ane Larsen?

På forhånd tak for den hjælp der evt. kan tilbydes.

Med venlig hilsen
Lukas

Lars Bo Foller Larsen

uden at have mulighed at slå op på AO lige nu, så

JA, man kan sagtens være døbt Larsdatter, og blive begravet som Larsen
mvh
Lars Foller Larsen

kurt bech

Her er mit bud

Ane Larsdatter
Uægte

Moderen Karen Larsdatter
som barnefader er angivet ung-
karl Lars Jensen ....
......

Hjemmedøbt
den 21 september
i kirken
den 11 october

Karen Marie Christensdatter
Ane Boiesdatter. Josef Christian-
sen, Jensen Jensen ....
og Mikkel Jensen Kallerup

Vh Kurt

Lukas Madsen

Tak for at svare på mit spørgsmål Lars og Kurt :)

Hvis nogle har lyst til at komme med en vurdering på, om Ane Larsen er den Ane Larsdatter jeg tror, så er du MEGET velkommen til at se efter og tilkendegive din mening.

Selv har jeg vanskeligt ved at tyde al teksten. Jeg ønsker dog bare at være sikker i min sag, før Ane Larsen/Ane Larsdatter får sin endelig plads i på min slægtstavle.

linket herunder vil give dig de 5 pdf filer (fra kirkebøgerne), hvor Ane Larsen optræder på. Felterne er markeret og ikke svære at finde. Det jeg ønsker er, at få valideret, at Ane Larsdatter er Ane Larsen, fra en med mere erfaring i slægtsforskning og bedre kompetencer i at tyde teksten. På forhånd tak.

God aften og venlig hilsen
Lukas

zip med 5 stk. pdf filer, følg link:

https://files.me.com/lukas_dk/5koxzn


Arne Feldborg

Jeg er enig i din tydning, alderen passer også, og hende der bliver født Hundborg 1838 som datter af Karen Lauridsdatter og Lars Jensen er ihvertfald i Harboørre i 1855:

Fkt-1850; Vestervig - Trankjær By ; 150-F2; Huus
796; Karen Laursdatter; k; 46; ugift; Hurup Sogn, Thisted Amt; Spinderske, Inderste
797; Ane Larsen; k; 12; ugift; Hundborg Sogn, Thisted Amt; hendes Datter
798; Maren Michelsdatter; k; 22; ugift; Her i Sognet; Skrædderske

Fkt-1855; Harboør - Langerhuus ; 117; et Huus
624; Christen Jensen Koli; m; 49; enkemand; her i Sognet; Lutheran; Huusmand, Fisker
625; Ane Larsen; k; 17; ugift; Hundborg, Thisted Amt; Lutheran; Huusholderske
626; Maren Jensen; k; 13; ugift; her i Sognet; Lutheran; Pleiebarn
627; Mads Laursen; m; 44; ugift; her i Sognet; Lutheran; Fiskerkarl

Og det kunne evt. også være hende der er her. Blot med forkert fødested, det har man set før:

Fkt-1860; Harboør - Nordre Skoledistrikt ; [193] 32;
981; Mads Nielsen Siw; m; 52; gift; [her] i Sognet; Lutheran; Fisker, Huusfader
982; Ane Poulsdatter; k; 48; gift; [her] i Sognet; Lutheran; hans Kone
983; Ane Madsen Siw; k; 17; ugift; [her] i Sognet; Lutheran; deres Barn
984; Karen Hau Madsen; k; 11; ugift; [her] i Sognet; Lutheran; deres Barn
985; Maren Madsen Siw; k; 8; ugift; [her] i Sognet; Lutheran; deres Barn
986; Peder Rom Madsen; m; 7; ugift; [her] i Sognet; Lutheran; deres Barn
987; Peder Christensen Rom; m; 65; enkemand; [her] i Sognet; Lutheran; Aftægtsmand
988; Ane Larsen; k; 22; ugift; Westervig [Sogn], Thisted Amt; Lutheran; Syepige

Du kan evt. prøve om du kan følge hende i af- og tilgangslister.
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Lukas Madsen

Det glæder mig rigtig meget at læse dit svar Arne.

Jeg har brudt mit hoved med denne sag i flere dage nu, og sikke en fornøjelse det er at komme frem til et resultat :)

Som du Arne, kiggede jeg også på Fkt- 1860. Mads Nielsen Sivi er på det tidspunkt min tipoldefars stedfar, og det er jo sandsynligt, at de to mødte hinanden der.

Tak for din tid og jeg vil prøve at se i af- og tilgangslister.

Venlig hilsen
Lukas