Leder du efter nogen fra Lolland-Falster?

Startet af Bjarne Due Pedersen, 21 Sep 2013 - 23:01

Forrige emne - Næste emne

Dan Hilding

Hej Bjarne

Tak for dit hurtige svar.

Jeg prøver den vej rundt som du foreslår, du har ret i at private optegnelser ikke altid er lige troværdige   ;)

Jeg har ikke modtaget mail, som skrevet idag kl 6:22 ?

TAK for hjælpen/dan

Bjarne Due Pedersen

Med venlig hilsen
Bjarne Due Pedersen
Med Lolland som midtpunkt for slægten
Bosat 3310, http://bjarne-due.dk

Geert Andersen

Hej Bjarne

Du har hjulpet mange med oplysninger om deres aner,så nu prøver jeg lykken.

Jeg er kørt fast vedr. Thomas Olsen/Thor-hvor og hvonår døde han?

Thomas blev født d.28.april 1793 i Sakskøbing.
Far,Ole Thorsen (1761-1828).
Mor,Kirsten Thomasdatter (1762-1830)

Han blev gift d.24.okt.1824 i Sakskøbing med enken efter Ole Lange,Dorthe Johansdatter født i Våbensted (1789-1831).

Datteren Ol(e)sine Thomsen blev født i Sakskøbing d.13.marts 1825.
Hun bliver konfirmeret i Søllerød (københavns amt) d.7.april 1839 og gift med Jørgen steffensen (1814-1875) i Søllerød d.16.dec.1842.

Jeg har søgt Thomas`s død i Sakskøbing og Våbensted;men uden held.
Jeg gætter på,at han tager fra Lolland med datteren efter konens død, altså mellem ca.1830 og 1839.
Jeg har har søgt hans død i Søllerød, også uden at finde noget.

Måske kan du hjælpe med at løse "mysteriet".
På forhånd tak!


Venlig hilsen
Geert Andersen 

Bjarne Due Pedersen

Hej Geert.

Jeg har intet på denne familie og med fødselsår 1793 vil han nok ikke dukke op i mine søgninger i KB efter 1892  ;)

Men et par muligheder:
Er der skifte efter hustruen ?
Hvis Thomas var omfattet af værnepligt, så er der muligheden for at finde ham via lægdsrullerne - findes scannet på AO.


Citat fra: Geert Andersen [22142] Dato 06 Feb 2015 - 19:45

Jeg er kørt fast vedr. Thomas Olsen/Thor-hvor og hvonår døde han?

Thomas blev født d.28.april 1793 i Sakskøbing.
Far,Ole Thorsen (1761-1828).
Mor,Kirsten Thomasdatter (1762-1830)

Han blev gift d.24.okt.1824 i Sakskøbing med enken efter Ole Lange,Dorthe Johansdatter født i Våbensted (1789-1831).

Datteren Ol(e)sine Thomsen blev født i Sakskøbing d.13.marts 1825.
Hun bliver konfirmeret i Søllerød (københavns amt) d.7.april 1839 og gift med Jørgen steffensen (1814-1875) i Søllerød d.16.dec.1842.

Jeg har søgt Thomas`s død i Sakskøbing og Våbensted;men uden held.
Jeg gætter på,at han tager fra Lolland med datteren efter konens død, altså mellem ca.1830 og 1839.
Jeg har har søgt hans død i Søllerød, også uden at finde noget.
 
Med venlig hilsen
Bjarne Due Pedersen
Med Lolland som midtpunkt for slægten
Bosat 3310, http://bjarne-due.dk

Geert Andersen

Hej Bjarne

Tak for svaret.
Jeg vil fortsætte min søgning bl.a.i de annaler du foreslår.

vh
Geert

John Thomsen

Hej Bjarne

Jeg ved ikke, om mit spørgsmål falder inden- eller udenfor præmisserne for din "søgemaskine".

Men mon du skulle have oplysninger om en Hans Joakim Knudsen Helms, født 8/2 1877 i Maribo som giftede sig med en Edele Vilhelmine f. Bruun, 30/3 1888 i Naksov, enten i området eller da de senere slog sig ned i Dalum og Odense.

Venligst
John

Bjarne Due Pedersen


Hej John.

