Adoption af børn over 18 år

Startet af Sanne Andersen, 24 Sep 2013 - 22:57

Forrige emne - Næste emne

Sanne Andersen

Hej

Hvis man bliver adopteret efter at man er fyldt 18 år, bliver det så ikke noteret i kirkebogen?

Hilsen Sanne

Niels Bjøreng

Næh, det tror jeg ikke.

Bliver adoptioner overhovedet noteret i kirkebøger?

Venlig hilsen
Niels Bjøreng   9400

Sanne Andersen

Ja, det mener jeg da at have set men jeg vil ikke lægge hovedet på blokken.

Hilsen Sanne

Inger Toudal


Adoption bliver noteret i den adopteredes fødselsindførsel i kirkebogen.

Da en adoption, der finder sted efter dåben/navngivningen, vel altid indebærer navneforandring, er det i sig selv grund nok til at notere den i kirkebogen.

Noget andet er, at det måske sommetider kan smutte, så adoptionen ikke bliver indført i kordegnens kontraministerialbog, der i langt de flest tilfælde er den, der er lagt ud på AO. Jeg har set eksempler på navneforandringer, der ikke er blevet noteret i kontraministerialbogen.

Venlig hilsen
Inger Toudal
Venlig hilsen
Inger Toudal

Sanne Andersen

Tak, Inge. I hvert fald står der ved de to døtres vielser at de er adopteret og i øvrigt også ved den enes død men intet er noteret ved deres fødsler.

Niels Bjøreng

De seneste oplysninger overrasker mig såre.
Jeg ville umiddelbart synes, at sådanne oplysninger i den grad er personfølsomme.

Venlig hilsen   Niels

Sanne Andersen

Ja, det kan du have ret i. Min bror er født i 1959 og derfor at finde i kirkebogen - rent tilfældigt står mine forældres nabo lige over eller under og her er anført at han er adopteret.

Hilsen Sanne

Inger Toudal

Hej Sanne

Hvem står som forældre ved konfirmationen? De biologiske forældre eller adoptivforældrene?

Inger T.
Venlig hilsen
Inger Toudal

Sanne Andersen

Hej Inge

Det gør de biologiske forældre for iflg. vielserne er de først adopteret efter deres konfirmation.

Sanne

Inger Toudal

#9

Her er et eksempel af ældre dato på en adoption, der har fundet sted efter barnet var fyldt 18 år og er noteret i kirkebogen:

Viborg Sortebrødre, Nørlyng, Viborg 1892-1907, opslag 43, nr. 20.

Med udlægningen af de nyere kirkebøger opstår der et problem i forhold til, at tilgængelighedsfristen for adoptionssager og andre personfølsomme sager er 75 år. *

Venlig hilsen
Inger T.

* PS: Det er min personlige fortolkning. Jeg ved ikke, hvad myndighedernes og arkivarernes holdning er.
Venlig hilsen
Inger Toudal

Niels Bjøreng

Så forudser jeg, vi skal igennem møllen endnu en gang (jvnf CPR-problematikken)

Venlig hilsen   Niels

Sanne Andersen

Det har du ret i. Mit eksempel er virkelig slemt - ALT er penslet ud ved hans dåb i 1960 og man risikerer jo at vedkommende intet som helst vidste. Det var nu ingen hemmelighed i hans tilfælde men jeg vil alligevel ikke henvise til det.

Sanne

Inger Toudal

Sanne,

Familiestyrelsen må kunne give dig oplysning om dato for adoption mv., se

http://www.sa.dk/content/dk/mest_brugte_arkivalier/sadan_bruger_du_de_mest_brugte_arkivalier/adoption_-_en_vejledning

"Tips
Det er en god ide at starte med kirkebogen. For i den kirkebog, hvor adoptivbarnets fødsel er noteret, findes der en notits om adoptionsbevillingen. Der findes som regel en henvisning til den myndighed, der har behandlet sagen samt eventuelt et journalnummer eller dato for, hvornår den kongelige bevilling er udstedt.
Familiestyrelsen (tidligere Civilretsdirektoratet/Familiedirektoratet) har et kartotek over adoptioner. Kartoteket starter i 1887, og det er ordnet kronologisk efter adoptivbørnenes fødselsdato. Kartotekskortene indeholder også oplysninger om adoptivforældrenes navne og datoen på den kongelige bevilling samt sagens journalnummer.
http://www.familiestyrelsen.dk/ "

Inger T.
Venlig hilsen
Inger Toudal

Egon Hansen

Da en bestemt kirkebog fra et sydvestjysk sogn for nogen tid siden oplagde fødsler fra 1960 opdage jeg ved et tilfælde at en person, som havde fået ændret sit fornavn, også havde fået sit personnummer med i kirkebogen!
Jeg gjorde SA opmærksom på dette, og efter kort tids forløb "forsvandt"  denne kirkebog fra AO.
Nu er den imidlertid kommet igen. Jeg blev nysgerrig og slog op på siderne omkring den famøse dato og stor var min overraskelse, da jeg genfandt den pågældende side, men ikke personen! Hele rubrikken var sværtet sort!  Personens navn og data findes ikke mere tilgængelig.
Sådan kan man altså hurtigt klare et problem med et personnummer for meget.!
Mvh Egon

Sanne Andersen

Inge,

Jeg har nu ikke brug for dato for adoption (den kender jeg fra vielserne) - det var mere et generelt spørgsmål.

Egon,

Det er jo noget sjusk du dér har oplevet og vel også rimelig respektløst synes jeg.

Når det er sagt, så er man jo som slægtsforsker interesseret i alle de oplysninger man kan få fat i men jeg tror nu nok lige, at jeg selv ville føle mig lidt krænket hvis jeg var adopteret og fandt ud af det via kirkebogen.

Sanne