Skorstensfejer Peder Pedersen Præstø / Sorø amt - hvor blev konen af ?

Startet af Gerda Nielsen, 11 Sep 2013 - 15:34

Forrige emne - Næste emne

Gerda Nielsen

Hej

Jeg kan ikke rigtig få styr på denne familie.

Præstø amt, Kongsted sogn tilgangsliste 1814-1826 opslag 330, nr. 83 og 84:  Peder Pedersen 38 år, indsidder og hustru
Marie Sofie Valsø (ingen alder) kommer fra Tårnby på Amager 1824

De er ikke på afgangslisten fra Kongsted, men på tilgangslisten her ses:

Sorø amt, Bråby sogn 1814-1841- opslag 197 nr. 40 og 41.
Peder Pedersen 39 år, skorstensfejer, 39 år og hustru Marie Sofie Ranson 49 år. kommer fra Kongsted dec. 1824.
Har medbragt foruden egen datter Maren Christine, et plejebarn Karen ?  fra Opfostringshuset (det er hende, der er min ane).

Afgangsliste fra Bråby 1814- 1841  1. maj 1831 - opslag 254
Peder Pedersen skorstensfejer 43 til Eskildstrup (Kongsted sogn)
Konen er ikke med, men derimod Karen Andersdatter 33 år, som han bliver gift med i 1837:

Kongsted KB 1827-1843 opslag 405, nr. 4
Enkemand første gang Peder Pedersen 52 år i Eskildstrup og pigen Karen Andersdatter 39 år. viet 15. nov. 1837.
Peder Pedersen dør i Næstelsø sogn 1871- 85 år gammel.

Mit spørgsmål er: er Marie Sofie Valsø den samme som Marie Sofie Ranson ?

Peder Pedersens kone (hvad hun så end hedder ) må jo være død i Bråby mellem 1825 og 1831, hvor han flytter til Kongsted med kæresten.,
men jeg kan ikke finde hende død ?

Venlig hilsen
Gerda Nielsen

Bente Aaris

Der må jo nok ha været et eller andet siden det tog 6 år før han giftede sig med sin husholderske/tj.pige!

Har du forsøgt om der kan være et skifte efter hende, at enkemanden ventede på skifteattesten før han kunne gifte sig f.eks.
Mvh
Bente Aaris
Godset♥ MOSS
https://aaris.webtrees.net

Gerda Nielsen

Hej Bente

Nej, jeg har ikke set nogen skifteprotokol, der er desværre ikke nogen for det område på nettet. Jeg mener, det skal være

under Gisselfeld Kloster.

Det er jo også mærkeligt, at hun ikke kan findes død i Braaby sogn.

Du har ret i, at det er påfaldende, at der går så mange år inden han gifter sig med husholdersken.

mvh Gerda

Gerda Nielsen

Hej

Ved at "Google" lidt fandt jeg ud af, at der faktisk er nogen skifteprotokoller på  "Familysearch.org" for Gisselfeld Kloster,

men desværre var der ikke noget om Peder Pedersens kone mellem 1825, hvor de begge kom til Braaby, og 1831, hvor

han flyttede til Kongsted uden hende.

Det er godt nok mystisk !

mvh Gerda

Bente Aaris

Ved du om det er deres datter Maren Kirstine Pedersdatter, Slothuset som bliver konfirmeret i Bråby Påsken 1831. opslagnr:140

I så fald er Marie Sophie Valsøe ikke hendes moder men et Fruentimer Bolette Frederikke Hansdatter og hun må da ha opholdt sig hos faderen kaminfejer Peder Pedersen, Slothuset.
Bemærk hun blev først vacc. 16.marts 1831 og Påskedag i 1831 = 22.april!

Faderen rejser så 8 dage efter konfirmationen til Eskildstrup i Kongsted sogn
og Maren Kirstine 14 år gml. i 1831 for at tjene i Everdrup opslagnr:256
nu ved jeg jo slet ikke om det er den rigtige Maren Kirstine som er f. 2. februar 1817 hvor ?