Parret blev gift i Nakskov 17/4-1911 og fik mindst 2 døtre i Vindeby.

Derefter er de fundet på Fyn i 1925:
Odense, Lunde, Østrup, Viggelsø, -, 126, FT-1925, D6285
Hans Joakim Helms 5/2 1877 G Husfader Forpagter Maribo
Edele Vilhelmine Helms 30/3 1888 G Husmoder Nakskov
Nina Helms 3/2 1912 U Barn Vindeby, Maribo Amt
Merete Helms 18/12 1914 U Barn Vindeby, Maribo Amt
Vibeke Helms 15/10 1924 U Barn Vigelsø 

Citat fra: John Thomsen [20087] Dato 14 Feb 2015 - 23:12
Hej Bjarne

Jeg ved ikke, om mit spørgsmål falder inden- eller udenfor præmisserne for din "søgemaskine".

Men mon du skulle have oplysninger om en Hans Joakim Knudsen Helms, født 8/2 1877 i Maribo som giftede sig med en Edele Vilhelmine f. Bruun, 30/3 1888 i Naksov, enten i området eller da de senere slog sig ned i Dalum og Odense.

Venligst
John
Med venlig hilsen
Bjarne Due Pedersen
Med Lolland som midtpunkt for slægten
Bosat 3310, http://bjarne-due.dk

John Thomsen

Tusind tak for disse oplysninger.

Jeg havde ellers en oplysning om at Helms skulle bo i Dalum og siden flytte ind i Odense by.
Men at han iøvrigt var fra Maribo, et sted

Venligst
John

Rasmus Kofoed Løwenstein

Hej Bjarne!

Jeg har fundet mine tiptipoldeforældre i en kirkebog.

Rasmus Andersen og Karen Marie Hansen.

De har en datter som hedder Anne Christine Andersen, og er født d. 4. aug 1878 i Nysted(Det var i hendes kirkebog jeg fandt forældrene).

Jeg kan dog ikke finde nogen oplysninger om deres fødselsdato eller vielse, så jeg kan ikke gå længere tilbage end det.

Håber du kan hjælpe mig!

Mvh.
Rasmus

Bjarne Due Pedersen

Med venlig hilsen
Bjarne Due Pedersen
Med Lolland som midtpunkt for slægten
Bosat 3310, http://bjarne-due.dk

Jytte Schwarz

Hej Bjarne - Jeg er godkendt til adgang på din hjemmeside, men kan ikke komme ind, så nu prøver jeg her: Søger oplysninger om Karen Marie STRUBBERG, Maribo amt, Lolland Nørre, Horslunde sogn, Rågø by. Født 13/4 1816 i Toreby sogn, enke efter Carl Anton Strubberg (død 19/12 1865 i Horslunde).
Ved FT 1880 er Karen Marie 64 år og gårdejer på Rågø. Gården sælges i løbet af 1880 og hun forsvinder for mig.
Søger dødsdato og sogn - håber du kan hjælpe - mvh Jytte Schwarz.

Lilian Bøgh Edemann-Nielsen

Hej Bjarne

Jeg mangler en dødsdato/sted på en Ida Gudrun Inger Hassager, g. Lauritsen.
Hun blev den 21.juli 1927 gift på rådhuset i Rødby, med en Jørgen Peter Lauritsen, (han er død i 1942 i Gentofte) og han kom til Rødby i 1918 sammen med sin første kone. (hun er død i 1923)

Ida er født i maj 1895, vistnok som lægedatter i København. Jeg har været kirkebogen for gentofte og omegn igennem men kan ikke finde hende, hun kan jo være blevet gift igen, idet han var en del ældre end hende.

Hvis det kan hjælpe dig var han overlærer ved Rødby borger- mellem og realskolen fra 1918 til omkring 1939, hvor han falder for aldersgrænsen. Han er født i 1869.

Alle andre relevante oplysninger har jeg.
Hilsen Lilian

John Thomsen

Hej Bjarne
Det kan somme tider være "farligt" at gå i krig med ens svigerfamilie. Det måtte jeg sande, da jeg gik i gang med min kones ophav. Jeg kunne i lang tid ikke finde hendes farfars mor, som var oplyst at komme fra Viborg.

