Henriette Gubi f. 29,8 1856 i Neder Jerstal, Bevtoft Haderslev Amt død 14.7 1894

Startet af Mary Linda Lassen, 25 Sep 2013 - 09:03

Forrige emne - Næste emne

Mary Linda Lassen


Jeg forsker som fortalt i en tidligere tråd i vandrelærerinden Henriette Gubis liv.
Og der er mange "huller." Et af dem er en forelskelse, der sandsynligvis blev afbrudt i sommeren 1885. I hvert fald findes der nogle dagbogsnotater fra en ferie på Hjerting Badehotel juli – august 1885, hvor Henriette  skriver til "sin kæreste ven" der har fødselsdag d. 21.7
Da svaret lader vente på sig er hun er bange for at brevet ikke er nået "derned" ( dvs. et sted syd for Hjerting, hvor hun jo befinder sig) og da det endelig kommer,  er det venligt men kort og indeholder ikke det, hun havde håbet.
Endnu en ledetråd har jeg. Henriette vil  ca. 15.7 skrive til en "frk. Baumgarten" men beslutter så at vente til d. 21.7
Så denne frk. Baumgarten må jo kende den "kæreste ven."  med hvem hun har haft det morsomt og haft gode samtaler.

Efter det kortfattede brev som gør hende ulykkelig og forårsager flere digte om ulykkelig kærlighed skriver hun til frk. Baumgarten og tilbyder eller forsikrer hende om sit venskab.
Hun skriver også "det er svært at må tage den ene som ven for at få den anden."

I tiden op til ferien på Hjerting Badehotel ( ligger lidt nord for det nuværende Esbjerg) er hun lærer i en meget lille skole i Haved i Rejsby sogn. Hviding herred, Tønder amt. Hun er der fra 1882 – 86 (iflg. Biografier)
Jeg har lånt en bog om Rejsby hvor alle gårdene og deres ejere er nævnt  - de fleste med fødselsdatoer – ingen født 21.7 . Jeg har været folketællinger fra 1860 igennem – da der jo ikke er nogen i slesvig fra 1864 - 1920 – uden held. Læst et digert værk om lærerne i nordslesvig – med fødselsdatoer -  også uden resultat – o.m.a.
Også "frk. Baumgarten" har jeg søgt efter. Hun er næppe født efter 1865, men da jeg ikke ved  om hun er indfødt sønderjyde eller tilflyttet  sydfra – nordfra – østfra – er det jo svært.

Mit spørgsmål

Jer, der er vant til detektivistiske udfordringer har I en ide ti,l hvad jeg kan gøre for at finde en mandlig person født 21.7 og i 1885 og tiden før boende i Sønderjylland – og en frk. Baumgarten der sandsynligvis har en relation til denne mand.
I De biografier der findes om Henriette Gubi er der ikke noget at hente.
Jeg forventer ikke mirakler – at I ved hvem de to personer er – men måske har I en ide til hvordan jeg skal gribe eftersøgningen an?
vh linda

Lise Østerberg Bahr

#1
Hej Linda.


Vil du linke til din(e) gamle tråd(e) - tak - eller det var måske kun ang. HAUGAARD slægten på Fyn og ?

p.s. Er du ved at skrive en bog om GUBI slægten og dens liv i Danmark og bl.a. Norge m.v.- spørger, da jeg kan se links om bl.a. Børnelitteraturpuljen 2011.

Er godt klar over, at forfattere, kommer rigtig "tæt på" deres emner.

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Mary Linda Lassen

kære Lise
jeg ved ikke hvordan man linker????
men datoerne er 6.9 og 13.9 2013 og navnene Mette Botilde Gubi og Hans Gubi

og nej jeg kommer ikke til Norge - ( det er en børnebog om Hans Egedes sønner du nok har set i 2011)  foreløbig ressearcher jeg bare  og vil gerne have udfyldt de sidste huller i min forskning. vh linda

Lise Østerberg Bahr

#3
Hej  Linda.

Spædende (ad.: Historiske romaner)

Hvis jeg finder nogle ting i mine noter - får du dem selvfølgelig.

