2 personer fra Slesvig

Startet af Michael Olsen, 10 Sep 2013 - 12:09

Forrige emne - Næste emne

Michael Olsen

Hej,
Er der nogen der har adgang til kirkebøger fra Slesvig.

Jeg leder efter 2 personer (ægtefolk) som skulle komme fra Slesvig.

Georg Ernst Kjærbølling født ca. 1837 og
hans hustru Caroline Cathrine Nielsen født ca. 1845.

Er der nogen der har mulighed for at finde deres fødsel og evt. vielse?

Jeg har fundet dem i FT 1870 og 1880 hvor de bor i Vejle Amt, Ødis sogn. Jeg har også funder deres børns fødsler i KB for samme sogn.

På forhånd tak.
Mvh Michael Olsen
Slagelse

Inger Buchard

#1
Det er hurtigt gjort at finde Kjerbølling på www.ddd.dda.dk: der er 4 amter og Sydslesvig at lede igennem:
Jeg fandt Georg Ernst Kjerbølling i Sønderborg amt 1845
Sønderborg, Als Sønder, Asserballe, Dorf Atzerballig, Küsterwohnung, 2, FT-1845, C0737
Lauritz Georg Kjærbölling   35   Gift      Küster und Schullehrer   Eken
Anne Marie Becker   29   Gift      Dessen Ehefrau   Atzerballig
Georg Ernst Kjærbölling   9   Ugift      ihre Kinder   Atzerballig
Maria Catharine Kjærbölling   7   Ugift      ihre Kinder   Atzerballig
Ernst Kjærbölling   4   Ugift      ihre Kinder   Atzerballig

Du kan jo begynde med at lede efter vielsen i Asserballe på Als, men da de jo nok er blevet gift efter 1864, skal du måske også søge nord for Kongeåen

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Michael Olsen

Tak jeg prøver.

Mvh Michael

Inger Buchard

Husk, at Ødis til 1864 hørte til hertugdømmet Slesvig

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Gitte Johansen

Georg er født i Asserballe, 1825-1842, opslag 25, nr. 1
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Inge Nissen

#5
Hej

Der er også Kjærbølling'er i Asserballe senere, det er jo denne Kjærbølling-familie, Herman Bang bruger i romanen Tine, hvor navnet ganske vist kortes af til Bølling. Modellen til Tine er hans barnepige, degnens datter.

Ved at Google navnet Georg Kjærbølling, fandt jeg en hjemmeside, der fortæller at Caroline er født i Aabenraa 16.2.1843, og der står også at de er gift 6.4.1865, men ikke hvor.

Hvis du er interesseret i andre med navnet Kjærbølling på Als, så kig på Jensaxel Nissens hjemmeside www.alsnissen.dk

Det var en Kjærbølling af denne famile, (Niels, faderens bror), der via sin interesse for fugle kom til København, hvor han grundlagde Københavns Zoo.

Venlig hilsen Inge

Gitte Johansen

De bliver viet i

Åbenrå, 1831-1874, opslag 252, øverst.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

Åbenrå, 1831-1864, opslag 168, nr. 16, Caroline.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Inge Nissen

#8
Hej

kirkebøger for Sønderjylland (Nordslesvig) er på arkivalieronline lige som for resten af Danmark

sætter lige et stykke ind fra Alsnissen om bedstefaderen, hans kone og børn. Dyndved er i Egen sogn på Als.

Jørgen Nielsen Kjærbølling 5. A:

1834 d. 22.de Novb. døde Kirkesanger og Skolelærer i Dyndved Jørgen Nielsen Kjærbølling, gl. 58 Aa. Han var fra Nordslesvig. Hans Hustru Maria Lorentsen, var formandens Datter i Dyndved (Det er ikke rigtigt, hun var degnedatter fra Stenderup i Haderslev amt). .
5 B:
1. Niels Kjærb. F. Aa: 1806 Huuslærer paa Hirscholm, Skolel. i Marstal og Ærøskøbing, Gartneriinspektør på Snoghøi. Dr. Th. fra et tydsk Univ. Lever i Kjøb. Bekjendt ved sit Værk "Danmarks Fugle.
2. 1810 d. 24.de Novb. er hans Søn Lauritz Kj født. Har i flere aar været Degn og Skolel. i Adserballe, en duelig Mand som Lærer og skaffede sig fortjeneste ved sin Iver for den danske Sag.
3. Kathrine Maria døde 1842.Hun var g.m. Faderens efterm. Skolel. Peder Hansen fra Fyn i Dyndved. 2 sønner.
4. Margaretha forlovet i en Deel Aar med Cand Theol Jørgen Christian Nielsen fra Spang paa Als. Conditionerer i Jylland.
5. Maria Chr. G. m. Jørgen Hansen Lauritzen Parceleier på Sundeved (levede i Søest ved Rødekro).


Hilsen Inge

Michael Olsen

Tusind tak for al den hjælp og respons jeg har fået på min lille eftersøgning af 2 personer.
Det er så givtigt og jeg kan bruge det hele.

Det er information jeg kan bruge i min videre søgen og så er det spændende at en kendt forfatter har brugt familien (eller personer fra den) til en roman.

Endnu en gang stor tak.

Mvh
Michael O.
Slagelse