aner til Niels Sørensen Udsen f. 1774 død 1842 Rosenholm mølle

Startet af Gerda Jensen, 16 Jan 2011 - 21:48

Forrige emne - Næste emne

Gerda Jensen

Hej
Jeg søger oplysninger på aner til Niels Sørensen Udsen født 1774 Mejlby Randers død 1842 Rosenholm Mølle Hornslet Randers gift med Marianne Sørensdatter født 1784 Todbjerg og død 1837 Rosenholm Mølle Hornslet Randers.
Spørgsmålet er også om Niels Sørensen Udsen er i slægt med Udsen slægten?
Jeg kan se at hans fader er Søren Nielsen Udsen født evt. Mejlby omkring 1736 og død 1819 i Mejlby Randers.
på forhånd tak
Gerda Jensen

Hans Poulsen



Hej Gerda

"..Spørgsmålet er også om Niels Sørensen Udsen er i slægt med Udsen slægten?..".

Var der kun én slægt mere på den tid i hele Danmark med navnet UDSEN, eller kan du konkretisere, hvilke slægt Udsen du har i tankerne?

Hvor boede de Udsen'er, som du formoder Niels Sørensen kunne have været i slægt med?

- Amt, herred, sogn?

- Hvilke undersøgelser har du selv gjort for at klarlægge forholdene, så andre ikke skal komme med resutater, som du allerede selv ligger inde med?

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Hej på tråden,

Måske det kan have interesse at se dette skifte i forbindelse med Mariane Sørensdatters død:

499, 9. februar 1837, Rosenholm Mølle
500, 10. marts 1837
509, 28. december 1837
Marianne Sørensdatter, død
Niels Udsen, enkemand
Deres børn:
Søren Nielsen, 25 år på Bygholm ved Horsens
Søren Nielsen, 19 år
Ane Mette Nielsdatter ~ Søren Jensen, gmd i Auning
Ane Nielsdatter ~ Christen Lund Wendelboe
Ane Kirstine Nielsdatter, ugift
5 fællesbørn i ægteskabet, myndig og umyndige
Kilde: http://www.niels-sorensen.dk/?Skifteuddrag:Rosenholm_Gods:Uddrag_1809_-_1841

Venlig hilsen
Birgit Djurhuus

Gerda Jensen

Hej Hans
Lidt mere om hvor de bor
Udsen slægten bor på dette tidspunkt i Mejlby Øster Lisbjerg Randers. Og hvor Søren Nielsen Udsen er født er jeg ikke klar over, kun at han døde 14 nov 1819 i Mejlby 83 år gammel og hustruen Ane Jacobsdatter død i Mejlby 19 sept 1816.

Hej Birgit
Tak for linket til skifteprotokollen, det hjælper altid godt når der er så gode oplysninger og bruge. Måske jeg kan finde flere i slægten der.
Vedr. skiftet efter Marianne Sørensdatter med enkemanden Niels Sørensen Udsen, har jeg datteren Ane Mette Nielsdatter født 1809 i Rosenholm død 1877 i Auning Randes gift med Søren Jensen i Auning 1836 med sønnen Jens Sørensen født 1836, der næsten helt sikkert er udvandret til USA i 1867, han blev gift med Johanne Marie Christensdatter født i Tirstrup 1837, viet 1863 i Mygind Randers.
Det er derfor også slægt tilbage fra Niels Sørensen Udsen og Marianne Sørensdatter der har interesse, og gerne hvilken Udsen slægt de kommer fra.

På forhånd tak

Gerda Jensen

Gerda Jensen

Jeg har fundet Søren Udsen født i Balle og døbt Todbjerg kirke Øster Lisbjerg Randers amt:

Todbjerg kirkebog døbt Niels Udsens søn Søren 3 maj 1736
Mejlby kirkebog død Søren Nielsen Udsen aftægtsmand 14 nov 1819 og begr 25 nov  gårdmand i Mejlby 83 år gammel

Han var efter det foreliggende søn af Niels Udsen i Todbjerg, og er gift i Mejlby:

Mejlby kirkebog viede 12 febr 1768 ungkarl Søren Nielsen fra Balle og Anne Jacobsdatter pige af Mejlby
Skulle nogen kende mere til denne familie, vil jeg være glad for at høre om det

Gerda Jensen