Stagstedgård - Øster Han Herred, Hjørring

Startet af Tommy, 04 Sep 2013 - 16:57

Forrige emne - Næste emne

Tommy

Søger oplysninger om Stagstedgaard i perioden 1798 - 1835.

Den skulle ligge omkring Lerup, Brovst, Øster Han Herred, Hjørring.

Jeg har ingen oplysninger om gaarden og har forsøgt, at finder oplysninger om gården på nette - men det er endnu ikke lykkedes.

Lillian Larsen

Hej Tommy

På Brovst Bibliotek er der en beskrivelse af Lerup sogn skrevet af P.Rønn Christensen.

Hilsen Lillian


Lauge Jensen

Hej Tommy

Stagstedgård ligger i Lerup et par kilometer nord for landevejen Fjerritslev-Brovst.

Hilsen

Lauge

Knud Olav Christiansen

Hej Tommy
Jeg ved en del om Stagstedgård, - Måske kan vi berige hinanden med information.

Jeg har boet på Mellergaard siden 1985, som er 1 af de 3 oprindelige gårde fra Stagstedgård ved Telling

Mvh

Knud Olav Christiansen

Lindy Kirkensgaard Kær

Hej Tommy
Ser først dit indslag om Stagstedgaard nu, har du læst/kopieret det Peter Rønn Christensen har skrevet om gården, hvis ikke kan jeg hjælpe dig!
Hvis du har yderligere oplysninger, er jeg meget interesseret.
Med Venlig Hilsen
Lindy Kirkensgaard Kær
Suldrup - Himmerland

Lindy Kirkensgaard Kær

Til Knud Olav
Jeg samler i øjeblikket på oplysninger om Lerup sogns gårde, huse og beboere.
Rønn Christensens manuskript om Stagsted stopper omkring 1935, så hvis du vil dele ud af din viden, er jeg meget interesseret!
Med Venlig Hilsen
Lindy Kirkensgaard Kær
Suldrup - Himmerland

Hans Mikkelsen

Her er hvad la Cour skriver i 'Danske Gaarde'

Lunde, Lerup sogn. Postforb. og St.: Skovsgaard, hvortil c. 6½ Km. Gaarden ligger c. 35 Km. fra Nørre Sundby. Ejer: Mads Bisgaard, som overtog Gaarden i 1914, er født i Øsløs Sogn 14. Septbr. 1861 og gift med Johanne Sofie Lund, født i Øsløs Præstegaard 7. Novbr. 1864.
  Matr.-Nr. 25a m.fl. af Tilling. Hartkorn 7 Tdr. 7 Skpr. 1 Fdkr. 2 Alb. Ejendomsskyld 31,000 Kr. Brandassurance for Bygningerne c. 23,000 Kr. Areal 117 Tdr. Ld., deraf Ager 82, Eng 5, Skov 15, Hede 5, Græsningsjord 8, Have og Gaardsplads 2. Agermarken drives i en 8 Marksdrift: Havre, Helbrak, Rug, Roer, Byg, Havre og 2aars Græs. Jordens Bonitet er stærk sandmuldet. Der holdes 18 Køer, 15 Stkr. Ungkvæg og Kalve og 1 Tyr af jysk sortbroget Race, 4 Heste og 6 Faar. Sidste Aar solgtes c. 35 Fedesvin.
  Lunde ligger ved Vejen fra Skovsgaard til Lerup Kirke. Over Limfjorden har man en smuk Udsigt, og tæt N. for Gaarden ligger den kønne "Fordal". Bygningerne er af Grundmur, tækkede med Straa og Pap. Benzinmotor er installeret.

III. Samling, bind 2, side 835

Der er ikke omtalt nogle gårde i II. Samling i Lerup sogn

Venlig hilsen

Hans Mikkelsen