Fam.Bech Ålborg ca 1882

Startet af Kjeld Henri Bech, 10 Sep 2013 - 17:00

Forrige emne - Næste emne

Kjeld Henri Bech

Jeg søger oplysninger om min Farfars fader Kusk,Peter Kristan Sørensen Bech,der af Cecilie Christiane Nielsen blev udlagt som barnefader til Peter Christian Søren Marius Bech f.25 juli 1882 i Ålborg,døbt 20 aug.1882 i Budolfi Kirke i Ålborg.
vh.Kjeld Henri Bech

Hans Poulsen



Hej Kjeld

Her er et varmt spor, men måske skal du søge hjælp til tydning af teksten i DIS-gruppen, Hjælp til Tydning, før den rette sammenhæng dukker op

AO
Aalborg amt
Fleskum herred
Romdrup-Klarup sogn
1852-1878
Opslag 15 nr. 8
Født 25. maj 1860

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Kjeld Henri Bech

Tak til Hans,jeg tror ikke det er det rette spor da den person du peger på,hedder Jens Peter.
vh.kjeld

Hans Poulsen



Hej igen, Kjeld

Der forekommer tit forskelle mellem det, en person er døbt, og de navne, der senere hen i livet benyttes i folketællinger, andre kilder og uformelt mand og mand imellem.

Jeg søger oplysninger om min Farfars fader Kusk,Peter Kristan Sørensen Bech,

Du nævner ikke selv, hvor du har den oplysning fra. Måske rummer den en fejlkilde.

Jeg gik ikke længere end til at kalde det "et varmt spor", og jeg er endnu ikke helt indstillet på at frafalde muligheden af, at det er et spor, der peger i rigtig retning.

Du og jeg må håbe, at der kommer en skarp slægtsforsker ind på linjen, der straks kan se, hvad du og jeg måske ikke kan se.

Er der tale om en vildspor, skal vi naturligvi straks forlade det.

Jeg vil fortsat finde det værd at bede om hjælp, så du får teksetn "oversat".

Kopiere mine data og sæt dem ind i Hjælp til tydning. Det letter vedkommende, der vil forsøge sig med en oversættelse:

AO
Aalborg amt
Fleskum herred
Romdrup-Klarup sogn
1852-1878
Opslag 15 nr. 8
Født 25. maj 1860

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Inger Toudal


Her er kilderne til den udlagte barnefaders navn:

Ålborg Budolfi 1879-1885, opslag 76, nr. 99

Øster Brønderslev 1881-1891, opslag 19, 25. juli 1882

Eftersøgningen skal måske udvides til også at omfatte Hjørring amt.

Aalborg, Fleskum, Aalborg Købstad, Aalborg m-kort 1579, Niels Ebbesensgade baghus f.3, mat.800 nr4, FT-1890, C0383
Navn:    Alder:    Civilstand:      Stilling i husstanden:      Erhverv:      Fødested:
Christian Jensen   63    Enkemand      murer   Ty, Hjørring
Cecilie Christiane Nielsen   40    Ugift      væverske   Øster Brønderslev
Adolph Valdemar Nielsen   12    Ugift   uægte barn      Nørre Sundby
Peter Christian Sørensen Marius Bech   7    Ugift   uægte barn      Aalborg
Anna Christine Jensen   3    Ugift   uægte barn      Aalborg

Venlig hilsen
Inger Toudal
Venlig hilsen
Inger Toudal

Kjeld Henri Bech

Tak til Hans & Inger,
Til Inger, har set nævnte opslag -men kan ikke komme nærmere Farfars Far (omtalte) kusk.
vh.kjeld

Gitte Johansen

Randers, Sønderhald, Krogsbæk, Faarup By i Krogsbæk Sogn, en gaard, 7, FT-1880, C7772
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Søren Kristiansen   58   Gift   gaardejer husfader      Krogsbæk Sogn Randers Amt
Kirsten Pedersen   51   Gift   hans hustru      Haslund Sogn Randers Amt
Peder Christian Sørensen Bak   20   Ugift   deres børn      Krogsbæk Sogn Randers Amt
Karen Sørensen Bak   9   Ugift   deres børn      Her i Sognet Randers Amt
Maren Sørensen Bak   6   Ugift   deres børn      Krogsbæk Sogn Randers Amt

Kunne det være ham her.