Hun kommer 6.nov. 1833 16 år gml. til Kongsted iflg. Tilg.listen opslagnr:27 kom fra Snesere.
(i Snesere KB 1.nov.1833 tj. hos Peder Johansen til Eskildstrup opslagnr:85)
Rejser fra Kongsted til Præstø 17 år gml. 1.nov. 1834 opslagnr:116

Måske hun står som Maren Sophie her tj. pige hos faderen i FT:1834:

Præstø, Fakse, Kongsted, Eskildstrup Bye, Et huus, 17, FT-1834, B4650
--------------------------------------------------------------------------------
Peder Pedersen 47  Enke(mand)  Huusmand, lever af sin jordlod  
Karen Andersdatter 36  Ugift  Huusholderske  
Lovise Hemmingsdatter 6  Ugift  Pleiedatter  
Maren Sophie Pedersdatter 18  Ugift  Tjenestepige  
Karen Pedersdatter 12  Ugift  Tjenestepige  
Peder Andersen 44  Gift  Inds. og dagleier  
Johanne Rasmusdatter 58  Gift  Hans kone  
Niels Christiansen 11  Ugift  Hans stedsøn

20 år gml. rejser hun fra Præstø til København i 1836 opslagnr:203.

Måske er moderen her:

Sorø, Ringsted, Haslev, Troelstrup, en Gaard, 3 F2, FT-1840, C4714
--------------------------------------------------------------------------------
Hendrik Olsen 49  Gift  Inderste. Dagleier  
Bolette Frederik. Hansdatter 47  Gift  hans Kone  
Ole Hansen 2  Ugift  deres Pleiesøn

og hun var f. i København:

Sorø, Ringsted, Haslev, Troelstrup, Gaard, 6 F2, FT-1845, C2686
--------------------------------------------------------------------------------
Henrik Olsen 55  Gift  Inderste, Arbeidsmand Thestrup Sogn, Sorøe Amt
Frederikke 56  Gift  Kone Kjøbenhavn
Ole Hansen 7  Ugift  Pleiebarn Troelstrup, Hasle Sogn, Sorøe Amt

De blev viet i Teestrup (hun tjente på Jettelund) og flyttede til Haslev i 1826 opslagnr:259 Teestrup KB

Name: Hendrich Olsen  
Birth Date: 1792  
Birthplace:  
Age: 29  
Spouse's Name: Frideriche Hansdr  
Spouse's Birth Date: 1791  
 Spouse's Age: 30  
Event Date: 03 Jun 1821  
Event Place: Teestrup, Soro, Denmark  

Tror måske hun er her:

København, København (Staden), Rosenborg Kvarter, Rosenborg Kvarter, Matr. 88, 533, FT-1801, A5030
--------------------------------------------------------------------------------
Hans Hemmingsen 43  Gift Huusbond Fiskebløder  
Birthe Henningsdatter 47  Gift hans Kone  
Bolette Hemmingsen 9  Ugift deres Datter

Name: Bolette Hansen  
Gender: Female  
Christening Date: 29 May 1791  
Christening Place: TRINITATIS, KOBENHAVN, KOBENHAVN, DENMARK  
 Father's Name: Hans Hemmingsen  

Mother's Name: Birthe Andersdr  

Forsøgte og trevle lidt op i det for evt. at finde ud af hvor Maren Kirstine blev født (København ?) og hvor og når Peder Pedersen og Marie Sofie Valsøe blev viet (København ?) - men det ved du måske ? Det kunne jo være hun var rendt fra det hele og så var det jo ikke lige så enkelt at få skifteattest!

Kan det være Maren Kirstine her:

Præstø, Mønbo, Keldby, Keldbymagle Skoledistrikt, Pollerup By, Et Hus, 52, FT-1860, D5975
--------------------------------------------------------------------------------
Lars Andersen 44  Gift Husmand. Daglejer  Keldby Sogn, Præstø Amt
Maren Kirstine Pedersdatter 45  Gift Hans Kone  København
Cathrine Kirstine Larsdatter 13  Ugift Deres Barn  Keldby Sogn, Præstø Amt
Johanne Larsdatter 11  Ugift Deres Barn  Keldby Sogn, Præstø Amt
Hans Peter Larsen 9  Ugift Deres Barn  Keldby Sogn, Præstø Amt
Johan Larsen 3  Ugift Deres Barn  Keldby Sogn, Præstø Amt
Mvh
Bente Aaris
Godset♥ MOSS
https://aaris.webtrees.net

Kirsten Sørensen

Hej.

