Udlagte Barnefader Mikkel Christian Sørensen af Børglum

Startet af Birgit Mariane Hulgaard Cancilla, 25 Sep 2013 - 22:41

Forrige emne - Næste emne

Inger Toudal

#30

Mikkel Chr. Sørensen, 27 år, afgår fra Vrejlev til Bjergby sogn 29. Okt. 1860 (Vrejlev, Børglum, Hjørring 1859-1865,
opslag 202, nr. 56). Enten er der en fejl i kirkebogen, eller også ombestemmer han sig og tager til Børglum i stedet for.

Jeg finder ham i tilgangslisten, 24 år, ankommen fra Vejbye Sogn 8. nov. 1857 (Vrejlev 1850-1858, opslag 181, nr. 90). Han er vaccineret 11. juni 1847.

Hans konfirmation (med ovenstående vaccinationsdato) og afgang fra Vejby ses i Vejby, Børglum, Hjørring 1814-1859, opslag 58, nr. 4 & opslag 119, nr. 16.

Det er vel sandsynligt, at det er ham der er far til Severine Mikkelsen. Han burde findes i FT-1860 for Vrejlev sogn.

Venlig hilsen
Inger T.
Venlig hilsen
Inger Toudal

Birgit Mariane Hulgaard Cancilla

Jeg kan ikke takke jer nok for alt jeres hjælp.  Det er rigtig godt af jer.

I Birthe Marie Pedersens død i 1924 i Lyngby, Djiurs Sønder, Randers 1919-1931, opslag 273 står hun som enke af Jens Peter Nielsen.  Hun var 86 da hun døde.  I døden står at hun var født den 24 Mai 1837 i Vrå. 

Da Birthe Marie Pedersen og Jens Peter Nielsen viede den 2 April i 1870 (Feldballe, Djiurs Sønder, Randers  1865-1884 opslag 192) var Jens Peter Nielsen Enkemand og Birthe Marie Pedersen tjener på Møllerup og 32 år gammel.  Hun var 32 måneden efter de var viet.

I FT Randers, Djurs Sønder, Lyngby, Trustrup By, Hus, 131, FT-1880, D3895 (se svar #5) står Birthe Marie Pedersen som født i Rakkeby Sogn ... gift med Jens Peder Nielsen.

Jens Peter Nielsen   45   Gift   Husfader. Indsidder. Daglejer      Bregnet Sogn, Randers Amt
Birte Marie Pedersen   42   Gift   Hans Kone      Rakkeby Sogn, Hjørring Amt

Jeg tror at i har fundet den Birthe Marie Pedersen som var mor til min oldemor Severine Mikkelsen ... går i ikke?

Med venlig hilsen
Birgit 

Gitte Johansen

Hej Birgit

Birthe Marie er helt sikkert rigtig.


Mikkel Christian er der lidt mere tvivl om, men er nok ham, der er født i Vraa.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Birgit Mariane Hulgaard Cancilla

God Morgen Gitte,

Igen tusind tak for alt du har gjort for at hjælpe mig.  Det sætter jeg stor pris på.

Jeg er taknemmelig for alles hjælp og meget glad for alle i hjælpsomme folk i DIS.  Uden jeres hjælp har jeg ikke kommet ret langt i min jagt efter forfædrene.

Med venlig hilsen
Birgit

Flemming Kristensen

Hej Birgit

Har sendt en privat mail med hvad jeg har. Så håber jeg det er den rette Mikkel Christian Sørensen, der er valgt. Jeg var lidt i tvivl, men føler mig (lidt/meget) overbevist.

Med venlig hilsen
Flemming Kristensen
Forsker i: Børglum herred, Langeland, Ærø, Åbenrå (Ensted) og Århus, samt lidt derimellem og omkring

Birgit Mariane Hulgaard Cancilla

Hej Flemming

Jeg har fået din email og tak for den.

Jeg tror jeg vil tilføje den Mikkel Christian Sørense, valgt som du siger,  i mine noter, som en mulig værende far til Severine Mikkelsen.  Uden bevis kan man jo ikke være sikker på at han faktisk er faderen.

Med venlig hilsen
Birgit

Inger Toudal


Det ville jo være interessant at vide, hvilken Mikkel Christian Sørensen Flemming har valgt.

Jeg har gennemgået til- og afgangslisterne for Børglum sogn omkring 1860 og mener, at den MCS, der findes der, må være ham der er født i Vraa 1833, idet jeg har fulgt ham tilbage til Vrejlev sogn, hvor han står med vaccinationsdato.

Den anden bor jo hjemme i Aasted sogn (Hjørring amt) ved FT-1860. Desværre findes der ikke til- og afgangslister for Aasted sogn i den periode på AO. Den scannede kirkebog 1857-1867 springer fra folio 156 (opslag 164) til folio 282 (opslag 165).

Ifølge http://www.sa.dk/content/dk/daisy/fysiske_enheder_detaljer?a=&b=&c=%C3%A5sted+sogn&d=1&e=2013&f=&g=&h=&ngid=532449&ngnid=532451&heid=10704197&henid=10704200&epid=10704197&faid=11&meid=10820333&m2rid=10820339&side=1&sort=&dir=&gsc=&int=&ep=&es=&ed= findes til- og afgangslisterne i kirkebogen Fødte 1857 - 1867 m.m. De må jo så være blevet sprunget over ved scanningen/affotograferingen.

Venlig hilsen
Inger T.
Venlig hilsen
Inger Toudal

Flemming Kristensen

Hej Inger

Jeg valgte ham fra Vrå, da det er det mest oplagte emne. Jeg kan sende dig hvad jeg sendte til Birgith hvis det har intr.. Det er for langt til dette forum.

Med venlig hilsen
Flemming Kristensen
Forsker i: Børglum herred, Langeland, Ærø, Åbenrå (Ensted) og Århus, samt lidt derimellem og omkring

Inger Toudal

Hej Flemming

Tak for oplysningen. Så er vi nået frem til samme konklusion. Du behøver ikke sende noget til mig, jeg var bare interesseret i at få at vide, hvem du havde valgt.

Venlig hilsen
Inger T.
Venlig hilsen
Inger Toudal

Birgit Mariane Hulgaard Cancilla

Hej Inger,

Du skriver:
Desværre findes der ikke til- og afgangslister for Aasted sogn i den periode på AO. Den scannede kirkebog 1857-1867 springer fra folio 156 (opslag 164) til folio 282 (opslag 165).

Ifølge http://www.sa.dk/content/dk/daisy/fysiske_enheder_detaljer?a=&b=&c=%C3%A5sted+sogn&d=1&e=2013&f=&g=&h=&ngid=532449&ngnid=532451&heid=10704197&henid=10704200&epid=10704197&faid=11&meid=10820333&m2rid=10820339&side=1&sort=&dir=&gsc=&int=&ep=&es=&ed= findes til- og afgangslisterne i kirkebogen Fødte 1857 - 1867 m.m. De må jo så være blevet sprunget over ved scanningen/affotograferingen.

Bliver de manglende afgangslister inkluderedet i AO på et andet tidspunkt?

Med venlig hilsen
Birgit

Inger Toudal

Hej Birgit

Det må man da håbe. De manglende lister i Åsted kb 1857-1867 er registreret på
http://www.sa.dk/content/dk/ao-forside/fa_hjalp/fejl_og_mangler_pa_arkivalieronline

Venlig hilsen
Inger T.
Venlig hilsen
Inger Toudal

Birgit Mariane Hulgaard Cancilla

Hej Inger,

Tak igen og tak for at altid være så flittig til at hjælpe.

Med venlig hilsen
Birgit