Men efter en masse møjsommelig søgen fandt vi hende, Anna Margrethe Kirstine Mikkelsen, født 29/12 1865 - i Viborg Arrest!

Her var hendes mor, Karen Johanne Pedersdatter, f 3/1 1840, indsat på 2 års tugt- og forbedringshus, (for noget småtyveri) mens manden, Niels Mikkelsen, 29/3 1820 gik "hjemme i Grenaa" og hyggede sig.

Men så er det, det hele tager en drejning, for begge viser sig nu at stamme fra Lolland!
Niels fra Vedbye og Karen Johanne (muligvis i daglig tale Hanne) fra Lille Løjtofte.

Så, inden jeg kaster mig ud i den store efterforskning, vil jeg lige spørge dig (og andre) om I muligvis skulle have noget om dette par og evt. deres ophav.

Jeg ser jo, at du selv på det første indlæg i denne tråd, ligefrem efterlyser personer, der findes andre steder, men som stammer fra Lolland, og sådanne må det vel siges, at ovenstående er.

Venligst
John

Bjarne Due Pedersen

Hej Lilian og John.

Jeg har sendt en mail :)
Med venlig hilsen
Bjarne Due Pedersen
Med Lolland som midtpunkt for slægten
Bosat 3310, http://bjarne-due.dk

Vibeke Jensen

Hej Bjarne

Kan du eventuelt hjælpe med oplysning om hvornår nedenstående person er ankommet til Lolland/Falster og hvorfra?

Det drejer sig om Poula Eleonora Jensen, født 23. januar 1915

Jeg har:
Tulstrup Sogn, Ning Herred, Århus Amt
Kontraministerialbog (1814 - 1956) FKVD 1892 - FKVD 1923
KB 1892 - 1923, side 82, opslag 75, nr. 123
Født: 1915  23. Januar Østergaards Huse, Tulstrup Sogn, Ning Herred
Poula Eleonora Jensen
Forældre: Husmand Anders Christian Jensen, 31 Aar og Hustru Juliane Martine Marie Due, 31 Aar
Østergaards Huse
Døbt: 1915  4. April Sognepræsten i Kirken
o.s.v.

Jeg har søgt i Folketællingen 1.2.1916 i Tulstrup Sogn, men fandt ikke familien der.

Jeg har også søgt efter hendes konfirmation omkring 1929 der, men med samme resultat.

Det næste jeg ved er:

Vesterborg Sogn, Lollands Nørre Herred, Maribo Amt
Kontraministerialbog (1814 - 2002) FKVD 1939 - FKVD 1947)
KB 1939 - 1947, side 169, opslag 127, nr. 3
Ægteviede
Ungkarl Avlsmedhjælper Valdemar Lausen Bork, født i Magleby Sogn, Svendborg Amt den 10. Maj 1916, boende i Stokkemarke Sogn, Maribo Amt. Søn af forhenværende Fisker nu Arbejdsmand Falle Lausen Bork og Hustru Rasmine Hansine Hansen, Kastager, Utterslev Sogn
Pige, Husbestyrerinde Poula Eleonora Jensen, født i Tulstrup Sogn, Aarhus Amt den 23. Januar 1915, boende i Vesterborg Sogn, Maribo Amt. Datter af Husmand Anders Christian Jensen og Hustru Juliane Martine Marie Jensen, født Due
Vielsesdato 1939  28. April
Forlovere: Arbejdsmand Falle Lausen Bork, Kastager, Utterslev Sogn, Avlsmedhjælper Arne Riis Jensen, Lunde pr. Stenstrup

Hun er heller ikke i Vesterborg sogn ved folketællingen 5.11.1930.

På forhånd tak.

Med venlig hilsen
Vibeke Jensen
Nyråd


Bjarne Due Pedersen

Hej Vibeke.

Jeg har desværre intet på Poula eller hendes familie.
De vil heller ikke være en del af mine søgninger, da de ikke er født i Maribo amt, og jeg kan ikke umiddelbart se at de har fået børn i amtet.
Med venlig hilsen
Bjarne Due Pedersen
Med Lolland som midtpunkt for slægten
Bosat 3310, http://bjarne-due.dk

Vibeke Jensen

Hej Bjarne

Tak for forsøget.

De har dog fået en datter 6.6.1939 på Vennerslund, Stadager Sogn, Falsters Nørre Herred, Maribo Amt.

