Kirsten Pedersdatter (Boysen) f. ca, 1742 - Vejle?

Startet af Ingeborg Pedersen, 16 Sep 2013 - 20:01

Forrige emne - Næste emne

Ingeborg Pedersen


Jeg kan ikke finde Kirsten Pedersdatter's (Boysen) dåb, ej heller hendes vielse til enkemand Laurs Andersen.

Jeg ved Laurs Andersen hustru dør i Jelling i feb. 1763 og Laurs har en datter til dåb juli 1764, som jeg formoder Kirsten er mor til.
Johanne Cathrina døbt 29.7.1764 ops. 31 - jeg har 5 kendte børn født senere.

Kirsten dør 5. juni 1791 i Jelling.

Kan nogen hjælpe mig ?  Hilsen Ingeborg
Ingeborg

Henning Jensen

Er du sikker på at Laurs Andersens (Lars Andersen) første hustru dør i 1763.?

Grunden til jeg spørger er at han ved FT87 har en søn "Peder" 20 år af første ægteskab,
og altså født ca. 1767.

Ingeborg Pedersen


Hej Henning.

FT 1787 har jeg og Laurs 1. hustru (Johanne Thomasdatter) dør i Hørup, Jelling 1763 og ved hendes død havde de 3 børn sammen, Karen 7 år, Thomas 5 år, Anders 2½ år, iflg. slægtsbog. Dem har jeg heller ikke fundet. De er viet i Skibet 1755, ops. 120.

Jeg mener FT1787 er forkert, jeg har bevis for at vores ane Thomas f. 1772 har Kirsten som mor.

Det er lidt en nød at knække men måske lykkedes det mig, at finde kilderne til de oplysninger fra slægtsbogen.

Hilsen Ingeborg
Ingeborg

Henning Jensen

Jeg synes nu ikke lige jeg kan finde Laurs Andersens kones død i feb. 1763
Kan du give mig opsl. nr. og evt. hvor jeg skal kigge.?
Det passer nu meget godt med at det barn han fik i 1764 blev opkaldt efter hans
1. kone, men kan det tænkes at Kirsten Pedersdatter var hans 3. kone.?

Ingeborg Pedersen


Jeg kan ikke oplyse opslagsnr., jeg har kun skrevet af efter slægtsbogen.

Min interesse ligger mest hos Laurs og Kirsten, da min ane kommer derfra.

Jeg har tænkt, kan der være et skifte efter Johanne ? Jeg er ikke dygtig nok til at finde skifter.

Mere skrevet af: Thomas f. ca. 1729 - Kirsten ca. 1742, begge Jelling, om det kan hjælpe.

      (alle muligheder stadig åbne)      Hilsen Ingeborg
Ingeborg

Henning Jensen

Det er sikkert fra skiftet de har det. Der findes renskrevne skifter fra Tørrild her:

http://www.brejl.dk/torrild.html

Her finder du også:

724 Johanne Thomasdatter i Hørup. 17.2.1763, side 149.
E: Laurids Andersen. B: Karen 7, Thomas 5, Anders 3. FM: morfar Thomas Pedersen i Slelde.

Der er måske en ledetråd længere nede, hvor Laurs Andersens 1. kones far dør:

756 Thomas Pedersen i Slelde. 16.5.1772, side 257.
Enkemand efter [Karen Pedersdatter, skifte 20.6.1763 lbnr.726]. B: Johanne Thomasdatter, [skifte 17.2.1763 lbnr.724, var g.m. Laurids Andersen i Hørup]. 2B: Karen 14, Anders 11, Maren Thomasdatter g.m. Jens BoysenRugballegård Mark, Kirsten Thomasdatter g.m. Christen Poulsen i Vilstrup.

Jens Boysen kunne måske være en bror til Kirsten Boysen?

Noget der kunne tyde på det, da det er Jens Boysens hustru der er fadder for Laurs Andersens barn "Karen" 1781. (Jelling 1769 -1803 opsl. 43

Det ser ikke ud til at Jens Boysen er på Rugballegård mark ved FT1787.