Ved fødsel staves det Bach.
1830-1860, opslag 39, nr. 1 i 1860.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Kjeld Henri Bech

Tak pt er det bedste spor jeg har,umiddelbar er jeg rimelig optimistisk,og vil søge videre bl.a.i afgangslister.
vh.kjeld

Gitte Johansen

#8
Ja, men der er desværre kun afgangslister til 1875, men han bliver konfirmeret i Søby sogn, Randers.


Søby, 1865-1886, opslag 44.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Kjeld Henri Bech

Tak - Jeg vil så gerne tro at dette er sandheden,men men det endegyldige gennembrud/bevis på,at dette er min Farfars far mangler jeg dokumentation for,leder bl.a. efter at han kom til Ålborg,hvor han skulle arbejde som kusk, hvor han boede-og blev af.
vh.
kjeld

Gitte Johansen

Det har du helt ret i.

Måske står han som fadder til sine søstres børn, hvor der så står Ålborg.

Jeg har set, om han bliver viet i Ålborg, men kan ikke umiddelbart finde nogen vielse.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Hans Poulsen

 

Hej Kjeld

"Ordbog over det danske Sprog", forkortet ODS, i 26-28 bind skriver udføreligt om ordet KUSK.

Du finder værket på nettet. Brug Google til at finde det.

Se navnlig II, 1) 1.1

Du hæfter dig navnlig ved tre forhold:

han skulle arbejde som kusk, hvor han boede-og blev af

Hvor han boede, og hvad der senere hændte ham, må vi stadig en stund leve i uvished om, men nu ved vi i hvert fald, at han på et tidspunkt optraadte som KUSK, og som ODS oplyser os om, kan det betyde lidt af hvert.

Fantasien har forløbig frit løb. Var han herskabskusk klædt i fornem skræddersyet liberi, eller var han kusk af mere beskeden sags, for eksempel for en vakkelvorn vogn, der bragte brændsel ud til folks kakkelovne?

Der er fortsat mange løse tråde i denne tråd.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Kjeld Henri Bech

Til Gitte & Hans.
Det jeg ved er:i Kb Øster Brønderslev står:der er udlagt 2 som barnefader Kusken vedgår sig faderskabet.ligeledes at barnet er født i Ålborg, jeg gætter at Cecilie arbejder i Ålborg,og  at Kusken der har en kort affære med Cecilie.Cecilie får mindst 3 børn med 3 forskellige fædre.
vh.
kjeld

Gitte Johansen

Hvis det er opslag 19 i Øster Brønderslev, kan jeg kun se en barnefader.

Ovenover står det et andet barn med en anden barnefader. Er vi enige?
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Kjeld Henri Bech

Ja som facit -- men ovenover kan du læse.at ungkarl Jens Jørgen Lassener udlagt som barnefader,håber at jeg for min egen skyld læser rigtigt!
vh.
kjeld

Gitte Johansen

Ja til Christian Anton Martin Lassen, Ålborg, Vor Frue, 1877-1885, opslag 187, nr. 102.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Kjeld Henri Bech

Du er godt nok sej,og dygtig- jeg lod mig "narre"af at feltet for barnets navn var tomt,så nu er Cecilie mor til 4.Kan du ikke holde øje med at jeg ikke jokker i spinaten fremover - hvis jeg stadig tør bruge slægt og data.
DE Bedste hilsner
kjeld

Gitte Johansen

Du er totalt tilgivet.

Man må godt lave fejl i dette forum.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com


Egon Sørensen

God aften!


Hvis jeg læser kirkebogen korrekt, så bor Peter Christian Sørensen Bech I Bleggaardsgade 4


Mvh.

Egon Sørensen

Kjeld Henri Bech

Hej Egon
Tak,den oplysning kender jeg - men derefter ? Jeg søger 1. be/afkræftelse på at den er rette person jeg bruger megen energi på 2.hvor flytter/rejser han hen.
vh.
kjeld