Det er fint med mig. Det var bare et forsøg i eftersøgningen af hende.

Venlig hilsen
Vibeke Jensen

Anne Messmann

Hej Bjarne!
Jeg leder efter moderen, Sophie Eeye, til: Sophie Elisabeth Messmand (Messmann), døbt 8.3.1811 i Nysted:

Familysearch.org: Maribo, Musse, Nysted 1793-1815, opslag 77 n.th.: https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1951-33493-11047-64?cc=2078555&wc=M5K4-H8M:357518001,358297701,358297702,358332401

Fredagen den 8. Martÿ s.a. (1811): ? Johann Friedrich Messmand og hans Kone Sophie Eeye i Nyested 1. Datter Sophie Elisabeth født 7. Februar s.a. Baaren af Marine Brostrups. Faddererne: Christine Rasmusdatter. Rasmus Kayser. Peder Poulsen. Peder Hansen. Karen Hansen og Grethe Olesens Datter.

Johann Friedrich Messmann er født i Rostock ca. 1770. Jeg har ikke fundet hans vielse med Sophie Eeye i Nysted.

Jeg har heller ikke fundet Sophie Eeye død, hverken i Nysted eller København. Hun må være død før 1818, hvor Johann Fridrich Messmann bor i København og får et nyt barn med en Margrethe Olsdatter født ca. 1777 på Lolland. J.F. Messmann dør i Kbhvn. 1824, Margrethe Olsdatter Kbhvn. 1841. Jeg har hverken fødsel eller vielse...

Håber meget på du har et-eller-andet :)
Venligst,
Anne Messmann

Med venlig hilsen
Anne Messmann

Bjarne Due Pedersen

Hej Anne.

Der må jeg desværre melde pas, jeg har intet på familien.
Med venlig hilsen
Bjarne Due Pedersen
Med Lolland som midtpunkt for slægten
Bosat 3310, http://bjarne-due.dk

Anne Messmann

Hej Bjarne,
Du skal i al fald have mange tak for din tid og interesse.
Mange hilsner,
Anne
Med venlig hilsen
Anne Messmann

Birgit Jeppesen

Hej Bjarne
Håber du kan hjælpe.

Lars Peter Mathiasen f. 25.2.1866 Vollerslev, Præstø bor ved FT1930 på Møllersvej 10, Nykøbing F. hos sin datter og svigersøn

Slagtermester Carl Andreas Andersen f. 25.12.1893 Rønne, Bornholm og Ellen Andersen f. Mathiasen d. 3.12.1896 Skt. Mattæus sogn, Kbh.

Ved FT1930 er Lars Peter opført som enkemand, hans hustru Marie Christiane f. Andersen 25.1.1870 Frederikssund.

Jeg har ledt efter Lars Peters død i Nykøbing F. men uden held

Kan du evt. dødsfald for den øvrige familie i Nykøbing F.

Hilsen Birgit
Birgit Jeppesen
www.myheritage.dk/site-125655131/lucking-denmark
www.familiekroeniken.dk
Medlem af DIS

Bjarne Due Pedersen

Hej Birgit.

Jeg har desværre intet på denne familie, men jeg er ikke sikker på at Lars Peter døde i Nykøbing.
I FT står at han er repræsentant og arbejder i København, så han kan være midlertidigt på adressen - men det er kun mit gætteri  :)
Med venlig hilsen
Bjarne Due Pedersen
Med Lolland som midtpunkt for slægten
Bosat 3310, http://bjarne-due.dk

Birgit Jeppesen

Hej Lars, desværre tror jeg du har ret - jeg har selv haft mistanken.

Tror der er mulighed for at Slagtermesteren Carl Andread Andersen og Hustru døde i Nykøbing F.

Hilsen Birgit
Birgit Jeppesen
www.myheritage.dk/site-125655131/lucking-denmark
www.familiekroeniken.dk
Medlem af DIS

Bjarne Due Pedersen

Hej Birgit.

Parret kan godt være døde i Nykøbing, da det ser ud til at de har haft fast bopæl i byen i mange år, men henset til at de er født 1893/1896, så kan det godt være efter kirkebogens stop 1969.
Med venlig hilsen
Bjarne Due Pedersen
Med Lolland som midtpunkt for slægten
Bosat 3310, http://bjarne-due.dk

Linda Rasmussen

Hej....