En folketælling fra 1845
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Peter Petersen   59   Gift      Parcellist   Kjøbenh.
Karen Andersdatter   47   Gift      hans kone   Kongst.
Ane Sophie Conradsdatter   2   -      deres pleiebarn   her i sognet

i Kirkebogen for 1836- 1854 opslag 85 bliver Maren Kirstine gift men Conrad Nielsen og det må være

deres datter at  Peder Pedersen har i pleje.
Mvh Kirsten.
Mvh Kirsten

www.kirbent.dk

Kirsten Sørensen


  Hej Gerda.


Fandt lige Maren Kirstine født i Toksværd  Sogn  Præstø Amt opslag 87 1813-1835.

Og i folketælling for 1860 Conrad Nielsen   47   Gift   Husfader. Hønsekræmmer      Aarby Sogn, Holbæk Amt
Maren Kirstine Pedersdatter   43   Gift   Hans Kone      Toksværd Sogn, Præstø Amt
Christiane Conradsen   13   Ugift   Deres Barn      Næstelsø Sogn, Præstø Amt
Niels Conradsen   11   Ugift   Deres Barn      Næstelsø Sogn, Præstø Amt
Marie Conradsen   8   Ugift   Deres Barn      Næstelsø Sogn, Præstø Amt
   

Mvh Kirsten
Mvh Kirsten

www.kirbent.dk

Bente Aaris

Hej Kirsten,

Det er bra, men du glemte lige at få med det er i Næstelsø  ;)

Præstø, Hammer, Næstelsø, Brandelov by, en Parcel, 59, FT-1845, B5182

I FT:1850 er plejedatteren ikke der:

Præstø, Hammer, Næstelsø, Brandløv By [Brandelev By], 86 - Et Huus, 86, FT-1850, C9308
--------------------------------------------------------------------------------
Peter Petersen 64  Gift  Kaminfeger !! Kjøben [København]
Karen Andersen 62  Gift  Hans Kone Kjøben [København

Ane Sophie blev født 9.nov. 1843 udenfor ægteskab Conrad Nielsen i København blev udlagt som barnefader.
Opslagnr:36

Hun kom til Næstelsø (hun skulle til faderen i Brandløv) fra København 27.okt.1843 tilg.liste 1843-1864 opslagnr:52 hun har 34.

De kom begge til Næstelsø hos hendes fader fra København 23/10 1846 opslagnr:5
De blev så viet 11.dec. 1846.

Det passer jo så meget godt med at Mette Kirstine Pedersdatter rejste til København fra Præstø i 1836.

Her er de så i FT:1850

Præstø, Hammer, Næstelsø, Brandløv By [Brandelev By], 78 Et H[uus], 78, FT-1850, C9308
--------------------------------------------------------------------------------
Konrad Nielsen 37  Gift  Hønsekræmmer Kallund. [Kalundborg ??]
Maren Petersen 33  Gift  Hans Kone Kallund. [Kalundborg ??]
Anne Konradsen 6  Ugift  Deres Børn Her i S [Næstelsø Sogn]
Christiane Konradsen 3  Ugift  Deres Børn Her i S [Næstelsø Sogn]
Niels Konradsen 1  Ugift  Deres Børn Her i S [Næstelsø Sogn]

Det med fødested tror jeg ikke de tog så nøje - i København 1845 oplyser hun Kongsted.

Men det hjælper jo ikke så meget vdr. hvor og når Marie Sofie Valsøe døde,hun kan jo også ha været gift før og ha voksne børn som hun besøgte da hun døde!
Mvh
Bente Aaris
Godset♥ MOSS
https://aaris.webtrees.net

Gerda Nielsen

Hej Bente og Kirsten

Det var dog fantastisk så meget I har fundet ud af, mens jeg har været på Rigsarkivet idag.
Jeg ville prøve at finde noget om Peder Pedersen og hans plejedatter Karen., som var født på Fødselsstiftelsen i Kbhvn.