Jeg håber dette kan hjælpe lidt på vej.


Ingeborg Pedersen


Hej Henning.

Tusind tak for din hjælp, nu er der noget at arbejde videre med.

Jeg har et spørgsmål, som lyder:
Datoen for Johannes død i skiftet - er det skiftedato el. dødsdag ?? Jeg kan nemlig heller ikke finde hendes død.

Hilsen Ingeborg
Ingeborg

Henning Jensen

Jeg mener det er skiftedagen. Hvis du får fat i det orginale skifte kan det være dødsdagen også står der.
Desuden kan der være flere brugbare oplysninger.

Jens Boysen findes flere gange i kirkebogen. Han får en søn "Hans" døbt (opsl. 17)
og en datter "Anne" (opslag 23)

Ved FT87 ser det ikke ud til han er med, men dette må være hans kone og føromtalte datter:

Vejle, Tørrild, Hover, Hover Sogn, Hover Bye, 25, FT-1787, C2114
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Maren Thoms Datter   53   Gift   Kone   Huuskone   
Anna Jens Datter   10   -   Barn

Det kunne være interessant at finde hans død. Konen omtales ikke som enke i 87, men hvor er han.?

Desuden findes der en "Christen Boysen" (opslag 31 og 37)
Jeg ved ikke om han også kan være familie.

Lise Østerberg Bahr

God aften.

prøv også om disse hører til:

Boysen slægten er nær vores aner på samlingen af Helmut Martensen, Flensburg, www.adelby.com - weiter zu den Daten, i alfaabetisk.

Med venlig hilsen
Lise Østerberg BAHR

Ingeborg Pedersen


Tak til Lise, men jeg fandt ikke "mine" navne.

Derimod har jeg fundet Christen Boysen, Hopballe - død 49 år ops. 49, 1782/1783.

Endvidere fandt jeg Jens Boysens datter død 15 år 1782 ops. 96.

Faderen må være: Jens Boysen i Byggesholm/Baggesholm ? død 69 år, Jelling stadigvæk, 1793 ops.

96. Må være flyttet fra hjemmet, da han ikke findes i FT 1787 !!

Og Kirsten død i 1791 ops. 86 - 49 år.

De kunne sagtens være søskende, MEN hvor er de født ??

Jeg har brug for input og hjælp for at komme videre.

Hilsen Ingeborg
Ingeborg

Henning Jensen

Man kan ikke udelukke at der kan være en forbindelse til de sydligere Boysen, men det var vist et ret almindelig navn i visse dele af landet, bla. i Vester Horne Herred, Ribe amt var det også meget udbredt.
Det lader nu ikke til at der var mange i Tørrild Herred, hvis man kan regne med en søgning på DDD.

Hvis man går ind i den orginale folketælling 1787 står der lidt mere end i
afskriften på DDD.

(opslag 12)
Laurs Andersen        - mand - 58 - gift anden gang.
Kirsten Pedersdatter - kone - 49  - gift første gang

og ved børnene læser jeg: Børn af mandens sidste ægteskab, ikke først som DDD har.

Kirsten Boysen / Pedersdatter var altså mor til børnene som du også skrev.

Jens Boysen var jo gift med en søster til Laurs Andersens 1. kone. så hans vielse kan du
måske finde. Svigerfaderen boede i "Slelde" og det er vist i Skibet sogn.
Du kunne jo være heldig at finde noget mere om ham der.
Hvis han er Kirstens bror er han noget ældre end hende (født ca. 1724 efter alder ved død)
Man kan selvfølgelig ikke være sikker på at han er i familie, bare fordi hans kone bar barnet, for man skal huske på at hun var søster til Laurs Andersens 1. kone.

En teori kunne være at Jens Boysen kom fra et fremmed sogn. Svogeren bliver enkemand, og så har Jens Boysen da lige en søster der er gifteklar.

Måske skal du starte med at gå alle vielser for nabosognene 1760 - 1770, der findes vist ikke meget af
det på Family Search så der kunne være muligheder der.

God fornøjelse.