Har du nogle oplysninger på Rasmus Boesen 1819 Tingsted
Forældre Boe Rasmussen og Kirsten Hansdatter.

Bjarne Due Pedersen

Hej Linda.

Jeg har intet på den familie - jeg går ud fra at det er denne:

Rasmus Boesen, f. 25/2-1819.
Maribo, Falsters Nørre, Tingsted, Øverup Bye, , 18de familie, FT-1801, B8812
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Boe Rasmussen 38 Gift Mand Jordløs huusmand og Smed 
Kirsten Jensdatter 57 Gift Hans koene [Boe Rasmussen]

Maribo, Falsters Nørre, Tingsted, Consin: Øverup, et Huus, 152, FT-1834, B8898
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Jørgen Hansen 23 Ugift  Smed 
Boe Kruse 76 Enkemand  Fattiglem [Jørgen Hansen]

Maribo, Falsters Nørre, Tingsted, Øverup, Huse uden Jord, 141, FT-1840, B8912
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Jørgen Hansen 30 Ugift  Bye=Smed 
Johanne Pedersdatter 64 Enke  Indsidderske, Dagleierske [Jørgen Hansen] 
Boe Rasmussen 83 Enkemand  Fattiglem [Jørgen Hansen]

Boe døde 5/3-1843. Hans første hustru må være død inden 1819 og han er så blevet gift igen og Kirsten Hansdatter er så død før 1834.
Med venlig hilsen
Bjarne Due Pedersen
Med Lolland som midtpunkt for slægten
Bosat 3310, http://bjarne-due.dk

Linda Rasmussen

Hej Bjarne

Tak :-) Ja det kunne det godt være dem.
Ser om jeg kan finde dem i kirkebøgerne (tror han er fra Tingsted)
og så må jeg se om han er født i 1763 eller i 1757/58 

Tak for hjælpen
Linda

Lise Roed Sørensen

Hej Bjarne.
Jeg har et problem, som jeg håber, du vil hjælpe mig med, hvis det er muligt?
Niels Peder Jeppe Nielsen blev født 11. maj 1833 i Lindelse på Langeland.
Han blev den 8. dec. 1876 gift med Elsebeth Hansen i Longelse Kirke på Langeland. Han er Gaardejer.
De får 3 børn alle født i Longelse Sogn.
1. Karen Jensine Nielsen født 4. okt. 1877.
2. Niels Mourits Nielsen født 26. sep. 1879.
3. Johanne Cathrine Krogsgaard Nielsen født 28. maj 1882.
Jeg har fundet alle tre børns konfirmation, og de er da alle i pleje.
Pigerne er i pleje i Lindelse hos en faster.
Niels Mourits er i pleje i Longelse hos en Gmd. Her står hvem Niels` forældre er, og der står, at de nu er i Nakskov.
Mere har jeg ikke kunnet finde om Niels Peder Jeppe Nielsen. Jeg har bl. a. ledt efter hans død i Nakskov, Lindelse og Longelse, men forgæves.
Niels Peter og Elsebeth må være flyttet fra Longelse efter 1882, og jeg ved ikke om de fik flere børn.
Måske er Niels Peder Jeppe Nielsen og Elsebeth født Hansen døde på Lolland. Hvis du kan finde dem vil jeg blive meget glad.
venlig hilsen
Lise
 
Lise Roed Sørensen

Bjarne Due Pedersen

Hej Lise.

Jeg har intet på dem - måske fordi de ikke har fået børn på Lolland, men nok især fordi de ikke er født på L-F.
Men måske gruppen Slægtsforskning Lolland-Falster-Langeland https://www.facebook.com/groups/566015756789367/ kan være en mulighed for at få løst gåden  :)
Med venlig hilsen
Bjarne Due Pedersen
Med Lolland som midtpunkt for slægten
Bosat 3310, http://bjarne-due.dk

Lise Roed Sørensen

Hej Bjarne.
Mange tak for dit svar, og fordi du forsøgte at hjælpe.
Jeg vil prøve at følge dit forslag.
Venlig hilsen
Lise
Lise Roed Sørensen