I den såkaldte udsætterprotokol fandt jeg hende født 21.febr. 1822 af moderen Ellen Nielsdatter 24 år, fra Thorslundemagle i Kbhvn.s amt.
Et år tidligere var hun kommet til staden fra Vigerslev. Indtil nytår 1822 tjent hos Jens Hansen i Ll.Strandstræde 67,hvor hun tager barnet med. 1822 den 8. april flyttet til Sundbyvester på Amager til Hjulmand Peder Pedersen.

Det kunne jo godt være den Peder Pedersen, der senere kom til Præstø-egnen. Jeg vil prøve at kigge lidt på tilgangs- og afgangslister, om der er noget, der passer sammen. Han kom jo netop fra Tårnby på Amager.

mvh Gerda

Bente Aaris

Ved datteren Maren Kirstines (f. 2.febr.1817) dåb i Toksværd står Peder Pedersen Amager som udlagt barnefader.
Mvh
Bente Aaris
Godset♥ MOSS
https://aaris.webtrees.net

Gerda Nielsen

Hej Bente

Du antydede i et af dine svar, at Peder Pedersens kone måske simpelthen var rendt sin vej og han derfor ikke uden videre

kunne blive  gift igen, selv om hun var forsvundet, og det lyder sandsynligt

Det er i sandhed en en broget historie.

mvh Gerda

Bente Aaris

CitatDu antydede i et af dine svar, at Peder Pedersens kone måske simpelthen var rendt sin vej og han derfor ikke uden videre kunne blive  gift igen, selv om hun var forsvundet

Ja, man havde den gang også borteblevneloven, mener og huske det var 7 år fra en anden sag,
det skal offentliggøres og afgøres ved dom om en bortebleven person skal anses som død, den gang som nu, i dag er det 10 år, hvis det ikke er åbentbart sandsynligt personen er død.

http://www.familieadvokaten.dk/lovsamling/borteblevneloven.html

Måske der findes en sag i herreds eller amtsarkivet eller i Gisselfeldt Gods skifteprotokol.

En grund må der jo være at hun ikke findes død og begravet der man mener hun skulle være.

Har set efter vielse i Tårnby og Store Maglebye på Amager indenfor en rimelig tidsperiode,
men nej.

Kaminfejeren gik en tur....

Findes der mon skifte efter ham ?
Mvh
Bente Aaris
Godset♥ MOSS
https://aaris.webtrees.net

Kirsten Sørensen

Hej Gerda.

Så tror jeg at jeg har fundet Marie Sofie på afgangslisten i Bråby Sorø opslag 240 1814-1841.

Jeg tror der står "skorstensfejerens fraskilte kone".  :D

Mvh Kirsten
Mvh Kirsten

www.kirbent.dk

Gerda Nielsen

Hej Kirsten

Tak for det  -  jeg har været igennem listen, men altså overset hende.

Det pudsige er, at både Peder Pedersen og Marie Sofie var på tilgangslisten i Bråby 1. maj 1825, så hun har hurtigt

bestemt sig til at "smutte".

Peder var altså ikke enkemand, da han forlod Bråby i 1831 sammen med "husbestyrerinden", som han 6 år senere blev gift med

i Kongsted. - med mindre han mellem 1825 og 1831 havde været gift med en anden.

Jeg har dog gennemset listen med døde kvinder i Bråby.

Det kunne være interessant at se skilsmissesagen for Peder og Marie Sofie - gad vide, hvor man kan finde den ?

Mvh Gerda


Gerda Nielsen

Hej Inge

Tak for det.   -  Nu kan vi jo ikke vide, om denne skilsmisse var ved dom eller bevilling, så der bliver 3 muligheder:

Retsbetjentarkivet eller kancelliet (indtil 1827), derefter amtmanden -  men det må jeg prøve at finde ud af.

mvh Gerda