MVH
Lise

Mary Linda Lassen

Kære Lise
det vil jeg se frem til

et eller andet sted gemmer sig jo en person bag "den kæreste ven" f. 21 . 7
og "frk. Baumgarten"
alt
hvad der  vedrører Henriette Gubis familie - lærervirksomhed, højskoleophold ( Ryslinge 1880 - tænk hvis nogen har en elevliste fra sommerholdet 1880 - højskolen har ikke!)
ophold på Natalie Zahles seminarium ( jeg har ledt i rigsarkivets materialer, men Henriette Gubi står der ikke , selvom slægtsbog og biografier skriver hun gik der fra nov. 1880  og et eller to år frem.

og altså hendes 4 år som lærer i Haved, Reisby.
alt har interesse. v.h linda

Regelsen

Venlig hilsen
regelsen

Mary Linda Lassen

ja - det er det, ren forglemmesle, da hun i biografierne bare kaldes Henriette - men kirkebogen har det hele med - det burde jeg også have haft - og hvis det nu kan hjælpe på mine "problemer" gentager jeg gerne med stort

HANSINE HENRIETTE GUBI  mvh Linda

Regelsen

Hej Mary

Du har vel: "medlem af frimenigheden" ... & hendes begravelsessang : Som dug på slagne enge.
Venlig hilsen
regelsen

Lise Østerberg Bahr

#8
Hej.

Ærgerligt, for i historien om frimenigheden, Bovlund Frimenighed, nævnes bygmesteren fra Vallekilde Højskole (som jeg har i mine TRÅDE) Andreas BeRntsen, og ikke som det rettelig skal være = ANDREAS BENDTSEN, far til arkitekten IVAR BENDTSEN.

Det burde vist rettes.

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Mary Linda Lassen

Kære Regelsen og Lise
tak for interessen

jeg vil da gerne vide hvad det er for en bog/artikel du/I hvemviser til.
jeg har læst en del om sønderjyske frimenigheder- også om Bovlund - men ikke systematisk.
andetsteds (Georgia la cour 1926, Lis Mikkelsen 2005)står der at der til Henriettes begravelse blev sunget Ingemans: "Jeg lever og ved hvor længe fuldtrøst"
jeg har dog også set den anden salme "Som dug på slagne enge" nævnt og vil gerne vide, hvad det er for en kilde, du/I har oplysningen fra?
vh Linda

Regelsen

Hej Mary

Georgia la Cour Pedersen: fortalte.. [Sønderjyske årbøger], 1. halvbind 1966, side 89 & (103).
Se  register til SÅ 1889-1988 - der er hun omtalt i flere omgange.
Venlig hilsen
regelsen

Mary Linda Lassen

Kære Regelsen
Jeg må på biblioteket og finde indekset med artikelfortegnelser igen - synes nu jeg har læst alle artikler ( i sønderjysle årbøger altså - der kan jo være nogen andre steder, jeg ikke ved om) hvor HG er omtalt - men det med frimenigheden siger mig ikke rigtig noget - er det Andresen fra Skeldes erindringer? eller Peter MOos? de nævner så vidt jeg husker begge to HG? i hvert fald var hun i begge familier som vandrelærer.
vh LInda

Regelsen

Hej Mary

Artiklen i SÅ: Peder og Magdalene Moos - Fra min ungdoms lyse slot, af Svend Moos.
Venlig hilsen
regelsen

Lise Østerberg Bahr

#13
Hej.

Håber nedenstående også har relevans, og ikke bliver slettet:

Ad.: Riggelsen, Moos og Appel, (Rødding) højskole - bl.a. og forbindelserne, til div. højskolebevægelser, kvindebevægelser, m.v., kunstnerkredse, o.l., bliver disse tråde / spor tydeligere - alt efter hvilke indgangsvinkler man benytter.

Min pc gik desværre ned lige før:

men mon ikke Marie Louise Erhorn (Bahr), fra Hjejls - se (Jørgen Brink = jbrink) webside om disse) m eller uden ch.....i Brinck,  Bahr slægten fra bl.a. Aller Mølle er hustruen nemlig også - fra vores Bahr slægts, Flensburg, Husby.

Hans Grue skulle have forsket og have en gammel tråd (Dis Forum) omkring disses børn og efterlysning efter Anders og Maren - måske der er noget at hente der også, husker dem desværre ikke tydeligt lige nu.

Er det noget du kender noget til Mary og eller kan bruge ?

Med venlig hilsen
Lise


Mary Linda Lassen

kære begge
indtil videre er jeg kun stødt på Moos og Appel som havedne forbindelse med HG - men man kan jo aldrig vide så tak for navnene.

jeg har læst artiklen af Moos - iøvrigt morsom og spændene - man synger jo mere end en salme og da både La cour og Moos var med til Henriette gubis begravelse kan begge jo have ret.
vh linda