Jette Mejnertsen


Skibet sogn er værd at undersøge nærmere. Der var en Boysen slægt i nogle år knyttet til Kølholtgård, så mon ikke nogle efterkommere er blevet i sognet. Samme slægt havde også tilknytning til Rugballe.

vh
Jette Mejnertsen

Villy M. Sorensen

Hej,

der findes en familie Boysen lidt længere vestpå i Give sogn.
De ses i stedet Ullerup i Give.

Christen Boysen *1627c †1707 Ullerup, Give
   gift med Anne Nielsdatter
        søn: Niels Christensen Boysen

Niels Christensen Boysen *1671c †1732 Ullerup, Give.
        konens navn ikke set
        *1706 Mette Nielsdatter Boysen, 1733 fadder i Give
        *1708 Anne Nielsdatter Boysen, se nedenfor

Anne Nielsdatter Boysen *1708 Ullerup, Give †1777 Odderbæk, Thyregod
        Gift 1. gang 1726 med Anders Andersen af Sejrup, Thyregod
               søn Niels Andersen †1777 Thyregodlund
        Gift 2. gang 1730 med Peder Christensen Aagaard *1699c Tykskov, Ejstrup †1779 Odderbæk,Thyregod. 1731 Sejrup, så Kokborg, 1738 til Odderbæk.

Venlig Hilsen
Villy
Villy M. Sorensen
München
www.nørvang-herred.dk

Ingeborg Pedersen


Min dag er gået med, at kikke kirkebøger og skifter og jeg må nok erkende, at jeg ikke er dygtig nok - kan ikke læse skriften så jeg bliver sikker.

Jeg tror jeg har fundet Johannes fødsel: Skibet 1728 ops. 33 ?

Har fundet skiftet efter Christen Pedersen (Boysen) i Brejl ops. 794 (Lerbæk) 18.7.1782

Her står, at farbror Jens Pedersen på Rugballegård bliver formynder.

Hermed tror jeg de 3 : Christen, Jens og Kirsten er søskende ? Deres forældre iflg. skifte er:
Thomas Pedersen og Karen Pedersdatter, hhv. 1763 og 1772.

Jeg siger tak for de input jeg har fået, men mine evner rækker ikke til at forfølge dem.

Hilsen Ingeborg
Ingeborg

Henning Jensen

Du fik vist ikke skrevet det du mente, for Thomas Pedersen og Karen Pedersdatter er selvfølgelig forældre til Maren gift med Jens Pedersen (Jens Boysen) og til Johanne som var Laurs Andersens 1. kone.

Men du fandt da ud af at Jens Boysen er den samme som Jens Pedersen, så han er næsten med sikkerhed bror til Kirsten Pedersdatter/Boysen. Og så er Kirsten, Christen i Hopballe og Jens i Rugballegårdhus (1782) søskende.

726 Karen Pedersdatter i Slelde. 20.6.1763, side 157.
E: Thomas Pedersen. B: Maren g.m. Jens Pedersen sst, Kirsten. FM: farbror Morten Pedersen i Hover, Johanne, [skifte 17.2.1763 lbnr.724, var g.m. Laurids Andersen i Hørup]. 3B: Karen 7, Thomas 5, Anders 4.

794 Christen Pedersen i Hopballe. 18.7.1782, fol.21.
E: Maren Andersdatter. LV: Peder Sørensen sst. B: Karen 14, Peder 10, Anne Cathrine 6. FM: farbror Jens Pedersen i Rugballegårdhus.

Deres far må vel have heddet Peder Boysen?

Ingeborg Pedersen


Tak for rettelsen, der var jeg ikke opmærksom nok. Jo, han hedder Peder men Sørensen, Larsen NIelsen el. noget helt andet, så længe jeg ikke ved det, er det svært, at finde Kirstens fødsel.

Jeg har en fornemmelse af, at de er fra Hørup...... Mon der sidder en derude, som ville hjælpe med at lede efter Laurs og Kirstens vielse ?


Efterfølgende har jeg fundet Laurs og Johannes vielse i Skibet 1755 ops. 120 nr. 7 fra oven.

Hilsen Ingeborg
Ingeborg