Slægtsforskning i Sverige - Hvor starter jeg?

Startet af Britt Blomquist, 10 Sep 2013 - 17:12

Forrige emne - Næste emne

Britt Blomquist

Jeg er interesseret i at finde flere oplysninger om min svenske ane Bendt Jensen Blumqvist, men hvor starter jeg med størst chance for succes, når jeg kun har nedenstående oplysninger?
Det skal helst være noget, der kan klares over internettet  :D.

Han er født i Sverige omkring 1787-89.
Han kommer til København omkring 1816, hvor han gifter sig med københavnske Lene Petersen i Helligånd Sogn den 6. december 1816. De får fem børn sammen i perioden 1817-1826, hvoraf flere af dem bliver døbt i Trinitatis Sogn. Jeg har fundet dem alle 7 i Fattigvæsenets hovedmandstalsprotokol, hvor det fremgår, at han i 1826 bor i Adelgaden no. 240, mens hun og børnene  bor i Rosengade (?) no. 40. Han dør i perioden 1826-1837 - formentlig i København/Danmark, men det vides ikke med sikkerhed.

Er der nogle, der kan hjælpe mig videre ud fra disse sparsomme oplysninger? Jeg er selvfølgelig mest interesseret i at finde fødested og fødselsdato og dermed nogle forældre.

Britt Blomquist

Jeg kan lige tilføje, at jeg ved, at han er smedesvend.


Eva Morfiadakis

#3
Om han var svensk bör hans namn ha varit Bengt Jönsson Blomqvist.

Min fråga är: hur vet du att han var svensk?



https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,63486.msg335603.html#msg335603

Du hade tidigare en tråd där du sa att det inte funnits någon svensk i släkten. Har du funnit något nytt som kan binda honom till Sverige.


Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis


Vad heter hans barn? T ex hans äldste son. 

Hans far bör ha hetat Jöns. Kanske är han inte född med namnet Blomqvist utan han har tagit det när han blev hantverkare.

Eva M
Eva M

Britt Blomquist

Tak, Gustav, jeg har forsøgt at lave en søgning på den hjemmeside, du henviser til, men desværre uden resultat. Det kunne se ud som om, at kilderne ikke går langt nok tilbage...

Eva, jeg er kommet en generation længere tilbage i slægten, hvor der så "endelig" er dukket en svensker op  :D. Det er i Fattigvæsenets Hovedmandtalsprotokoller på Københavns Stadsarkiv, at jeg har læst mig til, at Bendt Jensen Blomqvist er født i Sverige og har opholdt sig i København i 10 år, dvs. siden 1816.
Han får minimum fem børn, der hedder:
Christine Lovise Blumqvist, f. 1817
Jensine Jacobine Blumqvist, f. 1819
Oline Wilhelmine Blumqvist, f. 1821
Johannes Christian Blumqvist, f. 1823
Bendt Peter Blumqvist, f. 1826
og som alle er født i København, hvor han som sagt også bliver gift i 1816.


Eva Morfiadakis

Hej!

Bengt är född under en tid när många församlingar saknar utflyttningslängder=afgangslister.
Hans far bör ha hetat Jöns i förnamn. Det är inte säkert att hans far har hetat Blomqvist. Det kan vara ett namn som sonen själv har tagit.

Det blir nog svårt att finna honom.

Eva M
Eva M

Britt Blomquist

Jeg er godt klar over, at den nok vil blive svær, men jeg modtager stadig meget gerne idéer til, hvor jeg kan starte med at lede efter ham - alternativt finde flere oplysninger om ham i DK.
Jeg har prøvet at kigge i Dansk Demografisk Database under indvandrede, men her finder jeg ham ikke. Jeg har også prøvet at finde ham i begravelsesprotokollerne for Assistens Kirkegård i København på Københavns Stadsarkiv, men her har jeg heller ikke fundet ham - i hvert fald ikke under navnet Blumqvist. Jeg mangler dog stadig at se, om han skulle være under Jensen/Jönsson, men har desværre ikke mulighed for at komme så tit på Københavns Stadsarkiv.

Eva Morfiadakis

København, København (Staden), Sankt Annæ Vester Kvarter, Adelgade, Huuset nr. 250, 2. Sal th., 246 F5, FT-1840, C5130
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Johan Larsen 31  Ugift  Skoemagermester 
Peder Christian Rockman 28  Gift  Tømmersvend 
Christine Lovise Rockman født Blomqvist 14  Gift  hans Hustru 
Peder Christian Rockman 3  Ugift  deres Børn 
Vilhelm Ferdinant Rockman 1  Ugift  deres Børn 
Helena Blomqvist 44  Enke  ernærer sig af Haandarbeide

Det här bör vara Bendts/Bengts änka. Du kallar henne Lene. Här kallas hon Helena. Kan hon också ha varit svensk? Svenska kvinnonamn slutar ofta på -a

Jag har sökt i svenska databaser utan att finna honom. Hans namn Bengt Jönsson får mig att tro att han kom från Skåne, Blekinge eller Halland.

Eva M
Eva M

Britt Blomquist

Jeg kendte godt til folketællingen. Når moderen er skrevet ind som fadder ved børnebørnenes barnedåb i kirkebøgerne står hun som Helene (ingen steder som Helena), men både ved hendes vielse og hendes død, står hun kun som Lene i kirkebøgerne. Ifølge Fattigvæsenets Hovedmandtalsprotokoller er hun også født i København, så hun er næppe svensk/af svensk afstamning.

Eva, hvad er baggrunden for, at du siger, at han nok er fra den sydlige del af Sverige pga. hans navn? Er det et navn, der kun er typisk for den sydlige del eller ?

Eva Morfiadakis

Förnamnet Jöns är vanligare i Sydsverige än i övriga Sverige.

Du behöver en födelseort för att kunna finna honom eller födelsedatum för att ev. finna honom i ddss.nu eller familysearch.

För att sen vara säker på att det är han bör man finna honom utflyttad till Danmark. Det kan också vara ett problem för ofta saknas utflyttningslängder i början av 1800-talet. Husförhörlängderna ger inte heller alltid information vad som hänt personen. Namnet är bara överstruket. Är personen inte död,  har han flyttat. Men vart det är frågan.

Eva M
Eva M